AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Vi har sønn, som er ca 1 år og det har vært BEINTØFT helt fra starten av. Han hadde kolikk og refluks fra ca 3 ukers alder og grein non-stop til han ble 6 mnd, også stoppa det. I denne perioden bodde vi i Oslo. Vi levde isolert fra omverden, uten en eneste time med avlastning. Det var så enormt tøft, både på forholdet og på psyken. Vi har nå flyttet nærmere svigerforeldre for at vi skulle ha mulighet til hjelp. De snakket masse om hvor mye de kunne hjelpe om vi bodde nærmere. Men.. til min store frustrasjon, så har de alltid enten planer (hvis vi spør om de kan passe noen timer en lørdag så vi kan få kjøpe noe vi trenger i huset, så sier de at kan søndag. Og noen ganger sier vi OK andre ganger så sier jeg fra, at «nei det passer ikke for oss fordi vi trenger hjelp på lørdag fordi butikkene er stengt søndag» og da er ofte motsvar, «men vi vasker hus på lørdager eller vi trenger også å handle») Eller så er de sp redde for korona at det ikke går. De er begge fullvaksinerte og rundt 60 år. Vi er også fullvaksinerte og bor i en liten kommune i Vestfold. Og jeg skjønner de er redde, det er jo vi også. Og det siste vi vil er å smitte dem. Vi har også en uvaksinert baby. Men vi forholder oss til lover og regler og anbefalinger som er nå, livet står ikke på vent bare fordi vi har koronavirus. Men sånn som denne uken, det har vært et rent helvette her hjemme der vi alle sammen har vært sjuke med forkjølelse. Jeg testet negativt på koronatest i går, men svigermor sier fortsatt «nei hun kan ikke hjelpe oss fordi det kan være korona». Og jeg er så sliten at jeg holder på å dø. Ungen sover ikke om natten nesten fordi han er tett, og hoster mye. Og både jeg og samboer har vært sengeliggende og er fortsatt det. Vi prøver p bytte på å ta vare på ungen, men vi blir jo aldri friske når vi aldri får slappet av.. Har jeg lov å bli irritert på mine svigerforeldre? Svigermor er veldig sånn «ja men dere vet at jo at *navn på pappa til samboer* er i risikogruppe fordi han har hatt slag» Dette er så forskjellig oppførsel fra det jeg er vandt til, mine foreldre stiller opp på pletten hvis jeg spør.. problemet er bare at de bor i nord, og de kan jo ikke bare ta fri fordi vi trenger hjelp. Svigerforeldrene har heller ikke invitert oss på besøk siden vi flyttet, har bodd her i 2 mnd. De er også «rike» med veldig mye på bok,(3-4 millioner tror jeg) og et hus til flere millioner pluss leilighet i Oslo. Mine foreldre har LANGT mindre, og har gitt så store og fine gaver til sønnen vår. Ikke at jeg bryr meg, men litt kanskje? Eksempelvis dåpsgave, da fikk sønnen vår 10000kr til sparing av mine + et fint bestikk og hos svigers fikk han en liten sølvkopp. Og thats it. Det var samme koppen han fikk hos gudmora si🙄 og det er en kjempefin gave! Men hadde kanskje forventa mer når det er første barnebarn? Er jeg urimelig? trengte kanskje bare rante litt.. blir oppgitt og litt sint, jeg er sliten. Og jeg gidder ikke denne «men det kan være korona selv om du har tatt test. Sønn eller Fred kan ha korona selv om du ikke har det» Anonymkode: fa760...804 7
Gjest Smeltemann Skrevet 6. november 2021 #2 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har sønn, som er ca 1 år og det har vært BEINTØFT helt fra starten av. Han hadde kolikk og refluks fra ca 3 ukers alder og grein non-stop til han ble 6 mnd, også stoppa det. I denne perioden bodde vi i Oslo. Vi levde isolert fra omverden, uten en eneste time med avlastning. Det var så enormt tøft, både på forholdet og på psyken. Vi har nå flyttet nærmere svigerforeldre for at vi skulle ha mulighet til hjelp. De snakket masse om hvor mye de kunne hjelpe om vi bodde nærmere. Men.. til min store frustrasjon, så har de alltid enten planer (hvis vi spør om de kan passe noen timer en lørdag så vi kan få kjøpe noe vi trenger i huset, så sier de at kan søndag. Og noen ganger sier vi OK andre ganger så sier jeg fra, at «nei det passer ikke for oss fordi vi trenger hjelp på lørdag fordi butikkene er stengt søndag» og da er ofte motsvar, «men vi vasker hus på lørdager eller vi trenger også å handle») Eller så er de sp redde for korona at det ikke går. De er begge fullvaksinerte og rundt 60 år. Vi er også fullvaksinerte og bor i en liten kommune i Vestfold. Og jeg skjønner de er redde, det er jo vi også. Og det siste vi vil er å smitte dem. Vi har også en uvaksinert baby. Men vi forholder oss til lover og regler og anbefalinger som er nå, livet står ikke på vent bare fordi vi har koronavirus. Men sånn som denne uken, det har vært et rent helvette her hjemme der vi alle sammen har vært sjuke med forkjølelse. Jeg testet negativt på koronatest i går, men svigermor sier fortsatt «nei hun kan ikke hjelpe oss fordi det kan være korona». Og jeg er så sliten at jeg holder på å dø. Ungen sover ikke om natten nesten fordi han er tett, og hoster mye. Og både jeg og samboer har vært sengeliggende og er fortsatt det. Vi prøver p bytte på å ta vare på ungen, men vi blir jo aldri friske når vi aldri får slappet av.. Har jeg lov å bli irritert på mine svigerforeldre? Svigermor er veldig sånn «ja men dere vet at jo at *navn på pappa til samboer* er i risikogruppe fordi han har hatt slag» Dette er så forskjellig oppførsel fra det jeg er vandt til, mine foreldre stiller opp på pletten hvis jeg spør.. problemet er bare at de bor i nord, og de kan jo ikke bare ta fri fordi vi trenger hjelp. Svigerforeldrene har heller ikke invitert oss på besøk siden vi flyttet, har bodd her i 2 mnd. De er også «rike» med veldig mye på bok,(3-4 millioner tror jeg) og et hus til flere millioner pluss leilighet i Oslo. Mine foreldre har LANGT mindre, og har gitt så store og fine gaver til sønnen vår. Ikke at jeg bryr meg, men litt kanskje? Eksempelvis dåpsgave, da fikk sønnen vår 10000kr til sparing av mine + et fint bestikk og hos svigers fikk han en liten sølvkopp. Og thats it. Det var samme koppen han fikk hos gudmora si🙄 og det er en kjempefin gave! Men hadde kanskje forventa mer når det er første barnebarn? Er jeg urimelig? trengte kanskje bare rante litt.. blir oppgitt og litt sint, jeg er sliten. Og jeg gidder ikke denne «men det kan være korona selv om du har tatt test. Sønn eller Fred kan ha korona selv om du ikke har det» Anonymkode: fa760...804 Unnskyld om jeg er for direkte. Dere har selv satt barn til verden og kan ikke stole på at noen er noe hvilepute for dere. Hvorfor kan dere ikke ta med barnet når dere skal handle? Barn tar ikke skade av det. Jeg skjønner godt at svigerforeldrene er bekymret om dere er syke,jeg ville ikke hatt noen på besøk som har vært syke. Denne småbarns tiden er veldig kort men intens,alt blir bedre jo større barnet blir.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #3 Skrevet 6. november 2021 Jeg synes du er urimelig. Det går helt fint å handle med en ettåring på slep, og sykdomsbølgene må man bare takle i kjernefamilien. Det er tøft for alle, men selvsagt kan vi ikke forvente at andre skal overta syke barn. Høres ut som du vil ha avlastning på bestilling, men det skal da passe for dem også. og å sammenligne gaver er ufint, selv om de helt klart ikke fremstår som overøsende besteforeldre😉 Anonymkode: 421f4...d45 44
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #4 Skrevet 6. november 2021 Jeg tror bare man må respektere at enkelte er redde for Covid, RS-virus og influensa. Lite du får gjort med det. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor du blander penger og økonomi inn i denne saken. Kan det være en løsning at de triller tur med barnet en time eller to, sånn at du får sove litt? Er vel litt mindre smittefare å trille et barn som sover? Husker hvor tungt det var når vi foreldre var syke, så du har min medlidenhet. Men trøst deg med at det går over. Alle foreldre må gjennom slike perioder. Anonymkode: 5ed5e...743 11
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #5 Skrevet 6. november 2021 Jeg synes det er rart ja. Jeg hjelper selv min datter og svigersønn masse selv om de bor to timer unna. Men dere burde egentlig ikke være overrasket. Hva folk sier er en ting, men hva de gjør i praksis er det dere må se på. Anonymkode: 7d002...ba9 15
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #6 Skrevet 6. november 2021 Veldig dårlig gjort når de på forhånd sa de ønsket å stille opp. Det var sikkert en av grunnene til at dere flyttet. Tror ikke dette handler om Corona, dessverre, er nok mer manglende interesse for barnebarn. Anonymkode: 120e1...01e 18
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #7 Skrevet 6. november 2021 Det med gave er du urimelig på. Det er en helt normal gave fra besteforeldre. At gudmor gir lik kopp har ikke noe å si. Anonymkode: ccc8b...794 16
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #8 Skrevet 6. november 2021 Jeg syns du forventer for mye. Det er ikke alle eldre som ønsker eller orker å ha ansvar for en baby. Det er slitsomt, det vet jo dere alt om. Når dere bare har ett barn, må dere foreldre avlaste hverandre. Det er smålig å sammenligne gaver. Hva man gir i gave handler litt om kultur i familien, og jeg syns absolutt ikke man skal gi mer bare fordi det er første barnebarnet. Alle barnebarn bør få det samme. Anonymkode: 1c5b4...62e 15
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #9 Skrevet 6. november 2021 Altså.. Litt spesielt at de ikke stiller opp mer når de sa de skulle det og nå er de plutselig redd for alt. Kan det være de synes det er vanskelig å passe barnet? Likevel! Hvorfor kan dere ikke ta med barnet på handletur? Det er jo utrolig kos! Ha med noe snacks og leker i vogna og gjør det til en hyggelig tur istede. Sønnen min er 8 mnd nå, ikke veldig glad i vogn, men er det mye å se på går det veldig bra. Jeg forstår jo at dere var slitne når barnet deres hadde disse utfordringene, der var sikkert slitsomt for ham også, men om barnet er ett år nå, så er jo ting mye enklere. Anonymkode: d2f24...ede 9
Gjest Smeltemann Skrevet 6. november 2021 #10 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Veldig dårlig gjort når de på forhånd sa de ønsket å stille opp. Det var sikkert en av grunnene til at dere flyttet. Tror ikke dette handler om Corona, dessverre, er nok mer manglende interesse for barnebarn. Anonymkode: 120e1...01e Kanskje foreldrene har mast for mye om barnepass? Ser mine foreldre er helt utslitt grunnet pass av min brors barn.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #11 Skrevet 6. november 2021 Og det er veldig spesielt å si at det ikke passer for dere når de ønsker å passe barnet. Dette må være på deres premisser også. Anonymkode: 1c5b4...62e 11
Tone83 Skrevet 6. november 2021 #12 Skrevet 6. november 2021 De er ikke interesserte å være barnevakt, forklaringene er bare unnskyldninger. Skru ned forventningene når det gjelder disse besteforeldrene så sparer du deg for mye frustrasjon. Prøv å finne en passepike eller lignende, skjønner godt at du ønsker avlastning av og til, det er helt normalt. Mine foreldre tok ungene til tross for at jeg hadde omgangssyken. De ble syke, men de så jo at jeg ikke hadde sjans til å engang lage mat til barna. Så alternativene var dårlige. Så takknemlig for at vi ikke står alene. 10
Tone83 Skrevet 6. november 2021 #13 Skrevet 6. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Og det er veldig spesielt å si at det ikke passer for dere når de ønsker å passe barnet. Dette må være på deres premisser også. Anonymkode: 1c5b4...62e De skulle vaske huset, det går jo an å gjøre om søndagen. Bare unnskyldninger🙄 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #14 Skrevet 6. november 2021 Det skjønner jeg er tøft, og jeg er blandt de som synes altfor mange besteforeldre ikke stiller opp. Men refluks, kolikk, corona, samt at dere er / var syke, det er heller ikke bare bare å hoppe inn i. I tilegg ble noen fryktelig redde, og det skal de ha lov til å være. Da skal de få ta de hensyn de trenger selv. Og din svigerfar har jo hatt slag. Det høres ut som om de også har faste ting lørdager . Svigermor min er lik. Hun steller, styrer og pynter seg. Så kl 11 går hun på kafé. Møter venner, er sammen, handler og kommer hjem. Skal jeg ha hjelp, må jeg spørre utenom det. Jeg synes det er fair jeg. Da vet dere at dere må spørre utenom det. Og det høres ut som dere fikk tilbud om hjelp søndag. Hvis dere er så slitne, hvorfor ikke ta det?! Det med penger er virkelig ikke greit. Hva de har eller ikke, gir eller ikke. Det er helt opp til de. Og jeg synes du er urimelig som blander sånt inn her. Det får meg til å lure på om det ikke er du som krever litt vel mye. De har jobbet/ tjent/ fått/ arvet, gjennom ett liv for å få alt de har. Det er nå de skal nyte alt. Anonymkode: c2b98...55e 19
Gjest Blondie65 Skrevet 6. november 2021 #15 Skrevet 6. november 2021 Da vet du at svigerforeldrene dine kan du ikke regne med. Da foreslår jeg at dere begynner å se på alternativer. Gi hverandre en morgen hver i helgen der dere har fri. Det vil si at den som har fri kan sove lenge, gå tur, på trening, osv. Hvis dere ikke ønsker å ha barnet med på handling, hva om den ene av dere handler fredags ettermiddag mens den andre legger barnet? Trenger ikke være samme person hver gang. Se etter fast barnevakt gjennom frivillighetssentral eller lignende - og bruk disse til å hente dere inn igjen.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #16 Skrevet 6. november 2021 Jeg kan skjønne at du blir skuffet om dere ble lovet mer hjelp om dere flyttet nærmere, men dessverre er det lett si en ønsker hjelpe om en bor langt vekke for en trenger jo egentlig ikke mene det. Dere bør finne noen andre som kan passe, og blir det vanskeligere på nye plassen ville jeg nok vurdert flytte tilbake igjen. Eventuelt nærmere familien din om det er veldig viktig få avlastning. Og personlig hadde jeg nok ikke giddet hjulpe dem tilbake om de konsekvent ikke hjelper dere. Anonymkode: 1ec82...309 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #17 Skrevet 6. november 2021 Dere er unge, friske mennesker, men har fått en så sterk forkjølelse at dere begge blir sengeliggende av den, og så forventer du at svigermor skal la seg smitte av dette for å avlaste dere litt? For ja, hun kommer med høy sannsynlighet til å bli smittet hvis hun hjelper til med babyen som også er syk. Jeg syns du er totalt urimelig på det punktet. Én ting er å være redd for smitte når alle er symptomfrie, men man utsetter ikke andre helt bevisst for et såpass heftig virus. Det er forøvrig helt vanlig at man ikke får hjelp utenfra når det er sykdom i huset, sånn var det også før korona. Da må man bare avlaste hverandre så mye som mulig og senke kravene til hva man skal gjøre i løpet av en dag. Anonymkode: ca050...685 37
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #18 Skrevet 6. november 2021 Her var folk strenge, skjønner godt at du er skuffet. Når man faktisk flytter nærmere og de oppfordrer til det med at de vil hjelpe til mer så har man jo en forventning. Og hvis de er så redd for corona og har så god råd kunne de jo veid opp med å betale for noe avlastning, de bør jo også evne å reflektere over at de alltid sier nei etter at dere faktisk flyttet. Anonymkode: da7c5...16e 10
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #19 Skrevet 6. november 2021 Dere er to stykker, med ett barn. Vi hadde også et barn med kolikk som nå er snart 3 år. Ikke hatt en kveld med avlastning. Jeg tenker at dette har dere valgt selv, jeg forventer ikke at andre skal passe mine barn Anonymkode: 752fd...64b 10
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #20 Skrevet 6. november 2021 Si dere er utslitte, og vil flytte til nord så dine foreldre kan avlaste litt. Da får kanskje pipa en annen låt. Jeg mistenker nemlig at dagens besteforeldre, har en ting de liker mindre enn å faktisk måtte hjelpe sine egne. Vissheten om at andre gjør det de kunne gjort, langt bedre Anonymkode: c2b98...55e 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå