AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #1 Del Skrevet 5. november 2021 Hvis selskapet i dag koster 12 kr per aksje. Hva betaler jeg egentlig? gebyrer? Hva kan jeg forvente i vekst? Hvis jeg kjøper for rundt 400 kr. Anonymkode: db66a...584 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 5. november 2021 #2 Del Skrevet 5. november 2021 Hvorfor ønsker du å bruke så lite på aksjehandel? Tenker du månedlig sparing eller et engangskjøp? Det er bare å glemme å handle aksjer for 400. Det å kjøpe aksjer for så lite, er et tapsprosjekt pga kurtasje. Du betaler et gebyr både når du kjøper en aksje og når du selger en aksje. Nå har forskjellige meglerhus forskjellige kurtasjepriser, men jeg betaler f.eks 79 hos Nordnet. Det vil si at du da bare får kjøpt aksjer 26 aksjer for 321 kroner. Du har jo ikke nevnt hvilken aksje du ønsker å kjøpe som gjør det enda vanskelige å rådføre deg (selv om jeg mistenker du ønsker å kjøpe NAS (Norwegian) ). Også skal du selge aksjen igjen og må betale ny kurtasje, så vi trekker fra 79 kroner til. Gratulerer, din aksjepost er nå redusert til 242 kroner. For at du i det hele tatt skal gå brake even må aksjen stige med ca 66 prosent. Det er forsåvidt ikke utenkelig at en aksje stiger med 66 prosent, men det er som regel ikke gjort over natta. Når det er sagt, så er det ingen regel for hvor mye eller du lite du kan kjøpe aksjer for, men det er gjerne en uttalt tommelfingerregel om at du bør minimum handle aksjer for 5000 kroner for at kurtasjekostnaden skal påvirke resultatet minst mulig. 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #3 Del Skrevet 5. november 2021 dyptvann skrev (32 minutter siden): Hvorfor ønsker du å bruke så lite på aksjehandel? Tenker du månedlig sparing eller et engangskjøp? Det er bare å glemme å handle aksjer for 400. Det å kjøpe aksjer for så lite, er et tapsprosjekt pga kurtasje. Du betaler et gebyr både når du kjøper en aksje og når du selger en aksje. Nå har forskjellige meglerhus forskjellige kurtasjepriser, men jeg betaler f.eks 79 hos Nordnet. Det vil si at du da bare får kjøpt aksjer 26 aksjer for 321 kroner. Du har jo ikke nevnt hvilken aksje du ønsker å kjøpe som gjør det enda vanskelige å rådføre deg (selv om jeg mistenker du ønsker å kjøpe NAS (Norwegian) ). Også skal du selge aksjen igjen og må betale ny kurtasje, så vi trekker fra 79 kroner til. Gratulerer, din aksjepost er nå redusert til 242 kroner. For at du i det hele tatt skal gå brake even må aksjen stige med ca 66 prosent. Det er forsåvidt ikke utenkelig at en aksje stiger med 66 prosent, men det er som regel ikke gjort over natta. Når det er sagt, så er det ingen regel for hvor mye eller du lite du kan kjøpe aksjer for, men det er gjerne en uttalt tommelfingerregel om at du bør minimum handle aksjer for 5000 kroner for at kurtasjekostnaden skal påvirke resultatet minst mulig. Men hvis 12 kr blir til 4000 kr per aksje om en tid, er det fortjeneste grunnlag ved salg, eller bør man ikke selge? Da med fortsatt utgangspunkt til 400 kr. Samt hva blir summen ved salg om man betaler 5000 kr for aksje til 12 kr. Og den stiger til 4000 kr om en tid? samt er fortjeneste ved aksje å ha over tid eller gir det ingen mening å ha kun aksjer over tid? Takk for grundig forklaring. Anonymkode: db66a...584 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullik Skrevet 5. november 2021 #4 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvis 12 kr blir til 4000 kr per aksje om en tid, er det fortjeneste grunnlag ved salg, eller bør man ikke selge? Anonymkode: db66a...584 En aksje til 12 kroner må gå 33333 prosent for å gå til 4000 kroner. Det skjer svært sjeldent. 6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5. november 2021 #5 Del Skrevet 5. november 2021 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvis 12 kr blir til 4000 kr per aksje om en tid, er det fortjeneste grunnlag ved salg, eller bør man ikke selge? Da med fortsatt utgangspunkt til 400 kr. Samt hva blir summen ved salg om man betaler 5000 kr for aksje til 12 kr. Og den stiger til 4000 kr om en tid? samt er fortjeneste ved aksje å ha over tid eller gir det ingen mening å ha kun aksjer over tid? Takk for grundig forklaring. Anonymkode: db66a...584 Skal selskapet vinne i lotto? På hvilket grunnlag skal en aksje øke fra 12 til 4000kr i verdi? Ja, det kan skje i biotek-aksjer som finner opp en genial kreftmedisin, eller et nystartet bilselskap som plutselig får medvind. Men det forutsetter at man investerer på et tidlig stadie, ikke når selskapet er kult. Og med en slik potensiell verdiøkning er også risiko for kollaps i verdien skyhøy Med de verdiene du snakker om virker det som om du drømmer om at NAS skal tilbake til gamle høyder. Det vil nok ikke skje. Tviler på at det selskapet skal opp til 160 milliarder i verdi... Endret 5. november 2021 av newman01 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hero1 Skrevet 5. november 2021 #6 Del Skrevet 5. november 2021 Regn med kurtasje på kanskje kr. 99 for å kjøpe og selge. Kommer an på hvor du er kunde. Du må også ha VPS konto for å handle. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #7 Del Skrevet 5. november 2021 Jeg har kurtasje på 1 kr, så for min del kan jeg lett kjøpe aksjer for 400 kr og håpe på en god prosentvis avkastning. Alle bekker små etc… MEN å kjøpe aksjer når man har så liten forståelse for aksjer, markedet og matte - da ville jeg heller kjøpt et Flaxlodd, faktisk. Anonymkode: 31cce...0b7 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 5. november 2021 #8 Del Skrevet 5. november 2021 Hvis du er ny hos Nordnet kan du handle uten kurtasje de første to månedene eller noe. Men hva er tanken bak, er det et engangskjøp eller skal du spare lenge? For kurtasje blir jo et tema etterhvert, så bør du spare opp lengre og handle sjeldent i så fall. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 5. november 2021 #9 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men hvis 12 kr blir til 4000 kr per aksje om en tid, er det fortjeneste grunnlag ved salg, eller bør man ikke selge? Da med fortsatt utgangspunkt til 400 kr. Samt hva blir summen ved salg om man betaler 5000 kr for aksje til 12 kr. Og den stiger til 4000 kr om en tid? samt er fortjeneste ved aksje å ha over tid eller gir det ingen mening å ha kun aksjer over tid? Takk for grundig forklaring. Anonymkode: db66a...584 Mine mistanker blir forsterket om at det er NAS du ønsker å kjøpe. Jeg vil da anbefale deg å undersøke hvorfor selskapet var verdt så mye tilbake i tid og hvorfor det er verdt det det er verdt i dag. Hint les deg opp om aksjeutvanninger gjennom emisjoner. Og hvorfor stoppe på 4000 når du er i gang å drømme? Hvorfor ikke 40 000 eller 1 000 000 per aksje 🤣? 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #10 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har kurtasje på 1 kr, så for min del kan jeg lett kjøpe aksjer for 400 kr og håpe på en god prosentvis avkastning. Alle bekker små etc… MEN å kjøpe aksjer når man har så liten forståelse for aksjer, markedet og matte - da ville jeg heller kjøpt et Flaxlodd, faktisk. Anonymkode: 31cce...0b7 jeg kan veldig lite, eller ingenting, hadde hørt om kurtasje. Derfor jeg spør her. Dere er flinke. Jobber du i Oslo Børs siden du har kun 1 kr i kurtasje? Anonymkode: db66a...584 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #11 Del Skrevet 5. november 2021 dyptvann skrev (1 time siden): Mine mistanker blir forsterket om at det er NAS du ønsker å kjøpe. Jeg vil da anbefale deg å undersøke hvorfor selskapet var verdt så mye tilbake i tid og hvorfor det er verdt det det er verdt i dag. Hint les deg opp om aksjeutvanninger gjennom emisjoner. Og hvorfor stoppe på 4000 når du er i gang å drømme? Hvorfor ikke 40 000 eller 1 000 000 per aksje 🤣? jeg regner med det var koronavirus som bidro til at norwegian falt veldig ned i kurs. Finnes det noen som har 40 000 elller 1 000 000 i aksje da? Anonymkode: db66a...584 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #12 Del Skrevet 5. november 2021 Ginny skrev (1 time siden): Hvis du er ny hos Nordnet kan du handle uten kurtasje de første to månedene eller noe. Men hva er tanken bak, er det et engangskjøp eller skal du spare lenge? For kurtasje blir jo et tema etterhvert, så bør du spare opp lengre og handle sjeldent i så fall. jeg ble bankkunde i lunar, og de har samarbeid med en bank? i danmark. Hva het det igjen? noe med sibax bank. Husker ikke akkurat hva den heter nå. Men jeg tror jeg forstår at jeg bør bruke 10 000 i aksjer når jeg først skal starte med det. Jeg overførte 500 kr til dit, så jeg får vel kun sende pengene tilbake til lunar. Anonymkode: db66a...584 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #13 Del Skrevet 5. november 2021 Men jeg tror ingen har svart på spørsmålet mitt når det gjelder å ha aksjer i et selskap over tid uten at det blir endringer, tjener man på det egentlig? Anonymkode: db66a...584 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 5. november 2021 #14 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg ble bankkunde i lunar, og de har samarbeid med en bank? i danmark. Hva het det igjen? noe med sibax bank. Husker ikke akkurat hva den heter nå. Men jeg tror jeg forstår at jeg bør bruke 10 000 i aksjer når jeg først skal starte med det. Jeg overførte 500 kr til dit, så jeg får vel kun sende pengene tilbake til lunar. Anonymkode: db66a...584 Trodde ikke lunar hadde noen gode tilbud på aksjesiden enda? For å gjøre det enklest mulig for deg selv bør du ha en aksjesparekonto, da slipper du å tenke så mye. For å svare på det andre spørsmålet ditt: Hvis du eier aksjer i en bedrift og kursen ikke endrer seg, og de heller ikke betaler utbytte, så tjener du ingenting på det. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 5. november 2021 #15 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men jeg tror ingen har svart på spørsmålet mitt når det gjelder å ha aksjer i et selskap over tid uten at det blir endringer, tjener man på det egentlig? Anonymkode: db66a...584 Ikke lett å forstå hva du er ute etter, anbefaler deg å lese deg litt opp så forstår du fort det grunnleggende. Ja du tjener på at en aksje går opp i verdi, men du får ingen penger ut av det før du evt realiserer gevinsten (selger aksjen). Hvis selskapet du eier aksjer i har utbyttesutbetalinger så får du en andel av dette mens du eier aksjen. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 5. november 2021 #16 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): jeg regner med det var koronavirus som bidro til at norwegian falt veldig ned i kurs. Finnes det noen som har 40 000 elller 1 000 000 i aksje da? Anonymkode: db66a...584 OK, kanskje ikke 101 innenfor aksjehandling, men likevel grunnleggende kunnskap 🙄. Da NAS nådde ATH med en aksjekurs på 8327 var det ca 43 millioner aksjer i selskapet. Selskapets verdi = aksjekurs x antall aksjer. Etter den siste emisjonen nå i 2021 er det totalt ca 1 MILLIARD aksjer med en aksjekurs på ca 12. Det vil si at hver aksje har blitt utvannet med ca 20 nye. At NAS skal komme tilbake til gamle høyder er utenkelig, det ville bety at NAS ville være omtrent like mye verdt som hele Statens Pensjonsfond utland, eller det vil da være mer verdt enn Amazon som er verdens mest verdifulle selskap. Realistisk? Overhodet ikke. Dersom selskapet skulle bli like verdifullt som ATH, vil aksjekursen nå ca 400 NOK. Da må du også tenke på at selskapets gjeld har økt, verdiene har gått ned og NAS har gått fra å være et internasjonalt flyselskap som hadde flyruter i hele verden til å bli et selskap som prioriterer ruter i Europa. Altså det er et helt annet selskap nå enn for ti år siden. Og igjen, urealistisk. Og dette er grunnen til at NAS har blitt en folkeaksje. Folk som ikke har peiling på det overnevnte tror at de kan kjøpe aksje i dag til 12 kroner og selge for 4000 når coronasituasjonen er over. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #17 Del Skrevet 5. november 2021 dyptvann skrev (3 minutter siden): OK, kanskje ikke 101 innenfor aksjehandling, men likevel grunnleggende kunnskap 🙄. Da NAS nådde ATH med en aksjekurs på 8327 var det ca 43 millioner aksjer i selskapet. Selskapets verdi = aksjekurs x antall aksjer. Etter den siste emisjonen nå i 2021 er det totalt ca 1 MILLIARD aksjer med en aksjekurs på ca 12. Det vil si at hver aksje har blitt utvannet med ca 20 nye. At NAS skal komme tilbake til gamle høyder er utenkelig, det ville bety at NAS ville være omtrent like mye verdt som hele Statens Pensjonsfond utland, eller det vil da være mer verdt enn Amazon som er verdens mest verdifulle selskap. Realistisk? Overhodet ikke. Dersom selskapet skulle bli like verdifullt som ATH, vil aksjekursen nå ca 400 NOK. Da må du også tenke på at selskapets gjeld har økt, verdiene har gått ned og NAS har gått fra å være et internasjonalt flyselskap som hadde flyruter i hele verden til å bli et selskap som prioriterer ruter i Europa. Altså det er et helt annet selskap nå enn for ti år siden. Og igjen, urealistisk. Og dette er grunnen til at NAS har blitt en folkeaksje. Folk som ikke har peiling på det overnevnte tror at de kan kjøpe aksje i dag til 12 kroner og selge for 4000 når coronasituasjonen er over. ok, jeg har ikke peiling på aksje, og det er jo drøyt at norwegian egentlig har overlevd. Tror du det fungerer fint å overføre pengene på 500 kr tilbake til kontoen min i lunar uten ekstra gebyr? Anonymkode: db66a...584 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #18 Del Skrevet 5. november 2021 Ginny skrev (14 minutter siden): Trodde ikke lunar hadde noen gode tilbud på aksjesiden enda? For å gjøre det enklest mulig for deg selv bør du ha en aksjesparekonto, da slipper du å tenke så mye. For å svare på det andre spørsmålet ditt: Hvis du eier aksjer i en bedrift og kursen ikke endrer seg, og de heller ikke betaler utbytte, så tjener du ingenting på det. tror det er det nytt, sax bank eller noe hva vel det det het. Men lunar gir 1% i rente på din ordinære bankkonto, som eneste i Norge. Anonymkode: db66a...584 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #19 Del Skrevet 5. november 2021 dyptvann skrev (15 minutter siden): OK, kanskje ikke 101 innenfor aksjehandling, men likevel grunnleggende kunnskap 🙄. Da NAS nådde ATH med en aksjekurs på 8327 var det ca 43 millioner aksjer i selskapet. Selskapets verdi = aksjekurs x antall aksjer. Etter den siste emisjonen nå i 2021 er det totalt ca 1 MILLIARD aksjer med en aksjekurs på ca 12. Det vil si at hver aksje har blitt utvannet med ca 20 nye. At NAS skal komme tilbake til gamle høyder er utenkelig, det ville bety at NAS ville være omtrent like mye verdt som hele Statens Pensjonsfond utland, eller det vil da være mer verdt enn Amazon som er verdens mest verdifulle selskap. Realistisk? Overhodet ikke. Dersom selskapet skulle bli like verdifullt som ATH, vil aksjekursen nå ca 400 NOK. Da må du også tenke på at selskapets gjeld har økt, verdiene har gått ned og NAS har gått fra å være et internasjonalt flyselskap som hadde flyruter i hele verden til å bli et selskap som prioriterer ruter i Europa. Altså det er et helt annet selskap nå enn for ti år siden. Og igjen, urealistisk. Og dette er grunnen til at NAS har blitt en folkeaksje. Folk som ikke har peiling på det overnevnte tror at de kan kjøpe aksje i dag til 12 kroner og selge for 4000 når coronasituasjonen er over. Det dyptvann forklarer på en litt brutal måte er at aksjekjøp er ikke bare kjøpe og håpe, aksjekjøp er å sette seg inn i forandringer i verdensmarkedet, hva er det som vil trenges fremover i tid? Hvordan utvikler markedet seg nå? Det er mye arbeide å sette seg inn i for å vinne store penger på aksjer. Mitt råd, hvis du skal leke deg litt med aksjer uten å sette deg inn i verdensmarkedet og trender i markedet, er å i det minste lære deg hva bull, bear, og et stolpediagram er, og hvordan du leser det. Der er en god del kurser for dette på youtube. Jeg får garantert dyptvann på nakken for at jeg sier det, men... Men det er bedre at du vet litt om aksjer, hvis du skal bruke penger på det, selv bare som et lite hobbyprosjekt, for moro, enn at du vet ingenting og bare spiller lotto på aksjer. Det er som å spille på tipping uten å vite hva hjemme/borte/uavgjort er for noe en gang. Du kan lese en god del av trender om en aksje bare ut i fra et stolpediagram. Anonymkode: 03c9c...e49 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5. november 2021 #20 Del Skrevet 5. november 2021 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker said: Men jeg tror ingen har svart på spørsmålet mitt når det gjelder å ha aksjer i et selskap over tid uten at det blir endringer, tjener man på det egentlig? Anonymkode: db66a...584 Nei. Om ingenting skjer med aksjekursen taper du faktisk penger over tid pga inflasjonen og potensielt avkastning på alternative aksjer eller renter. Om du kjøper en aksje i f.eks Telenor for 135kr og har den aksjen i ett år og selger den til 135kr har du ikke tjent noe som helst. Er du uheldig med valg av meglerhus kan du risikere å betale 2x99kr i kurtasje for kjøp og salg, og "eventyret" ditt har kostet deg 63kr i tap pga kurtasje. Telenor delte ut utbytte for 2020 på totalt 9kr. Så da får du 9kr utbetalt. Men tror du bør vurdere å lese litt om aksjer før du starter å kjøpe noe. Kjedelig å rote bort alle penga på administrasjon, gebyrer og aksjer som faller. Endret 5. november 2021 av newman01 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1527637-%C3%A5-kj%C3%B8pe-30-aksjer-i-et-selskap/#findComment-28634850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå