Gå til innhold

Kjøpe oppussingsobjekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg vurderer å kjøpe et hus som ikke er sånn kjempefint, bare for å ha noe eget og komme inn på boligmarkedet. Er det dumt når jeg ikke er spesielt handy og ikke kjenner noen handy folk, heller? 

Kan jeg låne ekstra til å pusse opp, eller må jeg ha de pengene klare utenom egenkapitalen? 

Det som må pusses opp er bad, en del vinduer må skiftes ut og dreneringen er litt tvilsom - fukt påvist i kjeller, hvor også soverommene ligger…

Anonymkode: 3fb7d...cdb

Å pusse opp koster mye penger, spesielt når det er fukt skader på boligen. Så anbefaler minst 600K ekstra i lån. Grunnen til det er at du kan da selge bolig med fortjeneste etterpå når alle feil og skader er utbedret. Hvis du ikke har peiling. Så bør du få med egen takstmann som kan se på boligen og komme med liste over alle utbedringer og ca pris. Du har lov til å gjøre endel selv. Men mye må også gjøres av fagfolk, og de er ikke billige. 

Så mitt råd er å låne så du får fullført huset, så du slipper å kontakte sinna snekkeren. Unngå å begynne å rive vegger osv. Sett opp budsjett på priser. Alle små ting blir ganske kostbart tilsammen. Finn en byggevare butikk med god kompetanse. Les deg opp og sett deg inn i alt. (og det er mye) ikke puss opp så huset er sært og rart. Da taper du penger. Men puss opp så det kan være salgbart. Når huset er ferdig tar du ny takst, så lånebetingelsene blir bedre. Evnt selg bolig etter å ha bodd der 1-2 år. Da slipper du skatt av fortjeneste på 25%. Og du får bedre lånebetingelser på neste bolig. Er du heldig og forholdene ligger til rette, kan du gå 1mill i fortjeneste. Men kun hvis du gjør det riktig. 

Vurderer en bolig selv nå. Der jeg kan sitte igjen med mellom 1mill til 1,5 i pluss etter oppussing. 

Men jeg kan bransjen og markedet godt. Samt de dyre tingene har jeg lov til å gjøre selv utenom strøm

Anonymkode: e50fa...fa6

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Å pusse opp koster mye penger, spesielt når det er fukt skader på boligen. Så anbefaler minst 600K ekstra i lån. Grunnen til det er at du kan da selge bolig med fortjeneste etterpå når alle feil og skader er utbedret. Hvis du ikke har peiling. Så bør du få med egen takstmann som kan se på boligen og komme med liste over alle utbedringer og ca pris. Du har lov til å gjøre endel selv. Men mye må også gjøres av fagfolk, og de er ikke billige. 

Så mitt råd er å låne så du får fullført huset, så du slipper å kontakte sinna snekkeren. Unngå å begynne å rive vegger osv. Sett opp budsjett på priser. Alle små ting blir ganske kostbart tilsammen. Finn en byggevare butikk med god kompetanse. Les deg opp og sett deg inn i alt. (og det er mye) ikke puss opp så huset er sært og rart. Da taper du penger. Men puss opp så det kan være salgbart. Når huset er ferdig tar du ny takst, så lånebetingelsene blir bedre. Evnt selg bolig etter å ha bodd der 1-2 år. Da slipper du skatt av fortjeneste på 25%. Og du får bedre lånebetingelser på neste bolig. Er du heldig og forholdene ligger til rette, kan du gå 1mill i fortjeneste. Men kun hvis du gjør det riktig. 

Vurderer en bolig selv nå. Der jeg kan sitte igjen med mellom 1mill til 1,5 i pluss etter oppussing. 

Men jeg kan bransjen og markedet godt. Samt de dyre tingene har jeg lov til å gjøre selv utenom strøm

Du fikk med deg at boligprisene har gått ned de siste månedene? Og det er ikke ofte man får låne penger for å pusse opp. Da skal belåningsgraden være ganske lav fra før. 

Og uten å ha sett verken hus eller takstrapport høres budsjettet ditt rimelig optimistisk og underbudsjettert ut. 600k for å bytte alle vinduene, drenere, utbedre fuktskader i kjeller og renovere et bad? Budsjettet er jo sprengt lenge før man får startet på badet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Evnt selg bolig etter å ha bodd der 1-2 år.

for et styr. hva med å kjøpe noe for å skape et hjem man selv liker og kan bo i. blir ikke lykkelig av å lage noe alle andre vil ha. og flytte fra bolig til bolig for å pusse opp og tjene mest penger. pengene er ikke med i graven din når du er gammel og død vettu. 

Anonymkode: 3b9ce...b2b

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (23 minutter siden):

Du fikk med deg at boligprisene har gått ned de siste månedene? Og det er ikke ofte man får låne penger for å pusse opp. Da skal belåningsgraden være ganske lav fra før. 

Og uten å ha sett verken hus eller takstrapport høres budsjettet ditt rimelig optimistisk og underbudsjettert ut. 600k for å bytte alle vinduene, drenere, utbedre fuktskader i kjeller og renovere et bad? Budsjettet er jo sprengt lenge før man får startet på badet. 

Jeg skrev vel minst 600K til oppussing. Men kommer jo an på hva en takstmann kommer frem til. Er prisen 1,5mill lønner det seg ikke. Finnes ikke noe fasit på dette som gjelder alle boliger. Bolig priser går opp og ned. Så dumt å kjøpe på topp og selge på bunn. Kjøpte på bunn selv for 500K og bare et år senere var verdien 800K uten å gjøre noe. Valgte å leve billig med nedbetalt hus, så bor i huset fortsatt etter mange år. Så i dag ligger vel prisen på minst 1,5mill. Men det er ene alene at vi ikke har brukt mye penger på huset heller. Der gjør vi senere etter planen av div grunner

Skrevet

Oppussingsobjekt? Høres ut som renoveringsobjekt. 

Anonymkode: bcec1...197

Skrevet (endret)

Styr unna. Vi kjøpte et eldre hus med oppgraderingsbehov. Fem år senere har vi brukt nesten en mill på å pusse opp og mye har vi gjort selv. Nå sparer vi opp for å ta siste bolk med oppussing før huset er helt topp. Jævla mye jobb, jævla mye penger, nesten en skilsmisse. Neste gang vi skal flytte skal jeg kjøpe nøkkelklart rekkehus.

Endret av atropos
  • Liker 3
Skrevet
lillevill skrev (13 timer siden):

Mener du virkelig at det er greit å utnytte folk da?  Folk som stadig maser på meg for gratis tjenester kutter jeg glatt ut av livet mitt. 

Jeg har tatt med folk jeg kjenner på visninger (typ byggmestre eller tilsvarende) anser at en tjeneste er en annen verdt

Skrevet

Ser du etter en bolig på sentrale Østlandet, eller i eller i nærheten av en annen storby, så vil jeg faktisk påstå at det vil lønne seg å kjøpe en oppusinsobjekt. 

Ja, for altfor mange kjøpere blir skremt av nettopp slike ting som bad og drenering, og styrer unna slike boliger. Og det er jo dyr oppussing, du må kanskje regne med 300 tusen for drenering, og 250 tusen for et nytt bad. Men, jeg sa ser at prisforskjellen på oppussingsobjekter og nyoppussete boliger er blitt firedobbelte av selve oppussingen. 

Slik som selges et hus til 5,9 mil, og etter oppussing selges den for 8. Men det ble jo ikke brukt 2 millioner på oppussing, veldig langt ifra.. I slike tilfeller ville jo lønnet seg å kjøpe en oppusinsobjekt og pusse opp selv.

Anonymkode: f1187...5c5

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha fulgt med på markedet i ett års tid ser jeg at den eneste måten å komme inn på markedet kan være å kjøpe noe jeg må pusse opp. Disse objektene går imidlertid superkjapt og jeg rekker ikke å tenke…. Men neste gang må jeg bare kaste meg uti det. Ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 22.01):

Vi betalte 450. Men det var med etterisolering og bytte av vann- og avløpsrør også. 

Anonymkode: d485e...4cc

da kan dere legge det inn i salgssummen ved salg?

Anonymkode: 74fc0...5c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Etter å ha fulgt med på markedet i ett års tid ser jeg at den eneste måten å komme inn på markedet kan være å kjøpe noe jeg må pusse opp. Disse objektene går imidlertid superkjapt og jeg rekker ikke å tenke…. Men neste gang må jeg bare kaste meg uti det. Ts. 

Ja, jeg tenkte det samme. Jeg lette lenge, og de små boligene jeg så på ble revet bort av foreldre som kjøpte til sine barn. en leilighet jeg bydde på hadde bad og kjøkken standard fra 70 tallet, stanket inngrodd svette selv om den var nymalt, bygget har mus og rotte problemer og den gikk til 3.3.

...ganske sentralt i Bærum. Jeg bydde mot rike familier som ville sikre sine unger og jeg ga opp på området. Det er en voldsomt rift om disse små leilighetene fordi foreldre kjøper til ungene sine. Min venninne som har mer egenkapital, kunne få en større bolig uten å blakke seg i budrundene.

Jeg kjøpte 30 min fra oslo med bil mot drammen. Der fikk jeg enderekkehusleilighet med 90 talls standard med egen privat hage og inngang og to soverom, med mulighet til å bygge et 3dje rom.

Anonymkode: 3b9ce...b2b

Skrevet
atropos skrev (På 5.11.2021 den 10.39):

Styr unna. Vi kjøpte et eldre hus med oppgraderingsbehov. Fem år senere har vi brukt nesten en mill på å pusse opp og mye har vi gjort selv. Nå sparer vi opp for å ta siste bolk med oppussing før huset er helt topp. Jævla mye jobb, jævla mye penger, nesten en skilsmisse. Neste gang vi skal flytte skal jeg kjøpe nøkkelklart rekkehus.

Samme erfaring her. Dette gjør vi aldri igjen!! 

Anonymkode: 08269...005

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...