Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er mulig å eie en liten leilighet i Spania, og få dekket mest mulig av kostnadene fra utleie.

Jeg har 900 000 kr jeg har lyst å investere. Jada kunne kjøpt fond, men ser for meg å kunne bruke denne «hytten» senere selv. Er det noen her som gjør noe lignende?😊Pro and cons?😄

Anonymkode: 95870...ae2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det mulig å eie fritidsbolig i Spania for utleie, men regelverket for utleie i Spania er veldig strengt og byråkratisk. Rettighetene til leietager er omfattende.

Det er også regler på hvordan utleie skal foregå hvis det f.eks. er korttidsutleie eller langtidsutleie, skal du leie ut for kortere perioder så kreves det nesten samme standard som hotel mtp på rengjøring og sikkerhet. 

Anonymkode: 35df2...40c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selvfølgelig er det mulig å eie fritidsbolig i Spania for utleie, men regelverket for utleie i Spania er veldig strengt og byråkratisk. Rettighetene til leietager er omfattende.

Det er også regler på hvordan utleie skal foregå hvis det f.eks. er korttidsutleie eller langtidsutleie, skal du leie ut for kortere perioder så kreves det nesten samme standard som hotel mtp på rengjøring og sikkerhet. 

Ville brukt et profesjonelt byrå til renhold, vedlikehold etc.

Men hvis leien ikke betaler kostnadene er jeg ikke interessert. 
Har sett noen prosjekt til rundt 150 000 euro. Tror det er 10% tillegg i en avgift.

Men kan lite/ingenting om dette. Synes det er bortkastet med penger på bankkonto, så til neste år ønsker jeg å investere i noe. Aksjer har jeg brent meg litt på. Tenker fond eller eiendom☺️

Skrevet

Hvorfor kaller du det hytte? Regner med at det er leilighet eller hus?

Anonymkode: 40d93...36c

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe en utleiehytte i Norge isteden? Mye mindre papirarbeid, og du har muligheten til å reise dit selv oftere.

Skrevet

Vær obs på husokkupasjoner. Sett deg godt inn i regelverket og forholdsregler. Er svært vanskelig å kaste ut etter 48 timer (tror jeg) og du må betale for strøm og vann.

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke risikert det.

Sjekk ut leiligheter/hytter med utleie på Kvamskogen eller Savalen feks.

Anonymkode: bcb83...c89

Skrevet
Million skrev (21 minutter siden):

Les artikler som dette før du kjøper noe for utleie i Spania...

https://www.nrk.no/urix/familiens-spanske-feriehus-er-okkupert-_-loven-verner-om-inntrengerne-1.14831409

Men det kan se ut som loven er endret noe, så man kan få kastet ut husokkupantene lovlig og raskere:

https://canariavisen.no/slik-beskytter-du-ferieboligen-i-spania-mot-husokkupanter/

Yes, men det er bare å se på Nightmare tentants på tv2 play, de har det samme problemet i England. Det kan fortsatt ta flere måneder å få de kastet ut og det er ekstremt dyrt mtp rettslige kostnader. For å ikke snakke om hærverk og skader. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Yes, men det er bare å se på Nightmare tentants på tv2 play, de har det samme problemet i England. Det kan fortsatt ta flere måneder å få de kastet ut og det er ekstremt dyrt mtp rettslige kostnader. For å ikke snakke om hærverk og skader. 

Jeg har sett britiske tv-serier som det på YouTube. Det er helt rått hvordan leieboere tar seg til rette og bor gratis i kanskje år, før de kan kastes ut. De spekulerer i å få bo gratis, og flytter fra sted til sted og betaler aldri leie noe sted. 

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er forskjell på å få ut leieboere og ulovlige okkupanter, sistnevnte går ganske greit så lenge de ikke okkuperer næringsbygg. Selv i Norge så kan det gå veldig lang tid for å få ut en leieboer som f.eks. ikke betaler for seg eller ødelegger boligen, i Spania så har leietagere veldig mange rettigheter men reglene er stort sett de samme som i Norge.

Spanske myndigheter har egentlig brukt lovverket feil med vilje, hvis de kaster ut ulovlige okkupanter så blir de velferdssystemet sitt ansvar og det skaper masse hodebry. Derfor har de latt det skure å gå når det gjelder okkupanter. 

• Liker 1
Skrevet
n_97 skrev (12 timer siden):

Vær obs på husokkupasjoner. Sett deg godt inn i regelverket og forholdsregler. Er svært vanskelig å kaste ut etter 48 timer (tror jeg) og du må betale for strøm og vann.

Kommet nye regler på det der nå

Anonymkode: d7601...73c

Skrevet

Ett vennnepar gjør det, leier ut for 4-6000 i uken. De har en altmuligmann som følger opp i forhold til utleie og vasking , har fast vaskedame. Dette har de gjort i flere år

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ett vennnepar gjør det, leier ut for 4-6000 i uken. De har en altmuligmann som følger opp i forhold til utleie og vasking , har fast vaskedame. Dette har de gjort i flere år

Det var noe sånt jeg hadde sett for meg. Men dette med husokkupanter virker skremmende. Må også få noen tall ned på blokka så jeg får regnet litt på det. Fond regner jeg 8% avkastning i året. Men må ha med ulike variabler, for å se hvordan det blir økonomisk.

Skrevet

Hadde ikke kjøpt noe i sørlige delen av Spania. De får store vannproblemer om bare noen få år. Altfor varmt blir det og.

Anonymkode: 40187...543

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...