Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå blitt 24år og føler meg like “lost” nå som da jeg var 19. Jeg har kun prøvd meg på grunnskolelærerutdanningen i 1.5år, og gjort det veldig bra i praksisperiodene. I tillegg jobber jeg i butikk og trives med kundekontakt og variert arbeid.

Jeg ønsker å ta høyere utdanning og få meg en mer 8-16 type jobb, men kjenner jeg er livredd for å bli en utbrent, sliten lærer. Jeg knytter bånd lett med elevene og ser alle, men er redd dette kan føre til at jeg tar det med meg hjem og ikke klarer å fokusere på evt. familie hjemme. 

Jeg har vurdert å kanskje heller ta en økonomiutdannelse eller kanskje til og med ingeniør, men kjenner lite til arbeidshverdagen i de ulike yrkene og kommer ikke langt når jeg spør familie/venner. De får det til å høres ganske kjedelig og ensformig ut, men også veldig behagelig med kontor, flexitid, hjemmekontor, mange goder osv. 

Har mast på alle de rundt meg i flere år om hva jeg bør bli og klarer aldri å bli helt fortrolig med noen av valgene. Jeg har snakket med flere karriereveiledere men vi har bare kommet frem til at jeg passer som lærer eller noe innen økonomi/adm. 

Men hvordan i alle dager skal jeg klare å ta et endelig valg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du skrevet en liste med fordeler og ulemper med de ulike yrkene, da?

Men du går på lærerstudiet og trives? Er det noen konkrete hendelser eller noe som gjør at du er redd for å bli utbrent i læreryrket, eller er det noe du tror? For hvis det ikke er en «reell» grunn som gjør at du tror du kan bli utbrent som lærer, og du trives, så hadde jeg fullført studiet og blitt lærer. Da også med tanke på at du har vært ubesluttsom i flere år, og da er det jo deilig å finne noe som man kan trives med, tjene penger og endelig «starte livet på ordentlig»! 😄

Skrevet

Å være lærer er fryktelig krevende, slitsomt og fryktelig mange unødvendige møter som dreper lysten med å være lærer. Jeg har avbrutt utdanningen

Anonymkode: 81a63...f11

Skrevet

Skal straks legge meg, så orker ikke skrive så mye. Men jeg utdannet meg til lektor, og kastet inn håndkleet etter to år som lærer. Kort fortalt, de som ikke er «flink-pike» klarer å balansere jobb og fritid fint, og blir da heller ikke utbrent. Er man veldig pliktoppfyllende, perfeksjonistisk og blir sterkt påvirket av hvordan elevene har det (til den grad at man ikke klarer å legge det fra seg hjemme), kan man regne med å bli utbrent.

Anonymkode: 85e5e...ea6

Skrevet
Mariell1995 skrev (13 timer siden):

Har du skrevet en liste med fordeler og ulemper med de ulike yrkene, da?

Men du går på lærerstudiet og trives? Er det noen konkrete hendelser eller noe som gjør at du er redd for å bli utbrent i læreryrket, eller er det noe du tror? For hvis det ikke er en «reell» grunn som gjør at du tror du kan bli utbrent som lærer, og du trives, så hadde jeg fullført studiet og blitt lærer. Da også med tanke på at du har vært ubesluttsom i flere år, og da er det jo deilig å finne noe som man kan trives med, tjene penger og endelig «starte livet på ordentlig»! 😄

Har skrevet mange lister med fordeler og ulemper, men kjenner fortsatt på usikkerhet.

Selve lærerutdanningen jeg går på er helt OK. Men fordeler jeg har tenkt på som lærer er: variert hverdag, ha kjekke stunder med elever, meningsfylt jobb, mulighet til å gå tur/leke på jobb og gode, trygge jobbmuligheter overalt i landet.

Ulempene er følelsen av å ikke strekke til og ikke kunne gi det hver enkelt elev trenger. Men også at det er 5år med utdanning som «kun» fører til et yrke (virker det som). 

Det er slik som svarene på innlegget, noen sier klart nei og da føler jeg at jeg kan være fornøyd med å avbryte utdannelsen. Men så har jeg familie og venner som sier at jeg bare trenger en utdannelse og at jeg må bare fullføre, selv om det er snakk om «bare» 3.5år. 

Skrevet
kr.kr skrev (42 minutter siden):

Ulempene er følelsen av å ikke strekke til og ikke kunne gi det hver enkelt elev trenger. Men også at det er 5år med utdanning som «kun» fører til et yrke (virker det som). 

Lærerutdanningen er allsidig og kan brukes til mye og mangt. Mange lærere som rømmer fra yrket, og som jobber med noe helt annet uten å bygge på med mer utdanning.

Anonymkode: 49d2b...486

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...