Gå til innhold

Hva gjøres for å rekruttere flere intensivsykepleiere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå truer lokale myndigheter nok en gang med å begrense friheten vår med makt for å få ned smitten. At vi skal stenge ned hver gang smitten øker er definitivt ikke bra for økonomien, og vi må bare innse at korona har kommet for å bli.

Men jeg lurer på hva som egentlig gjøres akkurat nå for å rekruttere flere intensivsykepleiere? For det er jo det vi hører er en av hovedgrunnene til at samfunnet stenger, at vi rett og slett ikke har nok av dem.

Hvorfor sa ikke myndighetene allerede i fjor vår at alle som utdanner seg som intensivsykepleiere får f.eks. 100.000 kr mer i lønn pr år? I det lange løp er det helt klart bedre å lønne de som står i frontlinjen skikkelig, slik at vi unngår utallige lockdowns. Jeg stusser også over at mediene ikke graver rundt dette i det hele tatt, det virker som de er mer opptatt av å mase om ytterligere tiltak.

Jeg vet også at det er mange flinke sykepleiere fra f.eks. Fillippinene som nå jobber som helsearbeidere i Norge, men som lett kunne bidratt med sin kunnskap. Dersom dette virkelig er krise, må vi jo ha "alle mann til pumpene".

Min hypotese er at samtlige som tar avgjørelser for oss i Norge, er statsansatte som tjener godt over gjennomsnittet, og som aldri står i fare for å bli permitterte selv.

Ser frem til noen innspill her :)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Vi må bare innse at korona har kommet for å bli". Ja, og det medfører at vi innimellom må innføre mer eller mindre inngripende smittevernstiltak for å unngå at helsevesenet blir overbelastet. Vi kan ikke ha et helsevesen som ikke kan utføre andre oppdrag. Det skjer akkurat med universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN): https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/unn-har-fatt-flere-intensivsykepleiere-fra-andre-sykehus-1.15716446

Det er ikke bare å skalere opp eller ned kapasiteten i helsevesenet som et trekkspill. Utdanning til intensivsykepleier tar lang tid, jeg er faktisk ikke helt sikker, tror det er to år. Utdanningsinstitusjonene har også et begrenset antall studieplasser, man kan ikke bare øke antallet plasser der sånn uten videre.

Det norske helsevesenet har i flere år baseret seg på at svenske og danske sykepleiere er villige til å komme til Norge for å ta  f. eks. helgevakter. Den modellen ble jo vanskelig da grensene ble stengt, men det var riktig å stenge grensene. Vi kan ikke ha åpne grenser når det er 10-15 ganger mer smitte i et land enn i et annet.

Videre har "smarte" økonomer og politikere de siste tiårene nedjustert kapasiteten i det norske helsevesenet. Jeg har lest at det er best å ha ca. 80% belegg på sykehussenger i en normalsituasjon, slik at man har 20% av sengeplassene til disposisjon for ekstraordinære hendelser. Det norske helsevesenet ligger imidlertid i en normalsituasjon på 90-95% belegg på sengepostene. Vi har nesten ikke noen ledig kapasitet, fordi ekstra kapasitet koster penger, og det har "smarte" økonomer og politikere skjært ned på for å spare penger. 

Men INGEN land har et helsevesen eller kan finansiere et helsevesen som skal ha kapasitet til å håndtere rask eksponentiell vekst av innlagte. Covid19-pasienter er mer krevende å behandle enn vanlige influensapasienter, det krever ca. 3 ganger så mye personell. 

La oss si at vi har lite eller ingen ekstraordinære smittevernstiltak i samfunnet, og at antallet innlagte vokser eksponentielt. 100 innlagte denne uka, 130 i begynelsen av neste uke, 190 uka deretter, så 260, 350, 500, 800 osv. Ingen land i verden kan ha et helsevesen som har kapasitet til å håndtere noe slikt. Da måtte man hatt 20% belegg i en normalsituasjon og 80% ledig kapasitet, det er det ingen politikere som vil stemme for å finansiere. 

Nå vokser ikke antallet innlagte på sykehus så raskt som jeg skisserte her, det er i all hovedsak takket være vaksinen. Allikevel har nå UNN nådd sin maksimale kapasitet, og de må utsette eller avlyse planlagte operasjoner. Heldigvis vil de fleste politikere innse at vi ikke kan ha et helsevesen som er fullstendig overbelastet. Per nå er tiltakene i Tromsø bare som anbefalinger, det går nok ikke lenge før de blir påbud.

• Liker 6
Skrevet

Takk for innspill. Noen tiltak skjønner jeg at må til, men jeg synes fortsatt politikerne har gjort altfor lite for å få tak i flere folk. Jeg kan ikke engang huske sist en politiker snakket konkret om dette på TV/radio. Og helsevesenet har jo blitt nedprioritert av både høyre- og venstresiden i en årrekke, og nå betaler vi prisen.

En ustabil økonomi har også svært mange ugunstige ringvirkninger, både på mikro- og makronivå. Vi må nok heller godta at folk dessverre vil dø av dette, og ikke legge alt til side for å redde koronapasienter. 

Er man i faresonen, bør man kanskje vurdere å isolere seg i noen måneder fremover. Nå kan vi ikke risikere at folk mister jobbene sine igjen. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Fuckman1983 said:

Takk for innspill. Noen tiltak skjønner jeg at må til, men jeg synes fortsatt politikerne har gjort altfor lite for å få tak i flere folk. Jeg kan ikke engang huske sist en politiker snakket konkret om dette på TV/radio. Og helsevesenet har jo blitt nedprioritert av både høyre- og venstresiden i en årrekke, og nå betaler vi prisen.

En ustabil økonomi har også svært mange ugunstige ringvirkninger, både på mikro- og makronivå. Vi må nok heller godta at folk dessverre vil dø av dette, og ikke legge alt til side for å redde koronapasienter. 

Er man i faresonen, bør man kanskje vurdere å isolere seg i noen måneder fremover. Nå kan vi ikke risikere at folk mister jobbene sine igjen. 

Et overbelastet helsevesen vil også merkes på økonomien etterhvert. 

Hvis du mener at vi skal godta at folk dør av dette og ikke ha så strenge tiltak så høres det ut som du er på linje med slik det har blitt håndtert i Sverige. De har nå over 15000 døde mot 900 i Norge. Sverige har dobbelt så mange innbyggere, likevel er det stygge tall. 

Både Folkohälsomyndigheten og politikere fikk hard kritikk i en gjennomgang som har vært gjort nylig.

Dessuten glemmer du at hvis vi tillater helsevesenet å bli overbelastet vil andre folk etterhvert dø av tilstander som kunne ha vært behandlet, men som det ikke er plass til pga overbelastning med Covid19-pasienter. Så disse vil ikke dø av Covid19, men de vil dø på grunn av Covid19. Se for deg at du eller noen i din nære familie har en utposning på hovedpulsåren. Røntgenbildene viser at den er forholdsvis enkel å operere bort, men på grunn av for mange Covid19-pasienter må operasjonen utsettes til våren 2022, når smittetrykket synker. Så, i februar 2022, sprekker utposningen, og du eller familiemedlemmet ditt dør. Det kunne sannsynligvis vært unngått med lite inngripende smittevernstiltak.

Med en svært høy vaksineandel ser det ut til at vi kan klare å unngå smittetoppene i Norge ved å kanskje måtte innføre lite inngripende tiltak som obligatorisk bruk av munnbind på offentlig transport, i butikker osv., faste plasser på restauranter og utesteder (altså ikke vandre rundt i lokalet), maks antall gjester i private selskap 20 eller kanskje enda færre. 

Slike tiltak vil ha svært lite å si for økonomien, bortsett fra restaurantbransjen, som ikke kan gå for full kapasitet. Men hvis slike tiltak avgjør om vi får et overbelastet helsevesen eller ei bør ingen politikere nøle med å innføre dem. Siden smitten skjer eksponentielt vil det være vanskeligere å få ned smittetrykket desto lengre man venter. Ved å innføre begrensede tiltak nå kan vi unngå å måtte ha hardere tiltak seinere i vinter. 

• Liker 5
Skrevet
Fuckman1983 skrev (58 minutter siden):

Intensiv har i perioder stort belegg, dette også før korona kom. Jeg savner også en satsing på helsevesenet. Istedenfor har vi fått beskjed om å spare inn mange millioner. 

• Liker 2
Skrevet
Collan skrev (2 timer siden):

Dessuten glemmer du at hvis vi tillater helsevesenet å bli overbelastet vil andre folk etterhvert dø av tilstander som kunne ha vært behandlet, men som det ikke er plass til pga overbelastning med Covid19-pasienter. Så disse vil ikke dø av Covid19, men de vil dø på grunn av Covid19. Se for deg at du eller noen i din nære familie har en utposning på hovedpulsåren. Røntgenbildene viser at den er forholdsvis enkel å operere bort, men på grunn av for mange Covid19-pasienter må operasjonen utsettes til våren 2022, når smittetrykket synker. Så, i februar 2022, sprekker utposningen, og du eller familiemedlemmet ditt dør. Det kunne sannsynligvis vært unngått med lite inngripende smittevernstiltak.

Hvorfor mener du at covidpasienter bør prioriteres foran ansolutt alle andre pasienter, og ikke minst hvorfor bør leger med andre spesialfelt, som her kirurger, settes til behandling av disse, en behandling som krever minimalt med spesiaistkompetanse med mindre pasienten havner på intensiv (der krurgen ikke er kvalifisert til å jobbe) ?

• Liker 3
Skrevet

Jeg finner det også veldig merkelig at media ikke fokuserer på dette. 20% av alle sykepleiere skifter yrke i løpet av de 10 første årene etter endt utdannelse. Det er mao mer enn nok sykepleiere der ute om man hadde gjort jobben mer attraktiv. Satsing på intensivsykepleiere må skje nå. Men dette var ikke engang et tema i valgkampen. Gudene vet hvorfor media ikke tar tak i denne elefanten. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan det står til med stillingsbrøker blant sykepleierne. De som ønsker 100%, får de jobbe 100% og de som ønsker fast jobb, får de fast jobb?  Det finnes kommuner som tuller med mange av sine helsearbeidere og bevisst gir dem mindre stillinger enn det som gir trygghet  og kredittverdighet. Dette gjøres for å lure seg unna å betale overtidsstillegg. Man ringer til lavprosentansatte ved sykefravær fordi de kan jobbe ekstra uten overtidstillegg.

Før man klager på at sykepleier slutter, så bør man sørge for at helsearbeidere inkl. sykepleier får reale stillinger, og ikke slikt deltids tull som mange ufrivillig lever med helt til de får seg en "ordentlig" jobb.

Mange helsearbeidere jobber deltid på forskjelllige steder for å få endene til å møtes. Dette er belastende, useriøst , smittefarlig , bilforbrukøkende og sykefraværsøkende. Dessuten blir tilknytningen til arbeidsplassen bare halvveis, og kan også føre til halvhjertet kompetanseutvikling.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Enda en tulling said:

Hvorfor mener du at covidpasienter bør prioriteres foran ansolutt alle andre pasienter, og ikke minst hvorfor bør leger med andre spesialfelt, som her kirurger, settes til behandling av disse, en behandling som krever minimalt med spesiaistkompetanse med mindre pasienten havner på intensiv (der krurgen ikke er kvalifisert til å jobbe) ?

Covid19-pasienter som har problemer med å puste på egenhånd vil bli lagt inn så sant helsevesenet har en ledig seng. I Norge har vi til nå ikke vært der at vi måtte prioritere hvem som skulle få oksygentilførsel eller evt. legges i respirator, men helsevesenet i mange land har vært der. Italia våren 2020, Spania, Brasil etc.

Det store flertallet av norske politikere, helsearbeidere og Norges befolkning generelt vil ikke akseptere at vi unnlater å gi Covid19-pasienter pustehjelp så lenge vi har kapasitet til det.

En kirurg operer ikke alene. Det er ikke mitt fagfelt, så jeg vet ikke eksakt hvordan det er, men en operasjon er et lagarbeid. De må ha minst én anestesilege og anestesisykepleier pluss en eller to sykepleiere i tillegg til kirurgen. Hvis det er en kompleks operasjon trengs det flere kirurger. Hvis veldig mange sykepleiere trengs for å passe på Covid19-pasienter blir det mindre kapasitet til å gjøre andre typer behandling.

Universitetssykehuset i Nord-Norge er i den situasjonen nå: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/unn-har-fatt-flere-intensivsykepleiere-fra-andre-sykehus-1.15716446

Uvanlig mange pasienter med covid-19 gjør også at UNN må utsette operasjoner.

• Liker 2
Skrevet
Collan skrev (19 minutter siden):

Covid19-pasienter som har problemer med å puste på egenhånd vil bli lagt inn så sant helsevesenet har en ledig seng. I Norge har vi til nå ikke vært der at vi måtte prioritere hvem som skulle få oksygentilførsel eller evt. legges i respirator, men helsevesenet i mange land har vært der. Italia våren 2020, Spania, Brasil etc.

Det store flertallet av norske politikere, helsearbeidere og Norges befolkning generelt vil ikke akseptere at vi unnlater å gi Covid19-pasienter pustehjelp så lenge vi har kapasitet til det.

En kirurg operer ikke alene. Det er ikke mitt fagfelt, så jeg vet ikke eksakt hvordan det er, men en operasjon er et lagarbeid. De må ha minst én anestesilege og anestesisykepleier pluss en eller to sykepleiere i tillegg til kirurgen. Hvis det er en kompleks operasjon trengs det flere kirurger. Hvis veldig mange sykepleiere trengs for å passe på Covid19-pasienter blir det mindre kapasitet til å gjøre andre typer behandling.

Universitetssykehuset i Nord-Norge er i den situasjonen nå: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/unn-har-fatt-flere-intensivsykepleiere-fra-andre-sykehus-1.15716446

Nå var det vel egentlig ikke noe svar på spørsmålet, for det er bare en gjentakelse av at du, og visstnok folk flest og politikere vil prioritere covidpasienter framfor andre akutte og delvis akutte tilfeller, ikke noe svar på hvorfor. 

Kirurgen her var et eksempel her, basert på ditt eksempel. Entallsformen var aldri et poeng. Hvis du heller vil, kall det kirurg-teamet. Der er det også snakk om spesialkompetanse.

Trist at et sykehus kneler allerede ved 20 covidpasienter, det må vel bety at det er overbelastet av andre grunner i utgangspunktet. Kan man gjøre noe der? Men igjen bare dette ensporede fokuset på korona.  
Det står heller ikke noe om hvorvidt den utsatte behandlingen skyldes reell overbelastning eller bare forventningen om en, jf våren 2020, men noen har iallfall fått tilbud på andre sykehus så det er vel ikke noe unormalt der.

Men løsningen, uansett hva situasjonen er, skal liksom være å innføre nye ineffektive tiltak som bare medfører ytterlige begrensninger i sykehuskapasiteten?? Blir vel som å pisse i buksa for å holde varmen, som det heter så vakkert.

• Liker 3
Skrevet
Enda en tulling skrev (44 minutter siden):

Men løsningen, uansett hva situasjonen er, skal liksom være å innføre nye ineffektive tiltak som bare medfører ytterlige begrensninger i sykehuskapasiteten?? Blir vel som å pisse i buksa for å holde varmen, som det heter så vakkert.

Enig. Vi kan ikke innføre tiltak i en evighet, ei heller vente på enda bedre vaksiner. Folk må ha sikre jobber, og ingen tør i investere i bedrifter som kanskje må stenge ned om én måned.

Det provoserer meg kraftig at mange politikere aldri har hatt en ordentlig jobb utenom politikken, og da er det selvsagt lett å kaste hardtarbeidende folk ut i arbeidsledighet ved et enkelt pennestrøk. Og det tar tid å få hjulene til å rulle igjen, det er ikke slik at dersom man stenger noen uker, så er alt som normalt når det åpnes opp igjen. 

Det er ikke sååå vanskelig å kartlegge folk i risikogruppene, og da må vi heller sørge for at de isoleres. Og for de som må ut i offentligheten pga. jobb kan gå med oksygentank på ryggen og lufttett maske. Så kan resten leve tilnærmet normalt.

• Liker 1
Skrevet

Men det handler jo ikke bare om intensivkapasitet, og mangel på intensivsykepleiere, selv om det uten tvil er et stort problem. 

En stor andel av personer som har ligget lenge på intensiv (nesten uavhengig av årsak, covid eller ei), trenger mange måneder på å komme seg. Først noen uker på sengepost, deretter uker på rehabilitering. Etter det er de gjerne sykemeldt i mange måneder, kanskje år, hvis de kommer tilbake i arbeidslivet for fullt. De eldste pasientene blir ofte ikke innlagt på intensiv i de hele tatt, så dette er mennesker i arbeidsfør alder. Svært mange intensivpasienter utvikler i tillegg til fysiske ettervirkninger PTSD og/eller kognitive vansker, da intensivbehandling er en enorm psykisk belastning.

I tillegg til intensivsykepleiere vil man trenge flere leger, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sosionomer og psykologer for å hjelpe pasienten etter akuttfasen. Et slikt forløp  koster millioner av skattekroner, for ikke å snakke om midlertidig eller varig nedsatt livskvalitet for enkeltindividet. 
Det vil nok ikke lønne seg økonomisk for Norge å ta den økonomiske byrden ved å slippe smitten fri, uavhengig av antall intensivplasser. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Enda en tulling said:

Nå var det vel egentlig ikke noe svar på spørsmålet, for det er bare en gjentakelse av at du, og visstnok folk flest og politikere vil prioritere covidpasienter framfor andre akutte og delvis akutte tilfeller, ikke noe svar på hvorfor. 

Kirurgen her var et eksempel her, basert på ditt eksempel. Entallsformen var aldri et poeng. Hvis du heller vil, kall det kirurg-teamet. Der er det også snakk om spesialkompetanse.

Trist at et sykehus kneler allerede ved 20 covidpasienter, det må vel bety at det er overbelastet av andre grunner i utgangspunktet. Kan man gjøre noe der? Men igjen bare dette ensporede fokuset på korona.  
Det står heller ikke noe om hvorvidt den utsatte behandlingen skyldes reell overbelastning eller bare forventningen om en, jf våren 2020, men noen har iallfall fått tilbud på andre sykehus så det er vel ikke noe unormalt der.

Å måtte prioritere covidpasienter mot andre akutte tilfeller har vi så vidt jeg vet ennå ikke måttet gjøre i Norge, og det er takket være at vi stort sett har greit å holde smittetrykket nede ved hjelp av tiltak. Hvis vi kommer i den situasjonen er jeg glad jeg ikke jobber i helsevesenet og kanskje må velge mellom en covidpasient som trenger pustehjelp og en som trenger akutthjelp av en annen grunn. Dit risikerer vi imidlertid å komme i vinter om vi ikke klarer å bremse smitten.

Selv om vi har svært høy andel vaksinerte må nå både Universitetet i Nord Norge og Oslo Universitetssykehus utsette andre planlagte operasjoner. Det er med det nåværende smittetrykket. Uten tiltak vil smittetrykket vokse.

At kapasiteten på norske sykehus er for lav i en normalsituasjon er jeg enig i. Det er som sagt takket være "smarte" økonomer og politikere som de siste ca. 20 årene har syntes at ekstra kapasitet er dyrt og kjedelig. Derfor ligger norske sykehus i en normalsituasjon på ca. 95% av sengekapasiteten.

Kan noe gjøres med det? Ja, men det tar tid, det kan ikke gjøres i en håndvending. Man må utdanne flere helsearbeidere av alle slag, og ikke minst tilby dem høyere stillingsbrøker, sånn at de blir i jobben. Men ingen helsevesen kan tåle høy eksponentiell vekst i antall pasienter, da må tiltak settes inn.

For å kunne tåle eksponentiell vekst over lengre tid måtte vi antakelig ligget på 20-30% av kapasiteten i en normalsituasjon. For å få til det måtte vi ikke bare hatt mer personell, men flere og større sykehus. Vi måtte antakelig ha brukt 4-5 ganger mer på helsevesenet enn vi gjør nå, og da snakker vi om en veldig stor andel av statsbudsjettet.

Smittevernstiltakene medfører ikke begrensning i sykehuskapasiteten, hvor i all verden tar du det fra? Ved et høyt smittetrykk vil det f. eks. stadig være helsearbeidere som blir smittet. Da må disse pluss kanskje en del av deres kollegaer i karantene. Ved et lavt smittetrykk er det mindre sannsynlighet for det.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Marshmallow said:

Men det handler jo ikke bare om intensivkapasitet, og mangel på intensivsykepleiere, selv om det uten tvil er et stort problem. 

En stor andel av personer som har ligget lenge på intensiv (nesten uavhengig av årsak, covid eller ei), trenger mange måneder på å komme seg. Først noen uker på sengepost, deretter uker på rehabilitering. Etter det er de gjerne sykemeldt i mange måneder, kanskje år, hvis de kommer tilbake i arbeidslivet for fullt. De eldste pasientene blir ofte ikke innlagt på intensiv i de hele tatt, så dette er mennesker i arbeidsfør alder. Svært mange intensivpasienter utvikler i tillegg til fysiske ettervirkninger PTSD og/eller kognitive vansker, da intensivbehandling er en enorm psykisk belastning.

I tillegg til intensivsykepleiere vil man trenge flere leger, sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sosionomer og psykologer for å hjelpe pasienten etter akuttfasen. Et slikt forløp  koster millioner av skattekroner, for ikke å snakke om midlertidig eller varig nedsatt livskvalitet for enkeltindividet. 
Det vil nok ikke lønne seg økonomisk for Norge å ta den økonomiske byrden ved å slippe smitten fri, uavhengig av antall intensivplasser. 

Takk for at du bringer fram dette poenget, jeg glemmer det av og til selv.

Angående PTSD: Det er vanlig å få skumle halusinasjoner når man ligger i respirator. Jeg har hørt om et eksempel der pasienten trodde sykepleieren skulle hogge av ham armen. For noen resulterer det i posttraumatisk stressyndrom.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Fuckman1983 said:

Enig. Vi kan ikke innføre tiltak i en evighet, ei heller vente på enda bedre vaksiner. Folk må ha sikre jobber, og ingen tør i investere i bedrifter som kanskje må stenge ned om én måned.

Det provoserer meg kraftig at mange politikere aldri har hatt en ordentlig jobb utenom politikken, og da er det selvsagt lett å kaste hardtarbeidende folk ut i arbeidsledighet ved et enkelt pennestrøk. Og det tar tid å få hjulene til å rulle igjen, det er ikke slik at dersom man stenger noen uker, så er alt som normalt når det åpnes opp igjen. 

Det er ikke sååå vanskelig å kartlegge folk i risikogruppene, og da må vi heller sørge for at de isoleres. Og for de som må ut i offentligheten pga. jobb kan gå med oksygentank på ryggen og lufttett maske. Så kan resten leve tilnærmet normalt.

Risikogruppene i Norge utgjør ca. 1,6 millioner mennesker av en befolkning på drøyt 5 millioner. Hvordan tror du vi skal klare å isolere en så stor andel av befolkningen? Mange av disse er folk som trenger pleie, og pleierne er stort sett folk fra den andre delen av befolkningen.

Per i dag må Universitetssykehuset i Nord-Norge og Oslo universitetssykehus utsette operasjoner fordi mye personell trengs til covid19-pasienter. Hvis vi skal fortsette uten tiltak vil det bli enda flere covidpasienter. Synes du det høres uproblematisk ut? Du kan risikere å ikke få behandling i vinter om du skulle trenge det av en eller annen grunn.

Heldigvis har vi ikke politikere som Jair Bolsonaro i Norge, som påstår at coronaviruset bare er en liten forkjølelse, og som prøvde å avvikle smittevernstiltak selv om Brasils helsevesent var i knestående pga covidpasienter.

• Liker 3
Skrevet

Korona er kommet for å bli. Dette innebærer nytenkning på mange områder.

For det første er evigvarende tiltak noe vi nå må akseptere. For det andre må vi akseptere at folk dør på grunn av manglende behandlingskapasitet. Vi gjør allerede dette innen medisinering. Ikke alle får livsviktige medisiner dersom medisinen er dyr. Man veier da samfunnsnytten opp mot andre verdier. Slik må det bli på alle områder, også innen akuttmedisin. Vi kan ikke redde alle.

Mange så allerede i fjor at vaksinen ikke var veien ut av pandemien. At myndighetene har kommunisert motsatt er uansvarlig. Vaksinen har aldri vært løsningen, bare et plaster på såret.

Vi må venne oss til og aksepteres at folk dør av tilstander som teoretisk sett kan avhjelpes. Det er avveining av ressurser. Skal man opprettholde dagens helsetilbud må 1/3 av befolkningen over 18 år jobbe innen helse. Det er ikke bærekraftig. Et fungerende samfunn kan ikke allokere så mye av arbeidsstokken til en sektor.

• Liker 1
  • Opprett ny...