AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #1 Skrevet 5. november 2021 Tar dere med spedbarn noen spesielle smittevernhensyn med tanke på høy forekomst av RS-virus? Ser FHI har laget anbefalinger hvor de blant annet ber om at man unngår besøk i eget hjem. Vi skal etter planen dra med buss eller fly til en syttiårsdag neste uke. Er det er helt uansvarlig med en tre måneder gammel baby? Anonymkode: 2d1dd...534
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #2 Skrevet 5. november 2021 Det er først og fremst fra andre barn og som barnefamilier smitten sprer seg, så det viktigste er å ikke ha syke barn på besøk når man har baby. Voksne bør klare å vaske hender og holde seg unna hvis syk. Jeg ville ikke tatt kollektivtransport nå. Mulighet å kjøre? Vi har en 3åring i barnehage så både jeg og baby har vært konstant syk i 5 uker nå... 😕 Hold dere langt unna barn dere spebarnsforeldre som er så heldige å ikke storesøsken/smittebomber i hus! Anonymkode: 3873e...8a7
Besant Skrevet 5. november 2021 #3 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er først og fremst fra andre barn og som barnefamilier smitten sprer seg, så det viktigste er å ikke ha syke barn på besøk når man har baby. Voksne bør klare å vaske hender og holde seg unna hvis syk. Jeg ville ikke tatt kollektivtransport nå. Mulighet å kjøre? Vi har en 3åring i barnehage så både jeg og baby har vært konstant syk i 5 uker nå... 😕 Hold dere langt unna barn dere spebarnsforeldre som er så heldige å ikke storesøsken/smittebomber i hus! Anonymkode: 3873e...8a7 Huff, stakkars dere! Det må være slitsomt. Vi har ikke bil, så det er ikke et alternativ, dessverre. Har tenkt at kanskje fly er bedre enn buss siden man er kortere «tett på» en haug med andre folk. Må si jeg ble veldig usikker da veilederen til FHI kom.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #4 Skrevet 5. november 2021 Ville faktisk tenkt meg grundig om nå med så liten baby. Har to barn på 3 og 5 og de har alle virus kjent for menneskeheten nå tror jeg. Så om det f.eks er annet småbarn i barnehagealder på den bussen kan du være garantert sikker på at babyen din får et eller annet virus iaf. Og har du uflaks er det RS og dere havner på sykehus. Hadde babyen vært litt større, over 6 mnd og mer robust så kanskje, men når de er så små...slik det er ute nå... er det grunn til forsiktighet. Samtidig kan RS hos små babyer også gå helt fint, det er ikke alle som får problemer Men greit å være klar over at det er en risiko i andre enden, og vurdere det opp mot om en 3.mnd baby må i 70-års lag.... Anonymkode: 067ce...29f 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #5 Skrevet 5. november 2021 Det største problemet er andre barn, spesielt eldre søsken i barnehage. Har selv hatt et barn (andremann) som ble innlagt på sykehus da han var åtte uker pga RS, selvsagt smittet av storebror som gikk i barnehage. Dere må selv vurdere hvor viktig det er for dere å reise i den 70-årsdagen. Selv tenker jeg at det største problemet kanskje ikke er reisen, men alle gjestene som vil se på og holde og hoste på baby. Jeg ville sannsynligvis dratt selv. Det kommer til å være sånn i hele vinter, og du kan (bør) neppe isolere deg hele vinteren. Grunnen til at det er så mye RS nå, er at vi har to hele kull med barnehagebarn (1- og 2-åringene) som ikke har vært eksponert for RS, slik de vanligvis ville blitt. For RS har vi hvert år, men det varierer hvor ille det blir fra vinter til vinter. Mitt barn ble sykt i 2011, og da var det en ille sesong med mange sykehusinnleggelser. Fullt av barn på isolat. Dette er ikke noe nytt. Anonymkode: 6d852...96f 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #6 Skrevet 5. november 2021 I Sverige anbefaler myndighetene familier med babyer under 6 mnd og med eldre søsken i barnehage å ta de eldste ut av barnehagen noen uker for å prøve å unngå smitte. Med den kraftig økende covidsmitten i tillegg nå hadde jeg nok ikke reist i den 70 årsdagen uten at jeg kunne brukt egen bil. Har dere lappen? Kan det være et alternativ å leie bil? Anonymkode: 085e9...c60
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #7 Skrevet 5. november 2021 Vi har fått beskjed om å leve som under coronaen med spedbarnet. Anonymkode: 03c8b...1c2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #8 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I Sverige anbefaler myndighetene familier med babyer under 6 mnd og med eldre søsken i barnehage å ta de eldste ut av barnehagen noen uker for å prøve å unngå smitte. Med den kraftig økende covidsmitten i tillegg nå hadde jeg nok ikke reist i den 70 årsdagen uten at jeg kunne brukt egen bil. Har dere lappen? Kan det være et alternativ å leie bil? Anonymkode: 085e9...c60 Hvor i Sverige? Vi bor i Sverige og har absolutt ikke fått den anbefalingen. Men sykehuset og helsestasjonen anbefaler oss å leve som under coronaen med spedbarnet. Dvs. isolere det. Anonymkode: 03c8b...1c2 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #9 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor i Sverige? Vi bor i Sverige og har absolutt ikke fått den anbefalingen. Men sykehuset og helsestasjonen anbefaler oss å leve som under coronaen med spedbarnet. Dvs. isolere det. Anonymkode: 03c8b...1c2 Stockholm, Vestra Gøtaland og Uppsala: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=77132 Anonymkode: 085e9...c60
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #10 Skrevet 5. november 2021 Nå er min baby ni måneder, men jeg er absolutt engstelig for RS, ja. Vi har ei på 3 år i barnehagen, og begge to er forkjøla nå, så jeg følger godt med. Jeg hadde nok ikke tatt med meg en så liten baby på et 70-årslag, spesielt ikke hvis jeg hadde måtte bruke kollektivt i tillegg. Anonymkode: 2f45c...c30 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #11 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stockholm, Vestra Gøtaland og Uppsala: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=77132 Anonymkode: 085e9...c60 Skjønner ikke hvordan det skal hjelpe når sesongen varer helt til mai.... Anonymkode: 03c8b...1c2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #12 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stockholm, Vestra Gøtaland og Uppsala: https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=77132 Anonymkode: 085e9...c60 Dette er forøvrig lokale myndigheter i de større byene. Så ikke «myndighetene i Sverige». Anonymkode: 03c8b...1c2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå