AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #1 Skrevet 5. november 2021 Vi har hatt svært lite bruk av data og nettbrett for fireåringen. Men vurderer nå å kjøpe en, da det finnes mange lese- og matteapper som hen kunne brukt. Men er redd for at youtube kommer til å ta over. Hen har fått sett litt på youtube på tlf, og det er jo som det er; avhengighetsskapende 😅 hva er deres erfaringer? Tenker jo at det er mest optimalt med alt vi gjør med ark, saks og tegnestifter. Men ser at andre mettbrett nærmest som en nødvendighet. Anonymkode: af0b7...b97
Ukjentkjendis Skrevet 5. november 2021 #2 Skrevet 5. november 2021 Bare gi den gammel ipaden til barnet, når du kjøper et nytt til deg selv. Barnet trenger ikke den seneste nettbrett, som tilbyr den mest avanserte IT-systemer eller tekniske løsninger. Om barnet skulle ødelegge den, så det blir det ikke noe problem, det koster ingenting. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #3 Skrevet 5. november 2021 Vår er 3.5 år, og nettbrett er helt uaktuelt for oss i mange år enda. Ser hvor hektet han blir av de 20-30 minuttene med tv han får hver dag, og er ikke gira på å legge opp til mer. Det krever kanskje mer av oss som foreldre å lese for barnet selv, ha fokus på tall og bokstaver etc, men fy søren så koselig det er! Ville ikke byttet bort den tida for utforsking sammen for alt i verden! ❤ Anonymkode: 350d7...8e7 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #4 Skrevet 5. november 2021 Vi startet med ipad når de ble 3 år. Ga en gammel fra familien. Den brukes ikke mye, det er vi voksne dom bestemmer. Ikke hver dag. En time i uka kanskje. Anonymkode: 116aa...2ed
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #5 Skrevet 5. november 2021 På KG er nettbrett og skjerm fulldtendig ugreit. Det sagt, jeg har nettbrett selv som barnet bruker om morgenen mens vi sløver i senga eller til spilling av og til, men det er mitt og jeg styrer bruken. Hun er bare 3 år da, så det er ingen "spill med mening" enda 🙂 Jeg syns ikke et barn har behov for et eget nettbrett, ærlig talt, og jeg har et veldig avslappet forhold til skjermtid. Anonymkode: 3932e...35a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #6 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi har hatt svært lite bruk av data og nettbrett for fireåringen. Men vurderer nå å kjøpe en, da det finnes mange lese- og matteapper som hen kunne brukt. Men er redd for at youtube kommer til å ta over. Hen har fått sett litt på youtube på tlf, og det er jo som det er; avhengighetsskapende 😅 hva er deres erfaringer? Tenker jo at det er mest optimalt med alt vi gjør med ark, saks og tegnestifter. Men ser at andre mettbrett nærmest som en nødvendighet. Anonymkode: af0b7...b97 Du KAN ha ipad uten youtube. Youtube er en app som alt annet. Bare ikke innstaller den! Enkelt og greit. Vi har brukt slikt lite hos oss - med et unntak. Jeg har latt de spille Poio og Albert. Og de elsker å få dette i hånda, så når det er eneste alternativ så har det blitt endel av det. Og 5-åringen kan lese bøker allerede og gjør matteoppgaver for 8-åringer liksom. Så jeg er jo litt glad jeg lot henne holde på med akkurat de to tingene. Men det var på min mobil, gadd ikke kjøpe egen ipad for den bruken. De får vel ipad når de begynner på skolen. Syns det er trøblete nok faktisk. Hva skjedde med blyant og papir spør nå jeg... Anonymkode: c96b3...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #7 Skrevet 5. november 2021 Junior her fikk iPad da han var 4-5. At man får iPad er jo ikke ensbetydende med fri tilgang og fullt frislipp? 🙄 Han har spilletid, og/eller spilledager. Utenom disse tidene blir iPaden lagt bort. Når han begynte på skolen bruker han den mer da uke-og lekseplan er på Teams, det samme med lekser. Anonymkode: a6cb1...74e 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #8 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vår er 3.5 år, og nettbrett er helt uaktuelt for oss i mange år enda. Ser hvor hektet han blir av de 20-30 minuttene med tv han får hver dag, og er ikke gira på å legge opp til mer. Det krever kanskje mer av oss som foreldre å lese for barnet selv, ha fokus på tall og bokstaver etc, men fy søren så koselig det er! Ville ikke byttet bort den tida for utforsking sammen for alt i verden! ❤ Anonymkode: 350d7...8e7 Skulle ønske flere tenkte som dere! Småbarn bør ikke ha nettbrett og jeg er forskrekket over hvor enkle enkelte folk er og ser på nettbrett som en barnevakt eller en selvfølge. Noen skoler deler til og med ut nettbrett til 1.klassingene når de begynner på skolen. Så da skal de sitte hele skoledagen foran en skjerm og så videre foran skjermen(e) hjemme når de kommer dit. Heldigvis er det fler og fler som forstår at det ikke er heldig og går bort fra dette. Og jeg håper flere vil ta avstand fra å utsette småbarn for så mye skjermtid fra så lav alder. Anonymkode: 1fca1...5fb 3
Fru Uperfekt Skrevet 5. november 2021 #9 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har hatt svært lite bruk av data og nettbrett for fireåringen. Men vurderer nå å kjøpe en, da det finnes mange lese- og matteapper som hen kunne brukt. Men er redd for at youtube kommer til å ta over. Hen har fått sett litt på youtube på tlf, og det er jo som det er; avhengighetsskapende 😅 hva er deres erfaringer? Tenker jo at det er mest optimalt med alt vi gjør med ark, saks og tegnestifter. Men ser at andre mettbrett nærmest som en nødvendighet. Anonymkode: af0b7...b97 iPad til barn kan være et godt virkemiddel i barnas utvikling. Du bør benytte deg av foreldrekontroll, derunder sette begrensninger på YTK 2
Fru Uperfekt Skrevet 5. november 2021 #10 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skulle ønske flere tenkte som dere! Småbarn bør ikke ha nettbrett og jeg er forskrekket over hvor enkle enkelte folk er og ser på nettbrett som en barnevakt eller en selvfølge. Noen skoler deler til og med ut nettbrett til 1.klassingene når de begynner på skolen. Så da skal de sitte hele skoledagen foran en skjerm og så videre foran skjermen(e) hjemme når de kommer dit. Heldigvis er det fler og fler som forstår at det ikke er heldig og går bort fra dette. Og jeg håper flere vil ta avstand fra å utsette småbarn for så mye skjermtid fra så lav alder. Anonymkode: 1fca1...5fb Den gyldene middelvei gjelder med pc/iPad osv som med alt annet 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #11 Skrevet 5. november 2021 Jeg kjøpte mattehefte og bokstavhefte til min (da treåring) for barn 4 til 6 år som vi gjorde sammen siden hun ikke kan lese. Det var mye gøyere. Hun fikk også styre på selv i de heftene, fargelegge, tegne, klusse idk, men jeg ble inspirert til oppgaver vi kan heller ha i hverdagen. Å bruke blyant er mye bedre for psyken. Samtidig, bruker man skjerm, blir tålmodigheten dårligere for det går saktere, og håndskriften blir dårligere. Ikke bra. Anonymkode: 634c9...bff 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #12 Skrevet 5. november 2021 Da kjøper du lære bøker i stedenfor. Finnes så mye fint for barn fra 4 😊 Dummeste vi gjorde var å innføre nettbrett og mobil her i hus fra de var 5. Enig mas og trass. De bruker det kun til spill. Anonymkode: ff292...5bd 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #13 Skrevet 5. november 2021 Ukjentkjendis skrev (6 timer siden): Bare gi den gammel ipaden til barnet, når du kjøper et nytt til deg selv. Barnet trenger ikke den seneste nettbrett, som tilbyr den mest avanserte IT-systemer eller tekniske løsninger. Om barnet skulle ødelegge den, så det blir det ikke noe problem, det koster ingenting. Vi har heller ikke nettbrett:) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da kjøper du lære bøker i stedenfor. Finnes så mye fint for barn fra 4 😊 Dummeste vi gjorde var å innføre nettbrett og mobil her i hus fra de var 5. Enig mas og trass. De bruker det kun til spill. Anonymkode: ff292...5bd Lærebøker innenfor tall og matte er greit nok, men finnes ikke for vårt morsmål. Tror vi bare lar være å kjøpe. For de positive sidene oppveier ikke de negative i form av skjermtid og sure miner😅 Anonymkode: af0b7...b97
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #14 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har heller ikke nettbrett:) Lærebøker innenfor tall og matte er greit nok, men finnes ikke for vårt morsmål. Tror vi bare lar være å kjøpe. For de positive sidene oppveier ikke de negative i form av skjermtid og sure miner😅 Anonymkode: af0b7...b97 Like greit å vente 😊 Lag deres egne. Tegner og skriver på ark. Scanner inn på pc og skriver ut. Så kan du lage flere "bøker". Her sitter jeg med 5 åringen å lærer tall og bokstaver. Hun hermer etter meg. Men de maser alltid om ipad og mobil på morgenen, etter bhg/skole og resten av dagen. Nesten så de mistet fantasien sin når det kom i hus 🙄 Anonymkode: ff292...5bd 1
Lonelily Skrevet 5. november 2021 #15 Skrevet 5. november 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Skulle ønske flere tenkte som dere! Småbarn bør ikke ha nettbrett og jeg er forskrekket over hvor enkle enkelte folk er og ser på nettbrett som en barnevakt eller en selvfølge. Noen skoler deler til og med ut nettbrett til 1.klassingene når de begynner på skolen. Så da skal de sitte hele skoledagen foran en skjerm og så videre foran skjermen(e) hjemme når de kommer dit. Heldigvis er det fler og fler som forstår at det ikke er heldig og går bort fra dette. Og jeg håper flere vil ta avstand fra å utsette småbarn for så mye skjermtid fra så lav alder. Anonymkode: 1fca1...5fb Datteren min fikk ipad på skolen i 1 klasse. Det er da slett ikke snakk om at de sitter hele skoledagen foran en skjerm, den kommer veldig ofte hjem fulladet. Jeg har kun opplevd det som positivt. Det kan absolutt bidra til læring om det brukes fornuftig. Barna har også hatt en hel dag uteskole i uka i 1 og 2 klasse, annenhver uke nå i tredje. Lærerne er kjempeflinke, jeg er superimponert. Synes det blir temmelig trangsynt å mene at nettbrett på barneskolen er utelukkende negativt. 3
Lonelily Skrevet 5. november 2021 #16 Skrevet 5. november 2021 3 åringen min mistet interessen veldig fort 😅 Så nei, alle blir ikke totalt hekta 🤣 Så han har ikke rørt et nettbrett på flere måneder Er forsåvidt uenig med de hysteriske kvinnfolka her som mener at nettbrett ødelegger psyken og det som verre er. Det finnes masse flotte apper som kan engasjere barn til å lære om former, farger, tall osv. Tror også det kan være fint for barn å lære litt om hvordan teknologien fungerer i tidlig alder, da blir det mer intuitivt for de å mestre det. Og selvfølgelig begrenser vi voksne bruken, men er nettbrett utelukkende negativt i begrenset omfang? Som mor til 8 åring så ser jeg at mye sosialt foregår på spillplattformer. Ungene ringer til hverandre og spiller minecraft f.eks. Det betyr ikke at barna ikke leker og gjør andre ting, men teknologien er en del av hverdagen, akkurat som den er for oss voksne. Jeg synes det er fint med en balanse, jeg er ikke for ubegrenset skjermbruk, men noe tror jeg kan være fornuftig i dagens samfunn. Barn med konsentrasjon eller lærevansker kan også ha godt utbytte av læringsapper 😊 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #17 Skrevet 5. november 2021 Vi lar ikke barnet se på «TV» på iPaden, programmer ser vi på TV. Men spill og tegneprogram gjøres på iPad. Så absolutt ingen YouTube på iPad her. Anonymkode: 870bc...9b9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #18 Skrevet 5. november 2021 Jeg tror det blir mer enn nok skjermtid når jenta begynner på skolen, så vi venter. Hun får se på barne-tv altså 🙂 Synes at fire år er veldig tidlig å begynne med (eget) nettbrett. Anonymkode: eb8f2...edd
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #19 Skrevet 5. november 2021 Lonelily skrev (1 time siden): Tror også det kan være fint for barn å lære litt om hvordan teknologien fungerer i tidlig alder, da blir det mer intuitivt for de å mestre det. Nja ... Hvor vanskelig er det å trykke litt rundt på brett og telefoner egentlig? Tror småttisene lærer det rimelig kjapt selv om de venter til de er i skolealder. Selv begynte jeg så smått med internett som fjorten-femtenåring. Mestrer det greit. Og er hekta 😋 Anonymkode: eb8f2...edd 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #20 Skrevet 5. november 2021 Lonelily skrev (2 timer siden): Tror også det kan være fint for barn å lære litt om hvordan teknologien fungerer i tidlig alder, da blir det mer intuitivt for de å mestre det. En iPad er ikke TEKNOLOGI. Det er vare dopamin. Anonymkode: 870bc...9b9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå