Gå til innhold

Hvordan lager du pastasaus? Jeg er såå lei de smakløse Dolmio osv man kjøper i butikken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elsker pasta og spagetti, men har begynnt å hate de ferdig sausene i butikken.

Har teset alle sammen og ingen er gode. Jeg må begynne å lage fra bunn, så jeg trenger din beste oppskrift 😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen fast oppskrift, men rører sammen noe a la dette; 1 evt 2 bokser hakkede tomater, en halv løk og et par fedd hvitløk hakket i biter, et par spiseskjeer tomatpure, noe valgfritt krydder, salt og pepper, og litt sukker. Er bare å smake underveis. Så er det bare å la det koke så lenge man gidder.

Skrevet

Jeg gjør det veldig enkelt… surrer løk og hvitløk i olivenolje i en kjele, tilsetter så tomatpurre og steker den på høy varme. Etter noen minutter senke temperaturen litt før noen bokser med gode hermetiske tomater tilsettes… rør godt om og bring det på kok. La det stå og putre minimum en time.. tilsett salt, pepper og krydder etter ønske .. la det gjerne koke etter der. 
Noen ganger finhakker jeg gulrøtter og el squash å har oppi.. 

Saus som er rask og lage og som spices opp eller ned etter ønske.. 🥫🍅🙂

Anonymkode: dc68f...968

• Liker 3
Skrevet

Pastasaus lager jeg stort sett etter "man tager hva man haver"-prinsippet - en boks hakkede tomater, gjerne med hvitløk eller urter, og det jeg ellers måtte ha, evnt ha lyst på, av kjøtt, sopp og grønnsaker, Stek det som skal stekes, hell på tomater (har jeg rester av tacosaus tar jeg gjerne med det også) og sleng oppi resten etter koketid, krydre etter smak.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gjør det veldig enkelt… surrer løk og hvitløk i olivenolje i en kjele, tilsetter så tomatpurre og steker den på høy varme. Etter noen minutter senke temperaturen litt før noen bokser med gode hermetiske tomater tilsettes… rør godt om og bring det på kok. La det stå og putre minimum en time.. tilsett salt, pepper og krydder etter ønske .. la det gjerne koke etter der. 
Noen ganger finhakker jeg gulrøtter og el squash å har oppi.. 

Saus som er rask og lage og som spices opp eller ned etter ønske.. 🥫🍅🙂

Anonymkode: dc68f...968

Jeg gjør det også sånn, bare at jeg tilsetter litt sukker eller honning for litt sødme/fylde. Har jeg dårlig tid lar jeg den gjerne koke i bare fem minutter, det funker det også 😃

Anonymkode: 49e13...cf5

• Liker 1
Skrevet

Vanligvis steker jeg kjøttdeig først. Når kjøttdeigen er ferdig har jeg i løk og steker litt til. Så kanskje litt hvitløk, gulrot, stangselleri eller andre rester fra kjøleskapet. Tilslutt hermetiske tomater og salt, pepper, basilikum, timian, oregano og/eller det krydderet jeg kommer på.

Anonymkode: e4ae5...88d

Skrevet

Har ingen oppskrift lager på slump:

Løk(1/2), stangselleri (1/4) og gulrot (1/4). Hvitløk. Olivenolje. Hermetiserte tomater. Tomatpuré. Buljong/kraft. Vin ( om jeg har). Oregano. Basilikum. Salt. Pepper. Litt sukker.

kok lenge. Mos med stavmikser.

Funker til pasta, pizzasaus, lasagne.

Anonymkode: 7ca6e...cf2

Skrevet

her har jeg en GOD og enkel :) Stek hvitløk, litt chilli etter behov, aromasopp i olivenolje i tre minutter på stekepanna. deretter tar du feks tre spiseskjer med tomatpure OG matfløte :) bland dette ut, og ta gjerne en SKVETT av pastavannet i sausen. pleier å ta litt permesan i sausen til slutt hvis jeg ønsker den tykkere eller mer ostesmak. enkel og SÅ god :) mange som spør meg om oppskriften min på pastaen min

Anonymkode: d07b8...cb9

Skrevet

1 løk, 2 fedd hvitløk, en liten gulrot og en liten stangselleri freses i olje. Tilsett to bokser hakket tomat og en liten «klunk» hvitvinseddik. Kok så lenge du gidder. Smak til med oregano, salt, pepper og eventuelt sukker :) 

Anonymkode: 47b95...950

Skrevet

Bruker aldri ferdiglaget igjen etter å ha oppdaget denne:

Kutt 2 gulrøtter og 1 løk i så små biter som mulig. Stek de på middels varme til de er blanke.

Ha i hvitløk (så mye eller lite du ønsker) og stek i 30 sekunder.

Hell over 5 dl vann og et par terninger kjøttbuljong.

Reduser til halv mengde.

Tilsett 2ss tomatpurre og 1 boks hakkede tomater og la det småputre. Bruk en stavmikset og lag den smooth.

Krydder med salt, pepper og basilikum.

Kjøtt:

Kjøttdeig, ett egg, 1ss potetmel, salt, pepper, paprika og andre krydder du måtte ønske.

Rull ut i små boller og legg de rett i den ferdige sausen. La de trekke på svak varme til de er ferdige, ca 10 min.

Ha over spagetti og dryss på nyrevet parmesan.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar bare av det jeg har. Tomater, både ferske og hermetiske, forskjellig løk, paprika, gulrot, krydder og krydderurter, eller hva jeg måtte ha. Lar det koke lenge, minst 2-3 timer.

Anonymkode: 7e7a2...5b5

Skrevet

Bruker bare hermetiske tomater, kavli sin smøreost med soltørka tomat, litt eplesidereddik og kanskje andre greier jeg finner i farta. Freser også løk og hvitløk sammen med dette for mer smak. Enkelt,å og kjapt!

Skrevet

Kutter opp gulrøtter, selleristang, løk og hvitløk og mørner det i en gryte med olivenolje. Tilsetter så gode tomater på boks (eller ferske kvalitets cherrytomater som jeg tar i blenderen først) og litt tomatpuré. Krydrer med salt, pepper, rosmarin, timian, oregano og gjerne masse fersk basilikum og vann. Det blir bedre jo lenger det putrer og er alltid best dagen etter.

Skrevet

Jeg freser hvitløk og løk i olje (og tar de ut da jeg spiser lav fodmap), har i en boks med hakkede tomater, to skjeer tomatpuré, en god skje fond, litt sukker, friske urter, salt, pepper, paprikakrydder, chillikrydder, og skviser gjerne en halv lime eller sitron over. 

Har jeg ferske tomater eller paprika liggende så bruker jeg opp det også. 

Skrevet

Skal jeg lage bolognese så dropper jeg den syrlige tomat på boks. Bruker da kun et glass med Tomatpuré og vann i ønskelig mengde. Krydrer med salt og pepper. 

Ingrediensene til bolognese bruker jeg finhakket stangselleri, en løk, to fedd hvitløk, og raspa gulrot, et par rød chili samt en pk kjøttdeig. 

Anonymkode: bad9a...327

Skrevet

"Min" oppskrift - med godt rom for variasjon alt ettersom hva kjøleskapet og krydder-/urtehylla byr på. Jeg følger ikke oppskrifta slavisk, men bruker den heller som utgangspunkt. 

1 kepaløk, finhakket (alt fra golfball- til tennisballstørrelse)
2-3 fedd hvitløk, finhakket
2-3 ss olivenolje
1-2 middelsstore gulrøtter, finhakket (såkalte "brunoise"-terninger)
1 middels stor pastinakk, finhakket (brunoise)
1 hel nellikspiker
1 ts hele fennikelfrø (evt. 1/2 ts pulveriserte)
1 ts røkt paprika
1 ts sellerisalt
400 gram hermetiserte tomater
2,5 dl vann/kyllingkraft/grønnsakskraft

Salt og pepper 

1. Ha olivenolje i en kjele, og tilsett kepa- og hvitløk. La dette surre over svak varme i 10-15 minutter, før gulrøtter og pastinakk tilsettes. La grønnsaksblandingen få surre videre i 10 minutter, rør rundt jevnlig. 

2. Tilsett krydder og urter, rør godt rundt. Ha i tomatene og væsken, skru opp temperaturen til middels varme. Rør rundt slik at ikke grønnsakene blir liggende på bunnen av kjelen hele tiden. 

3. Kok sausen inn til ønsket tykkelse, og smak til med salt og pepper. Ta ut nellikspikeren hvis mulig. 

Notater:

• Ved å surre løkene over svak varme, karamelliseres sukkeret i dem, og tilfører sausen naturlig sødme. Det samme gjelder gulrøttene og pastinakken. 
  • Finhakket paprika, knoll-/stangselleri kan også brukes. Det has i sammen med gulrøttene. Grovhakkede ferske tomater has i sammen med de hermetiske. 
  • Hvis ønskelig, kan sauses pureres. 
  • Sausen kan enkelt skaleres opp (siden den er noe tidkrevende), og tilberedes ved 150° C i stekeovn i 4-6 timer. Frys ned sausen porsjonsvis hvis ønskelig.
  • Kan tilsettes stekt kjøttdeig, salsiccia, kjøttboller, stekte baconterninger etc. etc. - eller bare spises som den er.
Skrevet

Pastasaus for viderekomne: 
Kjøp noen kilo tomater, 3-4 paprika, et par løk og minst en hviltløk. Vask og stapp dem i ovnen med salt og olivenolje. Stek til de har fått farge og er møre.

Ta skallet av alt som har skall. Mos innmaten med en sleiv og putt det i en gryte. Kok opp og krydre etter smak og behag (ja, du skal ha en hel bakt hvitløk og flere paprika i). Tilsett kjøtt om du har lyst på, men du kan også bare gomle vegetar-saus. 

Anonymkode: 56a4e...f8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...