Gå til innhold

Sparing til barna - hva er best??

Anbefalte innlegg

Vi har frem til nå spart litt hver mnd til barna fra de ble født. Pengene er satt på vanlig sparekonto. Barna er 6 og 4. nå begynner det å stå litt penger der, og vi vil jo gjerne ha best mulig avkastning på pengene. Beløpet er tenkt at skal benyttes til bolig når barna skal inn på boligmarkedet, så det er altså snakk om langvarig sparing. Hvis beløpet vi sparer har noe å si så sparer vi 1000,- hver mnd til hvert av barna, pluss at vi setter inn penger de får der etter jul og bursdager.

Hva er beste måten å spare til barna på? Det er viktig at det må ikke må få innvirkning på at de kan få frikort når de begynner å jobbe selv, og vi ønsker ikke benytte bsu siden vi ønsker at barna skal spare der selv når de begynner å jobbe..

Har snakket med banken, og de foreslo å sette pengene i fond, men merker at jeg ønsker høre hvordan andre sparer til sine barn, siden jeg er så usikker på å gjøre noe «feil» med sparepengene deres.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527841-sparing-til-barna-hva-er-best/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sparer i fond, halvparten aksjefond og halvparten indeksfond. Pengene skal stå der lenge, minst 18 år til og da anbefales det fond. Du kan velge risiko på fondene selv, les deg litt opp og velg fond ut i fra det. Vi har valgt fond basert på hva vi interesserer oss for og brenner for. Har per i dag 50% avkastning og har spart i fond til barna i 4 år. 

Edit: spar via aksjefond, veldig viktig. Vi har flere aksjefond, et til hvert barn og et til meg selv. Da slipper dere å skatte av det før dere har ut pengene. Og spar i ditt navn 

Endret av Jessica Jones
Jessica Jones skrev (6 minutter siden):

Vi sparer i fond, halvparten aksjefond og halvparten indeksfond. Pengene skal stå der lenge, minst 18 år til og da anbefales det fond. Du kan velge risiko på fondene selv, les deg litt opp og velg fond ut i fra det. Vi har valgt fond basert på hva vi interesserer oss for og brenner for. Har per i dag 50% avkastning og har spart i fond til barna i 4 år. 

Hvilke fond? 

Anonymkode: 686d5...968

Annonse

Jessica Jones skrev (6 minutter siden):

Aksjefond og indeksfond er det samme. Riktig benevnelse er aktivt eller passivt forvaltet aksjefond.

TS: Opprett ASK (aksjesparekonto) til hvert av barna, enten i eget eller barnas navn. Lag en fast mnd sparing og spareavtale. Anbefaler KLP sine indeksfond. Rimelige, stabile fond. Oppretter du hos KLP, er minstebeløpet pr fond kr 500. Men da kan dere f eks si kr 800 hver mnd i KLP Global, og kr 500 hvert kvartal i KLP Norden og KLP Fremvoksende. 

Pengene er ikke låst til bolig, og dere kan f eks bruke av avkastningen til å betale for førerkort, konfirmasjon eller andre utgifter som dukker opp. 

Anonymkode: 271c6...186

• Liker 1
Jessica Jones skrev (3 minutter siden):

Global indeksfond, teknologifond og miljøfond

Både teknologifond og miljøfond er pr nå dyrt priset. Å gå inn nå, er derfor ingen god ide. Uansett øker risikoen med spisse bransjefond. Ja, gevinsten kan bli stor, men fallet kan også bli stort. Skal man sove godt og "glemme" pengene, er globale fond det beste.

• Liker 1
Megplussto skrev (55 minutter siden):

Vi har frem til nå spart litt hver mnd til barna fra de ble født. Pengene er satt på vanlig sparekonto. Barna er 6 og 4. nå begynner det å stå litt penger der, og vi vil jo gjerne ha best mulig avkastning på pengene. Beløpet er tenkt at skal benyttes til bolig når barna skal inn på boligmarkedet, så det er altså snakk om langvarig sparing. Hvis beløpet vi sparer har noe å si så sparer vi 1000,- hver mnd til hvert av barna, pluss at vi setter inn penger de får der etter jul og bursdager.

Hva er beste måten å spare til barna på? Det er viktig at det må ikke må få innvirkning på at de kan få frikort når de begynner å jobbe selv, og vi ønsker ikke benytte bsu siden vi ønsker at barna skal spare der selv når de begynner å jobbe..

Har snakket med banken, og de foreslo å sette pengene i fond, men merker at jeg ønsker høre hvordan andre sparer til sine barn, siden jeg er så usikker på å gjøre noe «feil» med sparepengene deres.

Slik dere sparer nå så gir dere bort pengene. Ingen renter, og de taper verdi. Du kan like gjerne putte dem i en skoeske under senga. Spar i fond. 

Anonymkode: 9219d...288

Spar i trygge, globale og billige indeksfond.   Feks DNB globalindeks eller KLP aksjeglobal indeks?

Men jeg ville anbefalt å ikke sette pengene i barna sine navn. Det er mange foreldre som har gjort det. De har spart i alle år for at barna skal få hjelp til de store tingene. Problemet er at dagen barna er 18 år blir pengene deres - og de kan bruke dem akkurat slik de selv ønsker (russetid, fester osv). Ville heller hatt det i deres navn og gitt dem som forskudd på arv senere?

• Liker 1

Som flere har skrevet så er det lite gunstig å spare på bankkonto. Inflasjonen er høyere enn renta, så pengene blir egentlig mindre og mindre verdt.

Jeg begynte å spare i aksjefond for barnet i januar i år, med fast månedlig beløp, og har pr. i dag en avkastning på 7,8% totalt.

For meg selv har jeg spart i knapt 20 år, fordelt på flere fond. Noen har jeg hatt lenge, andre har kommet til underveis. Det fondet jeg har hatt lengst har mer enn doblet seg. Fondene jeg startet med for 5-8 år siden har i dag en total avkastning på mellom 45 og 95%.

Bruk aksjesparekonto. Da kan du selge fond og kjøpe nye uten å skatte av gevinsten. Jeg sparer for barnet i mitt navn, men har én aksjesparekonto merket med barnets navn. Fordeler: Barnet bygger seg ikke opp en formue som kan gjøre at overformynderiet kan ta kontroll over pengene. Barnet får ingen begrensninger i muligheter til stipend hos Lånekassen. Og hvis barnet viser seg å bli uansvarlig så er det vi foreldrene som har kontroll på pengene. Ulemper: Hvis jeg skulle havne i økonomisk uføre så kan namsmannen ta barnets sparepenger for å betale kreditorene. Og hvis jeg skulle ha behov for sosialhjelp må jeg først bruke opp alle oppsparte midler i eget navn (inkl. disse som er merket med barnets navn). Vi vet ikke noe om hva slags regler som gjelder for den dagen vi skal gi barnet pengene (forskudd på arv /gave og beskatning av dette).

Sett deg inn i fondene du vurderer å kjøpe. Bankene har nøkkelinformasjon som forteller noe om risiko, og om avkastning siste x antall år.

Anonymkode: 44537...99f

Det viktigste er å spare i eget navn. Sparer man i barnets navn risikerer man to ting - At beløpet blir så stort at det avkorter stipend/studiestøtte. Og at 18-åringen tar ut pengene og bruker de på forbruk og gøy. 

Slik mine foreldre gjorde det sparte de i eget navn i fond, samlet for alle barna. Da første kjøpte bolig "låste" de beløpet de ønsket å gi til hver slik at svingninger i markedet ikke gjorde at det ble ulikt. Andre pengegaver, bursdager mm, ble satt inn på høyrentekonto i barnets navn, da dette var penger gitt til oss, og ikke noe de skulle bestemme hva vi skulle bruke til. 

Anonymkode: 9233d...1db

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Både teknologifond og miljøfond er pr nå dyrt priset. Å gå inn nå, er derfor ingen god ide. Uansett øker risikoen med spisse bransjefond. Ja, gevinsten kan bli stor, men fallet kan også bli stort. Skal man sove godt og "glemme" pengene, er globale fond det beste.

Med henne tidshorisont har dette ikke så mye å si. Time in marked beats timing in marked.

Anonymkode: e5343...09c

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Andre pengegaver, bursdager mm, ble satt inn på høyrentekonto i barnets navn, da dette var penger gitt til oss, og ikke noe de skulle bestemme hva vi skulle bruke til. 

Her er jeg helt enig.

Det er flott at foreldre sparer til barna sine med egne midler, men pengegaver gitt til barna, kan med fordel sette inn på en mer tilgjengelig konto. Så kan barna bruke pengene til å spare til noe de har lyst på. 

13 minutter siden, MorTil2 said:

Her er jeg helt enig.

Det er flott at foreldre sparer til barna sine med egne midler, men pengegaver gitt til barna, kan med fordel sette inn på en mer tilgjengelig konto. Så kan barna bruke pengene til å spare til noe de har lyst på. 

Delvis enig. Barna våre er små og gaver de får er ment å spares, så vi setter i fond. Men disse står i barnets navn, og om barnet vil bruke opp disse pengene på russebuss når den tid kommer, så tenker jeg rett og slett at det er barnets valg. (Håper riktignok vi klarer å oppdra de så pengene blir brukt mer fornuftig. ) Vi sparer derimot til barna i våre egne navn. De midlene vil barna først få når de trenger de til noe fornuftig. Som bolig, eller førerkort.

Anonymkode: 8fe52...b50

Annonse

Vi sparer i fond. Bruker aksjesparekontoer og handler gjennom nettbanken. Har månedlig kjøp på noen utvalgte. Om man skal spare i eget navn eller opprette kontoer på barnet er et valg du må ta. Hvis du velger å ikke opprette på barnet men spare i ditt navn kan du lage deg f eks to aksjesparekontoer som du merker barn x og barn y. Dermed holder du styr på pengene deres og skiller dem fra din egen sparing. Man må selvsagt sette seg inn i ulike konsekvenser av å spare i eget eller barnets navn.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Delvis enig. Barna våre er små og gaver de får er ment å spares, så vi setter i fond. Men disse står i barnets navn, og om barnet vil bruke opp disse pengene på russebuss når den tid kommer, så tenker jeg rett og slett at det er barnets valg. (Håper riktignok vi klarer å oppdra de så pengene blir brukt mer fornuftig. ) Vi sparer derimot til barna i våre egne navn. De midlene vil barna først få når de trenger de til noe fornuftig. Som bolig, eller førerkort.

Anonymkode: 8fe52...b50

Tenker egentlig ikke på russetiden, men mer på ting som unge har lyst å ha, f eks Playstation, nyeste mobilen, sette sammen egen PC osv. Er ikke aktuelt når barna er så små som TS sine, men om 6 år er nok eldste litt mer fokusert på hva venner har enn nå.

Megplussto skrev (6 timer siden):

Hvis de står i banken, så mister de verdi hele tiden.

Tusen takk for svar alle sammen❤️ Setter veldig pris på alle som har tatt seg tid til å svare.

Vi føler oss ganske grønne på dette med fond osv, så bestilte en ny time med rådgiver i banken for å se på dette. Var betryggende å høre at de fleste sparer til barna i fondsavtaler. Frem til da skal jeg prøve å sette meg litt inn i forskjellige fondstyper. Merker meg at det er mulig å «dele opp» risikoen på sparingen, 50/50 med «normal» og «høy» risikofond høres ut som noe vi kan leve med, for alle pengene i høy risiko fond hørtes for meg litt vel skummelt ut😅

Merker meg også at det er lurt å sette pengene i våres navn, og så heller merke pengene med barnX og barnY for å holde orden. Vi ønsker ikke at barna skal få disse pengene før de skal kjøpe bolig, så derfor ønsker vi ikke at de skal få råderett over pengene når de fyller 18. Kommer ikke til å fortelle barna om pengene før det er snakk om boligkjøp. Evt penger til førerkort og andre ting vil vi/de spare opp ved siden av denne sparingen.

Ser noen nevner at de synes sparing bør gå i fond og pengegaver fra bursdag osv bør gå på egen konto siden det er gaver til barnet. Det er vi i utgangspunktet enige i, men siden barna er så små enda og får alt de trenger (og mer til) så har vi valgt å spare alle pengegaver enn så lenge. Når barna blir litt større og har mer forståelse for verdien av penger, sparer til noe de ønsker seg eller lignende, så tenker vi de i større grad skal få bruke gavepenger slik som de ønsker - og er da naturlig at det settes på normal sparekonto i barnets navn til det skal brukes😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...