Gå til innhold

Vi er snart tilbake til steg 1.

Fremhevede innlegg

Skrevet
54 minutter siden, Pivot said:

Har du kilde til denne påstanden? Det har vært nevnt her på forumet tidligere, uten kildehenvisning da også. Intensivpasienter er krevende pasienter generelt, men at Covid-19-pasienter trenger tre ganger så mye personell rundt seg har jeg ikke lest noe sted. 

Jeg har lest det flere steder, men tydeligvis glemt å sette bokmerke. Faktisk har jeg lest det så mange ganger at jeg synes det er rart at det ikke er allmennkunnskap nå. Jeg finner ikke de artiklene jeg tenker på igjen akkurat nå, men jeg har funnet artikler som viser at det i hvert fall er svært krevende behandling:

https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-ingen-mate-over/74283949

Det krever mye av det intensivpersonellet som skal behandle disse pasientene. Blant annet kreves det to til tre intensivsykepleiere per ECMO- pasient, og det er begrenset hvor mange intensivsykepleiere som har denne ekspert-kompetansen, sier Camilla Finsand, som er seksjonsleder på intensivavdelingen på Rikshospitalet.

Jeg vet at @Lana01har gitt en link til slik dokumentasjon tidligere, jeg håper du kan poste den igjen. 😉

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, LisbethBerg said:

Dette stemmer ikke lenger: vaksinene gjør at dette ikke er tilfelle lenger. Ikke noe poeng å argumentere med utdatert informasjon. Koronapasienter som legges inn er stort sett mindre syke enn de var før vaksinen, og de har kortere liggetid. Hvorfor skal da en koronapasient kreve mer enn et barn med rs? (Som også krever plass til foreldrene). 

Det er ikke noe nytt at operasjoner utsettes på norske sykehus. Media retter alt mot korona, men dette skjedde hele tiden også før korona. I gjennomsnitt ble mellom 5,3-7 prosent av alle planlagte operasjoner utsatt i perioden 2015-2020. 

Covid19-pasienter som er vaksinert ligger i snitt kortere, men de krever fremdeles mye personell. Men det er fremdeles et betydelig antall som ikke er vaksinerte. Jeg har ikke sjekka så veldig mange ukesrapporter fra FHI, men i uke 43 utgjorde de 1/3 av alle nye innlagte. Disse ligger like lenge som før vaksinen og krever mye personell.

At norske sykehus har utsatt operasjoner også før mars 2020 er jeg klar over, men den situasjonen som som UNN og OUS er i nå, der de har fullt hus på intensiven i begynnelsen av november, har ikke vært en vanlig situasjon før pandemien.

• Liker 3
Skrevet
Collan skrev (2 timer siden):

Jeg har lest det flere steder, men tydeligvis glemt å sette bokmerke. Faktisk har jeg lest det så mange ganger at jeg synes det er rart at det ikke er allmennkunnskap nå. Jeg finner ikke de artiklene jeg tenker på igjen akkurat nå, men jeg har funnet artikler som viser at det i hvert fall er svært krevende behandling:

https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-ingen-mate-over/74283949

Jeg vet at @Lana01har gitt en link til slik dokumentasjon tidligere, jeg håper du kan poste den igjen. 😉

Du kan ikke finne én link som bekrefter påstanden din, men du har likevel lest det så mange ganger at du regner det for å være allmennkunnskap?? Vel, her sier kilden din: 

- Det krever mye av det intensivpersonellet som skal behandle disse pasientene. Blant annet kreves det to til tre intensivsykepleiere per ECMO- pasient, og det er begrenset hvor mange intensivsykepleiere som har denne ekspert-kompetansen, sier Camilla Finsand, som er seksjonsleder på intensivavdelingen på Rikshospitalet.

Dette betyr ikke at hver Covid-19-pasient trenger tre ganger så mye personell. ECMO-behandling er krevende generelt... Personalet er hos pasienten døgnet rundt.

Og nei, brukeren du nevner kunne heller ikke vise til kilde for denne påstanden. Kilden som ble vist til da jeg spurte sa ikke noe annet enn din her. 

• Liker 6
Gjest Inverto
Skrevet

Ser visst ut som jeg skal være glad for å være en usosial eremitt.
Det kan visst ha noen fordeler, virker det som xD

Skrevet
Collan skrev (8 timer siden):

Covid19-pasienter som er vaksinert ligger i snitt kortere, men de krever fremdeles mye personell. Men det er fremdeles et betydelig antall som ikke er vaksinerte. Jeg har ikke sjekka så veldig mange ukesrapporter fra FHI, men i uke 43 utgjorde de 1/3 av alle nye innlagte. Disse ligger like lenge som før vaksinen og krever mye personell.

At norske sykehus har utsatt operasjoner også før mars 2020 er jeg klar over, men den situasjonen som som UNN og OUS er i nå, der de har fullt hus på intensiven i begynnelsen av november, har ikke vært en vanlig situasjon før pandemien.

Gjennomsnittlig liggetid er ca. 7 dager for influensapasienter. Gjennomsnittlig liggetid for Koronapasienter har etter sommeren vært ca. 3 dager. Dette skyldes at vaksinene har gjort sykdomsforløpet langt mildere enn det var opprinnelig. Det er ingenting som tyder på at Koronapasienter krever mer personell enn influensapasienter.

• Liker 4
Skrevet
Collan skrev (På 6.11.2021 den 9.29):

Vis dokumentasjon på dette, for det er ingenting som skulle tilsi at en koronapasient nå krever noe mer enn en hvilken som helst annen pasient med luftveisinfeksjon. At noen sykehus har stor pågang skyldes at vi ikke har vært utsatt for noe som helst smitte på nesten to år. Da blir mange syke på en gang. Dessuten har det dødd færre enn normalt, dermed må vi regne med at det nå vil dø noen flere enn normalt fremover. 

• Liker 7
  • Opprett ny...