AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #1 Skrevet 5. november 2021 Jeg har nå søkt AAP etter 1 år med sykemelding, grunnet depresjon. Det jeg får dårlig samvittighet for er at jeg syns det er helt greit og givende å trene, for det får meg til å føle meg bra. Jeg gjør dette ca 4 ganger i uken. Når jeg hører at dette ikke er normalt for noen som er deprimert og sykemeldt får jeg skikkelig dårlig samvittighet. Jeg har i tillegg prøvd å tenke meg frem til å begynne å jobbe, men bare tanken på det gjør meg nedfor. Jeg kommer ikke til å kunne klare å ta vare på meg selv dersom jeg har en jobb å gå til for det blir for mye. Med dette sagt føler jeg meg så jævlig. Jeg føler meg bortskjemt. Jeg føler at dette på en måte er så feil at jeg SELV kan bestemme hva jeg vil og ikke, hva jeg klarer og ikke, for det har alltid vært sånn at jeg alltid skal være flink, jobbe, ikke være til bry etc. Jeg vet ikke. Jeg blir bare så mistenksom over meg selv. Hva tenker dere? Anonymkode: a3a90...ea2
Heidi40 Skrevet 5. november 2021 #2 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har nå søkt AAP etter 1 år med sykemelding, grunnet depresjon. Det jeg får dårlig samvittighet for er at jeg syns det er helt greit og givende å trene, for det får meg til å føle meg bra. Jeg gjør dette ca 4 ganger i uken. Når jeg hører at dette ikke er normalt for noen som er deprimert og sykemeldt får jeg skikkelig dårlig samvittighet. Jeg har i tillegg prøvd å tenke meg frem til å begynne å jobbe, men bare tanken på det gjør meg nedfor. Jeg kommer ikke til å kunne klare å ta vare på meg selv dersom jeg har en jobb å gå til for det blir for mye. Med dette sagt føler jeg meg så jævlig. Jeg føler meg bortskjemt. Jeg føler at dette på en måte er så feil at jeg SELV kan bestemme hva jeg vil og ikke, hva jeg klarer og ikke, for det har alltid vært sånn at jeg alltid skal være flink, jobbe, ikke være til bry etc. Jeg vet ikke. Jeg blir bare så mistenksom over meg selv. Hva tenker dere? Anonymkode: a3a90...ea2 Det er jobb du er sykemeldt ifra,ikke selve livet 23
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #3 Skrevet 5. november 2021 Heidi40 skrev (Akkurat nå): Det er jobb du er sykemeldt ifra,ikke selve livet Mener du det? Føler jeg ikke kan si til psykologen at jeg trener så mye i frykt for at de skal tenke jeg utnyttet systemet. Noe jeg ikke gjør. Men er så redd. Fikk denne frykten da jeg ble sykemeldt. Anonymkode: a3a90...ea2 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #4 Skrevet 5. november 2021 Sliter selv med depresjon til tider og trening er det beste jeg kan gjøre for meg selv. Du må absolutt ikke ha dårlig samvittighet for å trene. Det fungerer tydeligvis bra for deg. Nyt resultatene av treningen. Anonymkode: 7b881...4a9 13
Bokdamen Skrevet 5. november 2021 #5 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener du det? Føler jeg ikke kan si til psykologen at jeg trener så mye i frykt for at de skal tenke jeg utnyttet systemet. Noe jeg ikke gjør. Men er så redd. Fikk denne frykten da jeg ble sykemeldt. Anonymkode: a3a90...ea2 Jeg er helt enig. Trening er noe av det av det beste du kan gjøre for deg selv. Og hvis det kan bidra til å redusere depresjonen din, er det hele poenget med sykemeldingen. Snakk med psykologen om disse tankene. 11
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #6 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har nå søkt AAP etter 1 år med sykemelding, grunnet depresjon. Det jeg får dårlig samvittighet for er at jeg syns det er helt greit og givende å trene, for det får meg til å føle meg bra. Jeg gjør dette ca 4 ganger i uken. Når jeg hører at dette ikke er normalt for noen som er deprimert og sykemeldt får jeg skikkelig dårlig samvittighet. Jeg har i tillegg prøvd å tenke meg frem til å begynne å jobbe, men bare tanken på det gjør meg nedfor. Jeg kommer ikke til å kunne klare å ta vare på meg selv dersom jeg har en jobb å gå til for det blir for mye. Med dette sagt føler jeg meg så jævlig. Jeg føler meg bortskjemt. Jeg føler at dette på en måte er så feil at jeg SELV kan bestemme hva jeg vil og ikke, hva jeg klarer og ikke, for det har alltid vært sånn at jeg alltid skal være flink, jobbe, ikke være til bry etc. Jeg vet ikke. Jeg blir bare så mistenksom over meg selv. Hva tenker dere? Anonymkode: a3a90...ea2 Kven er det som seier dette? Legen? Anonymkode: c43c9...07a 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #7 Skrevet 5. november 2021 Trening er beste medisin mot psykisk uhelse, så tenker jo det er fint at du får til det så ofte. Anonymkode: d5475...ba4 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #8 Skrevet 5. november 2021 Jeg har vært sykemeldt i 1.5 år,jeg tør nesten ikke dra på butikken. Er for det meste hjemme. Anonymkode: f1adf...9fb
NeverMore Skrevet 5. november 2021 #9 Skrevet 5. november 2021 Trening blir jo ofte brukt i behandling mot angst og depresjon, du bør egentlig ikke slutte med det. Man skal leve, ikke bare overleve ❤️ 9
Daria Skrevet 5. november 2021 #10 Skrevet 5. november 2021 Jeg har vært sykemeldt/på AAP i fem år nå pga fysisk sykdom, og beskjeden fra alt jeg har vært i kontakt med av helsepersonell er at at jeg orker og klarer å gjøre av ting utenfor huset er strålende. Det er bra for kroppen, det er bra for psyken, det er bra for tilfriskning og framgang. Det er forskjell på å være langtidssykemeldt, uansett grunn, og å være hjemme fra jobb på grunn av influensa og annen forbigående sykdom. 10
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #11 Skrevet 5. november 2021 Kjære deg! Du ønsker vel å bli frisk fra depresjonen? I så fall er det jo bra å trene og gjøre andre ting som kan bedre psyken! Det hjelper ingen, aller minst deg selv, å gå hjemme og sture, da blir du i hvertfall ikke frisk! Trening og friluftsliv er noe av det som har best effekt mot depresjon, i tillegg til behandling selvsagt, så kjør på! Anonymkode: 0faa5...0c3 4
Alivamale Skrevet 6. november 2021 #12 Skrevet 6. november 2021 (endret) Du kan trene med god samvittighet! I følge Helsedirektoratets nasjonale retningslinjer bør pasienter med depresjon informeres om nytten av regelmessig fysisk aktivitet, som i følge forskning kan redusere depressive symptomer, se side 36 i veilederen: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/voksne-med-depresjon/Voksne med depresjon – Nasjonal retningslinje for diagnostisering og behandling i primær- og spesialisthelsetjenesten.pdf/_/attachment/inline/ed0d2ef2-da11-4c4e-9423-58e1b6ddc4d9:961cda6577d48345aa0d6fe9642b6b6acc2a6506/Voksne med depresjon – Nasjonal retningslinje for diagnostisering og behandling i primær- og spesialisthelsetjenesten.pdf Endret 6. november 2021 av Alivamale 3
Jadzia Skrevet 6. november 2021 #13 Skrevet 6. november 2021 Det er anbefalt å være i aktivitet selv om man er sykemeldt. Ellers råtner man fort bort og blir enda verre. Tren med god samvittighet du 3
Husfruen89 Skrevet 6. november 2021 #14 Skrevet 6. november 2021 Du er sykemeldt for å bli bedre. Trening gjør deg bedre. Dette skal du så absolutt ikke ha dårlig samvittighet for. Men jeg forstår følelsen, jeg slet med sosial angst og fikk ofte panikkangst når det ble for mye folk. Brukte eksponeringsterapi, f.eks gå igjennom et kjøpesenter, var livredd for at noen fra jobb skulle se meg. Men det var MIN oppgave for å bli friskere. Og det hjalp til slutt 😊 Ønsker deg lykke til, og fortsett med trening 🥰 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #15 Skrevet 6. november 2021 Jeg er uføretrygdet og trener hver dag. Jeg er avhengig av det for å holde smertene litt i sjakk og bremse forverring. Lege og fysioterapeut vet om det og synes det er helt topp at jeg gjør det. Det samme er det jo med depresjon, å være fysisk aktiv er noe av det beste du kan gjøre. Jeg tenker at jobbe kan jeg ikke uansett, men ved å gjøre det beste jeg kan for helsa så sparer jeg jo faktisk samfunnet for litt av utgiftene til smertestillende, behandlinger osv. Anonymkode: ba632...bab 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #16 Skrevet 7. november 2021 Forstår veldig godt følelsen! Jeg er også på AAP etter et års sykemelding (Dog for noe helt annet, men en del like symptomer). Kvier meg for å vise meg utenfor huset, i tilfelle noen skulle se meg og tenke «se der ja..hun burde jo vært på jobb når hun kan «abc»». Fysisk trening er kun positivt, se på det som behandling! Og svar det OM noen skulle kommenterer noe du ønsker å svare tilbake på. «Ja, du vet legen mente at regelmessig trening hadde vært bra - og jeg merker at det virkelig gjør en forskjell!» Jeg begynte å trene på eget initiativ det siste året, og selv om jeg ikke merker noe ift symptomer pga det, så hadde det nok vært verre uten. Jeg turte ikke fortelle det til noen 🙄 men jeg sa det til legen da..etter et par måneder. Og han bare smilte svarte «det er jo kjempebra! Men sikkert litt vanskelig for andre å forstå?» (underforstått: å forstå at jeg får til å trene 3 g i uka, men ikke gå på jobb enda). Da følte jeg meg forstått og skikkelig backa opp ❤️ Si det til psykologen du! Den vet jo bedre enn mange hva fysisk aktivitet kan ha å si for psyken. Anonymkode: e0063...68c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #17 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (På 5.11.2021 den 13.29): Mener du det? Føler jeg ikke kan si til psykologen at jeg trener så mye i frykt for at de skal tenke jeg utnyttet systemet. Noe jeg ikke gjør. Men er så redd. Fikk denne frykten da jeg ble sykemeldt. Anonymkode: a3a90...ea2 Selvsagt skal du trene! Det er nesten rart at psykologen din ikke oppfordrer til trening. For altså, om bilbatteriet er flatt blir det ikke fulladet av å tas ut av bilen og legges på hylla. Sånn er det med oss og. Om livet stopper opp, må man gjøre noen grep for å få det i gang igjen, det skjer sjeldent på et magisk vis av seg selv. Anonymkode: 7f5f3...fb9 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #18 Skrevet 8. november 2021 Er det jobben som har gjort deg deprimert? Har du vurdert å skifte jobb? Det er sunt å være i en jobb man mestrer. Anbefaler deg å få hjelp til å komme tilbake i jobb, evt i en ny jobb. Langvarig sykemelding er ikke bra hvis man er deprimert. Er du deprimert av selve jobben er det selvsagt viktig at du finner deg en ny jobb. Anonymkode: 1a3d8...2c2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #19 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det jobben som har gjort deg deprimert? Har du vurdert å skifte jobb? Det er sunt å være i en jobb man mestrer. Anbefaler deg å få hjelp til å komme tilbake i jobb, evt i en ny jobb. Langvarig sykemelding er ikke bra hvis man er deprimert. Er du deprimert av selve jobben er det selvsagt viktig at du finner deg en ny jobb. Anonymkode: 1a3d8...2c2 Nå var det ikke dette TS spurte om. Ikke uttak deg om en situasjon du ikke vet nok om. Anonymkode: 8e8cf...41e 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #20 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Nå var det ikke dette TS spurte om. Ikke uttak deg om en situasjon du ikke vet nok om. Anonymkode: 8e8cf...41e I like så Anonymkode: 1a3d8...2c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå