Hei på deg :) Skrevet 4. november 2021 #1 Skrevet 4. november 2021 (endret) Hei. Jeg er en jente 20 år og tar opp fag nå i høst og fram til sommeren. Etter som jeg ikke fikk helt den karakteren jeg ønsket på ene eksamen skal det litt til for at jeg kommer inn på drømmestudiet, men om jeg venter enda et år og får 2 alderspoeng skal det gå (Høyst sannsynlig), men det frister ikke veldig med enda et friår før utdanning. Planen er uansett å flytte i kollektiv med noen venner, for jeg orker virkelig ikke bo hjemme et helt år til haha. Pappa syns jeg bør finne et nytt studie og sier jeg helt sikkert blir fornøyd med det og. Er det verdt å vente et år ekstra for å komme inn? Og hva om jeg må vente to? Er det da enda verdt det? Har allerede gått et år på folkehøgskole så det er nok ikke et alternativ nå. Takk for svar. - Endret 4. november 2021 av Hei på deg :)
Knirke Skrevet 5. november 2021 #2 Skrevet 5. november 2021 Hva er drømmestudiet ditt da? og hva er alternativene? 1
Mhmjadda Skrevet 5. november 2021 #3 Skrevet 5. november 2021 Du utdanner deg for deg selv, og ikke pappaen din. Klart det kan være verdt det, det må du kjenne på selv. Planlegg litt strategisk for hva du gjør i mellomtiden, så kan det tilogmed bli en fordel for deg senere. 1
Sokkar Skrevet 5. november 2021 #4 Skrevet 5. november 2021 (endret) Hei 😊 Drømmestudiet, hva er der? Mange studier er like, og kan gi samme jobber. Dersom du får 2 alderpoeng og i tillegg tar et årsstudium neste år, så får du 2 poeng ekstra. I tillegg kan det hende andre byer har lavere snitt. Dersom studiet er verdt å flytte for? Edit: er eksamenen som privatist? Isåfall kan du ta oppatt faget, for å få bedre karakterer til våren? Endret 5. november 2021 av Sokkar
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #5 Skrevet 5. november 2021 Hvis du må ta fag fra videregående flere ganger i voksen alder for å få «karakteren du ønsker deg» så du kan komme inn på et prestisjestudie kommer du trolig til å slite deg ut på studiet og i arbeidslivet. Kravene er høye og konkurransen er hard. Du kommer til å konkurrere mot folk som fikk «karakteren de ønsket seg» på første forsøk i yngre alder enn du er nå. Kjenn dine begrensninger. Anonymkode: 699cd...8a3 4
Gjest Kastanjefrø Skrevet 5. november 2021 #6 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvis du må ta fag fra videregående flere ganger i voksen alder for å få «karakteren du ønsker deg» så du kan komme inn på et prestisjestudie kommer du trolig til å slite deg ut på studiet og i arbeidslivet. Kravene er høye og konkurransen er hard. Du kommer til å konkurrere mot folk som fikk «karakteren de ønsket seg» på første forsøk i yngre alder enn du er nå. Kjenn dine begrensninger. Anonymkode: 699cd...8a3 lol. Jeg kan garantere deg at dette ikke er tilfellet med mindre det er snakk om nanoteknologi eller kybernetikk
Yoshi Skrevet 5. november 2021 #7 Skrevet 5. november 2021 Ta et årsstudium i noe spennende om du ikke kommer inn. Eventuelt (eller i tillegg) ta eksamen på nytt som privatist.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #8 Skrevet 5. november 2021 Absolutt verdt å vente et år. Et virker veldig lenge når man er 20, men det er over på et blunk. Anonymkode: 53801...9a1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #9 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du må ta fag fra videregående flere ganger i voksen alder for å få «karakteren du ønsker deg» så du kan komme inn på et prestisjestudie kommer du trolig til å slite deg ut på studiet og i arbeidslivet. Kravene er høye og konkurransen er hard. Du kommer til å konkurrere mot folk som fikk «karakteren de ønsket seg» på første forsøk i yngre alder enn du er nå. Kjenn dine begrensninger. Anonymkode: 699cd...8a3 Du kan ikke være seriøs. Jeg kjenner flere som har tatt opp fag for å komme inn på f.eks medisin og de har alle kommet seg igjennom studiene med glans, flere har også tatt doktorgrad og videre akademiske grader. Det er helt vanlig å ikke gå ut med over 6 i snitt fra videregående, selv for de "aller smarteste". Anonymkode: e269c...64b 5
Iia Skrevet 5. november 2021 #10 Skrevet 5. november 2021 Hei TS, ingen kan si til deg om det er verdt å vente på drømmestudiet eller ikke. Det er det bare du som kan vurdere. Noen har mange "drømmestudier", eller mange retninger de gjerne kan gå i. For dem er det kanskje like greit å starte på "drømmestudie nr 2" fremfor å vente på plass på "Drømmestudie nr 1". Andre har et sterkt ønske om ett spesielt studie. For dem er ofte ventingen verdt det. Bare du vet hvor mye det betyr for deg å komme inn. Betyr det mye, ville jeg ventet, var jeg deg. Du skal jobbe så mange år, og det er viktig å jobbe med noe du virkelig vil. Selv jobbet jeg hardt for min utdannelse. Veldig hardt. Men det er jeg glad for i dag, jeg har aldri angret på det.
Gjest supernova_87 Skrevet 5. november 2021 #11 Skrevet 5. november 2021 Jeg hadde lett brukt 1 år til på å komme inn på drømmestudiet da jeg var 20. Men ville tatt et årsstudium for å få 2 tilleggspoeng. Og samtidig evt tatt opp fag for å forsikre at jeg kom inn.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #12 Skrevet 5. november 2021 Jeg vil si det kommer an på hva studiet er. Er du en av de som jobber i mange år for å komme inn på medisin så kan det absolutt være verdt det, og da finnes det heller ingen tilsvarende retninger som gir lik jobb. Men jobber du for å komme inn på et studium med mye lavere snitt eller der det er flere muligheter for å få samme jobben, så er jo spørsmålet om du bør vurdere ett annet studie. Er det evt et annet studiested med lavere snitt du kan søke deg til? Anonymkode: 98136...1c4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå