AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #1 Skrevet 5. november 2021 Tenker siden det sies at man må vente til man er ferdige med amming med å evaluere for eksempel underlivsprolaps og fremfall. Så ammingen gjør at det tar lenger tid før hormonene normaliseres. Det kan jo bety at de som ammer en god stund må gå med fremfall lenger enn de som ikke ammer. Kan denne forsinkelsen da spille inn på hvorvidt det blir bra igjen noensinne? Hva er din erfaring? Anonymkode: 0918d...36b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #2 Skrevet 5. november 2021 Hvem sier dette? Anonymkode: 65d8e...f02 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #3 Skrevet 5. november 2021 Amming fører til at livmoren trekker seg sammen ergo positivt Anonymkode: 94e9f...7df 11
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #4 Skrevet 6. november 2021 Interessant spørsmål. Jeg slet med smerter i underlivet ved sex og da koblet gynekologen det til amming, med manglende østrogen og såre slimhinner. Hun sa det ville bli bedre ved ammeslutt og det ble det nok også. Anonymkode: 9249e...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #5 Skrevet 6. november 2021 Jeg var veldig sår i underlivet de 2 første mnd etter fødsel, ammet veldig mye. Da jeg var hos gynekolog sa han "oi, så flink du er til å amme" da han fikk se underlivet. Jeg trodde jeg var mørbanka etter fødsel, men han sa at det var amminga som gjorde slimhinnene så tørre at der f.eks. fortsatt sved å tisse, jeg kjente press når jeg satt på do osv. Og en rift hadde grodd sakte. Jeg fikk lokaltvirkende østrogen som jeg satr i skjeden hver kveld og det hjalp veldig mot sårheten og at riften grodde fortere! Nå ammer jeg også mindre enn i starten (typ 12 x om dagen og ikke 20 x om dagen). Så at det spiller inn på sårhet er ingen tvil om. Spiller nok inn på sexlyst også, her er den fortsatt lik null 3 mnd etter fødsel. Skal bli bra å starte med litt fast føde etter hvert. Anonymkode: d7178...fa3 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #6 Skrevet 6. november 2021 Amming gjør at hormonnivåene er på nivå til en kvinne i overgangsalderen og plager som tørr skjede og tendens til fremfall er større når man ammer. Men når du slutter å amme går det tilbake til normalen, så det er absolutt ikke permanent. Anonymkode: 6b61e...e1f 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #7 Skrevet 6. november 2021 Og så er det individuelt, jeg ammet døgnet rundt, men fikk ikke tørre slimhinner. Anonymkode: b0357...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #8 Skrevet 6. november 2021 Jeg ammet og hadde ingen problem med underlivet. Anonymkode: e2245...1fd
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #9 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvem sier dette? Anonymkode: 65d8e...f02 Ingen, det er jeg som spekulerer utifra egne plager for å si det sånn. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Amming fører til at livmoren trekker seg sammen ergo positivt Anonymkode: 94e9f...7df Ja, rett etter fødsel er det positivt. Men det jeg lurer på er senere, når det har gått noen måneder. Og skjedeveggene er svake og kollapser innover. Anonymkode: 0918d...36b
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #10 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Interessant spørsmål. Jeg slet med smerter i underlivet ved sex og da koblet gynekologen det til amming, med manglende østrogen og såre slimhinner. Hun sa det ville bli bedre ved ammeslutt og det ble det nok også. Anonymkode: 9249e...9cd Bra at det ble bedre etter ammeslutt AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg var veldig sår i underlivet de 2 første mnd etter fødsel, ammet veldig mye. Da jeg var hos gynekolog sa han "oi, så flink du er til å amme" da han fikk se underlivet. Jeg trodde jeg var mørbanka etter fødsel, men han sa at det var amminga som gjorde slimhinnene så tørre at der f.eks. fortsatt sved å tisse, jeg kjente press når jeg satt på do osv. Og en rift hadde grodd sakte. Jeg fikk lokaltvirkende østrogen som jeg satr i skjeden hver kveld og det hjalp veldig mot sårheten og at riften grodde fortere! Nå ammer jeg også mindre enn i starten (typ 12 x om dagen og ikke 20 x om dagen). Så at det spiller inn på sårhet er ingen tvil om. Spiller nok inn på sexlyst også, her er den fortsatt lik null 3 mnd etter fødsel. Skal bli bra å starte med litt fast føde etter hvert. Anonymkode: d7178...fa3 Trodde ikke man kunne bruke østrogen mens man ammer? Men bra hvis man kan det da. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Amming gjør at hormonnivåene er på nivå til en kvinne i overgangsalderen og plager som tørr skjede og tendens til fremfall er større når man ammer. Men når du slutter å amme går det tilbake til normalen, så det er absolutt ikke permanent. Anonymkode: 6b61e...e1f Ja, det er det jeg lurer på da. Om risikoen for at det blir permanent fremfall øker jo lenger man ammer, dvs. jo lenger hormonene er lave så skjedeveggene får lov til å være svake sånn. Anonymkode: 0918d...36b
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #11 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Trodde ikke man kunne bruke østrogen mens man ammer? Men bra hvis man kan det da. Hun skrev «lokaltvirkende» Anonymkode: 65d8e...f02 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #12 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Trodde ikke man kunne bruke østrogen mens man ammer? Men bra hvis man kan det da. Det står i pakningsvedlegget at man ikke skal bruke det hvis man ammer, men jeg fikk det utskrevet av en veldig erfaren og dyktig gynekolog, som sa at det var greit å bruke likevel! Anonymkode: d7178...fa3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #13 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun skrev «lokaltvirkende» Anonymkode: 65d8e...f02 Og? Det står på den at den ikke skal brukes av ammende. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det står i pakningsvedlegget at man ikke skal bruke det hvis man ammer, men jeg fikk det utskrevet av en veldig erfaren og dyktig gynekolog, som sa at det var greit å bruke likevel! Anonymkode: d7178...fa3 Da så Får ta turen til legen og høre, tror jeg. Anonymkode: 0918d...36b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå