Gå til innhold

Forskere slår arlam, urovekkende..

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/livsstil/xl/nrk-har-kartlagt-single-i-norge-gjennom-40-ar-1.15685760

Artikkel fra NRK, vi har aldri vært så mange single i Norge. Hva er iferd med å skje med vårt samfunn? Jeg syntes det er urovekkende, det er nesten umulig å finne partner her i Norge. Jeg syntes det er altfor mye egoisme.

Mange av mine venner fant koner i utlandet. Da snakker jeg ikke om Thailand og Filippinene, men land som Brasil, Kroatia, Italia, Portugal for å nevne noen. Jeg fant også min kone i et europeisk land. 

Jeg klarte aldri å finne dette her, det jeg fant med min kone var at  det var en selvfølge å ville ha familie og barn. Hun har verdier og holdninger som jeg ikke klarte å finne her. 

Jeg er bekymret, for vi går i en feil retning. Depresjoner, ensomhet, og mange andre ting. Vi er ikke ment for å være alene. 

Er vi blitt altfor egoistiske? Tenker vi for mye på oss selv? Kun det beste er godt nok? Snart når vel ingen opp til disse kriteriene.... 

Jeg deltok på et seminar en gang, og taleren snakket om denne tematikken. Vedkommende sa mye av problemet hos oss i den vestlige verdien er alt fokuset på meg, meg. "Indugled people do not sacrifice..." 

Skal du ha familie så må du ofre litt.. 

Anonymkode: 34798...f3b

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står jo i artikkelen. Mange studerer i 20-årene og utsetter å etablere seg, eller det blir brudd. 

Anonymkode: 8d91c...8b9

• Liker 8
Skrevet

Hva slags verdier er det man finner i kvinner fra disse landene egentlig? At husarbeid og ansvar for barn kun skal ligge på kvinnene mens mannen sitter med en øl i sofaen? 

Anonymkode: fbc1a...24a

• Liker 49
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mange av mine venner fant koner i utlandet. Da snakker jeg ikke om Thailand og Filippinene, men land som Brasil, Kroatia, Italia, Portugal for å nevne noen. Jeg fant også min kone i et europeisk land. 

Anonymkode: 34798...f3b

Hvorfor ville ikke norske kvinner ha dine venner da? Ofret de ikke nok for norske kvinner kanskje? Ble det for mye av deres egoisme for norske kvinner?

Skrevet

Er en grunn for at det ble mer graviditeter under korona, vi har ikke tid til å bli gravide i Norge da man må ha både mann og kvinne i full jobb for å ha råd til sted å bo samt pensjon. Ser enkelte venninner som valgte barn fremfor høyere utdannelse og ok inntekt med en mann som har råd til å forsørge, flere år etter ønsker de nå å gå fra mannen men de har ikke nåla i veggen og pensjonen ser mørk ut. Enkelte ting var faktisk lettere før da for eksempel boligprisene var lavere. Husker alle mødrene jobbet deltid da jeg var liten, sånn har man ikke mulighet til lenger.

Anonymkode: 5ee40...83e

• Liker 22
Skrevet

Jeg er kvinne på 40 år og har gitt opp å finne meg mann eller å få egen familie. Jeg leser til stadighet om at det er et overskudd av single menn som ønsker forhold og familie, men det er jo ikke den virkeligheten jeg møter. Dating har blitt helt umulig. Jeg har gitt det opp. 

Anonymkode: ef0a8...fc6

• Liker 26
Skrevet

Og forresten har jeg som kvinne også opplevd at menn fra utlandet (ikke MENA men andre europeiske land) har vært mer seriøse ang barn og familie enn norske menn.

• Liker 16
Skrevet

Er bare vanskelig for menn. 

Kvinner gjør det frivillig 

Anonymkode: e4842...7b3

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er bare vanskelig for menn. 

Kvinner gjør det frivillig 

Anonymkode: e4842...7b3

Har snakket med flere 40 år gamle menn som vil slå seg til ro først 😆 har all verden av tid liksom. Ikke bare vanskelig for menn, nei.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det står jo i artikkelen. Mange studerer i 20-årene og utsetter å etablere seg, eller det blir brudd. 

Anonymkode: 8d91c...8b9

Mistenker at ts bare leste overskriften, og laget egne teorier ut fra det.

Ts; jeg er forresten singel. Det ble slutt mellom barnefar og meg, og etterhvert endte jeg opp som alenemor. Jeg har prøvd å date litt, men siden jeg er alene med barnet, blir det vanskelig å få møtes nok uten å involvere barnet på et raskt tidspunkt. Derfor har jeg bestemt meg for å legge dating på hylla, til barnet er blitt så gammelt an hn kan være alene hjemme noen timer på ettermiddag og kveld. Ser for meg i 13-14års alderen. Jeg klarer ikke helt å se hva som er så egoistisk med det, iallfall. 

Anonymkode: 4ffc4...b00

• Liker 13
Skrevet

Det er jo ikke så komplisert da. Terskelen for å avslutte forhold og lete etter noen bedre er enormt mye lavere enn den var før, og jo flere man dater, jo mer man ligger rundt og jo flere forhold man har, jo kresnere blir man.

Anonymkode: 26b58...12e

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er kvinne på 40 år og har gitt opp å finne meg mann eller å få egen familie. Jeg leser til stadighet om at det er et overskudd av single menn som ønsker forhold og familie, men det er jo ikke den virkeligheten jeg møter. Dating har blitt helt umulig. Jeg har gitt det opp. 

Det er mange single menn der ute, men det betyr ikke at de orker å binde seg! For det er jo skremmende hvor fort forhold går dukken også. Blir de gående for lenge alene blir man sære og passer enda dårligere i et forhold. Litt lettere når man har passert 40 og barn kanskje ikke er med i planen. Men de som har barn fra før av blir det også litt problematisk med dine, mine og en floke av uklare familiesammensetninger. Når barna er voksne og flytter ut? Da er de fleste lei og vil aldri mer binde seg til noe som helst. Da gjelder det å finne de som er interessert i dette, og det kan ta tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke så komplisert da. Terskelen for å avslutte forhold og lete etter noen bedre er enormt mye lavere enn den var før, og jo flere man dater, jo mer man ligger rundt og jo flere forhold man har, jo kresnere blir man.

Ja så sitter man der i 50 årene og ikke passer sammen med noen. 30 år igjen av livet og det kan fort bli ensomt for mange. Venner faller i fra og jo eldre man blir ? Ensomheten kommer krypende. Det er jo dette artikkelen egentlig advarer mot. Familie er heller ikke noe grunnmur for den er blitt revet ned for hvert forhold som går dukken.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva slags verdier er det man finner i kvinner fra disse landene egentlig? At husarbeid og ansvar for barn kun skal ligge på kvinnene mens mannen sitter med en øl i sofaen? 

Anonymkode: fbc1a...24a

Hvilke verdier finner en hos norske kvinner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ligger ikke rundt og er kresen på den måten at en mann må ha blitt voksen, villig til å ta ansvar, forplikte seg og ønske egen familie. i 2021 stiller jeg umulige krav som få har evne til å innfri, og da er deg ikke meg det er noe galt med. 

Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Det er mange single menn der ute, men det betyr ikke at de orker å binde seg! For det er jo skremmende hvor fort forhold går dukken også. Blir de gående for lenge alene blir man sære og passer enda dårligere i et forhold. Litt lettere når man har passert 40 og barn kanskje ikke er med i planen. Men de som har barn fra før av blir det også litt problematisk med dine, mine og en floke av uklare familiesammensetninger. Når barna er voksne og flytter ut? Da er de fleste lei og vil aldri mer binde seg til noe som helst. Da gjelder det å finne de som er interessert i dette, og det kan ta tid.

Nettopp! Mange barnløse og single menn som syns livet er topp slik det er. Jeg er litt redd for at disse mennene går under radaren når i den offentlige debatten om single og barnløse menn. For mange av de er det nok frivillig og et bevisst valg og det kommer ikke frem. 

• Liker 10
Skrevet
Antiviruset skrev (2 minutter siden):

Ja så sitter man der i 50 årene og ikke passer sammen med noen. 30 år igjen av livet og det kan fort bli ensomt for mange. Venner faller i fra og jo eldre man blir ? Ensomheten kommer krypende. Det er jo dette artikkelen egentlig advarer mot. Familie er heller ikke noe grunnmur for den er blitt revet ned for hvert forhold som går dukken.

Det var en tabbe å bygge ned kjernefamilien slik at vi alle kunne bli pliktoppfyllende skattebetalere... En annen diskusjon men interessant er det jo. 

• Liker 13
Skrevet

Det norske samfunnet er sykt. Du finner vel ikke et land som er like skakkjørt når der gjelder egoisme, ligge rundt, og det å ikke ville binde seg. Kanskje Sverige? Det er en syk trend. Mannen min er fra et vesteuropeisk, stort land, og de har helt andre verdier enn oss. Nordmenn tror at vi er så intelligente og har funnet svaret, når sannheten er at vi er knappe fem millioner her som er helt på bærtur. Jeg håper at mine barn finner seg utenlandske partnere helt ærlig.

Anonymkode: ac250...b80

• Liker 16
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var en tabbe å bygge ned kjernefamilien slik at vi alle kunne bli pliktoppfyllende skattebetalere... En annen diskusjon men interessant er det jo. 

Og ironisk nok er det ofte de vi betaler skatt for som får barn 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det blir dette samfunnet sin undergang når oljealderen er over! Familien er grunnsteinen i ethvert samfunn, der de tok vare på hverandre når ting ble vanskelig i livet. I dag er det NAV som har denne oppgaven stort sett. De kneler allerede, og utgiftene er eksplosive og har vært det i flere 10 år nå. Stopper pengestrømmen fra Nordsjøen er Norge i alvorlig trøbbel. Sverige er der allerede og mange andre vestlige land. De løser det med å ta opp enorm gjeld, eller bare godta at sosial nød brer seg i de lavere samfunnsklassene. Ut fra dette kommer det enda mer kriminalitet, vold, ensomhet og armod.

• Liker 8
Skrevet

For meg virker det som om det viktigste for folk er å ligge med flest mulig, og ikke bli ordentlig kjent med/glad i noen....

Anonymkode: b3423...1b7

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...