Gå til innhold

Wonton - oppskrifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt wonton-deigplater (hva er rett navn?), men uten å ha en plan for hva jeg skal bruke dem til. Har funnet en oppskrift med tofu og shitake som jeg vurderer å prøve, men hadde vært fint med innspill og oppskrifter som noen av dere har testet. 

Anonymkode: 87498...cb9

Skrevet

Sopp og glassnudler  
50 g tørket shitake sopp / ca. 275 g ferdig bløtet uten vann 
150 g ferdig bløtet glassnudler 
2 hakket vårløk 
2 fedd hakket hvitløk 
3 ss sopp soyasaus 
1 ss sesamolje 
1 – 1 1/2 ts sukker 
1/2 ts svart pepper

Jeg foretrekker å dekke tørket shitake sopp med vann i en bolle kvelden før, slik at de blir ordentlig store og fine. Har du dårlig tid kan du bløte dem med kokende varmt vann. Dekke over bollen og la de vokse i ca. 30 min til 1 time. Glassnudler tar deg maks 20 minutter å bløte.

Klem vannet godt ut av både soppene og nudelen. Del soppene opp i mindre terninger og hakk opp nudelen i kortere strenger på 2-3 cm.

Deretter freser du hvitløk og vårløk på medium høy varme i ca. 2 minutter. Tilsett soppen, 2 ss soyasaus, sesamolje og enten honning eller sukker. Stek blandingen i ca. 3 minutter til, før du til slutt tilsetter glassnudler, 1 ss soyasaus og pepper. Soppen tar lengre tid til å trekke i seg smakene enn nudelen, derfor tilsetter vi soyasausen i to omganger, begge får en god smak. Stek fyllet i ca. 2-3 minutter til, så er den klar.

Soyafarse og vårløk

2 dl TVP(tørket soya)
1 dl små havregryn
1 vårløk, finhakket

2 ss olje
2 ss soyasaus
2 fedd hvitløk, finhakket
en 2 cm bit rød chili, finhakket
2 ts paprikapulver
bittelitt cayennepepper (smak til)
litt salt og pepper (smak til)

Ha tvp'en i en bolle og hell kokende vann over, la det trekke i 10 min. Bland sammen marinaden. Ha tvp'en over i en sil og press ut overflødig vann. Ha det i en stor bolle og bland inn marinade, vårløk og havregryn. La det godgjøre seg i ca 10 min

Anonymkode: b4711...39f

• Liker 1
Skrevet

Takk for flotte tips!

Anonymkode: 87498...cb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...