AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Jeg har fått vedtak på at min X skal betale barnebidrag. Han har ikke tenkt å betale frivillig og vil klage og gjøre alt for å utsette pga høyt konfliktnivå. Det skal gå igjennom NAV innkreving. Fungerer dette system? Hvis det månedlige bidrag går til lønnstrekk bliver det også trukket etterfølgende, eller må jeg vente på ny runde med purringer osv? Anonymkode: 02bf3...839
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #2 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har fått vedtak på at min X skal betale barnebidrag. Han har ikke tenkt å betale frivillig og vil klage og gjøre alt for å utsette pga høyt konfliktnivå. Det skal gå igjennom NAV innkreving. Fungerer dette system? Hvis det månedlige bidrag går til lønnstrekk bliver det også trukket etterfølgende, eller må jeg vente på ny runde med purringer osv? Anonymkode: 02bf3...839 Det fungerer! Det blir tvangstrekk hver mnd, altså det trekkes før han får lønnen. Arbeidsgiver vil kunne se dette så er jo litt pinlig for barnefar, men enkelte skjønner jo ikke sitt eget beste. Eneste som er litt kjedelig, er at du har ikke nødvendigvis en fast dato. Her feks så kommer de i slutten av mnd. Men for et år siden kom de den første uka av mnd... Så er litt tilfeldig. Det skal være på konto et par dager etter de har fått det fra barnefar, men av og til tar det litt tid. Når det er "innvilget" trenger du ikke tenke mer på det, staten tar seg av det. Anonymkode: e9f3e...1ee 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #3 Skrevet 6. november 2021 Først tar det ca 6 mnd i behandlingstid, avhengig av fylke du bor i. Deretter tar det ca 3 mnd med ubetalt bidrag, før det blir purring og så kommer inkassokrav. Dernest går det til autotrekk. Så veregn +- ett år før du får annet en bidragsforskuddet som nav betaler ut. Anonymkode: 253c5...27d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #4 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Først tar det ca 6 mnd i behandlingstid, avhengig av fylke du bor i. Deretter tar det ca 3 mnd med ubetalt bidrag, før det blir purring og så kommer inkassokrav. Dernest går det til autotrekk. Så veregn +- ett år før du får annet en bidragsforskuddet som nav betaler ut. Anonymkode: 253c5...27d Men kan søke om forskudd så lenge. Så lang tid tar det, men jammen verdt det. Anonymkode: e9f3e...1ee 3
Windy73 Skrevet 6. november 2021 #5 Skrevet 6. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Først tar det ca 6 mnd i behandlingstid, avhengig av fylke du bor i. Deretter tar det ca 3 mnd med ubetalt bidrag, før det blir purring og så kommer inkassokrav. Dernest går det til autotrekk. Så veregn +- ett år før du får annet en bidragsforskuddet som nav betaler ut. Anonymkode: 253c5...27d Ja det er dette jeg er redd - NAV har brukt 7 mdr på behandling, fikk vedtaket og han har betalingsfrist 10.11 - pluss alt med tilbakevirkende kraft har han jo neppe anledning til å betale. Det ee et stort beløp pga han har veldig høy inntekt.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #6 Skrevet 6. november 2021 Windy73 skrev (Akkurat nå): Ja det er dette jeg er redd - NAV har brukt 7 mdr på behandling, fikk vedtaket og han har betalingsfrist 10.11 - pluss alt med tilbakevirkende kraft har han jo neppe anledning til å betale. Det ee et stort beløp pga han har veldig høy inntekt. Det tar tid, men det ordner seg. Gått 7 mnd? Da er det ikke lenge igjen. Får han igjen på skatten, får du store deler av dette, pga gjelden han opparbeider seg. Pengene kommer til deg og barnet til slutt. Anonymkode: e9f3e...1ee 3
Windy73 Skrevet 6. november 2021 #7 Skrevet 6. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det tar tid, men det ordner seg. Gått 7 mnd? Da er det ikke lenge igjen. Får han igjen på skatten, får du store deler av dette, pga gjelden han opparbeider seg. Pengene kommer til deg og barnet til slutt. Anonymkode: e9f3e...1ee Jeg har fått vedtaket - så venter på betaling. Han har ikke betalt en krone siden sidste oktober - så det skal bli fint å kjøpe det de trenger, sykler, sportsutstyr og vinterklær - og tannregulering ikke minst. Skjønner ikke han ikke forstår disse penge er til guttene og ikke meg
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #8 Skrevet 6. november 2021 Så snart purring nr 3 på et krav har forfalt, kan nav ta tvangsinnkreving fra arbeidsgiveren. Men jeg vet også om tilfeller hvor arbeidsgiver ikke følger disse. Det kan da i verste fall føre til at arbeidsgiver blir stilt ansvarlig for det skyldige beløpet. Men ts, heng på telefonen hver måned til nav og be om status. Min erfaring er at nav innkreving er gode. De har et eget telefonnr. Selv om han klager, så har tiden begynt å gå. Der er et vedtak som nav forholder seg til og fakturerer og purringer sendes ut. Anonymkode: b7377...f0a 1
Windy73 Skrevet 6. november 2021 #9 Skrevet 6. november 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Så snart purring nr 3 på et krav har forfalt, kan nav ta tvangsinnkreving fra arbeidsgiveren. Men jeg vet også om tilfeller hvor arbeidsgiver ikke følger disse. Det kan da i verste fall føre til at arbeidsgiver blir stilt ansvarlig for det skyldige beløpet. Men ts, heng på telefonen hver måned til nav og be om status. Min erfaring er at nav innkreving er gode. De har et eget telefonnr. Selv om han klager, så har tiden begynt å gå. Der er et vedtak som nav forholder seg til og fakturerer og purringer sendes ut. Anonymkode: b7377...f0a Dette er heldigvis en stor og profesjonell bedrift - så de følger nok reglene. Regner ikke med han vil la det gå til arbeidsgiver.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 Jeg sitter med samme problemstilling selv! Økonomisk begynner ting å gå utover barna, og barnefar bryr seg null. Jeg har fått innvilget bidrag gjennom nav, men far betaler ikke. Han skylder nå 49000 til nav, men jeg får fortsatt bare forskuddsbidraget som nav betaler meg. Når får jeg /ungene resten? Er helt forferdelig å ikke kunne spare til sine egne barn!! Og å vite at det er akkurat så ting går rundt økonomisk. Anonymkode: 690cc...25e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #11 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sitter med samme problemstilling selv! Økonomisk begynner ting å gå utover barna, og barnefar bryr seg null. Jeg har fått innvilget bidrag gjennom nav, men far betaler ikke. Han skylder nå 49000 til nav, men jeg får fortsatt bare forskuddsbidraget som nav betaler meg. Når får jeg /ungene resten? Er helt forferdelig å ikke kunne spare til sine egne barn!! Og å vite at det er akkurat så ting går rundt økonomisk. Anonymkode: 690cc...25e Anonymkode: 690cc...25e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sitter med samme problemstilling selv! Økonomisk begynner ting å gå utover barna, og barnefar bryr seg null. Jeg har fått innvilget bidrag gjennom nav, men far betaler ikke. Han skylder nå 49000 til nav, men jeg får fortsatt bare forskuddsbidraget som nav betaler meg. Når får jeg /ungene resten? Er helt forferdelig å ikke kunne spare til sine egne barn!! Og å vite at det er akkurat så ting går rundt økonomisk. Anonymkode: 690cc...25e Og i mellomtiden opparbeider mannen seg en kjempegjeld til NAV. Kjempesmart. Har ikke kravet gått til arbeidsgiver så han blir tvangstrukket av lønna? Her var ikke behandlingstiden lang i det hele tatt. Jeg søkte i januar med 1.februar som startdato for å være litt grei med barnefar selv om jeg kunne datert tilbake flere mnd. Og han klaget en gang uten at det ble tatt til følge og i april hadde alt ordnet seg med vedtak og utbetalinger osv. Jeg håper det ordner seg for gutta dine, TS. Anonymkode: fb4f9...621
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 Nei det har ikke blitt trukket noe. Jeg tror han får siste purring i disse dager. Men på tlf med innkrevning sa de at det ikke kom til å komme noe før etter nyttår minst. Og jeg ser nok ikke det beløpet som han skylder annet enn i små trekk fordelt på hver mnd. Skulle gjerne hatt den summen han skylder, til å pusse opp rom, sette inn på sparekontoen dems osv. Gikk fra hverandre i 2017, siden da har han kjøpt to runder med tøy og et par med briller til et av barna. Helt tragisk. Anonymkode: 690cc...25e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå