Gå til innhold

Hjelp! Trenger tips til 3-retters middag!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Trenger konkrete tips til retter (gjerne oppskrifter) eller tips til internettsider som kan hjelpe.

Skal ha 3- retters middag til ca 16 personer, og håper å kunne lage forretten dagen før (eller i hvertfall på morgenen), altså kald forrett.

Desserten tror jeg er i boks. Enten varm "dessertsjokoladekake" med is og jordbær (eller annen frukt/bær) eller hjemmelaget karamellpudding.

Har tenkt på helstekt indrefilet av okse, med grønnsaker og fløtegratinerte poteter. Er dette greit å lage på et vanlig kjøkken med 1 komfyr? (til 16 personer)

Andre gode, men enkle hovedretter utenom dyrestek?

Hva med forretter? Rekecocktail eller spekeskinke med melon blir litt kjedelig syns jeg... Suppe er også litt kjedelig...

Rettene bør jo helst passe sammen også! Ingen sterk forrett som lammer smaksløkene før hovedretten o.l.

HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei - her er et tips fra meg!

Forrett: Lag en enkel tallerken med noen reker, krepsehaler (pynt med en kreps), et par sitronskiver, en "dæsj" majones, crabstick, et grønt salatblad og en loffskive ved siden av.

Hovedrett: Lammestek m/tilbehør, eller hva med kalkun m/potet og waldorfsalat - enkelt å lage

Dessert: Naturell yoghurt som du har utover på en asjett, smelt honning og drypp over (lag mønster i yoghurten), noen melonkuler (som du lager med teskje), kiwi og hakket melkesjokolade. Dryss melis over like før du server

Enkelt iallefall!! Lykke til med selskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg vil foreslå at du lager ferdig det du kan på forhånd. Både forett og dessert ville jeg laget ferdig på forhånd.

Mitt forslag.

Forett: Salat med parmaskinke (vet den er litt dyr...)

Hovedrett: Innbakt kyllingfile i butterdeig/filodeig Serveres med (sopp)saus, brokkoli og ris/poteter/fløtegratinerte poteter. (Her kan du lage ferdig "pakkene" på forhånd og bare steike de før gjestene kommer)

Dessert: Panna cotta m/bærsaus og/eller friske bær

Ellers så vil jeg anbefale nettsiden www.kokk.no

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å lage helstekt ytrefilet av storfe til 16 personer i en vanlig komfyr.

Jeg laget en treretters til 16 personer for ikke lenge siden, menyen var;

Breiflabb med krabbe/chili saus

Helstekt ytrefilet med gratinerte poteter (Ikke med fløte, men med urter og buljong) rotgrønnsaker og selerirotmos

Creme Brulee med kryddermarinert bærsalat.

Alt var vellykket, og jeg laget menyen på tre timer. Jeg kan komme tilbake med oppskrifter, dersom det er noe du har lyst til å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Hei, det var jeg som startet denne!

Takk for gode tips alle sammen!

Liva, jeg vil gjerne ha oppskrifter. Du kan kanskje sende dem på pm? Oi, har glemt å logge meg på... Jeg er Engel, bare søk etter bruker!

Jeg ønsker å ha mest mulig klart på forhånd ja, blir nok å gjøre bare med hovedretten tenker jeg, selv om jeg har ei venninne som skal hjelpe meg.

Tar fortsatt imot flere tips også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...