Gå til innhold

Mangel på barnevakt, begge foreldre jobber dag julaften.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helvete. I utgangspunktet hadde jeg fri. Mannen min må jobbe til kl 15. Jeg må til 15. Barna våre er 2 og 4 år, klarer seg ikke alene hjemme. Spurte ei som er det eneste menneske som stiller opp som barnevakt når vi trenger det, hun skulle ferie 4 timer unna, så det går ikke. Barnehagen er stengt den dagen 😡

Jeg er lærling, og lurer på om jeg har lov å bytte til ettermiddagsvakt? Har hørt at det ikke er lov å jobbe røde dager for lærlinger, og 24 er trossalt rød etter kl 15...

Anonymkode: 3daf1...1e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

24 er vel rød etter kl 12?... 

Anonymkode: f2fe1...056

• Liker 25
Skrevet

Skjønner at dette er en vanskelig situasjon for dere, men dessverre så er det sånn at det er vanskelig å få tak i barnevakt på julaften, dersom dere ikke har familie som kan stille opp. Da må en av dere enten bytte vakt eller be om fri uten lønn. 

Er det mulig å snakke med sjefen din (eller hans) og forklare situasjonen? 

Lykke til ❤

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

24 er vel rød etter kl 12?... 

Anonymkode: f2fe1...056

Trodde det var etter 15, det fikk mannen min beskjed om av arbeidsgiver at han måtte jobbe til 15... han har dagvakter bare og jobber i industrien. Jeg er innenfor helse 

Skrevet

Julaften er i utgangspunktet ikke rød i det hele tatt. Er bare vi som har "rød" dag i boka. Så du kan fint bytte til kveld

Anonymkode: 96fd5...2e6

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helvete. I utgangspunktet hadde jeg fri. Mannen min må jobbe til kl 15. Jeg må til 15. Barna våre er 2 og 4 år, klarer seg ikke alene hjemme. Spurte ei som er det eneste menneske som stiller opp som barnevakt når vi trenger det, hun skulle ferie 4 timer unna, så det går ikke. Barnehagen er stengt den dagen 😡

Jeg er lærling, og lurer på om jeg har lov å bytte til ettermiddagsvakt? Har hørt at det ikke er lov å jobbe røde dager for lærlinger, og 24 er trossalt rød etter kl 15...

Prat med sjefen du, folk flest er forståelsesfulle og villige til å bidra til en løsning om de kan.

'Hei sjef, du, jeg har en liten utfordring her. Mannen skal jobbe julaften formiddag, barnehagen er stengt og vi får dessverre ikke barnevakt. Jeg kan gjerne jobbe seinvakt julaften hvis jeg har lov som lærling, eller er det andre måter å løse det på?' 

Anonymkode: 31090...cbb

• Liker 41
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Prat med sjefen du, folk flest er forståelsesfulle og villige til å bidra til en løsning om de kan.

'Hei sjef, du, jeg har en liten utfordring her. Mannen skal jobbe julaften formiddag, barnehagen er stengt og vi får dessverre ikke barnevakt. Jeg kan gjerne jobbe seinvakt julaften hvis jeg har lov som lærling, eller er det andre måter å løse det på?' 

Anonymkode: 31090...cbb

Må jo være en god løsning. Tipper den som er satt på vakt om kvelden gjerne bytter til formiddagen. 

Anonymkode: e3019...e6b

• Liker 35
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Julaften er i utgangspunktet ikke rød i det hele tatt. Er bare vi som har "rød" dag i boka. Så du kan fint bytte til kveld

Hva mener du med dette? Det er jo rød dag fra og med kl 12. 

Jeg vil også råde til en åpen dialog med leder. Det bør jo la seg imøtekomme. 

Anonymkode: 9962e...861

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, den er rød fra kl 15. 

Anonymkode: 447c2...f44

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Arbeidsmiljøloven 

§ 10-10.Søndagsarbeid

(1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid.

Anonymkode: 43bb1...081

• Liker 12
Skrevet

Julaften er som en vanlig søndag 

Anonymkode: 161f8...8d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, den er rød fra kl 15. 

Anonymkode: 447c2...f44

Julaften er ikke rød dag i det hele tatt, men det skal være arbeidsfri fra klokken 15. for arbeidstakere. 

Ser du i hvilken som helst kalender ser du at julaften ikke er rød. 

Anonymkode: f14c0...cbf

• Liker 10
Skrevet

Det er ikke rød dag for oss i privat sektor :) .....

• Liker 1
Skrevet

Jobber i det private, her er det rødt for oss fra 1300 i utgangspunktet, men pga grei sjef så får vi rødt for hele dagen, både julaften, nyttårsaften og påskaften. Men den er ikke rød som 01.dag f.eks

Anonymkode: 3a4cd...c8e

• Liker 2
Skrevet

Det er jo LENGE til julaften, bør jo gå fint å hyre inn en betalt barnevakt?

Anonymkode: aa34d...854

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men den er ikke rød som 01.dag f.eks

Lyserød?

Anonymkode: 43bb1...081

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er noe med at lærlinger ikke har lov å jobbe med overtid og helligdagstillegg, men det er bare noe jeg har hørt andre snakke om.. aldri lest det svart hvitt. Derfor jeg spør her 😬 Snakket med 2 lærlinger også som opprinnelig skulle jobbe julekveld men ble satt over til dagvakt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er noe med at lærlinger ikke har lov å jobbe med overtid og helligdagstillegg, men det er bare noe jeg har hørt andre snakke om.. aldri lest det svart hvitt. Derfor jeg spør her 😬 Snakket med 2 lærlinger også som opprinnelig skulle jobbe julekveld men ble satt over til dagvakt.

Har du prøvd å google "lærling overtid"? Så får du raskt svar fra pålitelige kilder, i stedet for upålitelige svar fra tilfeldige synsere. Denne teknikken fungerer med svært mange ting man kan lure på.

Anonymkode: 104ce...cf3

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo LENGE til julaften, bør jo gå fint å hyre inn en betalt barnevakt?

Anonymkode: aa34d...854

På julaften? Altså hallo, synes det lille barnet fortjener at iallfall en av foreldrene er hjemme på julaften og feirer jul.

Anonymkode: a699b...b57

• Liker 21
Skrevet

Jeg jobba overtid som lærling. Greia er bare at du går over på hjelpearbeiderlønn i stedet. Det er ikke lov å pålegge deg overtid men det er lov å jobbe overtid.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...