AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #1 Skrevet 5. november 2021 hei. jeg har de siste to årene spart 25k hvert år i bsu, men er usikker på om jeg skal prioritere det i år (pleier å fylle opp på slutten av året). Kan jeg bruke pengene dersom jeg aldri får kjøpt meg bolig? I så fall mister jeg jo fordelene jeg har fått, er det ikke slik? Jeg kommer til å ende på 190 000 i år ca (jobber lite og har lav lønn). Får jo gjerne høyere verdiøkning i et fond, så ja, kanskje jeg sparer 5k på skatt i BSU, men kanskje jeg kan få en verdistigning på 10k ved å investere de annerledes? Anonymkode: 4c945...faa
sportsidiot Skrevet 5. november 2021 #2 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): hei. jeg har de siste to årene spart 25k hvert år i bsu, men er usikker på om jeg skal prioritere det i år (pleier å fylle opp på slutten av året). Kan jeg bruke pengene dersom jeg aldri får kjøpt meg bolig? I så fall mister jeg jo fordelene jeg har fått, er det ikke slik? Jeg kommer til å ende på 190 000 i år ca (jobber lite og har lav lønn). Får jo gjerne høyere verdiøkning i et fond, så ja, kanskje jeg sparer 5k på skatt i BSU, men kanskje jeg kan få en verdistigning på 10k ved å investere de annerledes? Anonymkode: 4c945...faa Da må du betale tilbake de godene du har fått ved BSU! 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #3 Skrevet 5. november 2021 Avkastning på penger 1. år de er satt inn er ca 26% i bsu. Risikofritt. Avhengig av hvor mye risiko du tåler finns det bedre sparemåter. Anonymkode: beffb...960
newman01 Skrevet 5. november 2021 #4 Skrevet 5. november 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: hei. jeg har de siste to årene spart 25k hvert år i bsu, men er usikker på om jeg skal prioritere det i år (pleier å fylle opp på slutten av året). Kan jeg bruke pengene dersom jeg aldri får kjøpt meg bolig? I så fall mister jeg jo fordelene jeg har fått, er det ikke slik? Jeg kommer til å ende på 190 000 i år ca (jobber lite og har lav lønn). Får jo gjerne høyere verdiøkning i et fond, så ja, kanskje jeg sparer 5k på skatt i BSU, men kanskje jeg kan få en verdistigning på 10k ved å investere de annerledes? Anonymkode: 4c945...faa Du kan kanskje få høyere avkastning med alternativ investering, men den er alt annet enn risikofri. På børsen kan du fort tape 20-50% på relativt kort tid, mens det aldri kan skje med BSU. Du sier lite om alder, men å avskrive mulighet eller sannsynlighet for boligkjøp er nok ikke særlig realistisk. Før du veit ordet av det har du en kjæreste og plutselig har man en grei husholdningsinntekt som åpner for boliglån. Da er det dumt å ikke ha oppsparte midler. 5
Blobette Skrevet 5. november 2021 #5 Skrevet 5. november 2021 Jeg ville lagd en ASK og plassert pengene i et gobalt indeksfond isteden. Av to grunner: 1) Hvis du ikke bruker det til bolig må du betale tilbake skattefordelene. 2) Selv om du ikke hadde måttet betale tilbake fordelene så vil et gobalt indeksfond lønne seg i lengden. Si du setter inn 27 500 på BSU (22 000 fra egen lomme og 5500 fra skattefradraget). Første året vil det tilsvare en avkastning på ca 25%. Etter det er det ca 3% avkastning hvert år. Mens et globalt indeksfond vil gi gjennomsnittlig 10% avkastning året. Etter fire år vil altså det globale indeksfondet gå fra BSU-en i lønnsomhet. Så med mindre man har planer om bolig i nær framtid så lønner globalt indeksfond seg. 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #6 Skrevet 5. november 2021 newman01 skrev (36 minutter siden): Du kan kanskje få høyere avkastning med alternativ investering, men den er alt annet enn risikofri. På børsen kan du fort tape 20-50% på relativt kort tid, mens det aldri kan skje med BSU. Du sier lite om alder, men å avskrive mulighet eller sannsynlighet for boligkjøp er nok ikke særlig realistisk. Før du veit ordet av det har du en kjæreste og plutselig har man en grei husholdningsinntekt som åpner for boliglån. Da er det dumt å ikke ha oppsparte midler. Jeg skal jo spare opp midler, men bare lurte på om det i mitt tilfelle kunne være lurere å investere på andre måter enn BSU siden det låser pengene. Har det siste året fått ca 100k avkastning på pengene jeg har i fond. Blobette skrev (3 minutter siden): 1) Hvis du ikke bruker det til bolig må du betale tilbake skattefordelene. 2) Selv om du ikke hadde måttet betale tilbake fordelene så vil et gobalt indeksfond lønne seg i lengden. Si du setter inn 27 500 på BSU (22 000 fra egen lomme og 5500 fra skattefradraget). Første året vil det tilsvare en avkastning på ca 25%. Etter det er det ca 3% avkastning hvert år. Mens et globalt indeksfond vil gi gjennomsnittlig 10% avkastning året. Etter fire år vil altså det globale indeksfondet gå fra BSU-en i lønnsomhet. Så med mindre man har planer om bolig i nær framtid så lønner globalt indeksfond seg. Er dette jeg har tenkt. Anonymkode: 4c945...faa
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #7 Skrevet 5. november 2021 Hvordan veit du at du aldri skal kjøpe? Bruker du ikke bsu på bolig må du betale tilbake skattefradrag, så det lønner seg ikke om du planlegger å bruke pengene på annet. Arver du bolig kan bsu brukes på oppussing. Anonymkode: c81a6...21c 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #8 Skrevet 5. november 2021 Med mindre du MÅ ta ut pengene til noe annet, ville jeg bare fortsatt med BSU. Husk at det finnes andre kommuner enn Oslo, der du kan få husbanklån selv som lavlønt/ufør/minstepensjonist. Anonymkode: 204db...20d
Knirke Skrevet 5. november 2021 #9 Skrevet 5. november 2021 Jeg tok ut BSU'en for noen år siden. Skattefordelen jeg måtte betale tilbake var minimal siden jeg stort sett var student og/eller lavtlønnet i hele spareperioden. Hadde tjent mye mer på å spare de samme pengene i fond. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #10 Skrevet 6. november 2021 Jeg ville heller gått over til fondssparing. Anonymkode: d0bac...044
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #11 Skrevet 6. november 2021 BSU er oppskrytt. Jeg sparte bare litt der, men endte opp med å spare i fond. VESENTLIG bedre avkastning, og man er helt fri til å disponere midlene til hva man vil. Men hvis alternativet er bankkonto og man vet med 100% sikkerhet at man skal investere i bolig, så er selvsagt BSU et godt alternativ. Anonymkode: ef3e2...5a2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #12 Skrevet 6. november 2021 Jeg er 25 år, og vurderer også å ta ut pengene fra BSU for å sette de i fond. Har spart 80 900 på BSU, og synes det går altfor treigt når man ikke får satt inn mer enn 25 000 kr i året. Jeg sparer mellom 2 000 kr og 5 000 kr i fond i mnd. Og jeg merker jo at disse pengene går fortere opp enn det BSU gjør. Har råd til å tape penger. Sparer til bolig. Anonymkode: c7e16...8b3
Pachka Sigaret Skrevet 6. november 2021 #13 Skrevet 6. november 2021 Ikke putt pengene inn på BSU-kontoen hvis du ikke planlegger å kjøpe bolig med de. Hvis du nå kupper kontoen går du på en skatte-smell, du må betale tilbake alle skattefradragene/fordelene du har fått! Jeg bruker BSU-kontoen som tilbakebetaling på boliglånet mitt med lav risiko. Da får jeg 3% avkastning i året, men boliglånet ligger på bare 1.5% rente. Jeg kunne sikkert ha fått mer avkastning av å ta høyere risiko, men jeg gambler ikke med det jeg skal bruke til å betale ned gjeld med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå