AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #21 Del Skrevet 5. november 2021 Michaelhe skrev (7 timer siden): "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, og en manns husfolk er hans fiender. Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verdig. Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig." Sitat: Jesus Kristus Hvis dette er et faktisk bibelsitat uten en annen kontekst bak, så er det som jeg har tenkt hele tiden. Religion, spesielt den moderne, er djevelens verk og burde aldri vært oppfunnet av maktsyke menn med small dick energy. Anonymkode: 4f441...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 5. november 2021 #22 Del Skrevet 5. november 2021 Lawyam skrev (Akkurat nå): Det gjøt jeg, men det var likevel ikke Han som skrev det. Han hadde sittet oppi himmelen mange år før dette ble nedskrevet. Så derfor... Mener du vi skal se bort fra dette, er det tull, feil, irrelevant. eller er det bare ubehagelig lesning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 5. november 2021 #23 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis dette er et faktisk bibelsitat uten en annen kontekst bak, så er det som jeg har tenkt hele tiden. Anonymkode: 4f441...bfb Se resten av tråden. Det var en definitiv kontekst. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 5. november 2021 #24 Del Skrevet 5. november 2021 Midgard skrev (4 minutter siden): Så derfor... Mener du vi skal se bort fra dette, er det tull, feil, irrelevant. eller er det bare ubehagelig Jeg tenker at du kunne lese litt videre og se alt i konteks. Om mulig klarer du å se at Jesus ikke sa at HAN skulle plage de. Han sa at jødene og vantro skulle. Han selv skulle på korset og pines til døde for å betale for alle synder fra Adam og til vi dør han'. Han sa ikke at HAN skulle kjeppjage noen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 5. november 2021 #25 Del Skrevet 5. november 2021 Lawyam skrev (1 time siden): Jeg tenker at du kunne lese litt videre og se alt i konteks. Om mulig klarer du å se at Jesus ikke sa at HAN skulle plage de. Han sa at jødene og vantro skulle. Han selv skulle på korset og pines til døde for å betale for alle synder fra Adam og til vi dør han'. Han sa ikke at HAN skulle kjeppjage noen. Hva er det DU leser. Det er umulig å tolke sitatet på denne måten. Om mener det er dette sitatet representerer kan du likegodt røske det vekk da det er totalt overflødig for din tolkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 5. november 2021 #26 Del Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det står, "stauros", på gresk her. Som betyr "staur", på nynorsk, "pæle"/"stolpe" på bokmål. Det står ikke "kors" ("crux") noe sted i den opprinnelige skriften. Anonymkode: 50498...c2d Det er sannsynlig at Jesus ble korsfestet på en enkel påle, og ikke et kors. I den originale teksten står det staurus, son normalt betyr påle. Senere oversatt til crux som kan bety påle (crux simplex) eller annen struktur av tre, for eksempel et kors. Nå for tiden er crux lik et kors. Det er sånn jeg oppfatter saken, men jeg er veldig åpen for at jeg kan ta feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 5. november 2021 #27 Del Skrevet 5. november 2021 Romerene brukte hvertfall kors og han ble henrettet av romerene. Videre fortelles det at han viste hendene sine som var 'hullete' etter at han sto så jeg ser ikke helt hvordan det skjedde uten korsform. Påle blir det vel uansett å kunne kalle det. Korset var av tre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 5. november 2021 #28 Del Skrevet 5. november 2021 Her er litt hva som senere hendte med de som valgte å tro på Jesus i starten https://bibel.no/om-bibelen/laer-om-bibelen/bibelsk-persongalleri/paulus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuxLucet Skrevet 5. november 2021 #29 Del Skrevet 5. november 2021 Michaelhe skrev (11 timer siden): "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. Jeg er kommet for å sette skille: (..) Sitat: Jesus Kristus På den tiden da Jesus kom til verden hadde jødene for lengst forvridd mye av sannheten og sann kristendom gjennom sine tradisjoner og overleveringer. Selv om de var underlagt romerne som følge av sin synd, mente de om seg selv at de - som Guds utvalgte nasjon - var mye bedre enn alle andre. De søkte de beste sitteplassene i templene, de var pengekjære, de ønsket ære fra folket, og de påstod å være hellige mennesker som levde rettferdige liv. Men i deres villfarelser kom de bare mer og mer inn i mørket, og derfor var det også nødvendig at Jesus kom for å opphøye standarden og sannheten på sin rettmessige plass. Da Jesus sa, som du har sitert, at "Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd", snakket Han ikke om et fysisk sverd, men Guds Ord, for Guds Ord blir i Bibelen symbolisert som et sverd (Ef. 6:17, Heb. 4:12). Guds Ord, altså sannheten, kutter som et sverd - den er ganske vond for de av oss som har levd et liv stikk motsatt av hva Gud har sagt er rett livsførsel. De vanlige jødene, som så lenge levde under rabbinernes egne tolkninger av Guds Ord, og på den måten fordunklet sannhetsprinsippene, ville komme til å møte en kjempe utfordring etter å ha hørt Ham tale - for ethvert enkelt menneske måtte selv ta valget om de ville tro og følge Jesus eller ikke. Dersom noen i vår tid, som ikke er fra en kristen familie, velger å tro på Jesus og følge Ham i oppriktighet, vil man mest sannsynlig møte motstand, og mange opplever også at familiemedlemmer truer med å kutte all kontakt. Og det er dette Jesus snakker om - enhver jøde måtte ta et personlig valg: ville man følge Jesus selv om far, mor eller bror truet med å forlate deg, eller vil du elske familien din høyere enn Gud og på den måten avvise Ham? Når noen tror på det Jesus forkynte, og andre ikke, vil troen til dem som tror fordømme dem som ikke tror. På den måten ville det oppstå et fiendskap mellom dem. Det kan høres ut som at Jesus er streng i Sin uttalelse her, men det eneste Han gjorde i Sitt liv var å legge fram sannheten på en slik måte at alle som ønsket kunne bli frelst og kjenne veien til livet. Og slik djevelen hadde klart å formørke sannheten, var det ikke til å unngå at mange ville ta sterk avstand fra Jesus og de som av sitt hjerte valgte å følge Ham, fordi jødene generelt søkte det motsatte av hva Jesus tilbydde; de ønsket hevn over romerne, stor rikdom, et bokstavelig Guds rike på jorden som ville underlegge seg alle hedninger, men Jesus forkynte tilgivelse og omvendelse, og at ingen mennesker var utenfor Guds omsorg. Når da lyset bryter og splitter mørket, er det uunngåelig å ikke sette et skille. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå