AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #1 Del Skrevet 4. november 2021 Ehm... Dette er kanskje skikkelig tett problemstilling, men her kommer det. Barnet fyller 5 om et par mnd og hun fikk skøyter av oss i fjor vinter. Hun har akebrett. Nå gjenstår det ski. Jeg hater å stå på ski. Mannen har ikke stått på ski før fordi han ikke er norsk. Foreldrene mine kommer garantert til å ville kjøpe ski til barnet vårt, presse oss til å kjøpe ski, og ringe hver helg for å spørre om vi har vært og stått på ski. De vet at vi ikke liker å stå på ski. Datteren min synes helt sikkert det er moro, så nå vurderer jeg faktisk å kjøpe et par ski til henne, og finne noe billig til meg selv og prøve. Liksom komme mine foreldre i forkjøpet fra denne begivelsen. Altså, huff, jeg føler meg slem, de er utrolig nydelige og engasjerte, men de har kommet oss i forkjøpet på alt av uteaktiviteter, og spørsmål om vi har vært ute med det.. Og vi er jo masse ute! Men noen ganger er vi ikke det, og da er det som at det er feil. Er jeg teit? Finnes det noen familier som ikke står på ski? Bør jeg som voksen omsorgsperson kjøpe meg ski og late som jeg liker det for barnet mitt tilfelle hun synes det er moro? Blir det uansvarlig å si til foreldrene mine at de ikke skal kjøpe ski, og vi drøyer hele opplegget til hun begynner på skolen? Finnes det billige ski for voksne? Anonymkode: 82fd6...6da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Del Skrevet 4. november 2021 Ser at det ble litt gramatikkfeil og dårlig språk, jeg har migrene i kveld. Anonymkode: 82fd6...6da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #3 Del Skrevet 4. november 2021 Hvorfor liker du ikke å stå på ski? Det hjelper ofte å øve og lære seg litt, se noen teknikkvideoer, så du vet litt hvordan du skal gjøre det. Det viktigste er uansett å lære seg å bremse (ploge) Anonymkode: 5b640...87c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg er som deg. Jeg hater å stå på ski. Sånn virkelig og intenst. Aldri likt det. Samtidig ser jeg at et minimum av skiferdigheter er greit å ha for barn. Så da min eldste sønn ble 4 år kjøpte jeg meg ski. De ble kjøpt for 15 år siden og er de samme jeg bruker fortsatt. Alle mine barn har lært å gå på ski, men de er ingen skientusiaster de heller. Dersom de må gå noen km på ski så klarer de det. Mer trengs ikke. Kjøp et par billige ski. Stå litt innimellom. Kanskje foreldrene dine kan gå på ski med henne? Anonymkode: 847fc...5dd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor liker du ikke å stå på ski? Det hjelper ofte å øve og lære seg litt, se noen teknikkvideoer, så du vet litt hvordan du skal gjøre det. Det viktigste er uansett å lære seg å bremse (ploge) Anonymkode: 5b640...87c Jeg kan stå på ski, har vært tvunget med på tur i alle år da jeg var yngre. Jeg har prøvd langrenn og slalåm og diverse, men jeg synes ikke det gir meg noe glede. Er faktisk ganske god på langrenn.. Anonymkode: 82fd6...6da 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #6 Del Skrevet 4. november 2021 La de entusiastiske besteforeldrene stå for skiopplæringen, du kommer uansett til å være den "dummeste" i verden når mestringen er lav til å begynne med. Anonymkode: 27374...7e6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ehm... Dette er kanskje skikkelig tett problemstilling, men her kommer det. Barnet fyller 5 om et par mnd og hun fikk skøyter av oss i fjor vinter. Hun har akebrett. Nå gjenstår det ski. Jeg hater å stå på ski. Mannen har ikke stått på ski før fordi han ikke er norsk. Foreldrene mine kommer garantert til å ville kjøpe ski til barnet vårt, presse oss til å kjøpe ski, og ringe hver helg for å spørre om vi har vært og stått på ski. De vet at vi ikke liker å stå på ski. Datteren min synes helt sikkert det er moro, så nå vurderer jeg faktisk å kjøpe et par ski til henne, og finne noe billig til meg selv og prøve. Liksom komme mine foreldre i forkjøpet fra denne begivelsen. Altså, huff, jeg føler meg slem, de er utrolig nydelige og engasjerte, men de har kommet oss i forkjøpet på alt av uteaktiviteter, og spørsmål om vi har vært ute med det.. Og vi er jo masse ute! Men noen ganger er vi ikke det, og da er det som at det er feil. Er jeg teit? Finnes det noen familier som ikke står på ski? Bør jeg som voksen omsorgsperson kjøpe meg ski og late som jeg liker det for barnet mitt tilfelle hun synes det er moro? Blir det uansvarlig å si til foreldrene mine at de ikke skal kjøpe ski, og vi drøyer hele opplegget til hun begynner på skolen? Finnes det billige ski for voksne? Anonymkode: 82fd6...6da For et i-landsproblem... Anonymkode: f23a8...79a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er som deg. Jeg hater å stå på ski. Sånn virkelig og intenst. Aldri likt det. Samtidig ser jeg at et minimum av skiferdigheter er greit å ha for barn. Så da min eldste sønn ble 4 år kjøpte jeg meg ski. De ble kjøpt for 15 år siden og er de samme jeg bruker fortsatt. Alle mine barn har lært å gå på ski, men de er ingen skientusiaster de heller. Dersom de må gå noen km på ski så klarer de det. Mer trengs ikke. Kjøp et par billige ski. Stå litt innimellom. Kanskje foreldrene dine kan gå på ski med henne? Anonymkode: 847fc...5dd Ja det ser kanskje teit ut at jeg står i hagen med en kopp kaffe og ser på at hun tar noen runder rundt huset.. Vi for bare tvinge det i oss og prøve to tre ganger. Hvis hun liker det, blir det jo en koselig tur. Jeg kommer ikke til å la foreldrene mine få den gleden. Anonymkode: 82fd6...6da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): La de entusiastiske besteforeldrene stå for skiopplæringen, du kommer uansett til å være den "dummeste" i verden når mestringen er lav til å begynne med. Anonymkode: 27374...7e6 Det kunne vært et alternativ, men jeg er litt smålig. Mamma har alltid vært veldig engasjert og vil være den første som tar med barnet mitt her og der, lære henne det og det, og alle de spennende tingene skal skje med dem. Hun sa hun tenkte å lære barnet å sykle, da satte jeg ned foten, og sa at nei, det er min oppgave (hun lærte det i sommer av meg). Hun har hintet til at vi ikke er så flinke fordi vi ikke er så turentusiastiske og glad i å være ute i skog og mark. Altså, jeg har en magefølelse om at det er noen baktanker. Men jeg vet jo ikke for sikkert, det er jo veldig kos at de er så på, og det må de få lov til, men ikke alltid.. Anonymkode: 82fd6...6da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #10 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor liker du ikke å stå på ski? Det hjelper ofte å øve og lære seg litt, se noen teknikkvideoer, så du vet litt hvordan du skal gjøre det. Det viktigste er uansett å lære seg å bremse (ploge) Anonymkode: 5b640...87c Ikke alle liker ski. Jeg blir alltid kald og jeg liker ikke fart i nedoverbakker. Det er fryktelig vanskelig for skientusiaster å forstå. Derimot elsker jeg andre aktiviteter - fotball, håndball, fjellturer, dansing, klatring, buldring, kajakkpadling osv. Tro det eller ei, man kan leve et fullverdig liv uten ski i noen form. Men som jeg sa i forrige innlegg, jeg har presset meg til litt skigåing for å gi barn et minimum av skiferdigheter. Anonymkode: 847fc...5dd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #11 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg kan stå på ski, har vært tvunget med på tur i alle år da jeg var yngre. Jeg har prøvd langrenn og slalåm og diverse, men jeg synes ikke det gir meg noe glede. Er faktisk ganske god på langrenn.. Anonymkode: 82fd6...6da Kanskje prøve å snu fokuset litt, nå skal dere ut å kose dere på tur, om så det blir 100 meter, kakao og pølser før dere går tilbake igjen? Jeg ville også latt ungen prøve litt ski hjemme i hagen først, sånn at man ikke må gjøre alt samtidig som alle andre skal ut (sånn blir det i hvertfall her i helgene😅) Anonymkode: 5b640...87c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #12 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For et i-landsproblem... Anonymkode: f23a8...79a I-landsproblemer er også problemer 😊 TS: Jeg har ikke hatt ski på beina på 30 år, og jeg har ikke tenkt å begynne nå. Jentungen lubber hagen rundt noen ganger og er såre fornøyd. Mens jeg står med kaffekoppen. Jeg tviler på at hun blir spesielt god på ski heller, og det er faktisk helt greit. Anonymkode: 29e0b...8e4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #13 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg hater å gå på ski, og kommer ikke til å lære ungen det. Jeg klarer det så vidt hvis jeg må, men er pottesur hele veien fordi jeg ikke føler at jeg får det til. Mannen er heller ikke superfan, og går ikke på ski frivillig. Vi har alliert oss med en kompis som elsker det, så når ungen er stor nok skal de på tur sammen. Kommer også til å sende han på skikurs. Jeg skjønner at du føler på at dette skal du gjøre selv, men er det så nøye? Hvis dere er masse ute ellers, skader det egentlig at barnet får en positiv første opplevelse sammen med besteforeldrene sine? Vi er også masse ute og gjør andre ting, men tenker at akkurat dette tror jeg ikke vi klarer å gi noe glede over, så da er det like greit å overlate det til noen som kan det. Anonymkode: 41e1f...56a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #14 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg liker heller ikke å stå på langrennski, men har gjort det ett par ganger i voksenlivet. Men dere trenger ikke ski, for at barnet skal kunne gå på ski. Iallfall ikke når hun er så ung som nå. Kommer vel litt an på hvor dere bor, men der jeg bodde kunne vi gå turer, der barnet gikk på ski. Så fant vi en eller annen Bakke hun kunne stå litt i. Gikk selvsagt ikke i lysløpyper da, men det er heller ikke nødvendig. Anonymkode: b552e...294 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #15 Del Skrevet 4. november 2021 Alle skryter av felleski, har ikke prøvd det selv. Hadde uansett lagt meg litt høyere i prisklasse for å få ski som er bra. Anonymkode: ff0e4...0d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinte-my Skrevet 4. november 2021 #16 Del Skrevet 4. november 2021 Var den ungen som hatet å stå på ski, det var det absolutt verste jeg visste som barn. Men når sønnen min kom i en alder der det var naturlig for han å prøve ble det til at jeg kjøpte meg nye ski. Og syntes faktisk det er kjempetrivelig nå. Så det kan jo være verdt et forsøk! Ellers så har du jo faktisk alternativet å la besteforeldrene få den gleden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #17 Del Skrevet 4. november 2021 Samme her. Hater virkelig å stå på langrennski. Det gir meg ikke noe glede. Men må si at jeg er sommer menneske. Elsker alt med sommer og liker ikke noe med vinter, bortsett fra at det er mørkt når jeg legger meg. Anonymkode: 9147e...ec1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #18 Del Skrevet 4. november 2021 Du kan jo prøve, hvis du vil. Selv har jeg ikke hatt ski på beina siden jeg ble tvunget til det på skolen. Sønnen min på 9 liker det, men han klarer det fint uten meg. Jeg kjører ham og en kompis eller to til en skiarena, så koser de seg der mens jeg sitter i bilen, klar med kakao og niste når de vil ha pause. Når de er lei kjører vi hjem. Helt topp. Anonymkode: 1e60b...d06 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #19 Del Skrevet 4. november 2021 Ah takk for mange fine svar og råd folkens 😊 var faktisk litt hyggelig at ikke alle eeeelsker ski. Foreldrene mine har en magisk evne til å gjøre alt moro for datteren min, så det er kanskje en ide at hun får gå med dem. Selvom jeg ikke vil. Anonymkode: 82fd6...6da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #20 Del Skrevet 4. november 2021 Sinte-my skrev (8 minutter siden): Var den ungen som hatet å stå på ski, det var det absolutt verste jeg visste som barn. Men når sønnen min kom i en alder der det var naturlig for han å prøve ble det til at jeg kjøpte meg nye ski. Og syntes faktisk det er kjempetrivelig nå. Så det kan jo være verdt et forsøk! Ellers så har du jo faktisk alternativet å la besteforeldrene få den gleden. Jeg også var den ungen som ikke likte ski... Eller andre aktiviteter hvor jeg måtte bruke kroppen. Skøyter er litt hyggelig da. 😊 Anonymkode: 82fd6...6da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå