AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #21 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det jeg har hørt er at de skal slutte og bruke ordene høytfungerende og lavtfungerende men de skal ikke slutte å bruke diagnosene. Anonymkode: 01a7b...872 Høytfungerende betyr imidlertid ikke at du fungerer så forbanna bra, men at du har ikke har lav iq. Anonymkode: 66ffd...e4e 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #22 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høytfungerende betyr imidlertid ikke at du fungerer så forbanna bra, men at du har ikke har lav iq. Anonymkode: 66ffd...e4e Andre innenfor spekteret kan også ha normal intelligens. De andre diagnosene er ikke synonyme med psykisk utviklingshemming, men derimot ha andre utfordringer. Anonymkode: ab755...7e4 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #23 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høytfungerende betyr imidlertid ikke at du fungerer så forbanna bra, men at du har ikke har lav iq. Anonymkode: 66ffd...e4e Han fungerer svært godt kan jeg fortelle deg, men har selvsagt sine ting som gjør at vi tenker asperger. Ts Anonymkode: 79dc8...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #24 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han fungerer svært godt kan jeg fortelle deg, men har selvsagt sine ting som gjør at vi tenker asperger. Ts Anonymkode: 79dc8...3fa Det finnes aspergere som fungerer dårlig også, så ikke len deg for mye på det. Jeg har jobbet i bolig der det var folk fra hele spekteret. Anonymkode: ab755...7e4 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #25 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han fungerer svært godt kan jeg fortelle deg, men har selvsagt sine ting som gjør at vi tenker asperger. Ts Anonymkode: 79dc8...3fa Det er selvfølgelig alltid en fordel å ha normal intelligens og språk. Der gjelder oss alle. Anonymkode: 66ffd...e4e 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #26 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Fordi Asperger er autisme med normalintelligens. Anonymkode: 66ffd...e4e Jeg tror ikke du forstod spørsmålet mitt eller eventuelt ikke vet hva du snakker om. Det du skriver her betyr at de sauser alle de tidligere diagnosene på spekteret sammen fordi én av diagnosene ikke påvirker intelligensen. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Pga blant annet stigmatisering, det finnes både høytfungerende og lavtfungerende i alle delene av spekteret. Anonymkode: ab755...7e4 Mener du helt seriøst at formålet er å «skjule» de «lavtfungerende» på spekteret i samme diagnose som de «høytfungerende» for å unngå stigma? Anonymkode: ac356...375 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #27 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): To med samme diagnose har gjerne det. Folk er forskjellige med forskjellig alvorlighetsgrad innen sammen diagnose. Anonymkode: 66ffd...e4e Selvfølgelig har de ulik alvorlighetsgrad men de har andre fellestrekk innad i aspergers versus innad i barnautisme. Anonymkode: 01a7b...872
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #28 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sønnen min på 9 år er under utredning, (men forhåpentlig ganske nærme en konklusjon) Han takler dårlig uforutsette endringer i daglige rutiner, er "sosialt klumsete" sammen med jevnaldrende, har i perioder vært veldig opptatt av spesielle temaer og lært MYE om de, mer enn ganske mange voksne (f.eks. Bilmerker med fokus på eksospotter, verdensrommet og planeter, kropp, miljø, osv) han stimmer med å studere og tvinne håret sitt. Mye mer egentlig. Men jeg er med i en gruppe på Facebook, "vi som har barn/ungdom med asperger syndrom", du kan godt bli medlem i den selvom dere ikke har noen diagnose. Anonymkode: 4317a...727 Takk for svar. Kan du si noe om hvordan sønnen din var når han var yngre? Hvordan lekte han feks? Anonymkode: 79dc8...3fa
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #29 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Autisme heter det. Anonymkode: ab755...7e4 Nei, min sønn fikk sin diagnose tidligere denne uken. Det heter fortsatt Asperger syndrom, men det hører selvsagt inn under paraplybeskrivelsen Autismespekterforstyrrelser i tillegg. Anonymkode: 74f98...fdf 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #30 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har du et barn med asperger, eller kjenner du noen? Hva kjennetegner barnet ditt, hva slags utfordringer har dere? Tenker på alder 5-8 år. Anonymkode: 79dc8...3fa Min gutt på 7 år har nettopp blitt diagnostisert med asperger syndrom. Han er veldig vár på lyder som ikke han har valgt selv, han trenger hjelp/veiledning i veldig mange settinger som for oss andre er ting vi gjennomfører på autopilot, f.eks. morgenstell, påkledning osv. Samtidig har han et høyt evnenivå og er flink faglig på skolen. Det blir endel utagering, men dette har bedret seg noe de siste månedene. Sosialt med jevnaldrende er vanskelig. Han har (heldigvis!) blitt svært omsorgsfull ovenfor dyr og små barn i det siste. Han har mye angst for ting og utrykker dette tydelig med kroppsspråk og lyder. Kan gå rundt på golvet når han forteller om noe. Særinteresser, vanskelig å avbryte når han er igang med å snakke om disse. Kresen på mat, men spiser ivertfall 👏🏻 Kosegutt. Viser tydeligere takknemmelighet enn han gjorde før. God grovmotorikk, fysisk sterk i kroppen. Har 1:1 i skolen og trenger også å ha en voksen tilgjengelig hjemme/på andrearenaer som f.eks. trening. Anonymkode: 74f98...fdf
Perelandra Skrevet 6. november 2021 #31 Skrevet 6. november 2021 Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #32 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min gutt på 7 år har nettopp blitt diagnostisert med asperger syndrom. Han er veldig vár på lyder som ikke han har valgt selv, han trenger hjelp/veiledning i veldig mange settinger som for oss andre er ting vi gjennomfører på autopilot, f.eks. morgenstell, påkledning osv. Samtidig har han et høyt evnenivå og er flink faglig på skolen. Det blir endel utagering, men dette har bedret seg noe de siste månedene. Sosialt med jevnaldrende er vanskelig. Han har (heldigvis!) blitt svært omsorgsfull ovenfor dyr og små barn i det siste. Han har mye angst for ting og utrykker dette tydelig med kroppsspråk og lyder. Kan gå rundt på golvet når han forteller om noe. Særinteresser, vanskelig å avbryte når han er igang med å snakke om disse. Kresen på mat, men spiser ivertfall 👏🏻 Kosegutt. Viser tydeligere takknemmelighet enn han gjorde før. God grovmotorikk, fysisk sterk i kroppen. Har 1:1 i skolen og trenger også å ha en voksen tilgjengelig hjemme/på andrearenaer som f.eks. trening. Anonymkode: 74f98...fdf Høres ut eksakt som min sønn. Men hvordan utagerer han, og hvilke sosiale problemer har han? Anonymkode: 6c63e...db9
Grønn Frosk Skrevet 6. november 2021 #33 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (På 5.11.2021 den 10.24): Alt skal fra nå av hete autisme, samlepotten går de vekk fra. Anonymkode: ab755...7e4 Det er ikke gjennomført med den endringen enda. Datteren min fikk aspergerdiagnosen for ett par uker siden. Endringen kommer i løpet av 2022,men diagnosen brukes pr nå, og er den som blir satt fortsatt. Pluss, for de fleste så er det lettere å snakke om diagnosen når man bruker asperger-begrepet, siden folk vet litt om hva det inneholder mens autisme spekteret er så bredt at man da må bruke mye mer tid på å forklare folk hva som er gjeldende for hvert tilfelle. Så generelt sett, la folk kalle det asperber dersom de har fått den diagnosen. Hva er vitsen med å belære oss med barn med diagnosen om benevnelsen? Vi har da snakket nok med Bup og psykologene til å vite det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå