Gjest Acer Skrevet 9. november 2021 #21 Skrevet 9. november 2021 ItchyBitchySpider skrev (3 minutter siden): Døden var en del av livet før 2020. Nå er all koronadød tragisk, mens all annen død er normal og naturlig. Forstå det den som kan. OK ! Men ser du noen samanheng mellom kommentaren din, og innledningspørsmålet i tråden. ?
LisbethBerg Skrevet 9. november 2021 #22 Skrevet 9. november 2021 Skybe skrev (52 minutter siden): OK ! Da skal eg forsøke å forklare deg ! ! Eg reiste spørsmål om tilliten til vaksinen er svekket ? Dette m.a. sett på bakrunn av at "Fullvaksinerte Hugo 83 som selv seier han aldri har vert dårleg, men vart innlagt på sykehus med Covid -19" FHI , og myndighetene hadde ikkje sett føre seg den eksplosive pågangen av syke fullvaksinerte mennesker , og at sykehusinnleggelsene av den grunn har økt dramatisk i omfang. Dette er selvsagt en påminnelse om at pandemien ikkje er over, og det ikkje er sluttet noen fredsavtale med viruset. Israelske myndigheter har forlengst funnet ut at etter 3 dose har antall innleggelser sunket som ein stein. Norske myndigheter avkreftet lenge at det var behov for noen 3 dose, men har nå tilrådd m.a. alle i aldersgruppen "over 65 år" 3 dose, og herunder hører også gruppen på fylte både 80 og 90 år. Selvsagt er dette relevant for spørsmålet ditt. Alle ukesrapporter fra FHI viser at vaksinene beskytter godt mot alvorlig sykdom og død. Det er ikke dermed sagt at vaksinene klarer å utrydde det faktum at gamle og skrøpelige mennesker dør. Ei heller at absolutt alle får 100% beskyttelse. Det er ikke et hån mot eldre slik du skriver over. Det er bare sånn livet er. 4
Gjest Acer Skrevet 9. november 2021 #23 Skrevet 9. november 2021 LisbethBerg skrev (3 minutter siden): Selvsagt er dette relevant for spørsmålet ditt. Alle ukesrapporter fra FHI viser at vaksinene beskytter godt mot alvorlig sykdom og død. Det er ikke dermed sagt at vaksinene klarer å utrydde det faktum at gamle og skrøpelige mennesker dør. Ei heller at absolutt alle får 100% beskyttelse. Det er ikke et hån mot eldre slik du skriver over. Det er bare sånn livet er. Mange har valgt å ikkje ta vaksinen idet hele tatt, og det har truleg noe med "Tilliten til vaksinen" Når ein hører at FHI og helsemyndighetene er "overasket" over det høye antall sykehusinnleggelser av fullvaksinerte så virker det troleg urovekkende på mange. Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål knyttet omkring vaksineringen. Kanskje må vi ha dose 4 om 6 månd, og kanskje må vi belage oss på vaksinering med jevne mellomrom i flere år framover. Eg har selv valgt å vaksinere, meg, og tatt imot tilbudet om dose 3 til tross for at eg fekk diagnosert blodpropp like etter vaksineringen, og utan noen underliggende sykdomer. (Hendelsen er rappotert til helsmyndighetene bl.a igjennom fastlegen.) for om muleg finne utav om det er noen samanheng mellom blodproppen, og vaksinen. Myndighetene har ettersom eg har skjønt fått innrappotert en rekke hendelser i tilknytting til vaksineringen.
Enda en tulling Skrevet 9. november 2021 #24 Skrevet 9. november 2021 Skybe skrev (1 time siden): OK ! Da skal eg forsøke å forklare deg ! ! Eg reiste spørsmål om tilliten til vaksinen er svekket ? Dette m.a. sett på bakrunn av at "Fullvaksinerte Hugo 83 som selv seier han aldri har vert dårleg, men vart innlagt på sykehus med Covid -19" FHI , og myndighetene hadde ikkje sett føre seg den eksplosive pågangen av syke fullvaksinerte mennesker , og at sykehusinnleggelsene av den grunn har økt dramatisk i omfang. Dette er selvsagt en påminnelse om at pandemien ikkje er over, og det ikkje er sluttet noen fredsavtale med viruset. Israelske myndigheter har forlengst funnet ut at etter 3 dose har antall innleggelser sunket som ein stein. Norske myndigheter avkreftet lenge at det var behov for noen 3 dose, men har nå tilrådd m.a. alle i aldersgruppen "over 65 år" 3 dose, og herunder hører også gruppen på fylte både 80 og 90 år. Ok greit nok det, men siden da har diskusjonen sklidd ut i en diskusjon om pensjonisters verdi og livskvalitet. Mulig det kan ses på som en avsporing, men at det er hån mot eldre osv er vel mer et tilfelle av vranglesing. Mitt svar var et svar på det siste. Når det gjelder effekten av tredje dose tenker jeg man får vente og se. Erfaringsmessig opptrer mediene som den uoffisielle markedsavdelingen til Pfixer, så det kan lønne seg å ta alle slike nyheter med en klype salt. 4
Gjest Acer Skrevet 9. november 2021 #25 Skrevet 9. november 2021 Enda en tulling skrev (9 minutter siden): Ok greit nok det, men siden da har diskusjonen sklidd ut i en diskusjon om pensjonisters verdi og livskvalitet. Mulig det kan ses på som en avsporing, men at det er hån mot eldre osv er vel mer et tilfelle av vranglesing. Mitt svar var et svar på det siste. Når det gjelder effekten av tredje dose tenker jeg man får vente og se. Erfaringsmessig opptrer mediene som den uoffisielle markedsavdelingen til Pfixer, så det kan lønne seg å ta alle slike nyheter med en klype salt. Din kommentar: Skrevet fredag kl 19:06 Mannen er 83 år gammel. "Det er en ikke- sak at eldre mennesker blir alvorlig syk av virus" Vaksiner vil aldri være 100%, så dette blir bare for dumt. Din kommentar er eit "hån " både mot Hugo på 83 år, og de pårørende rundt mannen. Fredig snakka !
Enda en tulling Skrevet 9. november 2021 #26 Skrevet 9. november 2021 Skybe skrev (4 minutter siden): Din kommentar: Skrevet fredag kl 19:06 Mannen er 83 år gammel. "Det er en ikke- sak at eldre mennesker blir alvorlig syk av virus" Vaksiner vil aldri være 100%, så dette blir bare for dumt. Din kommentar er eit "hån " både mot Hugo på 83 år, og de pårørende rundt mannen. Fredig snakka ! Nei, det er ikke min kommentar. Jeg skal likevel være enig i at det er en ikke-sak, ikke for familien selvfølgelig, men i betydningen nyhetsverdig. Det døs ca 110-120 mennesker daglig, de fleste av dem eldre, mange under lignende omstendigheter, men ingen av dem får en egen avisforside med mindre det kan knyttes til korona. 3
Enda en tulling Skrevet 9. november 2021 #27 Skrevet 9. november 2021 Enda en tulling skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke min kommentar. Jeg skal likevel være enig i at det er en ikke-sak, ikke for familien selvfølgelig, men i betydningen nyhetsverdig. Det døs ca 110-120 mennesker daglig, de fleste av dem eldre, mange under lignende omstendigheter, men ingen av dem får en egen avisforside med mindre det kan knyttes til korona. Rettelse: da dette gjelder alvorlig sykdom, og ikke død, er de daglige tallene enda høyere og nyhetsverdien generelt enda mindre. Igjen med mindre det handler om korona selvfølgelig.... 2
Example Skrevet 9. november 2021 #28 Skrevet 9. november 2021 Det tror jeg ikke. De som allerede er overbevist om vaksiner er tull vil nok fortsatt mene det. Jo dårligere effekt vaksinene får jo nærmere går man at obligatorisk vaksinering kommer på plakaten. 2
Elaine Marley Skrevet 9. november 2021 #29 Skrevet 9. november 2021 Tråden er ryddet for tulleinnlegg. Elaine Marley, mod.
Den Sagnomsuste Skrevet 11. november 2021 #30 Skrevet 11. november 2021 LisbethBerg skrev (På 5.11.2021 den 19.06): Mannen er 83 år gammel. Det er en ikke- sak at eldre mennesker blir alvorlig syk av virus. Vaksiner vil aldri være 100%, så dette blir bare for dumt. Helt enig, Lisbeth!
Cob Skrevet 11. november 2021 #31 Skrevet 11. november 2021 Altså..nå vet vi jo at vaksinen ikke er 100% sikker, så er man vaksinert tidlig vil booster kanskje komme sent for mange. Husker jeg ikke feil ble eldre og folk med dårlig imunforsvar og tileggsykdommer vaksinert først. Så tenker kanskje mer i retning mister tillit til regjering siden handlingen skjer så mye senere enn ordene? De valgte vaksinere med influensavaksinen først og dette er resultatet. Ikke at det var en dårlig idé, man vet jo ikke helt sikkert hvilke som kommer først og hva som kan gi overbelastning på sykehusene til hvilken tid eksakt. Men så var det spørsmålet om mutasjon, vi vet vi har en ny mutasjon som har spredd seg i norge. Vi vet mutasjoner endrer spike protein i noen grener av korona, så vi kan forvente at vaskinen vil slutte å gi like god effekt når disse nye kommer. Hvor mange prosent? Usikker. Men med endret beskyttelse ved fullvaksinasjon både fra endringer i viruset sammen med redusert beskyttelse over tid vil jeg si ja..jeg har gradvis(eksponentielt med risikogrunner) mindre tillit til vaksinen 🙂
Anbefalte innlegg