Gå til innhold

Hvorfor lar noen foreldre barn 7-12 år være på TikTok, Snapchat osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med noen føler seg truffet, eller «ikke vet om det». Men av dere som faktisk har sagt ja og mener det er greit, hvorfor har dere tillatt det? 

Anonymkode: 2b6a2...6fd

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min på 9 år hadde TikTok, men slettet det. Det er ikke for barn i det hele tatt. 

Anonymkode: 07d7e...cae

• Liker 3
Gjest Line1301
Skrevet

Min sønn på 8,5 år hadde aldri fått lov til å bruke disse appene. Ikke før han er minst 12 år, helst 13 år. 

Skrevet

Jeg (far) sa nei, mor sa ja, så da ble det tiktok. Hun var vel 10 når hun fikk det.

Anonymkode: d6036...c23

• Liker 1
Skrevet

Sakt nei. Barna har mast, men jeg og far satte oss ned og tok alvorspraten. Jenter på 5 og 8. De fikk høre hva slags mennesker som finnes der ute og hva slag videoer som finnes. De skjønte hvorfor og har sluttet å spørre.

Anonymkode: df7a4...469

• Liker 6
Skrevet

For meg er det helt høl i hodet at så små barn har slike kontoer.

Det sier litt om disse foreldrene. 

Anonymkode: 4c712...852

• Liker 20
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 9.16):

For meg er det helt høl i hodet at så små barn har slike kontoer.

Det sier litt om disse foreldrene. 

Nå er barnet mitt 14 år, men hun hadde Snapchat og Tiktok før fylte 12 år.

Snapchat - for å enklere kunne ha daglig kontakt med venner og familie som vi flyttet fra. Jeg sjekket kontoen hennes jevnlig, og ser om hun la til noen hun ikke kjente, men det gjorde hun ikke. 

Tiktok - Nå la hun ikke ut videoer selv, men er veldig interessert i animasjoner/anime/tegning, og brukte Tiktok til å få inspirasjon. 

Det viktigste vi kan lære barna våre er å bli trygge brukere av sosiale medier. For sosiale medier vil de begynne å bruke uansett. Barna blir ikke tryggere av å bli holdt unna sosiale medier, for så plutselig ha tilgang, om ikke foreldrene følger med, har gode samtaler med barna om sosiale medier og bevisstgjør barna hva som kan skje om de ikke er forsiktige. Mange foreldre lar for eksempel barna bruke YouTube fra ganske ung alder, og følger lite med på hva slags videoer poden ser på. Eller googler. Særlig når de blir eldre, og får tips av eldre elever på skolen hva de skal søke opp… 

Anonymkode: a8ed7...8cc

Ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 11
Skrevet

Det er så bak mål å la poden få alt av some på telefonen før aldersgrensen. Det er en grunn for at det er 13 års grense på det meste!

Og tenk å lære barna at det er helt greit å lyve på alderen.

Å være blåøyd å tro at man har kontroll 🤦🏻‍♀️

Vet om mange som har latt barna sine under 13 få både tiktok og Snapchat, hvorfor, jo - alle andre har det jo. Og foreldrene klarer da ikke å si nei!

• Liker 15
Skrevet
Tøvftta skrev (1 minutt siden):

Dette. De fleste bruker "jeg sjekker jo alt hen gjør!" som en viktig del av forsvarstalen.

Anonymkode: 952f4...b90

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 9.37):

Nå er barnet mitt 14 år, men hun hadde Snapchat og Tiktok før fylte 12 år.

Snapchat - for å enklere kunne ha daglig kontakt med venner og familie som vi flyttet fra. Jeg sjekket kontoen hennes jevnlig, og ser om hun la til noen hun ikke kjente, men det gjorde hun ikke. 

Tiktok - Nå la hun ikke ut videoer selv, men er veldig interessert i animasjoner/anime/tegning, og brukte Tiktok til å få inspirasjon. 

Det viktigste vi kan lære barna våre er å bli trygge brukere av sosiale medier. For sosiale medier vil de begynne å bruke uansett. Barna blir ikke tryggere av å bli holdt unna sosiale medier, for så plutselig ha tilgang, om ikke foreldrene følger med, har gode samtaler med barna om sosiale medier og bevisstgjør barna hva som kan skje om de ikke er forsiktige. Mange foreldre lar for eksempel barna bruke YouTube fra ganske ung alder, og følger lite med på hva slags videoer poden ser på. Eller googler. Særlig når de blir eldre, og får tips av eldre elever på skolen hva de skal søke opp… 

Ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod. 

Enig. Det verste som finnes er disse prektige foreldrene.æsj.

Anonymkode: 2d434...221

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Skrevet
Tøvftta skrev (1 time siden):

Det er så bak mål å la poden få alt av some på telefonen før aldersgrensen. Det er en grunn for at det er 13 års grense på det meste!

Vet om mange som har latt barna sine under 13 få både tiktok og Snapchat, hvorfor, jo - alle andre har det jo. Og foreldrene klarer da ikke å si nei!

det er en anbefalt grense, ikke noe lover om det akkurat...

Anonymkode: 690c3...e3d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. De fleste bruker "jeg sjekker jo alt hen gjør!" som en viktig del av forsvarstalen.

Anonymkode: 952f4...b90

Enig og det blir for dumt. 

Det var ikke så lenge siden det var noen barn som «bare» så på hunder på tiktok også dukket det opp en video med hund og en mann som skjøt seg selv. 

Jeg tror helsesista nevnte det også. Pluss mye annet dritt som dukker opp på SoMe. 

• Liker 4
Skrevet

Først sa jeg ja men så begynte han med utfordringer,sånne videoer for gutter fikk han til å ha dårlig væremåte, snakke tilbake osv. Ham begynte å la ut videoer,som var helt uskyldige men han fikk kommentarer fra andre som fikk meg til å reagere. Så skjedde det noe med en gutt som jeg kjenner og som prøvde seg på en utfordring. Alt det fikk meg til å si stopp. Microsoft safety ble installert og tiktok blokkert. Jeg er sååå fornøyd! Jeg selv måtte vokse litt for denne avgjørelsen. Før trodde jeg at barn skal få leve i verden de nå er født i. Men jeg forstod at teknologien har forandret seg,vi har alle slag duppedings,sosiale medier osv. Hjernebiologien har ikke forandret seg. Den er den samme. Barn trenger tid og rammer til å vokse og utvikle seg. Det har ingenting med tiktok å gjøre. Barn vokser akkurat slik vi har vokst.

• Liker 13
Skrevet

Min datter er 11, og er på TikTok nå. Hun strever litt med det sosiale, og vi tenkte at TikTok kunne være en sosial arena for henne, da de fleste andre jentene i klassen er der. Jeg har tilgang til kontoen hennes, og vi opprettet kontoer samtidig, slik at jeg kan ha en viss kontroll. Hun synes det er gøy at jeg er der inne, og kan like det hun legger ut. Det er fint for meg å se at hun har sosial interaksjon med klassen sin der, selv om det er vanskelig for henne å ta fysisk kontakt i real life.. 

hun tegner mye, og får masse inspirasjon på TikTok. Hun har lært å bruke kullstifter, akvarellmaling og mange ulike teknikker der inne, følger mange andre som driver med kunst/maling/tegning.

sp hittil har ikke vi hatt negative opplevelser med TikTok.

Anonymkode: d67bb...a85

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Regner med noen føler seg truffet, eller «ikke vet om det». Men av dere som faktisk har sagt ja og mener det er greit, hvorfor har dere tillatt det? 

Anonymkode: 2b6a2...6fd

Fordi de er koko.

Anonymkode: 2fff3...198

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det er en anbefalt grense, ikke noe lover om det akkurat...

Anonymkode: 690c3...e3d

Når man huker av i luken over reglene de forskjellige stedene har godkjenner man at man godtar dette. B.la at man er over 13 år.

• Liker 2
Skrevet

Barn har ingenting på Insta, snap TikTok eller lignende apper å gjøre. Har lest en del kommentarer på norsk innhold på TikTok og det er åpenbart mange barn der, og mye av det de skriver er helt hinsides all fornuft.

Kan ikke se for meg at foreldre der ute leser alt det barna skriver og hva de ser, leser, etc. Er også ufattelig lett å skjule det de gjør.

Foreldre som tror de har kontroll har sannsynligvis ikke det.

• Liker 5
Skrevet

La vær å bruke denne tråden til krig og drittslenging om hvilke foreldre som er best. Hvor voksne er dere? Er der så vanskelig å ha en saklig diskusjon? Jeg lurer også på det samme som ts. Hvorfor sier man ja til å la barn under aldersgrense få ha tiktok? 

Anonymkode: 532d4...32c

• Liker 3
Skrevet
Tøvftta skrev (5 timer siden):

Om du har null kontroll på hva barnet ditt foretar seg, så kjenner du lite til barnet ditt altså… 

• Liker 1
Skrevet
Ost skrev (49 minutter siden):

Barn har ingenting på Insta, snap TikTok eller lignende apper å gjøre. Har lest en del kommentarer på norsk innhold på TikTok og det er åpenbart mange barn der, og mye av det de skriver er helt hinsides all fornuft.

Kan ikke se for meg at foreldre der ute leser alt det barna skriver og hva de ser, leser, etc. Er også ufattelig lett å skjule det de gjør.

Foreldre som tror de har kontroll har sannsynligvis ikke det.

Hvorfor er det hinsides all fornuft? Vet du egentlig hvordan disse sosiale mediene fungerer? Hva som egentlig er på dem? Bortsett fra det du har lest i media? Selvsagt er det noen idioter som legger ut unødvendige videoer. Men det er et absolutt mindretall. Tipper mange av disse foreldrene som er negative i denne tråden her, lar barna fritt få se videoer på YouTube.

Ja, det er lett å skjule hva man gjør. Det er også lett å skjule at man har Tiktok eller Snapchat, om de ønsker å skjule det for foreldrene. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...