AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #1 Skrevet 4. november 2021 Må man reise flere ganger til legen for det eller holder det med en gang så bli sykemeldt på dagen? Orker egentlig ikke til legen, for til og med på telefon når jeg snakker med noen om det så gråter jeg så mye at jeg ikke klarer å holde samtalen.. Jeg prøver å holde ut til desember eller januar, siden jeg er lærling og må ha noe tid på sykehjem.... Jeg har aldri følt meg så nede før som nå. Tvinger meg selv hver dag til en jobb jeg ikke takler. Tok bare noen dager før jeg ringte opplæringskontoret for å prøve å bytte plass, det var ikke plass til å flytte meg noen steder, så jeg har vært der siden 1 september. Jeg prøver å tenke på andre ting jeg heller kan utdanne meg, selvom helsefagarbeider er nr 1 på lista så orker jeg ikke å jobbe mer på det sykehjemmet... biter tennene sammen en stund til... Anonymkode: 58498...157
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Hva er det som gjør at du mistrives så sterkt? Spør fordi jeg er oppriktig veldig interessert i arbeidsmiljø og hvordan det kan forbedres. Anonymkode: b5cd4...4c5 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva er det som gjør at du mistrives så sterkt? Spør fordi jeg er oppriktig veldig interessert i arbeidsmiljø og hvordan det kan forbedres. Anonymkode: b5cd4...4c5 Pga dårlig arbeidsmiljø Anonymkode: 58498...157 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Hvis du blir syk av arbeidsmiljøet kan du bli sykemeldt. Jeg ble syk, fikk kronisk hodepine, gråt så fort jeg var alene noen minutter, sov ikke, blødde neseblod hver morgen før jobb så jeg måtte vaske blod av skoene og gulvet i gangen mer enn en gang. Du bør snakke med legen, kanskje du kan bestille time på nettsiden til legesenteret så slipper du å gråte i telefonen. Anonymkode: 9d18e...581 6
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hva er det som gjør at du mistrives så sterkt? Spør fordi jeg er oppriktig veldig interessert i arbeidsmiljø og hvordan det kan forbedres. Anonymkode: b5cd4...4c5 Mqn får pekefinger av enkelte der om man ikke har vasket matemballasje plasten før den lastes i plast. Plastposer til skittentøy er fyfy for flere men i forhold til eksamen er det hva man skal gjøre (putte skittentøy i plastpose så man unngår å legge på gulv eller rene overflater). De er så jævlig stresset og skal peke på alt som er feil. Det er ikke rom for å gjøre feil en gang, man bli jo snakket til selv om det ikke er noe alvorlig. Er heeeelt jævlig der. Vet at flere lærlinger mener det samme. En oppgave jeg skrev helt riktig ble avslått fordi jeg burde skrevet litt mer om en sengeliggende pasient. Det hadde ingenting med spørsmålet på oppgaven å gjøre. Oppgaven lurte på hva jeg la i et begrep, og beskrive kort. Anonymkode: 58498...157
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mqn får pekefinger av enkelte der om man ikke har vasket matemballasje plasten før den lastes i plast. Plastposer til skittentøy er fyfy for flere men i forhold til eksamen er det hva man skal gjøre (putte skittentøy i plastpose så man unngår å legge på gulv eller rene overflater). De er så jævlig stresset og skal peke på alt som er feil. Det er ikke rom for å gjøre feil en gang, man bli jo snakket til selv om det ikke er noe alvorlig. Er heeeelt jævlig der. Vet at flere lærlinger mener det samme. En oppgave jeg skrev helt riktig ble avslått fordi jeg burde skrevet litt mer om en sengeliggende pasient. Det hadde ingenting med spørsmålet på oppgaven å gjøre. Oppgaven lurte på hva jeg la i et begrep, og beskrive kort. Anonymkode: 58498...157 Du er tydeligvis et av disse barna med curlingforeldre. Ærlig talt, lær deg å ta imot kritikk. Du kan ikke seriøst mene at du skal sykemeldes fra din første jobb fordi du får beskjed om at du har gjort noe feil? I så fall har du ikke noe å gjøre i arbeidslivet. Anonymkode: 46079...d89 26
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du blir syk av arbeidsmiljøet kan du bli sykemeldt. Jeg ble syk, fikk kronisk hodepine, gråt så fort jeg var alene noen minutter, sov ikke, blødde neseblod hver morgen før jobb så jeg måtte vaske blod av skoene og gulvet i gangen mer enn en gang. Du bør snakke med legen, kanskje du kan bestille time på nettsiden til legesenteret så slipper du å gråte i telefonen. Anonymkode: 9d18e...581 Jeg føler meg på gråten / klump i halsen alle dagene jeg må på jobb, og etter jobb. Søvnvansker og utmattet, men vet ikke helt om legen kommer til å syntes det er nok til å sykemelde. Jeg har det litt verre enn jeg ønsker å si til legen. Hvis jeg sier jeg snart ikke orker mer er jeg redd de sender bekymringsmelding til barnevern siden jeg har 2 små. Det er verre å gråte når jeg skal dit, herre min hatt, jeg kommer til å måtte be om å sitte på et rom til jeg er ferdig med gråtingen så jeg slipper å gå gjennom venterommet å møte kjente... Anonymkode: 58498...157
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #8 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er tydeligvis et av disse barna med curlingforeldre. Ærlig talt, lær deg å ta imot kritikk. Du kan ikke seriøst mene at du skal sykemeldes fra din første jobb fordi du får beskjed om at du har gjort noe feil? I så fall har du ikke noe å gjøre i arbeidslivet. Anonymkode: 46079...d89 Jeg er ikke et barn. Jeg har jobbet i bolig også innenfor helse. Men de behandler meg der som om jeg ikke har følelser. Det handler ikke om at de sier jeg har gjort noe feil. Det er måten de sier det på. For eksempel gifteringen min var på i starten. Det var ikke snakk om å fortelle hvordan det er etter boka, men hun var så direkte å sa at å gå med ring på arbeidslivet er det kråsligste hun visste om det fulgte med meg hjem og i maten min, jeg var full av bakterier, smykker i helsevesenet hadde hun hatt kurs om, og hun hadde vært gift i 30 år uten å gå med ring på jobb. Hun snakket til meg på en sånn måte at en annen kollega reagerte og kom til meg etterpå om spurte hvordan det menneske kunne snakke til meg sånn. Anonymkode: 58498...157 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #9 Skrevet 5. november 2021 Du høres veldig skjør og oversensitiv ut. Å få tilsnakk for å gjøre noe så uhygienisk som å gå med ring på jobb på sykehjem må du faktisk tåle, samme med å få korreksjon når du gjør feil. Du fremstår som å ha veldig lite selvinnsikt. Anonymkode: 7e951...1c6 15
Serafin Skrevet 5. november 2021 #10 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Må man reise flere ganger til legen for det eller holder det med en gang så bli sykemeldt på dagen? Orker egentlig ikke til legen, for til og med på telefon når jeg snakker med noen om det så gråter jeg så mye at jeg ikke klarer å holde samtalen.. Jeg prøver å holde ut til desember eller januar, siden jeg er lærling og må ha noe tid på sykehjem.... Jeg har aldri følt meg så nede før som nå. Tvinger meg selv hver dag til en jobb jeg ikke takler. Tok bare noen dager før jeg ringte opplæringskontoret for å prøve å bytte plass, det var ikke plass til å flytte meg noen steder, så jeg har vært der siden 1 september. Jeg prøver å tenke på andre ting jeg heller kan utdanne meg, selvom helsefagarbeider er nr 1 på lista så orker jeg ikke å jobbe mer på det sykehjemmet... biter tennene sammen en stund til... Anonymkode: 58498...157 Du kan få en telefonkonsultasjon med legen hvis du ikke orker å dra til legekontoret. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #11 Skrevet 5. november 2021 Så slemme svar som er her.. Det går faktisk an å snakke til lærlinger på en hyggelig måte, og det ts beskriver her hørtes ikke ut som et godt arbeidsmiljø.. Man kan ta imot kritikk, men det skal ikke være mer av det enn positiv feedback.. Bestill legetime digitalt, tror du må belage deg på å møte legen. Ikke gi opp drømmen din innen helse. Kan det gå an å bytte lærling plass? Mange gjør det. Lykke til Anonymkode: f9e6e...858 19
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #12 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg føler meg på gråten / klump i halsen alle dagene jeg må på jobb, og etter jobb. Søvnvansker og utmattet, men vet ikke helt om legen kommer til å syntes det er nok til å sykemelde. Jeg har det litt verre enn jeg ønsker å si til legen. Hvis jeg sier jeg snart ikke orker mer er jeg redd de sender bekymringsmelding til barnevern siden jeg har 2 små. Det er verre å gråte når jeg skal dit, herre min hatt, jeg kommer til å måtte be om å sitte på et rom til jeg er ferdig med gråtingen så jeg slipper å gå gjennom venterommet å møte kjente... Anonymkode: 58498...157 Kan du ikke si at det er veldig dårlig arbeidsmiljø på jobben? Og at det går utover helsen din? Si at det tapper deg for energi og du ønsker å bli sykmeldt så du kan få en pause. Si at du er redd for at fastlegen skal sende bekymringsmelding til barnevernet, og at det ikke er behov for det. Anonymkode: 74611...e20
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #13 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Pga dårlig arbeidsmiljø Anonymkode: 58498...157 Oi, du er ikke den skarpeste kniven stakkars. Anonymkode: 452d6...e80
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #14 Skrevet 5. november 2021 Et problem er at dårlig arbeidsmiljø ikke gir rett på sykemelding. Hvis deg gjør deg syk slik at sykdomskriteriet er oppfylt kan det alikavel utløse grunn til sykemelding. Tipper du må treffe legen, men vær forberedt på at legen kan problematisere det. https://www.arbeidsmiljo.no/sykemeldt-arbeidsmiljo/ Anonymkode: 88406...3b0 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #15 Skrevet 5. november 2021 Har du snakket med veilederen din og avdelingsleder? Anonymkode: 6161a...756 11
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #16 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ikke et barn. Jeg har jobbet i bolig også innenfor helse. Men de behandler meg der som om jeg ikke har følelser. Det handler ikke om at de sier jeg har gjort noe feil. Det er måten de sier det på. For eksempel gifteringen min var på i starten. Det var ikke snakk om å fortelle hvordan det er etter boka, men hun var så direkte å sa at å gå med ring på arbeidslivet er det kråsligste hun visste om det fulgte med meg hjem og i maten min, jeg var full av bakterier, smykker i helsevesenet hadde hun hatt kurs om, og hun hadde vært gift i 30 år uten å gå med ring på jobb. Hun snakket til meg på en sånn måte at en annen kollega reagerte og kom til meg etterpå om spurte hvordan det menneske kunne snakke til meg sånn. Anonymkode: 58498...157 Du må lære å snakke tilbake. Anonymkode: 51df3...03f
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #17 Skrevet 5. november 2021 Man får ikke automatisk sykemelding for dårlig arbeidsmiljø/kollegaer. Du må være så pass syk at legen bedømmer at du ikke er i stand til å jobbe (leger bedømmer forskjellige her). Jeg utviklet angst av en tidligere jobb og gråt på vei til jobb, på jobb osv. ble mobbet av en mellomleder og han sin leder gjorde ikke noe. Jeg fikk to ukers sykemelding fordi jeg ble satt på medisiner. Det var ikke snakk om sykemelding fordi det er dårlig på jobben. du må snakke med veilederen din. Anonymkode: 8ed47...df3 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #18 Skrevet 5. november 2021 Kanskje ikke så lett, men det er nå du må prøve å tenke langsiktig og hvorvidt det er smart å bli sykemeldt med tanke på referanse og veien videre i forhold til jobb. Bruk 10 minutter på å sette deg inn i retningslinjene på jobben din, smil og si takk for at du sa i fra hvis noen retter på deg. Det gir et positivt inntrykk selv om det raser inne i deg. Gjør det beste du kan og det er snakk om ca 35 arbeidsdager til 1 januar og etter det kan du gjøre hva du vil. Ta utdanning eller noe helt annet. Det er ikke enkelt med et kjipt arbeidsmiljø, men man kan prøve å snu det til noe positivt. F. eks bruke det som motivasjon for å klare ta en utdanning så du slipper miljøer som dette og hvor man har andre omgangsformer. Anonymkode: aa9f2...940 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #19 Skrevet 5. november 2021 Jeg tror at du er veldig ung og usikker og sårbar. Man er gjerne det på sin første jobb. Men i arbeidslivet og i livet generelt så er det slik at enkelte ting må man bare tåle. Man kan bare ikke få en meltdown fordi noen ber deg vaske plasten skikkelig før den sorteres. Skal man komme seg igjennom livet må man tåle å få en kommentar om at "her gjør vi det på denne måten" å så tilpasser du deg deretter. Vi gjør mye på min jobb jeg ikke liker, men jeg gjør det slik de vil fordi at slik er det de gjør det på den arbeidsplassen. Å få tilsnakk/kritikk er aldri noe godt, men det er en del av livet det også og det er bedre at kollegaene dine sier ifra enn at de går og irriterer seg bak ryggeb din. Jeg synes du skal prate med lederen din om dette. Du trenger ikke stortrives, men jeg tror at du kommer deg igjennom de siste to mnd her så kan du finne noe annet. Det er to mnd av livet ditt. Det klarer du. Såpass må man nesten bare klare. Dette blir bedre når du blir eldre. Hvis du hopper av og sykemelder deg nå er terskelen enda lavere for slikt neste gang og så ender du opp som en person som må behandles som porselen og forsvinner i sykemelding med en gang noen sier noe på arbplassen. Det er forferdelig trassig og ustabilt for alle involverte Anonymkode: ddc3a...0ea 3
Knoot Skrevet 5. november 2021 #20 Skrevet 5. november 2021 (endret) Kommunikasjon i ledelse er en viktig del av utdanningen, og det er en god grunn til det. Avsender ---- budskap --> mottaker. Måten vi gir tilbakemelding på er avgjørende om det fører til forbedring eller om mottakeren tolker det som et angrep. Det er også derfor ikke alle bør bli ledere. Har selv opplevd mye rar tilbakemelding. Hvis andre kollegaer reagerte på hvordan hun ene gav tilbakemelding så er det jo lov å stille seg spørsmålstegn om hva og hvordan tilbakemeldingen ble gitt. Endret 5. november 2021 av Knoot 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå