Gå til innhold

Hvor ville du bodd i Bergen med barn av disse stedene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vist du hadde jobbet i Bergen sentrum, hvor ville du ha bodd med barn som er i omtrent gåavstand til skole, av disse plassene? 
fyllingsdalen, Åsane(Flaktveit), Os, Askøy, Sotra, Godvik, olsvik, Loddefjord? (er ikke så glad i de 3 siste plassene) 

På Os blir jo veien forkortet noe med den nye motorveien. 

Det må være en plass der leilighetene ikke er så dyre, rundt 2 mill. Men det er så vanskelig å bestemme seg. Siden jeg vil at de skal kunne gå til skole, barnevennlig.

Anonymkode: a1fe7...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ville holdt meg langt unna flaktveit, olsvik og loddfjord. fyllingsdalen har jeg hatt barn i skole selv, det er bedre der nå enn det har vært før. har hus i dag på Osøyro, jeg vet ikke helt. jo ja. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SidFernwilter skrev (Akkurat nå):

ville holdt meg langt unna flaktveit, olsvik og loddfjord. fyllingsdalen har jeg hatt barn i skole selv, det er bedre der nå enn det har vært før. har hus i dag på Osøyro, jeg vet ikke helt. jo ja. 

Vel, mange av de jeg kjenner i Fyllingsdalen syns ikke miljøet i området der er spesielt bra lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SidFernwilter skrev (15 minutter siden):

Bor du i områdene du fraråder?

Gamle fordommer fra 80-90 henger igjen. Vi har bodd i bydelen i mange år og har barn på barneskole, ungdomsskole og vgs.

Opplever et rolig og godt miljø, fine foreldregrupper som kommuniserer godt sammen og ungdommer som holder sammen.

Er dritt lei av at Bergen Vest alltid blir trukket frem i slike tråder. 

Anonymkode: 1f6df...67b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men jeg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bor du i områdene du fraråder?

Gamle fordommer fra 80-90 henger igjen. Vi har bodd i bydelen i mange år og har barn på barneskole, ungdomsskole og vgs.

Opplever et rolig og godt miljø, fine foreldregrupper som kommuniserer godt sammen og ungdommer som holder sammen.

Er dritt lei av at Bergen Vest alltid blir trukket frem i slike tråder. 

Anonymkode: 1f6df...67b

du må gjerne være drittlei, men det er fremdeles der vold- og tyveristatistikkene er størst i bergen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strange Doll skrev (21 minutter siden):

Vel, mange av de jeg kjenner i Fyllingsdalen syns ikke miljøet i området der er spesielt bra lenger. 

synd, for det var på en rull til å bedre seg. men det forbauser meg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SidFernwilter skrev (Akkurat nå):

synd, for det var på en rull til å bedre seg. men det forbauser meg ikke. 

Enig. Vi vurdere Fyllingsdalen lenge selv men det ble droppet av den grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør tenke på er hvordan du skal komme deg til og fra jobb, skal du kjøre eller ta kollektiv? Hvor mye tid vil du bruke på reise? Kan barna komme seg rundt på egen hånd eller er de avhengig av at du skal hente i bhg/på sfo? I Bergen skal det ingenting til før trafikken står (noen den gjør ofte) og det tar lang tid å komme seg rundt, eller er vanskelig å komme seg hjem. Jeg ville aldri bodd på Sotra og jobbet i Bg, sentrum, det er eviglang kø hver eneste dag. Samme til Askøy om du skal kjøre, du kan ta båt og komme greit frem, men da er du avhengig av at båten går og fortsetter å gjøre det. Skal du til Bg, vest risikerer du (avhengig av sted) å havne i samme køkaoset som til Sotra og Askøy, men kan kjøre av litt før. Os syns jeg blir lang pendelvei, selv med ny vei, og det er helt uvisst hvordan køene blir der fremover. Åsane er stort, forskjell på Tertnes og Hylkje, men det er også en bydel som er svært utsatt for den minste endring i trafikken, og personlig ville jeg ikke basert meg på pendling som må skje via Fløyfjellstunellen. Fyllingsdalen er også en stor bydel, forskjell på om man bor på Bønes, Varden eller Sikthaugen. Deler av dalen er dårlig, deler er bra. Jeg kjenner flere som bor der som stortrives, men vet også om folk som flytter barna til skoler andre steder pga mobbing og dårlig miljø. Fordelen med Fyllingsdalen er at bybanen kommer dit, og at du da er mindre avhening av trafikken ellers for å komme deg til og fra sentrum. Så  mitt tips er egentlig å bosette seg slik at du enten bor langs bybanen, eller bor sånn til at det er mulig å sykle til og fra jobb. Evt kan du sjekke ut Arna og pendling med toget (8 min), har også et par kolleger som benytter den muligheten. Du vil jo bli en del begrenset om du bare har 2 mill til rådighet for bolig, så det er ikke sikkert du kan velge så veldig fritt. 

Anonymkode: 176a2...1c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Bønes. Det er i nærheten av Fyllingsdalen. Rolig område og fint for barn. Sentralt. 

Anonymkode: 14bc0...334

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det du bør tenke på er hvordan du skal komme deg til og fra jobb, skal du kjøre eller ta kollektiv? Hvor mye tid vil du bruke på reise? Kan barna komme seg rundt på egen hånd eller er de avhengig av at du skal hente i bhg/på sfo? I Bergen skal det ingenting til før trafikken står (noen den gjør ofte) og det tar lang tid å komme seg rundt, eller er vanskelig å komme seg hjem. Jeg ville aldri bodd på Sotra og jobbet i Bg, sentrum, det er eviglang kø hver eneste dag. Samme til Askøy om du skal kjøre, du kan ta båt og komme greit frem, men da er du avhengig av at båten går og fortsetter å gjøre det. Skal du til Bg, vest risikerer du (avhengig av sted) å havne i samme køkaoset som til Sotra og Askøy, men kan kjøre av litt før. Os syns jeg blir lang pendelvei, selv med ny vei, og det er helt uvisst hvordan køene blir der fremover. Åsane er stort, forskjell på Tertnes og Hylkje, men det er også en bydel som er svært utsatt for den minste endring i trafikken, og personlig ville jeg ikke basert meg på pendling som må skje via Fløyfjellstunellen. Fyllingsdalen er også en stor bydel, forskjell på om man bor på Bønes, Varden eller Sikthaugen. Deler av dalen er dårlig, deler er bra. Jeg kjenner flere som bor der som stortrives, men vet også om folk som flytter barna til skoler andre steder pga mobbing og dårlig miljø. Fordelen med Fyllingsdalen er at bybanen kommer dit, og at du da er mindre avhening av trafikken ellers for å komme deg til og fra sentrum. Så  mitt tips er egentlig å bosette seg slik at du enten bor langs bybanen, eller bor sånn til at det er mulig å sykle til og fra jobb. Evt kan du sjekke ut Arna og pendling med toget (8 min), har også et par kolleger som benytter den muligheten. Du vil jo bli en del begrenset om du bare har 2 mill til rådighet for bolig, så det er ikke sikkert du kan velge så veldig fritt. 

Anonymkode: 176a2...1c1

Takk for svar. Foreløpig har jeg bil, men er uvisst om jeg må selge den i fremtiden. Da har jeg evt mulighet for bil via jobb om noen år. Arna vil jeg ikke bo i. Vet du hva steder i Fyllingsdalen(rundtom der) som er brae områder? 
heller nok mer mot Fyllingsdalen området. Men vet du om hvilke barneskoler som er bra i Fyllingsdalen, bønes, Varden, sikthaugen, Bjørge osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville valgt Bønes. Det er i nærheten av Fyllingsdalen. Rolig område og fint for barn. Sentralt. 

Anonymkode: 14bc0...334

Hvor på bønes tenker du da? Føler ikke alle plassene der er så barnevennlig. Vet du hvilke områder der det bor flest barn ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Rolland er rimelig 😁👍

Anonymkode: 8d1d0...e20

Og veldig sentralt samtidig som det er grønt og stille. 

TS: på Rolland kan du gå til Åsane Terminal, Åsane Storsenter, Åsane Kulturhus, Myrdal Idrettsbane osv på 10 minutter

Vil anbefale Barkaleitet BL. Veldig bra styre, ordnede forhold. Heis i bygget. 

De øvrige områdene du nevner kjenner jeg ikke så godt.

Anonymkode: 6eae2...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Loddefjord og har gjort det i 20 år. Barna våre har vokst opp her og de har gått på barneskolen og ungdomsskolen som ligger i gåavstand. Kollektivtilbudet er det ikke noe å si på. 10-15 min med buss fra Loddefjord til Bergen sentrum.

Det er ikke noe galt å bo i Loddefjord. Det bor mange barnefamilier her og det er et stille og rolig nabolag vi bor i. Det er et kjøpesenter rett ved der vi bor. Det er også et badeland, legekontor, tannleger, skøytebane m.m. Hva er det som er så galt med Loddefjord, egentlig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville styrt unna Sotra pga kø rett og slett, med mindre du jobber på Sotra også.

Anonymkode: 98f73...c27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar. Foreløpig har jeg bil, men er uvisst om jeg må selge den i fremtiden. Da har jeg evt mulighet for bil via jobb om noen år. Arna vil jeg ikke bo i. Vet du hva steder i Fyllingsdalen(rundtom der) som er brae områder? 
heller nok mer mot Fyllingsdalen området. Men vet du om hvilke barneskoler som er bra i Fyllingsdalen, bønes, Varden, sikthaugen, Bjørge osv? 

Hvorfor vil du ikke bo i Arna? Det er jo helt supert her. Kort vei til byen med toget, kort vei til fjellet, rikelig med fritidstilbud, noe billigere bolig enn de fleste andre bydeler. 

Anonymkode: ae7b3...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2021 den 10.42):

Styr unna Fyllingsdalen, inkludert Bønes og Bjørge! 

Kom heller til Os, snart er den nye veien klar og da går ting kjapt!

Anonymkode: 68a6d...091

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...