Gå til innhold

Er kristendommen bare en stor kult?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En kult er en vanligvis ganske liten gruppe, omtrent som en sekt men mindre autoritær.

Endret av Entern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (3 minutter siden):

Samme som alle andre religioner vel...dop for uintelligente..

I motsetning til syrehuer som tror at små grønne menn bygde pyramidene?🤣🤣😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (1 minutt siden):

I motsetning til syrehuer som tror at små grønne menn bygde pyramidene?🤣🤣😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂

Neida..syrehuene tror at steinaldermenn med hammer og meisel byggde de mest grandiose byggverkene i verden vettu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (9 minutter siden):

Samme som alle andre religioner vel...dop for uintelligente..

Det er da veldig bastant av deg? Jeg er ikke troende i det hele tatt, men flere av de kristne jeg kjenner er intelligente langt over gjennomsnittet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (Akkurat nå):

Neida..syrehuene tror at steinaldermenn med hammer og meisel byggde de mest grandiose byggverkene i verden vettu..

Det var akkurat det stein-/bronsealder mennene gjorde, faktisk. 

Men noen innavlede amerikanske kvakksalvere som ikke likte tanken på at mennesker med mørkere hudfarge enn dem kunne skape slike sivilisasjoner skapte denne ufo-kulten, som andre evneveike folk sluttet seg til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (2 minutter siden):

Det er da veldig bastant av deg? Jeg er ikke troende i det hele tatt, men flere av de kristne jeg kjenner er intelligente langt over gjennomsnittet.

Da bør de ta seg tid til å lese de 50 første sidene i 1. Mosebok i gml. testamentet...Er de fremdeles religiøse etter det var de ikke særlig intelligente i første omgang ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer vel for hvilken gjeng en havner innfor. 

Svigermor er blant den apolistiske tro i Stavanger, Sandnes, Klepp o.l. Vi har de siste 20 årene uroet oss veldig for henne. Homofile hates. Dem som tror på en annen gud havner i helvete. I kirken prater prestene vare tull, en må visstnok gå til menigheten et annet sted der det er mer lukkede samlinger, der hvor profetene er.. 😬 

Vi legger merke til at all fornuft er lagt til sides, hun tenker ikke gjennom ting men tar det for god fisk for det er blitt sagt av profetene. Store pengesummer doneres også bort, uten noe sikkerhet for at de blir brukt til en god sak. 

Jeg føler at slik hun går det inn så trues dem til å tro, hvis du ikke tror så kommer vonnemaen å tar deg! Hun får altså ikke lov til å prate religion med barna i familien men prøver seg titt og ofte. 

Vi har ofte tenkt at det er jo en kult hun er innfor. 

Anonymkode: f28ce...4a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (1 minutt siden):

Da bør de ta seg tid til å lese de 50 første sidene i 1. Mosebok i gml. testamentet...Er de fremdeles religiøse etter det var de ikke særlig intelligente i første omgang ...

Livet og hvor vi er har flere nyanser enn som så. Man kan ikke tenke seg at et "rent ark" setter seg ned og leser de første 50 sidene og tar et valg utifra det. Vi er formet av bakgrunn, oppvekst, omgangskrets, sted og tid etc. etc. De fleste kristne skjønner nok at bibelen var et produkt av sin tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (5 minutter siden):

Kristendommen starter ved Kristus. 

Vet du vi er i 2021 etter Kristus.....? Og at Moseboken kom lenge før Kristus?

Endret av Lawyam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (Akkurat nå):

Vet du vi er i 2021 etter Kristus.....?

Nja...Kristus startet vel egentlig i år 325 etter seg selv han..😂😂...Romerne oppfant ham i kirkemøtet i Nikea...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (9 minutter siden):

Nja...Kristus startet vel egentlig i år 325 etter seg selv han..😂😂...Romerne oppfant ham i kirkemøtet i Nikea...

Var det det du klarte å få ut av det 'møtereferatet'? 

Endret av Lawyam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (8 minutter siden):

Tullebukk.

Jeshua ben Yusuf var virkelig. Han nevnes i romerske dokumenter fra tiden han levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lawyam skrev (12 minutter siden):

Vet du vi er i 2021 etter Kristus.....? Og at Moseboken kom lenge før Kristus?

Du diskuterer med en fyr som tror små grønne menn bygde pyramidene.

FYI.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det varierer vel for hvilken gjeng en havner innfor. 

Svigermor er blant den apolistiske tro i Stavanger, Sandnes, Klepp o.l. Vi har de siste 20 årene uroet oss veldig for henne. Homofile hates. Dem som tror på en annen gud havner i helvete. I kirken prater prestene vare tull, en må visstnok gå til menigheten et annet sted der det er mer lukkede samlinger, der hvor profetene er.. 😬 

Vi legger merke til at all fornuft er lagt til sides, hun tenker ikke gjennom ting men tar det for god fisk for det er blitt sagt av profetene. Store pengesummer doneres også bort, uten noe sikkerhet for at de blir brukt til en god sak. 

Jeg føler at slik hun går det inn så trues dem til å tro, hvis du ikke tror så kommer vonnemaen å tar deg! Hun får altså ikke lov til å prate religion med barna i familien men prøver seg titt og ofte. 

Vi har ofte tenkt at det er jo en kult hun er innfor. 

Anonymkode: f28ce...4a0

Lekmannskristne sekter kan definitivt ha kultlignende trekk.

Religion er en alvorlig sak som ikke bør overlates til amatører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (7 minutter siden):

Lekmannskristne sekter kan definitivt ha kultlignende trekk.

Religion er en alvorlig sak som ikke bør overlates til amatører.

Religion er latterlig når en ser bakgrunnsmsterialet de religiøse rettferdiggjør troen med...t

Tullegudene i bibelen var mennesker som oss ...trolig fra et annet solsystem..og trolig med litt bedre teknologi enn mennesket 2021..men likefullt var de mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (7 minutter siden):

Religion er latterlig når en ser bakgrunnsmsterialet de religiøse rettferdiggjør troen med...t

Tullegudene i bibelen var mennesker som oss ...trolig fra et annet solsystem..og trolig med litt bedre teknologi enn mennesket 2021..men likefullt var de mennesker!

Vil bare si at i utgangspunktet respekterer jeg din tro.

Og kan forstå tankegangen.

Jeg mener, selv liker jeg Blavatsky 🤗 TROR ikke på henne (…det gjorde hun ikke selv engang. Kanskje derfor hun skrev så bra 😅😁) men hun påvirket minst to av mine favoritt forfattere så…

Og en av nevnte forfattere var vel hovedinspiratoren til dem som inspirerte Däniken 🤔

Kanskje du burde lese Blavatsky!?🤯

…eller, vil jeg heller anbefale, Lovecraft😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...