Gå til innhold

Dere som skal ha bar der gjestene betaler etter ka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere oppmerksom på dette i invitasjonene? Skriver dere noe sånt som at "Det vil åpnes bar, der gjestene selv kjøper drikke etter kaffe og kaker"?

To ganger har jeg vært i bryllup/ selskap der dette ikke var informert om, og flere av gjestene ikke hadde tatt med seg kontanter. Litt kjedelig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, vi skal ikke ha det slik selv, men det går kanskje an å skrive "Etter kaffen vil det bli mulighet til å få kjøpt drinker/forfriskninger med alkohol(?) i baren for dem som ønsker det.." eller no?

Skrevet

Forslag:

"Utover kvelden vil det være mulig å kjøpe forfriskninger i baren."

Jeg syns det er greit å få opplyst om sånt på forhånd, da beregner man å ta med seg penger.

Skrevet

Ja - greit å informere om det i invitasjonen. Jeg har vært i bryllup hvor vi ikke var informert om dette på forhånd, men da vi alle var "langveisfarende" hadde vi jo god tid til å få vite det da vi først var på stedet, så det ble ikke noe problem. Vi visste også på forhånd at brudeparet hadde anstrengt seg for å få råd til å invitere oss vennene i middagen, så det var ikke uventet eller noe. De hadde valgt "flate priser" (samme pris på hver enhet drikke) - sikkert for å lette jobben for de frivillige i baren. En grei løsning, synes jeg.

Skrevet

At gjestene må betale drinkene selv er så smålig at det bare blir dumt.

Skrevet

Har fått en sånn innbydelse:

"Drikke selges til greie priser etter middagen"

Skrevet
At gjestene må betale drinkene selv er så smålig at det bare blir dumt.

Å skrive noe slikt uten å vite noe som helst om arrangementet ellers, er så dumt at det bare blir tåpelig........... :roll:

Dette var da ingen ny tråd om fri bar kontra ikke fri bar. Den diskusjonen har vi tatt utallige ganger før.

Selv har jeg vært i veldig mange bryllup der vi måtte betale drikke etter kaffen selv (faktisk kun vært i ett bryllup der all drikke var inkludert), men jeg har aldri fått noe info om dette på forhånd.

Har aldri tenkt på det heller...... Tror faktisk jeg hadde syns det var mer rart om det sto i invitasjonen enn om det ikke gjorde det.... men det er nå meg, da.

For meg så er det helt naturlig å regne med at jeg må betale selv, for så evnt. bli gledelig overrasket dersom jeg ikke må.

Skrevet

Jeg ville nok ha skrevet det på. Her hvor jeg bor ville folk bli sjokkert om man måtte betale selv, men det er fordi det er uvanlig her. Men slik er det jo ikke overalt. Jeg ville likevel skrevet det på inbydelsene for sikkerhetsskyld:)

Lykke til!

Gjest Markblomsten
Skrevet

Jeg ville nok også skrevet det på invitasjonen ja. Har selv vært i en del bryllup, og alle steder har drikke vært inkludert.

Lykke til :-)

Skrevet (endret)

Vi hadde fri bar hele kvelden i vårt bryllup, og folk ble tydelig overrasket over dette. Hadde festen på hotell, og folk hadde tydeligvis regnet med å måtte betale selv. De fleste går ikke ut uten penger. Hadde IKKE syntest det hadde vært rart å måtte betale for verken brus eller alkohol etter kaffen i et bryllup. Om vi skulle hatt betaling, hadde jeg nok skrevet at det var mulighet for å kjøpe drikke i baren etter kaffen for de som ønsker dette. Så blir ingen sure...

Endret av Annie78
Skrevet

Enig i at det er lurt å skrive. En god del steder tar de ikke kort, og da er det dumt å ikke være forberedt med kontanter.

Skrevet
Vi hadde fri bar hele kvelden i vårt bryllup, og folk ble tydelig overrasket over dette. Hadde festen på hotell, og folk hadde tydeligvis regnet med å måtte betale selv. De fleste går ikke ut uten penger. Hadde IKKE syntest det hadde vært rart å måtte betale for verken brus eller alkohol etter kaffen i et bryllup. Om vi skulle hatt betaling, hadde jeg nok skrevet at det var mulighet for å kjøpe drikke i baren etter kaffen for de som ønsker dette. Så blir ingen sure...

Vi og ska ha festen vår på et hotell, og vil nok skrive i innbydelsen at drikke er å få kjøpt etter kaffi. Får jeg lov å spørre om en ting Annie78: var det ikke utrolig dyrt å betale alle drikken til gjestene siden dere var på et hotell? har veldig lyst å gjøre det samme som dere, men barregningen kommer til å bli alt for stor, vi skal være 70-90 gjester. :)

Skrevet

Vi hadde et følgebrev til invitasjonen, der vi skrev om forskjellige praktiske ting. Vi nevnte bl.a bar med følgende:

"Etter middagen vil det være bar tilgjengelig, hvor man kan kjøpe det man vil drikke."

- Og det syntes folk var greit.

Catzy

Skrevet

Skulle gjerne visst og likt hvor mye fri bar vil koste for i et bryllup med 100 tørste gjester! -Selv om dette ikke er tråden for det.

Du som synes det er smålig, må jo ha voldsomt god råd!

Skrevet

Skulle gjerne visst og likt hvor mye fri bar vil koste for i et bryllup med 100 tørste gjester! -Selv om dette ikke er tråden for det.

Du som synes det er smålig, må jo ha voldsomt god råd!

Og så? Alle må vel få ha sin mening om dette, ingen grunn til å hisse seg opp om du ikke føler deg truffet.... Hva er problemet med at hun har god råd??? Janteloven yeah yeah yeah? Er det mulig...

Fri bar med hundre tørste gjester koster sikkert dritmye, og har man råd til det er det vel revnende likegyldig også.

Ville nevnt det med etpar ord i innbydelsen, type "etter kaffen fås forfriskninger kjøpt i baren". Er det et poeng at det er billig så kan man skrive det: Etter kaffen fås forfriskninger kjøpt i baren til greie/symbolske priser.

Skrevet

foreldrene mine feiret søvbryllup tidligere i høst. Dagen ble feiret hjemme med partytelt i hagen og vi hadde catering. Avtalte med polet på forhånd, så dro dit og hentet ferdig pakkede varer. Polvarene kom på litt over 10 000, det er jo ikke så avskrekkende, man har jo ikke fest sååå ofte.

Men det er klart det blir noe annet på hotell med nesten 100 kroner drinken, da går tusenlappene fort. Ville allikevel valgt å ikke kreve betaling av gjestene for alkohol (men det var litt off topic).

Skrevet

Neida, føler meg ikke akkurat truffet, ang. fri bar. Selvsagt må den som har råd til det få lov til å betale. Synes bare ikke det akkurat kan kalles SMÅLIG å ikke spandere alle polvarene. Må vel heller kalles smålig å ikke kunne/ville betale for drikkevarene. Kan ikke helt se hvor janteloven kommer inn her.

Skrevet
Neida, føler meg ikke akkurat truffet, ang. fri bar. Selvsagt må den som har råd til det få lov til å betale. Synes bare ikke det akkurat kan kalles SMÅLIG å ikke spandere alle polvarene. Må vel heller kalles smålig å ikke kunne/ville betale for drikkevarene. Kan ikke helt se hvor janteloven kommer inn her.

Det som er tanken er vel at mange gjester kjøper/leier antrekk, de har muligens reisevei og hotellovernatting, de kjøper gave... Det er dyrt å være gjest også er det vel folk vil frem til - men for all del; bryllup er svinedyrt for brudeparet også.

Dette er vel noe hvert enkelt par vet best selv. I min familie er det vanlig at vi står for alt, følgelig kan jeg ikke se for meg at mitt bryllup skal bli noe annerledes. Men i andre familier er det vanlig at gjestene betaler for drikkevarene selv.

Skrevet
Det som er tanken er vel at mange gjester kjøper/leier antrekk, de har muligens reisevei og hotellovernatting, de kjøper gave... Det er dyrt å være gjest også er det vel folk vil frem til - men for all del; bryllup er svinedyrt for brudeparet også.

Jepp - bryllup er dyrt, når man er gjest. Har aldri opplevd å måtte betale for alkohol i et bryllup, og dersom det var holdt på et hotell uten at brudeparet hadde egen bar med sterkt reduserte priser, ville nok jeg (og flere med meg) ha tatt med egen drikke - på innerlomma eventuelt.

Men jeg er vant til litt uformelle bryllup, da.... ;)

Skrevet

Ser at det er blitt diskusjon om dette med at gjestene betaler drinker.

I et bryllup jeg var i sist sommer, betalte vi drikke etter maten selv, tror det kostet 20 for brennevin og 10 for øl/vin. Det var mange gjester, så de sparte nok mange penger på dette. Som gjest syntes jeg dette var veldig greit, vi fikk beskjed om det på forhånd. Derfor har vi tenkt å gjøre det samme i bryllupet vårt.

Det er kanskje dyrt å være gjest, men man får da mye igjen også.

Vi betalte reise, overnatting, drikke, transport og gave. Faktisk reagerte vi positivt på at det var sånn. Vi var glade for å få være med på feiring, og følte oss på ingen måte tvunget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...