Michaelhe Skrevet 5. november 2021 #1 Skrevet 5. november 2021 (endret) "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, og en manns husfolk er hans fiender. Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verdig. Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig." Sitat: Jesus Kristus Endret 5. november 2021 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #2 Skrevet 5. november 2021 Michaelhe skrev (4 minutter siden): "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, og en manns husfolk er hans fiender. Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verdig. Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig." Sitat: Jesus Christus Jeg oppfatter det som en oppfordring til å ta et valg. Satse alt og gi det man har. Tenker det kan overføres til andre områder livet også, at man må tørre å ta valget, selv om det kommer med noen omkostninger. Tolker det litt ekistensialistisk. Anonymkode: d01e7...7cd 8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #3 Skrevet 5. november 2021 Religionen er alt som betyr noe. En helt vanlig taktikk blant hjernevaskende sekter det å få folk til å ta avstand fra familien dersom de prøver å snakke en til fornuft... Anonymkode: 89d8a...b25 3
Isambard Skrevet 5. november 2021 #4 Skrevet 5. november 2021 Det betyr vel at man skal stå fast ved kristendommen selv om det for eksempel splitter familien. Det er skrevet på en tid da kristendommen var i ferd med å spre seg. Det ble sikkert noen diskusjoner mellom foreldre og nyfrelste ungdommer. Jeg tror ikke på at det er et sitat av Jesus. Det gir ikke mening at han skulle bedt noen "ta sitt kors opp" før han ble korsfestet selv. Det er vel skrevet i årene etterpå. 7
Hulderen Skrevet 5. november 2021 #5 Skrevet 5. november 2021 Når du skal tolke et bibelvers, så må du se på hvilken sammenheng det står i. Derfor bør du alltid ta med hvor det står. Hele avsnittet er slik: Og det står i Matt 10, 32-37. »Bekjennelse og etterfølgelse 32 Hver den som kjennes ved meg for menneskene, skal også jeg kjennes ved for min Far i himmelen. 33 Men den som fornekter meg for menneskene, skal også jeg fornekte for min Far i himmelen. 34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd. 35 Jeg er kommet for å sette skille: Sønn står mot far, datter mot mor, svigerdatter mot svigermor, 36 og en manns husfolk er hans fiender. 37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verdig. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig. 39 Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det.» 5
Gjest Lawyam Skrevet 5. november 2021 #6 Skrevet 5. november 2021 (endret) Isambard skrev (3 timer siden): Det betyr vel at man skal stå fast ved kristendommen selv om det for eksempel splitter familien. Det er skrevet på en tid da kristendommen var i ferd med å spre seg. Det ble sikkert noen diskusjoner mellom foreldre og nyfrelste ungdommer. Jeg tror ikke på at det er et sitat av Jesus. Det gir ikke mening at han skulle bedt noen "ta sitt kors opp" før han ble korsfestet selv. Det er vel skrevet i årene etterpå. Å ta sitt kors betyr å bære byrdene som evt kan komme og ta et valg. Han bad ingen om å korsfeste seg eller la seg frivillig korsfeste seg. Husk at Jesus vokste opp og bodde blant jøder - hvor jødedommen sto sterkt. Jødene hatet ham og var redd ham fordi han og tilhengerene skapte splid og uro i folket. De lette etter anledning å gripe han flere ganger og hatet han så sterkt at selv om ingen kunne finne noe på han, mente de at han spottet Gud ved å kalle seg Guds sønn. Pilatus som ikke var jøde ville ikke, men lot seg overtale av den rasende folkemengden som heller ville sette Barabas fri (en kjent røver/morder) og da gav Pilatus etter. Til og med Peter nektet for å kjenne Jesus eller være en av hans tilhengere. Etter Jesus død og oppstandelse ble de kristne forfulgt, men tilhengerskaren vokste. Det kostet endel å ta det valget. Stefanus var en av dem de fikk tak i. Paulus som var hardnakket jøde/fariseer forfulgte og drepte kristne før han ble frelst selv. Senere ble han forfulgt selv fordi han trodde og forkynte. Han ble fengslet, slått og forgiftet flere ganger fordi han forkynte kristendom. Det var farlige tider. Jesus visste dette ville skje og advarte om dette. Endret 5. november 2021 av Lawyam
Entern Skrevet 5. november 2021 #7 Skrevet 5. november 2021 Jeg ser det i den historiske sammenhengen, og i sammenheng med de første kristnes situasjon. De aller første kristne var stort sett alle sammen jøder. Jødene var særdeles lite glade i at jøder forlot religionen - den jødiske religionen på Jesu tid var ikke helt lik den i vår tid, moderne Jødedom er for en stor del en etterkommer av fariseernes relativt tolerante og liberale tolkning. På Jesu tid sto sadukkeernes og prestenes langt mer autoritære tolkning sterkere enn fariseernes (vi får et litt overdrevet inntrykk av fariseernes makt i evangeliene; de kan godt regnes som tilsvarende frikirkelige, mens saddukeerne og prestene tilsvare statskirken.). Å forlate religionen var en absolutt dødssynd for jødene på denne tiden. Det var ikke lenge siden de hadde hatt sitt eget kongedømme, som hadde kjempet med dødsforakt mot selevkidene (som ønsket å ha en Zevs-statue i Tempelet) og drevet forfølgelser av samaritanerne (etterkommere av nord-kongedømmet, Israel, som også var monoteister og dyrket samme Gud men på en annen måte). Attpåtil anså spesielt saddukeerne og prestene Jeshua ben Yusuf for å være en særs motbydelig blasfemiker og bespotter. En jøde som konverterte til kristendommen på den tiden risikerte i aller høyeste grad å bli STEINET IHJEL, av SIN EGEN SLEKT. Romerne hadde i utgangspunktet liten sympati for kristendommen, de likte best gamle religioner, og var ikke nødvendigvis villige til å beskytte kristne mot jøder med mindre vi snakker virkelig alvorlige opptøyer og bråk (noe som skjedde). Jesu ord må sees i sammenheng med dette. Å følge ham var å bryte med venner og familie. Å følge ham var å risikere grusom død. Din egen far kunne steine deg ihjel. Derfor. 7
Entern Skrevet 5. november 2021 #9 Skrevet 5. november 2021 Lawyam skrev (8 minutter siden): Du sa det bedre enn meg. Tusen takk ☺️
Midgard Skrevet 5. november 2021 #10 Skrevet 5. november 2021 Lawyam skrev (51 minutter siden): Du sa det bedre enn meg. Vel, jeg er uenig med dere begge Det står "Jeg er kommet for å... " For meg er dette et klart signal om at det er jo dette som er planen, intensjonen om hva som skal skje i egen "leir". Forklaringen med at "de andre" ikke vil like det, gå i mot det, er en helt annen historie. Og krever et helt annet sitatet, f.eks "De kommer til å ..."
Gjest Lawyam Skrevet 5. november 2021 #11 Skrevet 5. november 2021 (endret) Desverre. Det er ikke en ondskapsfull plan HAN har; han forutsier hva som vil skje og hva de vil møte på av motstand i en tid fremover. De som vil følge han må være forberedt. Det er også det som skjedde. Endret 5. november 2021 av Lawyam
Midgard Skrevet 5. november 2021 #12 Skrevet 5. november 2021 Lawyam skrev (1 minutt siden): Desverre. Det er ikke en ondskapsfull plan HAN har; han forutsier hva som vil skje og hva de vil møte på av motstand i en tid fremover. De som vil følge han må være forberedt. Det er også det som skjedde. Da har han ordlagt seg feil, for JEG er førsteperson og viser til hans handling. Det er merkelig å tolke det andre veien.
Gjest Lawyam Skrevet 5. november 2021 #13 Skrevet 5. november 2021 Midgard skrev (7 minutter siden): Da har han ordlagt seg feil, for JEG er førsteperson og viser til hans handling. Det er merkelig å tolke det andre veien. Nå var det ikke han som skrev det heller.
Entern Skrevet 5. november 2021 #14 Skrevet 5. november 2021 Lawyam skrev (11 minutter siden): Desverre. Det er ikke en ondskapsfull plan HAN har; han forutsier hva som vil skje og hva de vil møte på av motstand i en tid fremover. De som vil følge han må være forberedt. Det er også det som skjedde. Nettopp. Dette.
Entern Skrevet 5. november 2021 #15 Skrevet 5. november 2021 Lawyam skrev (Akkurat nå): Nå var det ikke han som skrev det heller. Nei det var det jo ikke. Siden det er fra Mattheus er det skrevet før 70 e.Kr., men ikke av Jeshua selv nei.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #16 Skrevet 5. november 2021 Hulderen skrev (5 timer siden): Når du skal tolke et bibelvers, så må du se på hvilken sammenheng det står i. Derfor bør du alltid ta med hvor det står. Hele avsnittet er slik: Og det står i Matt 10, 32-37. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig. Det står, "stauros", på gresk her. Som betyr "staur", på nynorsk, "pæle"/"stolpe" på bokmål. Det står ikke "kors" ("crux") noe sted i den opprinnelige skriften. Anonymkode: 50498...c2d
Gjest 123 eller noe Skrevet 5. november 2021 #17 Skrevet 5. november 2021 Selvfølgelig elsker jeg både sønn og ufødt datter mer enn en voldelig selvgod gud som ikke finnes. "Tro på meg eller så dreper jeg deg for alltid i helvete, men du får aldri se jeg eksisterer, så dette skal du stole blindt på. Og husk å gi MASSE penger i kollekten hver søndag i kirka. Dra kortet, eller dra til helvete"
Midgard Skrevet 5. november 2021 #18 Skrevet 5. november 2021 Lawyam skrev (41 minutter siden): Nå var det ikke han som skrev det heller. Nå var det er du som omtalte det som "han". Men mener du vi prater om noen andre enn Jesus ? Eller for å spørre mer direkte. Anerkjenner du at det er Jesus som er representert som "Jeg" i sitatet ? Om ikke, hvem er det da ?
Gjest Lawyam Skrevet 5. november 2021 #19 Skrevet 5. november 2021 (endret) skruttveig skrev (17 minutter siden): Selvfølgelig elsker jeg både sønn og ufødt datter mer enn en voldelig selvgod gud som ikke finnes. "Tro på meg eller så dreper jeg deg for alltid i helvete, men du får aldri se jeg eksisterer, så dette skal du stole blindt på. Og husk å gi MASSE penger i kollekten hver søndag i kirka. Dra kortet, eller dra til helvete" Det er ikke det kristne budskap. Det er djevelens budskap. Jesus og Gud sier de ikke fordømmer. Han har ikke bedt oss om å gjøre noe annet enn å tro at HAN 'dro kortet for oss' og at det holder inn i evigheten. Det er ikke Gud som forlanger penger. Ingrn kjøper Guds godvilje. Den HAR vi ved at Jesus betalte. Gud er fornøyd. Troende streber ikke - de takker! Endret 5. november 2021 av Lawyam
Gjest Lawyam Skrevet 5. november 2021 #20 Skrevet 5. november 2021 Midgard skrev (2 minutter siden): Nå var det er du som omtalte det som "han". Men mener du vi prater om noen andre enn Jesus ? Eller for å spørre mer direkte. Anerkjenner du at det er Jesus som er representert som "Jeg" i sitatet ? Om ikke, hvem er det da ? Det gjøt jeg, men det var likevel ikke Han som skrev det. Han hadde sittet oppi himmelen mange år før dette ble nedskrevet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå