AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Hvorfor er det så tøft å være leietager? Når skal loven bli mer svart hvit og når skal vi som leietagere få mer å gå på? Leierboerforeningen som skal være en hjelp er kun en stor skuffelse. Det skal ikke være sånn at det kommer veldig an på hvem du møter der. Min egen erfaring er faktisk sjokkerende. Bosituasjonen jeg er oppi gjør meg syk pga dårlig ventilasjon hvor du deler luft med utleier. Ble fortalt at ventilasjonen var veldig bra. For det første så burde det være ulovlig at husholdninger deler ventilasjon og for det andre så skulle leietager ha rettigheter hvis infoen du får på visning ikke stemmer. Helsen min ble verre kort tid etter innflytting, men skjønte ikke før 2 mnd etter innflytting hva som foregikk. Trodde først den dårlige luften var pga sommeren. Skulle bare ønske vi hadde mer rettigheter og at de som leier ut må gi ut viss informasjon som feks om ventilasjon og hvis det er ekstremt lytt. Anonymkode: 17bf1...313
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #2 Skrevet 6. november 2021 Leietakere har plenty av rettigheter, faktisk alt for mange. Hvis du ikke liker stedet du leier, finn noe nytt, si opp og flytt. Anonymkode: c3169...b07 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #3 Skrevet 6. november 2021 Hva er problemet med at husholdninger deler ventilasjon, hvorfor skulle det gjøre deg syk? Anonymkode: 98e12...a93
nomore82 Skrevet 6. november 2021 #4 Skrevet 6. november 2021 Leietakere har gode rettigheter. Men det betyr ikke at man har krav på hva som helst. Hvorfor er det et problem å dele ventilasjon med andre? Du deler uansett luft med alle. Hvorfor er du overbevist over at det er ventilasjonen som gjør det syk? Hvem skal betale for to separate ventilasjonsanleggene? 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. november 2021 #5 Skrevet 6. november 2021 I moderne boliger er det vanlig at balansert ventilasjon, med motor og det hele er separat for hver bolig. Men du kan ikke kreve at det er balansert ventilasjon i en utleiebolig. Hvorfor ventilasjonen ikke virker som den skal hos deg kan bero på mange ting. Der jeg bodde før i et leilighetsbygg hadde vi felles ventilasjon som egentlig krevde en bestemt type vifte, men etter hvert som folk skiftet ut kjøkken kjøpe de billige IKEA avtrekk og dette ødela kapasiteten for resten av boligene. Hvis du blir syk av inneklimaet TS, må du flytte. Eller du kan bruke 10-tusenvis av kroner på konsulenter for å bevise at ventilasjonen er for dårlig, og hva skal du oppnå med det? Det skal litt til for at dette skal være ulovlig. Leiligheten har en mangel dersom den er i vesentlig dårligere stand enn under visning eller oppgitt av husvert. Kan du bevise at den er det? "God ventilasjon" er jo ikke akkurat et målbart begrep.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #6 Skrevet 6. november 2021 Herregud for en sutretråd med oppramsing av egenkomponerte konstruerte problemer. Anonymkode: a14f9...d2a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå