AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #1 Skrevet 4. november 2021 Vet at måling rektalt er mest nøyaktig, men tenker det er litt styr å av med pysj og bleie og alt for en kjapp måling. Også blir babyen så sinna av det. Hvilken temperaturmåler er greiest ellers? Anonymkode: 5e823...f1d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Vi bruker et pannetermometer for å enkelt kunne måle temperaturen. Det er ikke nøyaktig, men med noen målinger får man en indikasjon. Helt nøyaktig temperatur er vanligvis ikke nødvendig, og pannemåling er mye mer komfortabelt for barnet. Når barnet har feber måler vi rektalt for å få mer nøyaktig temperatur. F.eks om vi er bekymret for hvor høy temperaturen er, eller for å se om febernedsettende har effekt. Hvis barnet protesterer for mye mot rektal måling dropper vi det, med mindre barnet er veldig sykt. Det er sjeldent nødvendig med en helt nøyaktig måling, og det får vi uansett ikke med et barn som kjemper imot. Anonymkode: 1c44d...56c 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 Vi bruker også pannetermometer både på baby, 3åring og oss voksne, samt at jeg også bruker vanlig termometer i armhulen på hun på 3 og vi voksne. Vet at det liksom ikke skal være nøyaktig, men det har stemt bra hver gang jeg kontrollmålt. Viser temperaturen feber kan jeg heller kontrollmåle rektalt om nødvendig for å få det nøyaktig, men liker virkelig ikke å måle rektalt hvis ikke jeg må. Det føles ikke bra ut. Anonymkode: 62ac4...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi bruker også pannetermometer både på baby, 3åring og oss voksne, samt at jeg også bruker vanlig termometer i armhulen på hun på 3 og vi voksne. Vet at det liksom ikke skal være nøyaktig, men det har stemt bra hver gang jeg kontrollmålt. Viser temperaturen feber kan jeg heller kontrollmåle rektalt om nødvendig for å få det nøyaktig, men liker virkelig ikke å måle rektalt hvis ikke jeg må. Det føles ikke bra ut. Anonymkode: 62ac4...1d6 Ja, det er det jeg lurer på om kan funke bra. Har ikke lyst til å utsette henne for det unødvendig. Får man kjøpt greit pannetermometer på apoteket? Eller er det heller elektrobutikker som har sånt? Anonymkode: 5e823...f1d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er det jeg lurer på om kan funke bra. Har ikke lyst til å utsette henne for det unødvendig. Får man kjøpt greit pannetermometer på apoteket? Eller er det heller elektrobutikker som har sånt? Anonymkode: 5e823...f1d De har pannetermometer på apotek Øretermometer er jo også absolutt et godt alternativ, det har vi hos besteforeldrene. Anonymkode: 62ac4...1d6
Silva Pluvialis Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 Med mindre barnet er i kritisk tilstand er det vel ikke nødvendig å ha nøyaktig temperatur? 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 Gjenferdet skrev (1 minutt siden): Med mindre barnet er i kritisk tilstand er det vel ikke nødvendig å ha nøyaktig temperatur? Ja, jeg vet ikke hvor stor usikkerhet det er på målingene med disse andre typene. Om man måler f.eks i munn med stikktermometer kan det jo være 0,5 feil, det er litt mye synes jeg. Anonymkode: 5e823...f1d
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Skrevet 4. november 2021 Jeg syntes ikke 0,5 er så ille bare man er klar over det Og det viktigste er jo at man vet hva som er normalt med det måleinstrumentet vi bruker. Både jeg og barna har frisk temperatur på rundt 36,5 (mellom 36,4-36,6) når vi måler med pannetermometer eller armhulen, så hvis den plutselig er 38 er jo temperaturen uansett unormalt høy. Anonymkode: 62ac4...1d6
Silva Pluvialis Skrevet 4. november 2021 #9 Skrevet 4. november 2021 (endret) . Endret 4. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå