AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Flere som er i samme situasjon? Det er selvfølgelig fint å eie egen bolig, men samtidig synes jeg det er deilig at jeg ikke har gjeld. Anonymkode: e6467...c34 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #2 Skrevet 6. november 2021 Tar gjeld hver dag framfor å ikke eie bolig. Anonymkode: ea615...e4d 14
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #3 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tar gjeld hver dag framfor å ikke eie bolig. Anonymkode: ea615...e4d Du eier ikke boligen, du eier bare gjelden. Det har mange erfart før deg. Skal kommunene din plutselig trenge tomten boligen din står på, kjøper de deg ut til under takst mens du sitter der med gjelden din. Anonymkode: a289c...088 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #4 Skrevet 6. november 2021 De fleste tar opp gjeld fordi de vil eie bolig. Gjeld er jo bare en månedlig utgift, som da betaler med på din egen eiendom. Og man betaler da ned gjelden istedenfor leieutgift til annen manns bolig. Jeg syns det er rart at noen ikke ønsker å eie bolig (på sikt). Også mtp at barna skal arve noe. Det blir jo raskt ugunstig økonomisk å bare spare også, skatt osv. Anonymkode: a484a...ccb 10
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #5 Skrevet 6. november 2021 Er 30 år og eier min egen bolig. Å betale ned på huset anser jeg som sparing. Vil heller betale min egen gjeld enn noen andres ved å leie. Anonymkode: ebea1...2b3 18
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #6 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du eier ikke boligen, du eier bare gjelden. Det har mange erfart før deg. Skal kommunene din plutselig trenge tomten boligen din står på, kjøper de deg ut til under takst mens du sitter der med gjelden din. Anonymkode: a289c...088 Et veldig relevant eksempel tusen takk 😂😂 Anonymkode: ea615...e4d 12
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #7 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du eier ikke boligen, du eier bare gjelden. Det har mange erfart før deg. Skal kommunene din plutselig trenge tomten boligen din står på, kjøper de deg ut til under takst mens du sitter der med gjelden din. Anonymkode: a289c...088 Neida, stort sett så betaler kommunen godt for tomter de må ta for å bruke selv. De betaler så man skal kunne få noe tilsvarende, de har jo selvsagt ikke lov til å bare betale deg langt under takst å si 'fuck deg'. Anonymkode: 158f6...c03 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #8 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du eier ikke boligen, du eier bare gjelden. Det har mange erfart før deg. Skal kommunene din plutselig trenge tomten boligen din står på, kjøper de deg ut til under takst mens du sitter der med gjelden din. Anonymkode: a289c...088 Det er strenge regler for ekspropriasjon og/eller innløsning. Det er i tillegg et veldig lite fåtall dette skjer med, så det er helt irrelevant for de aller fleste. Anonymkode: 50275...26e 13
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #9 Skrevet 6. november 2021 Helt greit å ikke kjøpe bolig men da må du spare på andre måter dersom du ikke vil stå på bar bakke når du blir pensjonist. Og det er sjeldent tilfelle, det krever en del disiplin som huseiere ikke trenger ha da lånet blir trukket automatisk. Vi betaler ned over 130.000 i året på lånet, jeg tipper at med 10.000 mer hver måned hadde vi nok brukt mer og ikke spart alt. Anonymkode: f4463...a2e 3
MorTil2 Skrevet 6. november 2021 #10 Skrevet 6. november 2021 Jeg forstår ikke helt at det er et pluss å ikke eie egen bolig. Å ikke ha gjeld er jo selvsagt fint, men hvis alternativet er å betale kr 16 000 til noen andre for å leie, så ville de aller fleste mene at 16 000 til nedbetaling av egen bolig er bedre personlig økonomi. Hadde du derimot skrevet at du eier bolig uten gjeld, så ville jo det vært flott i en alder av 30 år. 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #11 Skrevet 6. november 2021 MorTil2 skrev (8 minutter siden): Jeg forstår ikke helt at det er et pluss å ikke eie egen bolig. Å ikke ha gjeld er jo selvsagt fint, men hvis alternativet er å betale kr 16 000 til noen andre for å leie, så ville de aller fleste mene at 16 000 til nedbetaling av egen bolig er bedre personlig økonomi. Hadde du derimot skrevet at du eier bolig uten gjeld, så ville jo det vært flott i en alder av 30 år. Ts her Jeg ønsker å eie egen bolig, men har ikke råd. Samtidig har jeg ingen gjeld og det er jo ok. Sier ikke at det er bedre, men annerledes. Anonymkode: e6467...c34 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #12 Skrevet 6. november 2021 Jeg har kun boliggjeld. Resten har jeg betalt ned. Tidlig i 30 årene. Boliggjelda betaler jeg med glede hver mnd, og Per nå er jeg der at jeg eier større andel enn jeg har lån. Anonymkode: 3aab7...d6e 1
MorTil2 Skrevet 6. november 2021 #13 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her Jeg ønsker å eie egen bolig, men har ikke råd. Samtidig har jeg ingen gjeld og det er jo ok. Sier ikke at det er bedre, men annerledes. Anonymkode: e6467...c34 Ikke mer annerledes enn alle de andre som leier, og ikke har gjeld. Stort sett, om man ikke bor hjemme hos foreldrene, er det det valget man har: eie eller leie. Noen velger å leie fordi det er mer problemfritt, kanskje de ikke er sikker på om de skal bli boende i den byen over tid osv. Og for noen, er ønsket å eie, men det blir for dyrt. De har ikke gjeld, men samtidig gjør kostnaden ved å leie det vanskelig å bygge opp egenkapital til å eie. Det hele bunner vel egentlig ned i at man bør være bevisst på å spare mens man bor hjemme. Om man har mulighet til det.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #14 Skrevet 6. november 2021 Hvor mye betaler du i leie da? Hvor mye boliglån kan du ta for å betale ca det samme i mnd? Anonymkode: 50463...cea 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #15 Skrevet 6. november 2021 Er i 30 årene selv, og har eid bolig siden jeg var 22. Kunne virkelig aldri tenkt meg tilbake til 22 år gammel og gjeldfri på leiemarkedet. Aldri. Jeg vil heller ha gjeld, betale ned på huset vårt, ha et hjem som jeg kan gjøre hva jeg vil med og et hjem jeg bor i så lenge jeg vil. Innen jeg er 40 vil boliglånet, etter planen, være høvelig ferdig nedbetalt, og jeg sitter da med bolig uten nevneverdig gjeld. Anonymkode: 41236...d70 2
knulleGuden666 Skrevet 6. november 2021 #16 Skrevet 6. november 2021 Jeg eier bil og hus uten gjeld, ikke noe spesielt i det her på bygda. I Oslo derimot….
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #17 Skrevet 6. november 2021 Jeg er 50, og boliglånet mitt var borte da jeg var 32. Så de siste 18 årene har jeg ikke hatt noe gjeld 😉 . Bilen er også uten noe lån! Så ja, det er enkelt å være gjeldsfri, men jeg er utrolig glad jeg valgte å prioritere å betale ned alt av lån så fort jeg kunne! Huset er MITT, ikke banken sitt, alt jeg eier er MITT. Anonymkode: 18a15...d17 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #18 Skrevet 6. november 2021 Er i 30årene, har nedbetalt bolig, ingen gjeld. Det er skikkelig digg, kan ikke beskrives🤩😄😊Jobbet for alt selv, normal inntekt, bor i Oslo. Det var vært det Anonymkode: a54ca...889 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #19 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er i 30årene, har nedbetalt bolig, ingen gjeld. Det er skikkelig digg, kan ikke beskrives🤩😄😊Jobbet for alt selv, normal inntekt, bor i Oslo. Det var vært det Anonymkode: a54ca...889 Vi er også i starten av 30-årene og har nedbetalt fin bolig i Oslo. Vi har ikke gjeld nå, men planlegger å kjøpe noe større og dyrere, nettopp fordi vi gjerne kan ha gjeld igjen. Dyrere bolig øker mer i verdi med årene, og økonomisk lønner det seg ikke å få formue heller. Så det føles kun som en god investering. Men planen er å være gjeldsfri i god tid før pensjonsalder da. Anonymkode: a484a...ccb 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #20 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er strenge regler for ekspropriasjon og/eller innløsning. Det er i tillegg et veldig lite fåtall dette skjer med, så det er helt irrelevant for de aller fleste. Anonymkode: 50275...26e Ja, dette er et helt tåpelig argument for å ikke eie bolig. Anonymkode: ac788...5f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå