Gå til innhold

Bekymret mor samtidig som jeg skammer meg over tankene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 14 år. Han har møtt ei jente på nettet som han har chattet med. Aldri møttes før. Forrige helg ville han besøke henne. (Bor ca 30 min unna) jeg ble litt skeptisk og synes ikke noe om å møte folk IRL en bare møter på nettet. Spesielt ikke barn. 
Jeg sa til slutt ja, på den betingelsen at han ikke fikk ta toget, men at jeg skulle kjøre han dit og hilse på. 
I bilen på vei dit forteller han at henta bor på en barneverns institusjon. Jenta har en stor og tung bagasje. 
Kjente jeg ble overrasket og bekymret. Redd for at han skal begynne å henge med ungdom med tung bagasje og mye problemer. Redd for at det skal påvirke han i den grad at han blir dradd inn i problemer. 
Samtidig trenger denne jenta venner hun også. Normale venner. 

Hva hadde dere tenkt om det var deres barn? 

Anonymkode: bd905...504

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde delt bekymringene dine

Anonymkode: 86a10...b8c

• Liker 36
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde delt bekymringene dine

Anonymkode: 86a10...b8c

Jeg og.

Anonymkode: 07c83...268

• Liker 6
Skrevet

Hva med å snu litt på det?

Jenta med tung bagasje finner en rolig fyr og får et rolig liv. Kanskje han klarer å få henne like rolig som seg selv? 

Du må egentlig stole på at du har opdratt han til å stå i mot eventuelle gruppepress. Og at han er den han er og stolt av det. 

Anonymkode: 5754c...dc6

• Liker 29
Skrevet

❤️

Anonymkode: a52e9...cdc

Skrevet

Jeg hadde delt din bekymring. Samtidig hadde jeg tenkt at din gutt kan ha god innflytelse på denne jenta. Slike ungdommer trenger solide ankerpunkt i tilværelsen - kanskje kan gutten din (og familien deres, om de fortsetter å være venner) bli et slikt ankerpunkt for henne. Engasjér deg, bli kjent med jenta. Vær en god voksen. 

• Liker 17
Skrevet

Som mor til en gutt som gjorde det samme, vær der, støtt han, det kan være veldig tøft for en tenåring å evt måtte takle. Sønnen min er magnet på jenter med bagasje i større og mindre grad, ofte i større enn mindre grad. Han har hatt det ganske tøft i perioder pga dette. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva med å snu litt på det?

Jenta med tung bagasje finner en rolig fyr og får et rolig liv. Kanskje han klarer å få henne like rolig som seg selv? 

Du må egentlig stole på at du har opdratt han til å stå i mot eventuelle gruppepress. Og at han er den han er og stolt av det. 

Anonymkode: 5754c...dc6

Rolig liv? Han er 14 år, umoden og naiv. Jeg ønsker alt godt for denne jenta ❤️ Men jeg har Helt ærlig ikke lyst at guttungen skal få masse bekymringer. Han er ungdom og skal leve livet. 

• Liker 20
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er bekymret. Hadde det vært mitt barn, hadde jeg forsøkt å legge til rette for at hun var mest mulig åpen med meg om kontakten med ungdommen som bodde i institusjon. Og også forsøkt å få en relasjon til denne ungdommen selv.

Jeg har jobbet i ungdomsinstitusjon tidligere. Og de som bor der er like ulike som andre ungdommer, selv om de har til felles at de har utfordringer, og ofte en svært vanskelig bagasje med seg. Mange sliter med relasjoner, også til venner, på ulike måter. Jeg har sett flere fine vennskap mellom ungdom i institusjon og ungdom fra trygge hjem. Men også at flere av ungdommene jeg jobbet med lett avviste, såret og støtte fra seg venner når de kom for nær, fordi de hadde opplevd så mye vondt at de ikke håndterte å være så nær noen. Jeg hadde vært mer bekymret for det, enn for uheldig påvirkning. Og tenkt at det eventuelt ville være noe jeg måtte forsøke å støtte datteren min gjennom. Hadde jeg nektet henne å være i den relasjonen uten å ha blitt litt kjent med den ungdommen det gjaldt, hadde hun nok fort gjort alt hun kunne for å holde kontakten skjult for meg. 

Anonymkode: c4ac2...848

• Liker 5
Skrevet

Kanskje fortsatt I samme løpet? De får treffes men bare i kontrollerte Situasjonen inn til videre. Og prat med han om det, så han veit han kan snakk med deg om ho forteller noe. 

Anonymkode: 6e7f0...75a

• Liker 2
Skrevet

Hva sier faren til gutten? Eller mannen din? 

• Liker 1
Skrevet

Tenker det kommer an på hvordan 14-åringen din er. Er det en stille og rolig gutt som tar gode valg er det en ting.

Jeg har en som lar seg rive med på det meste og ikke alltid tar de smarteste valgene,jeg hadde fått panikk av noe sånt og hadde ikke latt de treffes.

Anonymkode: a4f4c...6b8

Skrevet

Spørs på jenta, som regel så er det ikke deres feil at de er blitt flyttet hjemmefra. Sjelden fosterhjem gidder å ta inn så store barn og da er institusjon løsningen. Så igjen, som alt annet så spørs det på hvordan jenta er. Hadde prøvd å bli kjent med henne som jeg gjør med andre venner av mitt barn. 

Skrevet

Tja, hadde delt bekymringen din dersom han ønsket å dra dit på jevn basis og helst ikke ville være hos dere (= alkohol eller annet involvert voksne ikke skal se).

Men hun hadde vært velkommen på besøk hjem dersom relasjonen var grei.

Litt trist om ikke unger med kjipe foreldre skal få ha normale venner 🤷‍♀️ Jeg hadde fem tonn bagasje selv på den alderen, og merket jo at noen foreldre ikke hadde meg som favoritten. 

Jeg er nå en av de med høyest utdanning og var aldri noe uromoment, i tillegg var jeg den mest restriktive med alkohol og sex i ungdomstiden. Noen uttrykte overraskelse over det, en veldig merkelig fordom. Man er ikke vanskelig/dum/mindre begavet fordi man har hatt det vanskelig hjemme - men noen kan helt klart få relasjonelle utfordringer. Noen har og en atferd man bare må ta avstand fra, akkurat som i møblerte hjem.

Ikke glem at alkohol- og narkotikaforbruket er høyest blant ungdom fra vestkant ;) Ylva fra Smestad vil med større sannsynlighet invitere til fest med narkotika og mye alkohol enn Ylva som hadde det kjipt hjemme. Statistisk sett. 

Bli kjent med jenta først kanskje? Vær ærlig med begge, det oppleves utrygt at han skal henge utenbys med annen ungdom du ikke kjenner - kom gjerne på besøk. 

Jeg valgte meg alltid «normale» venner, og lærte jo kjapt da hvordan et trygt og normalt ressurssterk hjem fortoner seg. Tok mange riktige valg av den grunn selv. 

Om hun derimot inviterer på fest/overnatting: NEI med femten streker under. 

Anonymkode: a815f...bdb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, hadde delt bekymringen din dersom han ønsket å dra dit på jevn basis og helst ikke ville være hos dere (= alkohol eller annet involvert voksne ikke skal se).

Men hun hadde vært velkommen på besøk hjem dersom relasjonen var grei.

Litt trist om ikke unger med kjipe foreldre skal få ha normale venner 🤷‍♀️ Jeg hadde fem tonn bagasje selv på den alderen, og merket jo at noen foreldre ikke hadde meg som favoritten. 

Jeg er nå en av de med høyest utdanning og var aldri noe uromoment, i tillegg var jeg den mest restriktive med alkohol og sex i ungdomstiden. Noen uttrykte overraskelse over det, en veldig merkelig fordom. Man er ikke vanskelig/dum/mindre begavet fordi man har hatt det vanskelig hjemme - men noen kan helt klart få relasjonelle utfordringer. Noen har og en atferd man bare må ta avstand fra, akkurat som i møblerte hjem.

Ikke glem at alkohol- og narkotikaforbruket er høyest blant ungdom fra vestkant ;) Ylva fra Smestad vil med større sannsynlighet invitere til fest med narkotika og mye alkohol enn Ylva som hadde det kjipt hjemme. Statistisk sett. 

Bli kjent med jenta først kanskje? Vær ærlig med begge, det oppleves utrygt at han skal henge utenbys med annen ungdom du ikke kjenner - kom gjerne på besøk. 

Jeg valgte meg alltid «normale» venner, og lærte jo kjapt da hvordan et trygt og normalt ressurssterk hjem fortoner seg. Tok mange riktige valg av den grunn selv. 

Om hun derimot inviterer på fest/overnatting: NEI med femten streker under. 

Anonymkode: a815f...bdb

Jeg dømmer henne overhode ikke. Men jeg vet at ungdommer med tunge problemer kan lett ty til rus eller andre dårlige valg. Jeg vet ikke om det er hun som er problemet eller om det er foreldrene. Jeg trenger ikke vite hele historien hennes, det er hennes privatliv. Men jeg vil gjerne bli kjent med henne. Ungdom på institusjoner kan jo være veldig ulike, og jeg har null erfaring med det. Vi er en ressurssterk familie, og jeg er ikke dømmende. Men tenker jo selvfølgelig på mitt barn, om det er bra for han å være sammen med henne. 
Som sagt er han veldig ung, lett påvirkelig, naiv og lagt ifra så moden som han tror selv. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker det kommer an på hvordan 14-åringen din er. Er det en stille og rolig gutt som tar gode valg er det en ting.

Jeg har en som lar seg rive med på det meste og ikke alltid tar de smarteste valgene,jeg hadde fått panikk av noe sånt og hadde ikke latt de treffes.

Anonymkode: a4f4c...6b8

Han er i grunn begge deler. Fornuftig og smart.. men han er 14 og egentlig ganske usikker på seg selv, og kan lett bli revet med. Han er lite kritisk til det han blir fortalt av andre. Om noen (satt på spissen) forteller at månen egentlig er grønn så er den det

• Liker 3
Skrevet

Tja, hva vet du egentlig om denne jenta? Hun behøver ikke nødvendigvis å ha så tung bagasje, bortsett fra sammensatte traumer fra oppveksten. Det er ikke alltid like lett å finne fosterhjem til ungdommer, så da blir det heller institusjon. Snakk mer med sønnen din om henne, og bli gjerne kjent med henne selv også. Det er ikke nødvendigvis slik at hun har adferdsproblemer, driver med rus eller er kriminell. 

Men, ser du endring i adferd hos sønnen din fremover, så bør du ta affære. Men det gjelder uansett. Det er mange hjemmeboende barn med store adferdsproblemer også, som kan dra med seg sønnen din på det ene og det andre om han er lettpåvirkelig.

Anonymkode: 99c20...9c4

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig… var hun relativt oppegående når hun kom inn på institusjonen blir hun raskt ødelagt. Hør forresten podcasten «barneverns banden». 

Jeg ville dessverre ikke oppmuntret til videre kontakt. Det er så sinnsykt mye sykt som skjer på disse institusjonen! Kun 1 av 10 fullfører vgs, og veldig mange blir introdusert for tung rus. Det er ille når selv fagfolk uttaler til media at hjemmeforholdene skal være grusomme før man får det bedre på institusjon.

Anonymkode: 7de69...9d6

• Liker 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 timer siden):

Spørs på jenta, som regel så er det ikke deres feil at de er blitt flyttet hjemmefra. Sjelden fosterhjem gidder å ta inn så store barn og da er institusjon løsningen. Så igjen, som alt annet så spørs det på hvordan jenta er. Hadde prøvd å bli kjent med henne som jeg gjør med andre venner av mitt barn. 

Tja, sånn er det ikke i bv-tjenesten jeg kjenner i alle fall. Til og med ungdommene starter stort sett i fosterfamilier ( etter ev opphold på akuttinst). De havner på institusjon fordi de har for store vansker til at fosterforeldre klarer å stå i det, ofte knyttet til rus eller atferd.
Jeg skjønner godt at du er bekymret ts. Hva med å la dem treffes hos dere? Å nekte kontakt vil antagelig bare gjøre det mer attraktivt…

Anonymkode: cb32f...71a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en sønn på 14 år. Han har møtt ei jente på nettet som han har chattet med. Aldri møttes før. Forrige helg ville han besøke henne. (Bor ca 30 min unna) jeg ble litt skeptisk og synes ikke noe om å møte folk IRL en bare møter på nettet. Spesielt ikke barn. 
Jeg sa til slutt ja, på den betingelsen at han ikke fikk ta toget, men at jeg skulle kjøre han dit og hilse på. 
I bilen på vei dit forteller han at henta bor på en barneverns institusjon. Jenta har en stor og tung bagasje. 
Kjente jeg ble overrasket og bekymret. Redd for at han skal begynne å henge med ungdom med tung bagasje og mye problemer. Redd for at det skal påvirke han i den grad at han blir dradd inn i problemer. 
Samtidig trenger denne jenta venner hun også. Normale venner. 

Hva hadde dere tenkt om det var deres barn? 

Legitime tankar. Samstundes som jenta og har legitime behov for vener.

Anonymkode: e20fa...128

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...