Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er situasjonen.

Jeg er utlending, døpt kristen, men ikke spesielt religiøs av meg. Jeg betrakter meg selv som troende, men tilhørende kristendommen uansett. Mannen min er ateist. Vi har barn vi ikke har døpt ennå fordi vi har vært uenige om dette. Jeg har veldig lyst å døpe dem, men har noen spørsmål:

1. Må en av oss være medlem i DNK for at barna skal døpes?

2. Med en forelder som er ateist og en forelder som er kristen, men hører til en annen gren av kristendommen enn DNK, kan barna likevel døpes i Norge?

3. Er det aldersgrense på når barna døpes?

Jeg merker at det er litt viktig for meg at barna døpes og tilhører kristendommen, selv om det ikke er samme gren av kristendommen som jeg tilhører. Har noen noen fornuftige tanker om fremgangsmåte, osv? Takk.

Anonymkode: 4a32e...5a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fadder må være(måtte det for 6 år siden hvertfall) medlem av den norske kirke, så går ut i fra av foreldre må også.

Anonymkode: 2119b...240

Skrevet

3. Det er ingen aldersgrense for dåp.

1 og 2: Det står ingen ting DNKs bestemmelser om barnedåp om at foreldre må være medlem av DNK. Det har aldri (eller i alle fall ikke på årevis) vært noe krav om at begge må være det så vidt jeg vet. Slik det står, er det ikke gitt at man må være medlem i DNK. Faddere, derimot, må enten være medlem i DNK eller være "andre kristne som ikke forkaster barnedåpen". Mulig dere bør snakke med menigheten der dere bor om akkurat dette, og at kirken ser på det som en selvfølge at minst en av foreldrene er medlem i DNK.   

https://kirken.no/globalassets/kirken.no/om-troen/gudstjeneste---liturgi/gudst2011_2012_alm_bestemmelser_daap_bokm.pdf

Anonymkode: aede7...58e

Skrevet
ashera skrev (Akkurat nå):

Ja, ja og nei.

Det du svarer her er selvmotsigende på 1 og 2.

Du sier både at foreldrene må være medlem i DNK og at de ikke trenger å være medlem i DNK. 

Anonymkode: aede7...58e

Skrevet

Det beste er vel om barna får bestemme dette selv når de er gamle nok til å gjøre seg opp en mening.

Anonymkode: bd345...b6e

• Liker 7
Skrevet

Jeg var fadder for et barn i mai, og jeg er verken døpt eller medlem, av kirken, og fikk likevel være fadder da jeg ikke hadde et syn mot barnedåp

Skrevet

Da vi døpte måtte èn av foreldrene være medlem av kirken, men ikke begge.

Fadderene måtte være

Ingen øvre aldersgrense. Jeg har vært med på dåp på baby, 3  åring og 15 åring. Det var nok litt flaut for 15.åringen, men han ville så gjerne konfirmeres 

Anonymkode: 761b0...b0a

Skrevet

TS her. Takk for svar.

Jeg vet ikke om jeg kan bli medlem i DNK hvis jeg er døpt i en annen gren av kristendommen og tilhører en annen kirke sånn sett? Mannen vil ihvertfall ikke bli medlem når han er ateist. Så da er det vel en umulig oppgave?

Skrevet

Men det er jo ikke bare DNK som har dåp i Norge - ville det ikke være mer naturlig for deg å døpe barna i den grenen av kristendommen du selv tilhører?

Det er ingen aldergrense for dåp, når det gjelder de øvrige spørsmålene dine ville jeg tatt kontakt med presten i den lokale menigheten og snakket med dem om det.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Takk for svar.

Jeg vet ikke om jeg kan bli medlem i DNK hvis jeg er døpt i en annen gren av kristendommen og tilhører en annen kirke sånn sett? Mannen vil ihvertfall ikke bli medlem når han er ateist. Så da er det vel en umulig oppgave?

jo, det går fint å melde seg inn i kirken så lenge du er døpt i en annen kirke/menighet som praktiserer barnedåp. 

Ps. de sjekker uansett disse tingene veldig nøye 😅😂

Anonymkode: a60db...fc8

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Takk for svar.

Jeg ville skrevet en mail til den ktuele kirken og spurt. De godtok katolsk fadder i vår dåp. Det var visst noe økumenikk-greier, som gjorde at det var ok.

Anonymkode: 41182...fb6

Skrevet

TS her. Takk igjen. Jeg sender en mail til den lokale menigheten og forhører meg om det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...