Gå til innhold

Barn med asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du et barn med asperger, eller kjenner du noen? Hva kjennetegner barnet ditt, hva slags utfordringer har dere? Tenker på alder 5-8 år. 

Anonymkode: 79dc8...3fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du et barn med asperger, eller kjenner du noen? Hva kjennetegner barnet ditt, hva slags utfordringer har dere? Tenker på alder 5-8 år. 

Autisme heter det.

Anonymkode: ab755...7e4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Autisme heter det.

Nei autisme er en SAMLEPOTT en kategori. Aspergers er en diagnose innenfor kategorien autisme.

Anonymkode: 01a7b...872

• Liker 7
Skrevet

Jeg lurer på om jeg har det selv, men er voksen. Som barn var jeg alltid stille, beskjeden og høflig. Jeg har alltid slitt med å bli kjent med folk og få venner. Det som går igjen som voksen, er at kolleger oppfatter meg som stille, rolig og beskjeden. 

Anonymkode: 8cdbe...09c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei autisme er en SAMLEPOTT en kategori. Aspergers er en diagnose innenfor kategorien autisme.

Alt skal fra nå av hete autisme, samlepotten går de vekk fra.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt skal fra nå av hete autisme, samlepotten går de vekk fra.

Helt meningsløst å sause alle diagnosene sammen, hvorfor i alle dager gjør de det?

Anonymkode: ac356...375

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt meningsløst å sause alle diagnosene sammen, hvorfor i alle dager gjør de det?

Fordi Asperger er autisme med normalintelligens. 

Anonymkode: 66ffd...e4e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det meningsløst? Ved å kalle det for det det er, et spekter, kan man unngå overvurdering og undervurdering feks. Mange som blir sett på som dårligfungerende fungerer bedre enn mange tror, og mange som blir sett på som høytfungerende kan fungere dårligere enn folk tror.

• Liker 6
Skrevet
Blod skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det meningsløst? Ved å kalle det for det det er, et spekter, kan man unngå overvurdering og undervurdering feks. Mange som blir sett på som dårligfungerende fungerer bedre enn mange tror, og mange som blir sett på som høytfungerende kan fungere dårligere enn folk tror.

Det er jo forsåvidt sant men de med aspergers og de med barneautisme har jo veldig ulike forutsetninger i livet.

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min på 9 år er under utredning, (men forhåpentlig ganske nærme en konklusjon) 

Han takler dårlig uforutsette endringer i daglige rutiner, er "sosialt klumsete" sammen med jevnaldrende, har i perioder vært veldig opptatt av spesielle temaer og lært MYE om de, mer enn ganske mange voksne (f.eks. Bilmerker med fokus på eksospotter, verdensrommet og planeter, kropp, miljø, osv) han stimmer med å studere og tvinne håret sitt. 

Mye mer egentlig. Men jeg er med i en gruppe på Facebook, "vi som har barn/ungdom med asperger syndrom", du kan godt bli medlem i den selvom dere ikke har noen diagnose. 

Anonymkode: 4317a...727

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo forsåvidt sant men de med aspergers og de med barneautisme har jo veldig ulike forutsetninger i livet.

To med samme diagnose har gjerne det. Folk er forskjellige med forskjellig alvorlighetsgrad innen sammen diagnose. 

• Liker 3
Skrevet
Blod skrev (2 minutter siden):

Det finnes disse:

F84 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser
F84.0 Barneautisme
F84.1 Atypisk autisme
F84.2 Retts syndrom
F84.3 Annen disintegrativ forstyrrelse i barndommen
F84.4 En forstyrrelse med overaktivitet assosiert med mental retardasjon og bevegelsesstereotypier
F84.5 Aspergers syndrom
F84.8 Andre gjennomgripende utviklingsforstyrrelser
F84.9 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, uspesifisert

Når skal dette inntre for jeg kjenner en hvor ungen fikk diagnosen F84.9 for 1 uke siden på ungen sin etter utredning på BUP.

Skrevet

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Pga blant annet stigmatisering, det finnes både høytfungerende og lavtfungerende i alle delene av spekteret.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, barneautisme er i mange tilfeller en tentativ diagnose som revurderes når et barn er i en skolealder. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det finnes disse:

F84 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser
F84.0 Barneautisme
F84.1 Atypisk autisme
F84.2 Retts syndrom
F84.3 Annen disintegrativ forstyrrelse i barndommen
F84.4 En forstyrrelse med overaktivitet assosiert med mental retardasjon og bevegelsesstereotypier
F84.5 Aspergers syndrom
F84.8 Andre gjennomgripende utviklingsforstyrrelser
F84.9 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, uspesifisert

Når skal dette inntre for jeg kjenner en hvor ungen fikk diagnosen F84.9 for 1 uke siden på ungen sin etter utredning på BUP.

Ganske snart, enkelte steder har de allerede begynt med den endringen.

Anonymkode: 984e0...a08

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

To med samme diagnose har gjerne det. Folk er forskjellige med forskjellig alvorlighetsgrad innen sammen diagnose. 

Nemlig.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei det stemmer ikke, dette er igjen fordommer veldig mange har. Aspergers betyr ikke automatisk at en person vil klare seg veldig bra og barneautisme betyr heller ikke automatisk at personen med diagnosen er lavtfungerende.

• Liker 6
Skrevet

Det jeg har hørt er at de skal slutte og bruke ordene høytfungerende og lavtfungerende men de skal ikke slutte å bruke diagnosene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Autisme heter det.

Jo takk for det svært nyttige svaret som satte i gang masse avsporing. Jeg bryr meg katta om skal hete autisme fra nå av, om gutten her har det er han isåfall høytfungerende med normal intelligens så da velger jeg bruke begrepet asperger. 

Ts

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...