AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #1 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg spiser bare lettfordøyelig mat. Det er alltid noen som må kommentere maten min. "Du spiser sunt", "så næringsrikt", "oi det ser godt ut", "sunn type" osv. Jeg plages egentlig ikke av kommentarene, det er mer slitsomt at andre ikke forstår at jeg ikke har så mye andre valg... Jeg spiser også kun plantebasert, aldri vært særlig interessert i kjøtt så har kuttet det ut. Jeg har slitt mye med magen, har intoleranse og har funnet ut at enkel mat gjør susen. Derfor går det mye i frukt, grønnsaker, fisk, belgfrukter, egg, gryn, yoghurt og knekkebrød. Spist dette så mye at det har blitt integrert del av kostholdet. Hvorfor må vi kommentere hverandres mat hele tiden? Det er lite fristende å dele ut om egne problemer til alle. Anonymkode: ff984...9cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Del Skrevet 4. november 2021 egg er ikke plantebasert men okey. Er enig i at man ofte kommenterer unødvendig mye andres mat. men du burde jo være stolt, fordi du spiser jo sunt og rent? det er jo det de fleste ønsker så det skal du ta som positivt i stedet, og si ja jeg liker å spise sunt. ferdig med det, trenger ikke gjøre det om til et problem Anonymkode: 4a3fe...a89 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #3 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg spiser bare lettfordøyelig mat. Det er alltid noen som må kommentere maten min. "Du spiser sunt", "så næringsrikt", "oi det ser godt ut", "sunn type" osv. Jeg plages egentlig ikke av kommentarene, det er mer slitsomt at andre ikke forstår at jeg ikke har så mye andre valg... Jeg spiser også kun plantebasert, aldri vært særlig interessert i kjøtt så har kuttet det ut. Jeg har slitt mye med magen, har intoleranse og har funnet ut at enkel mat gjør susen. Derfor går det mye i frukt, grønnsaker, fisk, belgfrukter, egg, gryn, yoghurt og knekkebrød. Spist dette så mye at det har blitt integrert del av kostholdet. Hvorfor må vi kommentere hverandres mat hele tiden? Det er lite fristende å dele ut om egne problemer til alle. Anonymkode: ff984...9cf Plantebasert spiser du ikke! Anonymkode: 6c193...9ce 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Del Skrevet 4. november 2021 Tror rett og slett at det å spise rent og sunt er så fremmed for mange at de blir sjokket og/eller får dårlig samvittighet. Det har jo nettopp kommet frem hvor skadelig det er med både plast og sprøytemidler i mat. I Norge er det dyrt og lite utvalg av økologisk mat Spesielt med A4-livet med barn, henting, og begge i fullt arbeid er det en liten kabal. Det hjelper ikke at mange av oss har vokst opp på Toro og prosessert mat, og tror at yoghurt og kjøpebrød er sunt. Barna lærer lite om kosthold og helse på skolen, og mye av informasjonen fra myndighetene er sponset forskning fra Tine, Mills, osv. Håper det skjer en helserevolusjon, og at det finnes ildsjeler i politikken med kunnskap om mat og helse, og hvor viktig kosthold er for den generelle folkehelsen! Anonymkode: 40dc8...8bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Plantebasert spiser du ikke! Anonymkode: 6c193...9ce Jo, en god del. Står i HI. Anonymkode: d8c19...c16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #6 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg spiser bare lettfordøyelig mat. Det er alltid noen som må kommentere maten min. "Du spiser sunt", "så næringsrikt", "oi det ser godt ut", "sunn type" osv. Jeg plages egentlig ikke av kommentarene, det er mer slitsomt at andre ikke forstår at jeg ikke har så mye andre valg... Jeg spiser også kun plantebasert, aldri vært særlig interessert i kjøtt så har kuttet det ut. Jeg har slitt mye med magen, har intoleranse og har funnet ut at enkel mat gjør susen. Derfor går det mye i frukt, grønnsaker, fisk, belgfrukter, egg, gryn, yoghurt og knekkebrød. Spist dette så mye at det har blitt integrert del av kostholdet. Hvorfor må vi kommentere hverandres mat hele tiden? Det er lite fristende å dele ut om egne problemer til alle. Anonymkode: ff984...9cf Hverken fisk, egg eller yoghurt er plantebasert. Anonymkode: 0c2ec...445 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Del Skrevet 4. november 2021 Det er en forbanna uting å drive å kommente hverandres mat hele tiden. Spis og hold kjeft. Anonymkode: 92b78...16a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Del Skrevet 4. november 2021 Det gikk litt fort i svingene. Spiser ikke kjøtt/kylling, men egg og fisk. Har også melk i grøt og pannekaker laget av andre melsorter enn hvetemel... Vil helst unngå vitaminmangel så prøver å ha et variert kosthold. Poenget er at de fleste oppfatter meg som sunn, joda bare fint for min del, men du blir fort stemplet som med det meste annet... Ts Anonymkode: ff984...9cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg har også i mange år vært tvunget til å spise sunt pga ibs, gikk på lav fodmap noen år (ja, jeg prøvde jevnlig å reintrodusere og gjorde det i samråd med helsepersonell). Jeg skjønner deg, jeg fikk også kommentarer, spesielt på jobb. "Skal du ikke ha kake denne uka heller?" Nei Kåre, jeg tåler fremdeles ikke kake med melk og gluten i, så jeg står over for å få en ok uke neste uke.... Jeg er enig i at det er en uting å kommentere andres matvalg. Anonymkode: 1a52d...a5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #10 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det gikk litt fort i svingene. Spiser ikke kjøtt/kylling, men egg og fisk. Har også melk i grøt og pannekaker laget av andre melsorter enn hvetemel... Vil helst unngå vitaminmangel så prøver å ha et variert kosthold. Poenget er at de fleste oppfatter meg som sunn, joda bare fint for min del, men du blir fort stemplet som med det meste annet... Ts Anonymkode: ff984...9cf Jeg spiser helt plantebasert. Har gjort det i 15 år og ingen vitaminmangel Anonymkode: 6c193...9ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #11 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jo, en god del. Står i HI. Anonymkode: d8c19...c16 Du skiver at du spiser plantebasert,ikke at du spiser en del planter. Så nei du spiser ikke plantebasert Anonymkode: 6c193...9ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #12 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gikk litt fort i svingene. Spiser ikke kjøtt/kylling, men egg og fisk. Har også melk i grøt og pannekaker laget av andre melsorter enn hvetemel... Vil helst unngå vitaminmangel så prøver å ha et variert kosthold. Poenget er at de fleste oppfatter meg som sunn, joda bare fint for min del, men du blir fort stemplet som med det meste annet... Ts Anonymkode: ff984...9cf Men altså, du får ikke gjort noe med at vi alle dømmer hverandre ut i fra blant annet hva vi spiser, fordi det å dømme noen enten positivt eller negativt er en menneskelig egenskap alle innehar. De som sier de ikke dømmer innehar enkelt og greit ikke selvinnsikt. Så når du ikke får gjort noe med det, hvorfor bruke energi på å irritere seg over det? Det er jo egentlig ikke et reelt problem. Det har bare med hvordan du ser på det at du har gjort det til et problem. Anonymkode: a73c6...51d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inwe Skrevet 5. november 2021 #13 Del Skrevet 5. november 2021 Jeg spiser kun plantebasert, og ja man får kommentarer, både på det at jeg sunn og det at jeg ikke spiser kjøtt. For min del er det ikke noe problem så lenge folk ikke er ufine, og det har de aldri vært. Hvorfor er det er problem for deg å bli stemplet som sunn egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 5. november 2021 #14 Del Skrevet 5. november 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: Det er en forbanna uting å drive å kommente hverandres mat hele tiden. Spis og hold kjeft. Anonymkode: 92b78...16a Enig, det er det som irriterer meg mest i lunsjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #15 Del Skrevet 5. november 2021 Men herregud da. Står det i definisjonen av plantebasert at man må spise 100% planter og ingenting annet? Hjelper det om Ts skriver "hovedsakelig plantebasert" i stedet?🙄 Anonymkode: 0e3ee...de8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #16 Del Skrevet 5. november 2021 Du kommer ikke med noen eksempler på negative kommentarer, så jeg skjønner ikke hvorfor dette plager deg så mye. Det virker som om folk bare prøver å være hyggelig og småprate med deg i lunsjen, og da blir det fort til at man snakker om mat. Anonymkode: f01da...354 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 7. november 2021 #17 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 19.02): Det er en forbanna uting å drive å kommente hverandres mat hele tiden. Spis og hold kjeft. Anonymkode: 92b78...16a Det er bare vennlig smalltalk. Ingen er ute etter å ta deg. Chill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #18 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (På 5.11.2021 den 16.04): Men herregud da. Står det i definisjonen av plantebasert at man må spise 100% planter og ingenting annet? Hjelper det om Ts skriver "hovedsakelig plantebasert" i stedet?🙄 Anonymkode: 0e3ee...de8 Ironisk at i en tråd om å være lei av kommentarer og mas om eget kosthold, så kommer det masse pirk om det TS beskriver rundt kostholdet sitt. Snakk om å bare bekrefte det hun sier Folk er utrolig irriterende når det gjelder hva andre putter i munnen. Jeg fatter bare ikke motivasjonen for å bemerke hva andre spiser, eller la det påvirke seg selv på noen som helst måte. Anonymkode: 31a3b...237 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 7. november 2021 #19 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 18.59): Hverken fisk, egg eller yoghurt er plantebasert. Anonymkode: 0c2ec...445 Hun skrev da bare at kostholdet var plantebasert, altså at det er basert på planter. Det betyr ikke at man ikke kan tilsette litt andre ting i tillegg. På samme måte som at en kraftbasert saus ikke bare består av kraft, en grønnsaksbasert rett ikke bare består av grønnsaker, osv. Salt kommer for øvrig heller ikke fra planter, og det gjør heller ikke vann, bakepulver samt en del av de utallige andre tilsetningsstoffene som brukes i industrien. Sopp er heller ikke planter. Dermed er det ingen som spiser plantebasert, etter din strenge definisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #20 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 19.34): Du skiver at du spiser plantebasert,ikke at du spiser en del planter. Så nei du spiser ikke plantebasert Anonymkode: 6c193...9ce Jeg har ikke sagt et ord om hva jeg spiser. Anonymkode: c2ced...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå