Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sosialt arbeid er relasjonsarbeid viktig for å hjelpe klienter. Er det noe som taler mot relasjonsarbeid i sosialt arbeid? 

Anonymkode: 08961...8ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I sosialt arbeid er relasjonsarbeid viktig for å hjelpe klienter. Er det noe som taler mot relasjonsarbeid i sosialt arbeid? 

Anonymkode: 08961...8ae

Hva er relasjonsarbeid i denne sammenhengen? 
Hvilke type klienter og sosialt arbeid snakker vi om her?

Anonymkode: 1ae7f...043

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er relasjonsarbeid i denne sammenhengen? 
Hvilke type klienter og sosialt arbeid snakker vi om her?

Anonymkode: 1ae7f...043

Generelt. Samme det. Helsepersonell, ansatte på NAV, barnevern.. ja 

Anonymkode: 08961...8ae

Skrevet

Er det en oppgave du skriver på sosionomstudiet? Kan du si litt mer om problemstillingen?

Anonymkode: 0b1a2...697

Skrevet

Som sosionom synes jeg ikke i utgangspunktet det er noe som taler i mot.

Kanskje én ting; når sosialarbeideren er faglig/kunnskapsmessig svak og gjør mye feil eller gjør vurderinger på bakgrunn av dårlige holdninger, kjører sololøp på arbeidsplassen etc. Da vil klienten kunne bli et slags gissel pga. relasjonen og vegre seg for å tørre å klage/si fra. En dårlig sosialarbeider kan også på denne måten skape 'allianser' med klienter som gjør at klienten får mindre tillit til de andre som jobber der.

Det er heldigvis ikke så mange av de udugelige sosialarbeiderne. For alle andre vil jeg si at relasjonsarbeidet utelukkende er positivt for tillit og grunnlag for endring.

Anonymkode: 809a0...f76

  • Liker 1
Skrevet

Nei, jeg kan ikke helt se at det er noe som taler i mot å jobbe i relasjon. Ikke i noen sosialfaglig kontekst jeg kommer på. Jeg er barnevernspedagog med brorparten av arbeidserfaringen fra kommunal barneverntjeneste.

Det er selvfølgelig mange måter man ikke skal bruke relasjonen på, mange feller man kan gå i, mange relasjoner som kan bli feil etc - men det å unngå relasjon i sin helhet tror jeg ikke har noen fordeler. Det er jo litt det enkelte NAV-kontorer praktiserer når de skiller mellom dem som møter klientene og dem som skriver vedtakene, en praksis jeg overhodet ikke har tiltro til. 

Anonymkode: b2f93...c70

  • Liker 1
Skrevet

I forhold til personer med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, kan man lett gå i fellen med å bry seg for mye og «ta over ansvaret» fra personen det gjelder. Grensesetting er viktig her. 

Anonymkode: 0b1a2...697

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...