Gå til innhold

Mister jeg status som aleneforsørger om jeg lar venninnen min flytte inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er alenemor og mottar bidrag. Ikke så mye, men jeg trenger de tre tusenlappene jeg får. 

Min venninne  bor i leid leilighet som skal selges, og sliter med å finne noe i skolekretsen (skolen er overfylt, og søknad om å beholde skoleplass når man flytter ut av skolekretsen blir avslått), og hun har heller ikke depositum oppspart. 

For å hjelpe henne, tenkte jeg å tilby henne og barnet å bo hos meg 6 - 12 måneder. Inntil hun får spart opp depositum og finner et sted å bo. Jeg vil altså ikke tjene noe på dette, det er ment som en hjelp.

Men er det slik at jeg da ikke lenger vil anses som enslig forsørger, at jeg får redusert bidrag og andre fordeler blir borte om hun flytter inn? Det er jo helt nødvendig at hun/de folkeregistrerer seg på min adresse. Gi gjerne link til info som er tydelig, jeg har googlet uten å finne ordentlig svar.

Anonymkode: 2cacd...658

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninnen er leietaker hos deg, da har hun ingen ansvar som forsørger for ditt barn. Du er fortsatt aleneforsørger. 

Men du får bedre inntekt som kan endre grunnlaget for bidraget. 

Slike leieinntekter er skattefrie. 

• Liker 15
Skrevet

Nei, dere blir regner som å bo i et kollektiv. Så lengere dere ikke er i 'et ekteskapelig forhold', går det helt greit.

Men en evt bostøtte påvirkes av dette, da det er husholdningens samlede inntekt det går på.

Anonymkode: a04bb...e6f

• Liker 4
Skrevet

Hør med NAV hvordan dette løses på en måte som ikke ødelegger for bidrag og stønader. 

Anonymkode: 80483...bc9

• Liker 3
Skrevet
stan skrev (4 minutter siden):

Venninnen er leietaker hos deg, da har hun ingen ansvar som forsørger for ditt barn. Du er fortsatt aleneforsørger. 

Men du får bedre inntekt som kan endre grunnlaget for bidraget. 

Slike leieinntekter er skattefrie. 

Akkurat i dette tilfelle skriver TS at hun ikke skal tjene noe på dette. Jeg tolker det dit at hun tenker å la venninnen bo gratis.

Endrer ikke ditt resonnement om at hun forblir eneforsørger, men bedre inntekt får hun ikke.

• Liker 6
Skrevet

Du må jo be om husleie. 

Du kan da ikke mene at du skal ha økte utgifter uten at de betaler? Samtidig som du selv har dårlig råd? 🙈

Anonymkode: e79da...a34

• Liker 6
Skrevet

1) nei - du mister ikke stønader fordi om du "bor i kollektiv". Din veninne verken har eller vil få forsørgeransvar for ditt barn og dere lever ikke i et ekteskapslignende forhold. 

2) skriv en ordentlig kontrakt med din veninne - og la henne betale noe for å bo. Det blir ekstra kostnader med ekstra mennesker i huset, og det er bedre for forholdet dere imellom at det er en viss økonomisk likeverdighet. Selv om du vil gjøre henne en tjeneste. Det er viktig om dere skal bevare vennskapet at dette gjøres på en ryddig måte. Dere vet ikke om det går helt supert å bo sammen (inkl med barna) og bør da holde dette som en forretningsmessig avtale. 

• Liker 11
Skrevet
Pappi skrev (54 minutter siden):

Akkurat i dette tilfelle skriver TS at hun ikke skal tjene noe på dette. Jeg tolker det dit at hun tenker å la venninnen bo gratis.

Endrer ikke ditt resonnement om at hun forblir eneforsørger, men bedre inntekt får hun ikke.

Da misforstod jeg. Hvis hun ikke har inntekter av det så endres ikke grunnlaget for bidraget. 

Gjest rabrabara
Skrevet

Du mister ikke det før du har hatt samboer i 12 måneder heller, så det må gå helt fint.

Skrevet

Hun bør uansett betale for strøm og internett. Og litt for å bo. Det behøver ikke være så mye, men en tusenlapp eller to vil gjøre det hele mer likeverdig, samtidig som hun får mulighet til å spare.

Anonymkode: aa4bd...7dd

• Liker 6
Skrevet

Egentlig merkelig at de ikke regnes som samboere når de deler fellesutgifter til bolig strøm nett osv.

Anonymkode: 3b63d...e46

Gjest rabrabara
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Egentlig merkelig at de ikke regnes som samboere når de deler fellesutgifter til bolig strøm nett osv.

Selv om de regnes som samboere mister du ikke rettighetene som enslig forsørger før du har hatt samboer i ett år. Ts skriver venninnen skal bo der i 6-12 måneder, så da har det ingen konsekvenser for stønader og skattefradrag. 

Skrevet

De trenger jo ikke folkeregistreres. De kan jo bare ha din adresse som c/o-adresse?

Anonymkode: d7a83...fea

Skrevet

Hun kan jo ha postadresse og melde flytting til foreldre?

Anonymkode: ae2b2...6c3

Skrevet

Nei, barn og mor må være folkeregistert på adresse som tilhører skolekretsen. Derfor vurderer jeg å tilby dette. 

Barnet har tilhørighet her, og våre barn er gode venner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun bør uansett betale for strøm og internett. Og litt for å bo. Det behøver ikke være så mye, men en tusenlapp eller to vil gjøre det hele mer likeverdig, samtidig som hun får mulighet til å spare.

Anonymkode: aa4bd...7dd

Vi er kanskje forskjellige der. Jeg føler at jeg hjelper henne mer ved å la henne slippe å betale, så hun kommer seg på beina fortere. 

Hun og barnet vil jo bare ha ett av to soverom her (mitt barn flytter inn på mitt rom), så det er ikke akkurat egen leilighet jeg tilbyr.

Greit, jeg har dårlig råd. Men hun har det mye verre. Vil ikke be om penger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er kanskje forskjellige der. Jeg føler at jeg hjelper henne mer ved å la henne slippe å betale, så hun kommer seg på beina fortere. 

Hun og barnet vil jo bare ha ett av to soverom her (mitt barn flytter inn på mitt rom), så det er ikke akkurat egen leilighet jeg tilbyr.

Greit, jeg har dårlig råd. Men hun har det mye verre. Vil ikke be om penger. 

Hun må I det minste betale halve strøm, halve tv/Internett og halve kommunale avgifter/fellesutgifter. Noe annet ville vært absurd, og jeg er redd du etterhvert vil bli litt bitter på det. For strømregningen din vil øke, ganske betraktelig med dobbelt opp med klesvask, dobbelt opp med dusjing, dobbelt opp med oppvask osv. Mat og husholdningsartikler må også deles. 

Du er veldig snill og godhjertet, men ikke overdriv, du skal ikke være så snill at det går deg til grunne. 

• Liker 4
Skrevet
Blingblingtahei skrev (8 timer siden):

Hun må I det minste betale halve strøm, halve tv/Internett og halve kommunale avgifter/fellesutgifter. Noe annet ville vært absurd, og jeg er redd du etterhvert vil bli litt bitter på det. For strømregningen din vil øke, ganske betraktelig med dobbelt opp med klesvask, dobbelt opp med dusjing, dobbelt opp med oppvask osv. Mat og husholdningsartikler må også deles. 

Du er veldig snill og godhjertet, men ikke overdriv, du skal ikke være så snill at det går deg til grunne. 

I tillegg tror jeg det vil føre til at forholdet dere i mellom vil bli bedre. Venninnen din slipper å føle seg som en veldedighetssak i like stor grad, mens du slipper å irritere deg over høyere strømregninger. 
Men vær uansett obs på at dette kan være oppskriften på å ødelegge vennskapet deres. Viktig at dere har en åpen kommunikasjon og snakker om dette på forhånd. Hva hvis du ønsker at hun skal flytte? Hva skjer da?

Anonymkode: 1de0a...7fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan da? 

De er jo ikke ilag og derfor ikke samboere i den forstand.

Skrevet

Ville definitivt avtalt at dere deler på strøm og avklarer hvordan dere gjør det med mat (om dere handler annenhver gang, har det separat, eller setter inn på felles konto og lager måltider sammen). Løpende utgifter hadde jeg insistert på å betale hvis noen ville gjøre meg en tjeneste av denne typen. Å ikke betale ned på lånet til den som bor der er greit nok, men aldri i verden om jeg hadde godtatt at vedkommende fikk økte utgifter.

Anonymkode: a8df6...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...