AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #1 Skrevet 5. november 2021 Bonusdatter på 10 som har byttedag i dag, kom nå etter skolen med en liste fra mor. Denne listen sier Gå ut med søppel som allerede er i knyttet pose i gangen: 30 kr Støvsuge gang når alle sko er ryddet bort: 50 kr Støvsuge stue når alt er rydda: 200 kr Ta skitne glass og tallerkener fra eget rom og til kjøkken: 50 kr Vaske badet: 250 kr Fylle vannskål for katt: 20 kr Tømme oppvaskmaskin: 50 kr Sette inn i oppvaskmaskin: 50 kr Lage middag: 50 kr osv Dette kommer i tillegg til ukelønn på 200 kr uka. Det er en lang liste. Jeg vil gi mor honnør for å lage et system som belønner når noe gjøres! Likevel synes jeg dette virker ganske mye? Etter at hun kom hit ti over 12 har hun forlangt at jeg skal knytte søppelpose og sette ved utgangsdøra så hun kan tjene 30 kroner på det, og at jeg skal rydde alle sko og bager fra gangen slik at hun kan støvsuge og tjene 50 kroner på det. Hun har også fylt vannskåla til katten, og drakk et glass vann på rommet sitt som hun kom tilbake med. Huset var nyvaska i går før hun kom, og søpla er ikke full. Nå forlanger hun altså at jeg skal rydde slik at hun skal støvsuge en gang som skinnende ren, men har noen skopar og en bag stående, og så gi henne 150 kroner. Altså, jenta er en kremmer og vet å kreve sin rett, det er dritkult! Jeg digger at hun hva hun er verdt, altså! Jeg lurer egentlig på: er ikke dette oppgaver en tiåring kan gjøre for å delta i familien, og at ukelønna er en slags fastlønn for det? Og er det ok å ha ulikt mellom hjemmene? Mor har kjørt dette opplegget i sine uker over flere uker, og skryter over at jenta nå gjør kjempemye hjemme. Hun har sendt sms om at hun forventer at vi følger opp suksessen. Hun anslår at jenta har tjent mellom 500 og 700 kr uka på dette. Tror derfor ikke dette bare er helt nytt og at iveren kommer derfra. Mor har en jobb med veldig god økonomi etter arv og svært god jobb, mannen og jeg ligger litt under medianlønn. Vi bor i en dyrere bolig enn vi egentlig har råd til for at gangavstand mellom hjemmene skal være liten. Vi har egentlig ikke råd til å kanskje ha 1400 kr mer i utgifter på disse belønningene hver mnd. Er det vanlig at tiåringer får såpass mye å rutte med? Det blir også veldig slitsomt om hun kan forlange at vi skal hoppe opp og f eks rydde gangen for at hun skal kunne tjene penger på å støvsuge den? Jeg ymtet frempå at kanskje flytting av sko var en del av oppgaven. Men da sendte hun altså sms til sin mor om det, som så sendte meg en sms for å presisere at det kun gjelder støvsuging. Anonymkode: 57d17...996 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 5. november 2021 Det er ditt hjem og du bestemmer. Så klart du kan si nei. Du skal ikke måtte rydde fordi din bonusdatter skal gjøre ting. Da får hun heller gjøre det selv. Regner med at moren betaler dette her siden moren har lagd liste? 🤔 Anonymkode: b72c9...29c 118
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #3 Skrevet 5. november 2021 Ta en prat med at sladring til mor ikke fungerer i deres hjem. Ditt hus og dine regler. Enkelt og greit. Det får din bonusbarn lære seg. Jeg er selv mor og bonusmor. Sladrer barna her så snakker vi om det. Her får far ta en prat med mor og be henne trekke seg unna. Anonymkode: b72c9...29c 42
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #4 Skrevet 5. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Regner med at moren betaler dette her siden moren har lagd liste? 🤔 Anonymkode: b72c9...29c Det skulle man tro. Mannen er ikke ferdig på jobb enda, så dette kom litt brått på meg på hjemmekontoret. Var ferdig 13, men jeg som har hjemmekontor kan ikke sprette opp og gjøre klart ting for at hun skal tjene ekstra penger som jeg egentlig ikke har. Sms fra mor var tydelig på at dette skulle vi følge opp hos oss, og at vi skulle betale det i tillegg til ukelønna. Anonymkode: 57d17...996 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 5. november 2021 Mor kan ikke lage liste for deres hjem, dere kan velge egne oppgaver eller ukelønn. Be far forklare for barnet hvordan dere gjør det og så kan den listen henge hjemme hos mor. Mine barn har ikke oppgaver hjemme enda, men når den tid kommer blir enten jeg og far enige om en felles ukelønn og noen oppgaver de gjør begge steder, eller vi velger selv hva og hvor mye vi vil betale for i hvert vårt hus. Anonymkode: e1316...40b 52
Populært innlegg Summeer Skrevet 5. november 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 5. november 2021 Wow for noen satser! Min 10åring får max 50 kr for å rydde gang og stue OG støvsuge. Det hører sammen å rydde først. Søpla forventer jeg at den som blir bedt om det går ut med når jeg spør, og at Hunden har vann er ALLES ansvar. Hun trenger i utgangspunktet ikke sånne summer som 10åring, sparer hun til noe spesielt, så det er naturlig nudging mot å vise verdien av det hun ønsker seg? 70
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 5. november 2021 Hahaha fantastisk! Jeg hadde oppmuntret bonusdatter til å fortsette samtidig som jeg hadde ført nøye liste over alle oppgavene hun utfører. Når oppholdet er over ville jeg sendt med henne denne listen og bedt henne overlevere den til sin mor for utbetaling!!! faens frekke unge!! Anonymkode: 70150...f6f 85
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #8 Skrevet 5. november 2021 He he, jeg har en tiåring, hun får 35,- kr. uka. Jeg vet det er uvanlig lite, men hun bruker ikke penger og trenger ikke penger, og jeg synes ikke det er kult hvis hun blir "en kremmer". Vi har forsøkt oss med oppgaver i en app, der ligger det inne 5,- kroner for "gå ut med søpla" 5,- ta ut av oppvaskmaskin og 50,- kr for å vaske bad... 10,- kr rydde eget rom osv. Hun har vel tjent 25,- til sammen på den der, og jeg ønsker hun heller skal dekke bord, sette inn i oppvaskmaskin, ta med søppel og generelt hjelpe til og rydde når hun blir bedt, så vi maser ikke om det. Til ditt spørsmål, FAR kan sette ned foten og ikke ha et slikt opplegg hjemme hos dere. Du skal verken lage arbeidsoppgaver eller betale. Hva er det stedatteren din sparer til da? I dag sier du bare at du ikke har et slikt opplegg, og at dette får hun ta med far, at det er skikkelig supert hvis hun vil hjelpe til og gjøre ting når det trengs, men at ukelønn 200,- fra dere dekker mye av dette. Anonymkode: 3c2f5...f7e 18
Gjest 123 eller noe Skrevet 5. november 2021 #9 Skrevet 5. november 2021 50 kr for å sette inn i oppvaskmaskinen? 20 kr for å vanne katten? Hadde vært kjemperik om jeg fikk betalt dette flere ganger om dagen, for små gjøremål som ikke koster en kalori eller noe energi! Be mamma betale da, hvis hun er så gira for å gi lønn for småpjatt som dette 😄
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #10 Skrevet 5. november 2021 Dette høres veldig spesielt ut... Rart at barnet får ukelønn i tillegg til betalt for slike små, trivielle oppgaver. Og mor kan selvfølgelig ikke bestemme hvordan dere skal gjøre det i deres hus. Om du ikke sier ifra, må far ta en prat med mor (og barnet). Anonymkode: ace49...71f 22
Ulven Skrevet 5. november 2021 #11 Skrevet 5. november 2021 Steike som jeg skulle ha gjort husarbeid med glede hvis jeg fikk slike summer for det. 😂 Mor er jo helt på bærtur med satsene sine, og de henger ikke på greip uansett om det er en 10 åring eller en voksen. Man deltar i hjemmet uten betaling fordi det er det man må gjøre for å få det hyggelig rundt seg og at hverdagen går rundt. Hadde lett sagt nei til dette og i tillegg sagt at oppgaver skal gjøres uten betaling fordi det er slik det er i det virkelige liv. Så kan dere diskutere dere fram til en passende ukelønn for et barn på denne alderen. 25
Hactar Skrevet 5. november 2021 #12 Skrevet 5. november 2021 (endret) En null mindre på beløpene, så snakker vi. Nei, mor kan så klart ikke diktere hvordan dere fordeler husarbeid hjemme hos dere. Systemet er jo i tillegg skapt til å utnyttes, som du så med glasset hun tok inn på rommet for å få betalt for å ta det ut igjen. Ti år er altfor gammel til at det er sjarmerende å manipulere seg til penger for ingenting, og mor legger her opp til at jenta skal bli usjarmerende kravstor i andre relasjoner også. Endret 5. november 2021 av Hactar 34
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #13 Skrevet 5. november 2021 Wow!! Hvor kan man begynne å jobbe med disse satsene? Jeg ville tjent sikkert trippel lønn enn hva jeg ellers gjør. Mor virker helt i utakt med arbeidslivet og lønn. Tenker hun kan gjøre alt på listen til 200 Kr! Anonymkode: 738e9...db9 26
Kristin70 Skrevet 5. november 2021 #14 Skrevet 5. november 2021 For noen summer! Her fikk barna bonus på 150 kr. i uken hvis de støvsugde huset da de var 13,14 år. Bra de ikke visste hva "andre" får.... 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #15 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): He he, jeg har en tiåring, hun får 35,- kr. uka. Jeg vet det er uvanlig lite, men hun bruker ikke penger og trenger ikke penger, og jeg synes ikke det er kult hvis hun blir "en kremmer". Vi har forsøkt oss med oppgaver i en app, der ligger det inne 5,- kroner for "gå ut med søpla" 5,- ta ut av oppvaskmaskin og 50,- kr for å vaske bad... 10,- kr rydde eget rom osv. Hun har vel tjent 25,- til sammen på den der, og jeg ønsker hun heller skal dekke bord, sette inn i oppvaskmaskin, ta med søppel og generelt hjelpe til og rydde når hun blir bedt, så vi maser ikke om det. Til ditt spørsmål, FAR kan sette ned foten og ikke ha et slikt opplegg hjemme hos dere. Du skal verken lage arbeidsoppgaver eller betale. Hva er det stedatteren din sparer til da? I dag sier du bare at du ikke har et slikt opplegg, og at dette får hun ta med far, at det er skikkelig supert hvis hun vil hjelpe til og gjøre ting når det trengs, men at ukelønn 200,- fra dere dekker mye av dette. Anonymkode: 3c2f5...f7e Hva faen! Det er da LIKE mye stemors hjem!!! SELVFØLGELIG kan hun sette ned foten for dette!! Anonymkode: 70150...f6f 22
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #16 Skrevet 5. november 2021 Hactar skrev (Akkurat nå): En null mindre på beløpene, så snakker vi. Nei, mor kan så klart ikke diktere hvordan dere fordeler husarbeid hjemme hos dere. Systemet er jo i tillegg skapt til å utnyttes, som du så med glasset hun tok inn på rommet for å få betalt for å ta det ut igjen. Ti år er til og med altfor gammel til at det er sjarmerende å manipulere seg til penger for ingenting, og mor legger her opp til at jenta skal bli usjarmerende kravstor i aldre relasjoner også. Enig, en 0 mindre så kunne jeg vært med på leken som mor har bestemt for deres hus 😅 For en spesiell dame. Anonymkode: f636d...ca0 21
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #17 Skrevet 5. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ta en prat med at sladring til mor ikke fungerer i deres hjem. Ditt hus og dine regler. Enkelt og greit. Det får din bonusbarn lære seg. Jeg er selv mor og bonusmor. Sladrer barna her så snakker vi om det. Her får far ta en prat med mor og be henne trekke seg unna. Anonymkode: b72c9...29c Takk! Far har tatt den praten mange ganger. Det kommer stadig nye innfallsvinkler på kontroll over vårt hjem eller anledninger for at de skal måtte møtes for å diskutere viktige ting. Anonymkode: 57d17...996 9
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. november 2021 #18 Skrevet 5. november 2021 Dette var noen voldsomme summer 😮 Mor kan uansett ikke bestemme hva slags opplegg dere skal ha hos dere. Det er helt greit å ha ulike regler for ukelønn hos mor og far. Det er far som må bestemme hvilke regler som gjelder hos ham, evt. i samarbeid med deg. Den som betaler, bestemmer, er en grei regel. Personlig synes jeg godt unger kan lære å bidra litt uten å få betalt for alt mulig. Og hva skal så små unger med så mye penger? Blir vel bare brukt på brus og godteri...
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #19 Skrevet 5. november 2021 Jeg hadde nok enten endret satsene voldsomt og senket ukeslønnen (!), eller latt henne velge enten eller, og at oppgavene skal gjøre konkrete dager (altså når det er behov), og årlig talt få rydde opp fra gulvet selv før støvsuging utføres. Støvsuging er jo den enkle delen av jobben. Anonymkode: f636d...ca0 11
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #20 Skrevet 5. november 2021 Dette er ikke noe du bestemmer. Men FAR kan selvsagt si nei dersom han er uenig, og si at disse reglene ikke gjelder i hans hjem. Anonymkode: d212f...6fb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå