Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her på kan dere som selv vet og kan innrømme at dere er pene (kom igjen, alle ser det) fortelle litt om hvordan livet som pen har vært. 

Jeg har alltid lurt på hvordan det er å gå gjennom livet som pen, om det er veldig annerledes enn for oss med helt middels utseende. 

I dag er jeg veldig fornøyd med meg selv og har et flott liv, men lurer likevel på hvordan det har vært for dere vakre i ungdoms- og voksenliv. Har du alltid vært fornøyd med utseendet? Har du opplevd spesielle fordeler eller bakdeler med å se bra ut? Var dere populære på skolen og hadde det gøy?

Anonymkode: 4d8df...de0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke det har gitt meg spesielt mange fordeler, har måttet kjempe like mye som alle andre.  Kanskje litt lettere å sjarmere menn for å gjøre ting lettere, men spiller ikke på det og flørter ikke med andre.  Aldri vært sånn.  Er vel heller hu litt strenge pene.  

Anonymkode: 5b72c...488

Skrevet

Meg over...glemte å skrive at jeg ble mobbet i 6-7 år på skolen og var ikke ansett som spesielt pen da jeg var unge.  Var helt vanlig. 

Anonymkode: 5b72c...488

Skrevet (endret)

Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvordan man skal definere «pen». Det er så subjektivt.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Jeg har alltid blitt fortalt at jeg er pen. Husker på min første praksisplass at jeg ble fortalt av en ansatt «du kommer aldri til å få problemer med å få deg jobb, du som er så pen», om det stemte eller ikke vet jeg ikke, men har i hvert fall aldri slitt med å få jobb. Da jeg jobbet med barn ble det kommentert av en ansatt «jeg tror barn tiltrekkes av deg siden du er så pen». Flere kommentarer har jeg fått i samme gate. Må ærlig si at det faktisk har irritert meg litt, som om det å være pen forklarer hvorfor andre mennesker liker meg osv. for å svare på et annet spørsmål; jeg har uten tvil hatt tider der jeg ikke har vært fornøyd med meg selv, og vært usikker på både det ene og det andre, og andre tider strake motsetningen. Tror egentlig det er ganske menneskelig. På skolen var jeg veldig nøytral, jeg fikk absolutt en plass hos de populære, men passet samtidig ikke helt inn. Jeg er nemlig også ganske rar, muligens litt for rar til å være «kul». En annen ting jeg har merket meg er at enkelte klær som det er greit at andre bruker ikke er like greit på min kropp. På en varm sommerdag i jobbsammenheng så hadde jeg et skjørt som rakk meg over knærne. Jeg fikk en kommentar om dette, det var kanskje ikke helt passende. Likevel kunne jeg observere fler denne dagen som hadde lik lengde som meh, gjerne korte, som ikke fikk kommentarer på dette. Da jeg gikk på ungdomsskolen var jeg veldig godt likt av lærerne, det har jeg alltid vært. Den ene læreren tipset meg Tim å bruke hvit genser på muntlig eksamen, jeg brukte ofte min ene hvite genser som både var stram og litt gjennomsiktig. Jeg skjønte fort tegninga. Kan også oppleve at det å gå uten bh er annerledes enn en med mindre bryster, folk stirrer, kommenterer og tar seg friheter. Jeg har 1000 andre opplevelser jeg kunne fortalt om i den sammenheng. Kan ikke si med sikkerhet at noen av disse opplevelsene har noe å gjøre med utseende mitt, men det kan spekuleres i.

Anonymkode: 5d550...d14

• Liker 1
Skrevet

Den eneste fordelen jeg kan si jeg har hatt er i forhold til gutter/menn. Jeg har sjeldent blitt avvist.

Men, sånn ellers kan jeg ikke si at jeg har hatt noen fordeler. Jeg har egentlig elendig selvtillit. 

Anonymkode: 74e29...ed1

Skrevet

Det er mange fordeler med det, menn som spanderer alt på deg osv. Synes også det er noen ulemper, for eks. Jeg har opplevd mye sjalusi fra folk jeg ikke kjenner. Mann som prøvde seg på meg på byen, og dama kom bort og slo meg ned, og jeg avviste han til og med. Fremmede folk som sprer usanne rykter om deg, men det kan vel alle oppleve.  Vi pene er mer utsatt, føler jeg. Opplevd at folk har utgitt seg for å være meg og stjålet bildene mine fra instagram. Mange tror jeg er bitch bare de ser meg, helt til de blir kjent med meg. Det er både fordeler og ulemper med å være pen :) 

Anonymkode: e5d9b...711

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mange fordeler med det, menn som spanderer alt på deg osv. Synes også det er noen ulemper, for eks. Jeg har opplevd mye sjalusi fra folk jeg ikke kjenner. Mann som prøvde seg på meg på byen, og dama kom bort og slo meg ned, og jeg avviste han til og med. Fremmede folk som sprer usanne rykter om deg, men det kan vel alle oppleve.  Vi pene er mer utsatt, føler jeg. Opplevd at folk har utgitt seg for å være meg og stjålet bildene mine fra instagram. Mange tror jeg er bitch bare de ser meg, helt til de blir kjent med meg. Det er både fordeler og ulemper med å være pen :) 

Har også opplevd mange ganger, at fremmede menn har prøvd seg på meg på instagram og når jeg ikke svarer så skriver de en hel bok om hvor "hore" jeg er. Blir ikke sjokkert av noe lenger 😅

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Gjenferdet said:

Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvordan man skal definere «pen». Det er så subjektivt. Men jeg anser meg som relativt pen, og har ikke hatt noe enkelt liv i det hele tatt. Et helvete uten sidestykke har det vært. Jeg kan ikke se at utseendet har gitt meg en eneste fordel. Hjelper ikke å være pen når man er syk.

Fysisk attraktivitet er ikke spesielt subjektivt om du holder fetisjer og sære preferanser utenfor. De ser ganske fort hvem som er stygg og hvem som er pen, og her er det lite variasjon. En 2’er vil de aller aller fleste kalle stygg, mens en 9’er nok alle omforent om er pen selv om de kan ha andre preferanser. 

Anonymkode: 4d3be...94c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fysisk attraktivitet er ikke spesielt subjektivt om du holder fetisjer og sære preferanser utenfor. De ser ganske fort hvem som er stygg og hvem som er pen, og her er det lite variasjon. En 2’er vil de aller aller fleste kalle stygg, mens en 9’er nok alle omforent om er pen selv om de kan ha andre preferanser. 

Hvem bestemmer hvem som er en 2er og hvem som er en 9er? Det er jo helt subjektivt, og samtidig fullstendig meningsløst og intetsigende å skulle sitte å rate folk fra 1-10. Det var slik folk gjorde på ungdomsskolen.

• Liker 3
Skrevet (endret)

På barneskolen og ungdomskolen hadde jeg dårlig selvtillit og følte meg stygg. Jeg var lubben, gikk med grå tannregulering (takk mamma og pappa) og hadde ihjelbleka hår. Fikk  aldri oppmerksomhet eller kommentarer om at jeg var pen.

I 20 årene fikk jeg kommentarer og oppmerksomhet på grunn av hvordan jeg så ut. Det var hyggelig, men jeg la alt for mye i hva andre syntes om mitt utseende. Jeg ble selvopptatt av og fokusere så mye på det.

Jeg har følt meg som verdens styggeste, og jeg har følt meg smellvakker. På innsiden var jeg akkurat den samme, med samme dårlig selvtillit. Nå er jeg 35 år, og har slått meg til ro med utseendet mitt. Jeg ser ikke ut som en fotomodell, men det er helt greit. For det hadde ikke vært meg.  

Endret av miaw
  • Liker 1
Skrevet

Har alltid hørt mye kommentarer om at jeg er «pen» og «vakker». Vet det vel selv, siden det har blitt sagt som et faktum. Det det har gjort i barne/ungdomsårene:

•Vanskeligere å bli kjent og akseptert av andre jenter, mye misunnelse antar jeg. Andre jenter kunne prøve å sette meg i et dårlig lys ofte eller var falskt hyggelige for så å spre stygge rykter osv. Lærte fort å trives bedre med guttevenner, men da ble det jo problemer når disse fikk seg kjærester som ikke var like begeistret for vennskapet..

•Mye uønsket oppmerksomhet. Lærte fort å ikke kle meg «utfordrende», fordi jeg ikke ønsket å bli beglodd i stedet for lyttet til. 

•Har sluppet å ha dårlig selvtillit på utseende. Har alltid vært komfortabel med meg selv og det har vært en fordel i forhold Feks. Men, ble veldig opptatt av å undersøke om folk likte meg for den jeg faktisk er. 

Man blir bedre behandlet rundt om kring som pen, som voksen vel å merke. Det kan være litt vanskelig i ungdomsårene på grunn av det beskrevet over, men som voksen blir man ikke like mye seksualisert og har lært seg å sende ut signaler som gjør at den typen holder seg unna.
Jeg merket det først når jeg ble gravid og la på meg ganske mye. Plutselig fikk jeg ikke like god service når jeg var ute og handlet, eller ble tilbudt hjelp til ditt eller datt hvis noe skjedde. Jeg la også merke til, først da, at ingen så på meg 🙈😂 Hadde ikke tenkt over at blikkene var der overalt, før de ikke var det. 

Nå er jeg 35 og blikkene er færre igjen. Deilig. Men, nå setter jeg pris på de få som er der ☺️ Jeg føler at folk er mer åpne mot meg nå, enn de var tidligere. 

Det kan være litt ensomt å være «pen», fordi det kan gjøre at andre enten er misunnelige og misliker deg, eller plasserer deg i en bås, som du ikke nødvendigvis ønsker å være i. Alle er mer enn sitt ytre og når utseendet blir veldig spesielt i en eller annen retning, så kan det være vanskeligere for folk å forstå hvem du er og hva som bor i deg. For pene folk kan være like usikre, utrygge, triste, ensomme, fulle av angst og selvdestruktive som andre. Det bare ser ikke sånn ut. 

Anonymkode: 44c3d...272

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, det finnes objektive kriterierer for skjønnhet, slik som symmetri, proporsjoner og balanse.

Anonymkode: d5979...daa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du alltid vært fornøyd med utseendet?

Anonymkode: 4d8df...de0

Nei, jeg har ikke alltid vært fornøyd med utseendet, og det tror jeg de færreste har uavhengig av hvor de ligger i terrenget. Er det ikke en del av å være kvinne - at du alltid kan være flottere? Og jeg tror de aller fleste sammenlikner seg oppover.

Har du opplevd spesielle fordeler eller bakdeler med å se bra ut?

Ja, det har jeg klart. Jobben jeg har har ingenting med utseende å gjøre, men det har vært en faktor i den totale pakken i ting jeg har gjort opp igjennom årene. Du får definitivt mer gratis, og selv om du uansett må overbevise på et personlig plan, gir alle (menn) deg en sjanse. Flere sjanser enn andre får.

Bakdelen er at du må jobbe litt hardere for vennskap med andre kvinner. Du må vise at du er grei, smart og på kvinners parti. For noen vil du alltid være vanskelig å like, dersom du er konvensjonelt attraktiv.

Kvinner som er en del år eldre vil ofte ha deg ryddet av veien, og det er ingenting å være sint for eller jobbe imot. Samfunnet er unødvendig brutalt mot kvinner ettersom de blir eldre, og den erfaringen gjør alle seg. Så jeg tenker man skal være raus.

Var dere populære på skolen og hadde det gøy?

Jeg var ikke en spesielt populær jente på barne- og ungdomsskolen, jeg var litt sjenert.  Jeg har alltid vært introvert, og er ikke veldig sosial. De populære jentene på skolen var først og fremst utadvendte, og drev med spesifikke idretter som var viktig da. Jeg tenkte da de var pene, men når jeg ser tilbake var de først og fremst utadvendte, samt at de fikk mye merkeklær av foreldre, som var viktig på den tiden. 

På videregående hadde utseendet litt mer å si, men jeg gikk på en sentrumsskole i Oslo sentrum vest, og det var mange pene jenter, og flere som brukte mer penger på frisør, sminke og klær enn meg. Det var litt som å jobbe i showbiz, nivået var veldig høyt. Jeg begynte likevel så smått å merke at gutter syntes jeg var pen, men jeg var ikke 'innafor' blant de kule jentene. Min hayday begynte litt senere, rundt 21.

Anonymkode: 56962...b09

Skrevet

Jeg er ikke sexy-pen, men mer Cate Blanchett/Julia Roberts-pen.

Det er nok en forskjell på hvordan type pen man er.

Jeg har sluppet unna å bli fryst ut og mobbet.

Alle jenter har ønsket å være venn med meg.

Jeg har heller ikke blitt sjekket opp av slibrige menn.

Snille, gode menn har vært interessert i meg, og jeg er blitt behandlet veldig godt i forhold.

Jeg får ofte høre at jeg er pen, og at jeg ser så snill ut.

Jeg føler jeg har fått mange fordeler på grunn av hvordan jeg ser ut.

Mannen min sier hele tiden at han synes jeg er så vakker, og det er veldig hyggelig å høre ❤️

Jeg tenker ofte at jeg ser pen ut når jeg ser på meg selv i speilet, og det er en god følelse.

Anonymkode: add35...122

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...