Gå til innhold

Hva er tanken bak kritthvite hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange nye boliger blir solgt hvor vegger og tak er kritthvitt. Uten lister gjerne. Så hva er tanken?

Helsemessig må jo det være negativt å leve i et hjem uten farger og identitet. 

Hva er din formening til saken?

Anonymkode: 88616...152

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

#sykehus 🤣 

Anonymkode: 583c0...e9f

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ser mange nye boliger blir solgt hvor vegger og tak er kritthvitt. Uten lister gjerne. Så hva er tanken?

Min leilighet i London er i praksis kritthvit, og uten lister. Det er farger knyttet til møblement og tekstiler, men jeg skal være helt ærlig at det ser litt møbelkatalog ut, og ikke på ikea måten. 

Det er utrolig avslappende! Der er ikke visuelt støy.

Min kone synes det er for jævlig sterilt og identitetsløst, men akkurat for meg når jeg har brukt det, har det vært den åpne plassen som gir ... indre ro...! 

Men kansje min identitet er  .... tom ?

Endret av Druid
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ser mange nye boliger blir solgt hvor vegger og tak er kritthvitt

Fordi de ser større ut enn de er...  Kast inn noe speil, så er du i mål. 

• Liker 6
Skrevet

At hvitt er fantastisk da man heller kan kjøre på med farger i andre deler av interiøret. Det er er lettere og billigere å bytte ut løse deler enn å male om hele rom.
Og så synes jeg det er helt tragisk med alle veggene og møblene som males i dempet sort rundt i de norske hjem for tiden. Det er da mye verre enn kritthvitt, spesielt når man bor i et land der mørketida utgjør store deler av året.

Anonymkode: 5ecc2...afd

• Liker 11
Skrevet

Det er lyst og lett å forandre på ting. Til jul kan juledekorasjonene være fremme uten å konkurrere med mørke vegger og mørke gardiner. Jeg kan ha de fargene jeg har lyst på uten å tenke på at det skal passe inn. 

Anonymkode: ae9c8...34a

• Liker 6
Skrevet

Det er kjenpelekkert!

Anonymkode: 5a905...153

• Liker 4
Skrevet

Tanken er vell at man får et blankt lerret, lett å gå over med maling av uansett farge viss veggen er hvit fra før av. 

Anonymkode: 4af5e...360

• Liker 3
Skrevet

Bra for depresjonen min. Lyse vegger oppmuntrer meg.

Anonymkode: 0ed3b...6f0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og så synes jeg det er helt tragisk med alle veggene og møblene som males i dempet sort rundt i de norske hjem for tiden. 

Anonymkode: 5ecc2...afd

Helt enig, dempet sort må være det mest fantasiløse og kjedeligste "trenden" som har vært. Når noen foreslås "mal det i dempet sort!" avskriver jeg personen som nettopp fantasiløs og kjedelig.

Anonymkode: 7fc03...18d

• Liker 6
Skrevet

Jeg pusset opp hus i den tiden hvor alt skulle være hvitt. Hvitt på hvitt på hvitt. Det liker ikke jeg... Jeg er derimot veldig glad i kontrasten svart og hvitt. Så jeg valgte faktisk hvite vegger og hvitt tak. Men gulvene beholdt jeg tre (bortsett fra at jeg la fliser på bad og i yttergangen). Og så har jeg bare mørke og svarte møbler. 

Hvite vegger og tak er bare rett og slett nøytralt og tidløst. Og lett å møblere siden ingen farger kræsjer til.

Anonymkode: f0ecc...ed6

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker at det er litt sterilt. 

Huset mitt er hvitt på hvitt utenom enkelte møblement. Ikke for mye ting fremme som samler støv. Det gir meg ro. 

Jeg syns det er veldig fint å se andre bor i fargerike hjem, men jeg kunne aldri bodd der selv. 

Anonymkode: 48c0c...00f

• Liker 3
Skrevet

Synes hvitt er fint som kontrast, men hjemme hos oss er alle vegger malt i farger. På soverom og arbeidsrom er det rolige, duse farger, stue og kjøkken har friske farger, mens på rom hvor det er litt fart (gang, toalett) er det spreke farger. Velger heller beige/sand over hvitt.

Grått er ikke velkomment i det hele tatt som veggfarge, tar heller helhvitt over de depressive grå rommene i kalkmaling alle skulle ha en stund. Grøss.

Anonymkode: ce457...9d0

• Liker 6
Skrevet

Om en ikke liker hvitt, så er det bare å male når en har kjøpt det. Men alle liker ikke fargeglade vegger, og det er enklere å forholde seg til hvitt med det en har av interiør.

Om det sto mellom to like objekter, en som er malt i grått, svart, blått, sand osv og en som var helt hvit, så hadde jeg personlig valgt den hvite.

Anonymkode: f33dd...71d

• Liker 2
Skrevet

De liker hvitt?

Anonymkode: 80ac9...a0a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes både svart og hvitt er triste "farger" å ha i hjemmet. Jeg elsker ulike nyanser av blått og grønt på veggene. Heldigvis er det lett å endre farger selv. 

Anonymkode: e27a2...822

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker hvitt. Det er veggene og taket hjemme hos meg. Jeg liker heller å bruke litt puter/lys/gardiner/pynt med farger. Kunne tenkt meg å male soverommet mitt i en fin blå/grønn farge. Men det er det eneste. Syntes hvitt er så klassisk og fint. Går aldri lei :) 

Anonymkode: 89b3d...9ef

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir alltid sliten på ikea av alle inntrykk, men i de rommene som er malt i mørke farger setter jeg meg ned for å koble ut og slappe av. Jeg tror ikke hvitt er for meg. Har add da.

Anonymkode: 2999c...5f4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo ikke meningen du skal fortsette å leve i dem hvite bare fordi man må velge EN farge når bygget er nytt. Akkurat slik du møblerer et hus du flytter inn i må du også male det dine farger. 

Hva mener du skulle være alternativet? Sorte vegger? Sparklede, umalte vegger?

Anonymkode: 7da78...154

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes både svart og hvitt er triste "farger" å ha i hjemmet. Jeg elsker ulike nyanser av blått og grønt på veggene. Heldigvis er det lett å endre farger selv. 

Anonymkode: e27a2...822

jeg tror mange ikke vet det, men mange får psykologiske problem u-viten av at hjem er uten "energi og livgivende" der.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...