Gå til innhold

Kan man søke om tillegg ved AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Langt spørsmål kort, jeg begynte på AAP vinteren som var da jeg ikke kan jobbe og går i behandling. Jeg er forøvrig en dame på snart 30. 

Flyttet da flere timer unna det lille jeg har av familie og venner for billigere leie. Nå vil jeg flytte hjemover igjen fordi min nærmeste relasjon, mormor, er alvorlig syk og sannsynligvis ikke vil leve til 2023 og jeg vil ha mer tid rundt/med henne. I tillegg kan jeg fortsette behandlingen der jeg opprinnelig er fra. 

Med det sagt, slik ting er nå har jeg ikke råd til å spare og ikke råd til å leve. Har utbetalt 13 000kr/mnd inkludert bostøtte fra husbanken. Alt inkl i leiligheten jeg har er 10 000 og jeg klarer meg nesten ikke med noe mindre enn de 40kvm jeg allerede har. Har ikke barn, ikke bil, ikke dyr, ikke utdanning - men heller ikke en eneste krone på sparekonto eller noe annet heller. 

Hybler og leiligheter der jeg er fra ligger mellom 11-15 000kr/mnd. Det finnes klart billigere alternativer, men det er på utkantene hvor det går busser annenhver time eller det tar en halvtime å gå til nærmeste busstopp som da igjen tar en halvtime til nærbutikken. Jeg er avhengig av å bo nærme buss/tog, spesielt når jeg skal i behandling og da jeg ikke har bil eller lappen og ikke kan gå langt etter å ha handlet. 

Derfor lurer jeg på om det finnes noe mer jeg kan søke på hos NAV for å økonomisk klare meg videre selv om leie vil bli dyrere? Hadde jeg kunnet jobbe hadde jeg selvfølgelig det. Håpet, drømmen og målet er å kunne jobbe igjen, men slik det er nå går altså ikke det. 

Tips?

PS: jeg har solgt unna alt jeg ikke har bruk for i dagliglivet og prøvd å selge ting jeg har for hobby uten mye hell eller mye inntekt. Jeg har prøvd å få tak i billig mobilabo selv om jeg har bundet meg og har ikke TV feks. Her ønsker jeg KUN råd om hvordan søke hva hos NAV om det er en mulighet.

Anonymkode: d98f3...e25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke om supplerende sosialhjelp. I søknaden skriver du hva du har av inntekt, hva du selv klarer å dekke og hva du trenger bistand til.

Anonymkode: 714e5...b84

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan søke om supplerende sosialhjelp. I søknaden skriver du hva du har av inntekt, hva du selv klarer å dekke og hva du trenger bistand til.

Takk for tips :) Trodde ikke det var lov/mulig å søke om sosialhjelp ved siden av AAP. Fikk det inntrykket når jeg tidligere i år spurte behandler, men skal prøve. Må kanskje søke hver måned da? Eller annenhver uke? Det blir ikke som AAP når det er sosialhjelp selv om det er til faste utgifter..?😅

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for tips :) Trodde ikke det var lov/mulig å søke om sosialhjelp ved siden av AAP. Fikk det inntrykket når jeg tidligere i år spurte behandler, men skal prøve. Må kanskje søke hver måned da? Eller annenhver uke? Det blir ikke som AAP når det er sosialhjelp selv om det er til faste utgifter..?😅

Du kan søke supplerende økonomisk sosialhjelp om du ikke får endene til å møtes. 
Din søknad skal behandles og du skal få et grunngitt vedtak. Får du avslag så kan du klage.  Det er visstnok vanskelig å få det godkjent, men det koster ikke noe å søke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er litt forskjellig hvor lange vedtak man får, men i hvert fall på en mnd. Noen får lengre. Kommer an på om inntekten er stabil eller ikke, blant annet.

Skrevet

Kan en løsning være at du bor hos mormoren din? Da lar hun deg kanskje slippe å betale husleie mot at du hjelper henne med husstell, lager mat og hjelper henne når hun trenger det, pluss at dere får mer tid sammen. Så får du litt tid til å spare deg opp en buffer med pengene du sparer på husleie. 

Anonymkode: 9c73a...ee2

• Liker 4
Skrevet

Du får ikke noe hjelp hvis du frivillig flytter til dyrere sted. Selv ikke om det hadde vært din mor som lå for døden. Det tar de null hensyn til!

Anonymkode: cd275...731

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan en løsning være at du bor hos mormoren din? Da lar hun deg kanskje slippe å betale husleie mot at du hjelper henne med husstell, lager mat og hjelper henne når hun trenger det, pluss at dere får mer tid sammen. Så får du litt tid til å spare deg opp en buffer med pengene du sparer på husleie. 

Anonymkode: 9c73a...ee2

Skulle gjerne, men hun bor allerede i en hybelleilighet på 40kvm og har ikke plass til hverken større sofa (hun har en som er ca 140 bred kanskje? Kan ikke ligge utstrakt i hvertfall) eller ekstra seng (hun har en 90 seng). 

Skrevet

Jeg er på. AAP, å får bostøtte. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du får ikke noe hjelp hvis du frivillig flytter til dyrere sted. Selv ikke om det hadde vært din mor som lå for døden. Det tar de null hensyn til!

Anonymkode: cd275...731

Jeg skjønner jo det, men det er også bedre behandlingstilbud der jeg opprinnelig er fra, og mange flere jobbtilbud om jeg skulle bli frisk nok til å kunne jobbe igjen, om så deltid.. men er vel derfor det også koster så mye. Har regnet på det, og alene, selv med fulltidsjobb i butikk som ufaglært ville jeg tjent 20 000kr etter skatt, så leie på rundt 15 000kr/mnd inkl alt ville vært ekstremt knapt det og… selv om det er mer å sitte igjen med enn det jeg gjør nå da. Skjønner at dårlig økonomi skal inspirere en til å jobbe, men når man ikke engang kan da.. :( Og å bli tvunget vekk fra familie, venner og generelt livet.. 

Får nesten finne meg en rik mann🙄

Skrevet
Maestro skrev (1 minutt siden):

Jeg er på. AAP, å får bostøtte. :)

Som du ser får jeg 13000kr utbetalt i mnd på AAP inkl bostøtte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som du ser får jeg 13000kr utbetalt i mnd på AAP inkl bostøtte. 

Samme som meg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...