Gå til innhold

Gift og særboere? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som er gift og særboere?

Mannen har odel på et gårdsbruk, og vil flytte dit for å starte med oppussing ganske snart. Jeg er gravid, og ønsker ikke å flytte enda, men heller vente til sommeren, da er barnet rundt 6 mnd gammel. Jeg ønsker heller ikke å selge boligen vår før vi har alt papirarbeidet med overtagelse i orden, da mannen egentlig er sist i arverekken, og ingenting er skrevet mellom hans foreldre og søsken enda. 

Jeg føler det blir for utrygt å flytte før vi vet hva vi tar over, at det er nedskrevet at jeg også blir medeier 50%, at vi har alt klart i forhold til arv osv (vi har begge barn fra tidligere forhold). 

Mannen er utålmodig, og ønsker likevel å flytte nå, det vil si at vi da blir særboere i en periode.. Jeg mener det er dumt å drive to husholdninger, det blir trangt økonomisk, og hva så når babyen kommer, skal jeg være alenemor det første halvåret? 

Uansett, noen her med erfaringer? Hvordan bør vi gjøre det med huset vi eier nå, synes det er urettferdig om jeg skal ta alle kostnadene på det, bare slik at han skal ha råd til å bo på gården. 

Anonymkode: 4e042...ff6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er korttenkt av ham å ville pusse opp gård når dama er gravid, uansett om du skal bo der eller ikke. 

Anonymkode: 970f8...987

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Synes det er korttenkt av ham å ville pusse opp gård når dama er gravid, uansett om du skal bo der eller ikke. 

Det er et renoveringsprosjekt, men plana er vel at han skal etterisolere og slik nå i vinter.. uansett, jeg skjønner ikke helt hvorfor det haster slik, og skulle ønske vi kunne vente til sommeren i alle fall. 

Jeg blir sannsynligvis alene med baby en stund, og huset. Er det ingen som har råd eller erfaringer om hvordan jeg bør gjøre det i forhold til økonomi?☺️ Få huset overdratt til meg feks, slik at det blir kun mitt? Føler som sagt at det er utrygt å skulle selge før alle formaliteter er i orden, og synes ikke det er rettferdig at jeg skal betale alt alene på felles bolig. Dersom jeg står som eneste eier, stiller det seg annerledes..

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ingen som har råd eller erfaringer om hvordan jeg bør gjøre det i forhold til økonomi?☺️ Få huset overdratt til meg feks, slik at det blir kun mitt? Føler som sagt at det er utrygt å skulle selge før alle formaliteter er i orden, og synes ikke det er rettferdig at jeg skal betale alt alene på felles bolig. Dersom jeg står som eneste eier, stiller det seg annerledes..

TS

Vil du han skal selge sin eierandel i huset til deg? Kan du betjene et huslån og alle utgifter aleine? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vil du han skal selge sin eierandel i huset til deg? Kan du betjene et huslån og alle utgifter aleine? 

Ja, jeg kan betjene huslån og andre utgifter alene. Det vil bli trangt, men det går. Føler egentlig ikke det blir rett at han skal fortsette å stå som medeier, men at det er kun jeg som betaler. 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg kan betjene huslån og andre utgifter alene. Det vil bli trangt, men det går. Føler egentlig ikke det blir rett at han skal fortsette å stå som medeier, men at det er kun jeg som betaler. 

TS

Er det du som har betalt lånet på huset?

Anonymkode: 87ced...655

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det du som har betalt lånet på huset?

Anonymkode: 87ced...655

Vi har hatt felles økonomi, så lånet blir trukket av felles regningskonto. Men dersom mannen flytter, vil han ha nok med å betale for den nye husholdningen, og dermed blir jeg sittende med alle utgifter på felles hus alene. Det synes jeg ikke blir riktig.

TS

Skrevet

Er det ikke slik at gården uansett alltid blir i hans familie, slik at hvis dere begge putter alle pengene fra nåværende hus inn i gården, blir du sittende uten noe ved et evt brudd? Du burde undersøke alt slikt før du går med på å flytte. Du må jo ha trygghet for deg og barna uansett hva. 

Jeg mener å ha lest at man godt kan stå som medlåntaker på gårder etc, men ikke ha rett på noe fordi det ikke er aktuelt å legge det ut for salg på samme måte som ved annen bolig. 

Kanskje ikke dumt å få en jurist til å ta en titt på saken? 

Og så høres det ikke ut som han er så veldig investert i familielivet. Det er RART å ønske å flytte fra deg når du er gravid. Hva tenker og føler du egentlig om det? Syns du ikke det er dårlig?

Anonymkode: 8e61e...d1e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke slik at gården uansett alltid blir i hans familie, slik at hvis dere begge putter alle pengene fra nåværende hus inn i gården, blir du sittende uten noe ved et evt brudd? Du burde undersøke alt slikt før du går med på å flytte. Du må jo ha trygghet for deg og barna uansett hva. 

Jeg mener å ha lest at man godt kan stå som medlåntaker på gårder etc, men ikke ha rett på noe fordi det ikke er aktuelt å legge det ut for salg på samme måte som ved annen bolig. 

Kanskje ikke dumt å få en jurist til å ta en titt på saken? 

Og så høres det ikke ut som han er så veldig investert i familielivet. Det er RART å ønske å flytte fra deg når du er gravid. Hva tenker og føler du egentlig om det? Syns du ikke det er dårlig?

Jeg skal selvsagt snakke med advokat om hvordan dette med odel fungerer, men slik jeg har forstått det, vil vårt felles barn rykke fremst i rekka, foran særkullsbarn, selv om dette barnet er yngst🧐 

Jeg tenker ikke at jeg eller mine særkullsbarn skal sitte igjen med gården dersom det skulle ende med skilsmisse en gang i fremtiden, men dersom jeg står som medeier skal han vel kjøpe meg ut for en sum? Jeg kan ikke risikere å bruke tid og penger på dette bruket, for å så sitte igjen med 0,- dersom vi skulle splitte opp.

Jo, jeg synes det er veldig rart at han velger å flytte nå som jeg ikke har så lenge igjen av graviditeten. Vi har hatt en del utfordringer i forholdet den siste tiden, og går til familieterapi. Jeg har tro på at vi kan jobbe oss gjennom det. Vi snakket litt om at det kanskje ville være godt å ha litt avstand i en periode, men nå er det ikke lenge igjen til fødsel, og som nevnt synes jeg det er veldig dumt å skulle drive to husholdninger over en periode..

TS

Skrevet

Han må for himmelens skyld ikke legge noen penger ned i gården før de andre søsknene har fraskrevet seg odelen! Det er første bud. 

Mine foreldre var særboere i 15 år, men da de tok den avgjørelsen var jeg 18 og min bror 21 😛 . Så det praktiske med små barn har jeg null peiling på. MEN, jeg vet fra min egen nære slekt, at odel MÅ være avklart før den yngste tar over en gård!! 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skal selvsagt snakke med advokat om hvordan dette med odel fungerer, men slik jeg har forstått det, vil vårt felles barn rykke fremst i rekka, foran særkullsbarn, selv om dette barnet er yngst🧐 

Nope. Hans eldste barn er først og deres felles barn er sist. Husk også at om han dør, har du ikke rett til å sitte i uskiftet bo, så da MÅ du flytte, med mindre særkullsbarna hans er voksne og godtar uskifte. 

Anonymkode: 1e1d8...a0b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nope. Hans eldste barn er først og deres felles barn er sist. Husk også at om han dør, har du ikke rett til å sitte i uskiftet bo, så da MÅ du flytte, med mindre særkullsbarna hans er voksne og godtar uskifte. 

Dette er hentet fra Lovdata. Det jeg har uthevet under paragraf 13, tolker jeg som at fellesbarn får odelsrett før særkullsbarna?🤷🏼‍♀️

§ 13.Ektemakar og sambuarar sin prioritet når dei samodlar

Når jord er odla av ektemakar eller sambuarar i ekteskapsliknande forhold etter § 15 tredje eller fjerde stykket, får dei lik odelsprioritet. Har dei barn saman, får desse betre odelsrett enn særkullsbarn som den eine eller begge måtte ha. Mellom særkullsbarna går odelen etter § 12.

Ved skifte av felleseige mellom ektemakar får den av dei som samodla jord blir utlagd til prioritet framfor den andre. Har dei ikkje fellesbarn, men kvar av dei har særkullsbarn, får barna til den av ektemakane som får jorda utlagt, betre odelsrett enn barna til den andre. Har denne ektemaken og etterkomarane hans ått jorda i 20 år, fell odelen i den andre lina bort.

Andre stykket gjeld tilsvarande når jord samodla etter § 15 fjerde stykket blir tatt over av ein av sambuarane.

TS

Skrevet
Malursk skrev (23 minutter siden):

Han må for himmelens skyld ikke legge noen penger ned i gården før de andre søsknene har fraskrevet seg odelen! Det er første bud. 

Mine foreldre var særboere i 15 år, men da de tok den avgjørelsen var jeg 18 og min bror 21 😛 . Så det praktiske med små barn har jeg null peiling på. MEN, jeg vet fra min egen nære slekt, at odel MÅ være avklart før den yngste tar over en gård!! 

Ja, og det er derfor jeg ønsker å sitte rolig i båten frem til alle papirer er i orden😅

TS

• Liker 2
Skrevet

Det du linker til forutsetter at du også har odelsrett, og det får du ikke sånn uten videre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det du linker til forutsetter at du også har odelsrett, og det får du ikke sånn uten videre. 

Altså, du får det ikke så lenge han hadde odelsrett fra før. Kjøper dere en gård som er står nok til å ha bodel, men på det åpne markedet, får dere l odel og da går deres felles barn foran særkullsbarn. 

• Liker 1
Skrevet

§ 15.Odelsvilkår knytt til eigedom som blir samodla av ektemakar eller sambuarar

Ein ektemake vinn ikkje odelsrett til ein eigedom som den andre ektemaken har odelsrett til før ekteskapet eller får nedervd odelsrett til under ekteskapet, og heller ikkje til eigedom som den eine av ektemakane eig før ekteskapet utan at han har odelsrett til den.

• Liker 2
Skrevet

Mye å sette seg inn i! Men dersom vi eier 50% hver, og jeg bidrar like mye på gården med både arbeid og økonomi, hva sitter jeg igjen med dersom vi skulle skilles da? Skjønner at gan blir sittende med gården, men jeg må vel få en slags kompensasjon? 

Mener jeg har lest at ektepar kan samodle, selv om den ene har odelsretten i utganspunktet, og at da felles barn får odelen før andre søsken. Men mulig jeg har misforstått 🧐

TS

Skrevet

Lurt med advokat, som sagt! 

Men ut i fra det som står sitert over om odelsrett, og det at dere har hatt problemer og at han nå flytter fra dere til tross for nytt barn.. Dette høres ikke lurt ut! Det høres risikabelt ut, og det er du som tar risikoen. 

Er det snakk om å flytte langt? Og i så fall er det langt unna din familie og ditt nettverk? Du vil ikke uten videre kunne flytte uten å miste masse, og kanskje er du også langt unna familie? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lurt med advokat, som sagt! 

Men ut i fra det som står sitert over om odelsrett, og det at dere har hatt problemer og at han nå flytter fra dere til tross for nytt barn.. Dette høres ikke lurt ut! Det høres risikabelt ut, og det er du som tar risikoen. 

Er det snakk om å flytte langt? Og i så fall er det langt unna din familie og ditt nettverk? Du vil ikke uten videre kunne flytte uten å miste masse, og kanskje er du også langt unna familie? 

Nei, det er ikke snakk om å flytte så langt. Er innenfor samme kommune, så både ungene og jeg beholder nettverket vårt ☺️ 

Jeg sitter som sagt rolig i båten, kommer ikke til å flytte før alt papirarbeid er i orden, og heller ikke før vi har fått ryddet opp i problemene oss i mellom. 

Det kan derfor ta litt tid før jeg evt flytter etter, og derfor har jeg mange tanker om hvordan vi skal få det til å fungere som særboere. Økonomisk og praktisk, felles bolig osv. 

TS

Skrevet

Er dere gift, hvor lenge har dere vært gift, og hvilken formuesordning har dere?

Anonymkode: bc2b6...ac1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...