TAndrea Skrevet 4. november 2021 #1 Skrevet 4. november 2021 Hei. Vi venter barn neste år og skal søke om permisjon. Men far ønsker ikke å ta ut noen av sine uker og vil overføre de til meg. Er det noen som har gjort det samme? Hvilke grunner godtar NAV? Regner med han må få en slags legeerklæring. Han skal tilbringe tid med meg og barnet i starten, men bruker ferie han har til gode bla.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Leggerklæring på at han ikke er i stand til å ta seg av barnet. Litt skummelt, for da har han det jo svart på hvitt at du vil få 100% samvær om dere går fra hverandre. Er han virkelig SÅ udugelig? Anonymkode: 2db3e...8ea 17
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 Har hørt om noen som gjorde det, og de måtte legge ved et skriv fra legen som erklærte at far var for syk til å kunne gjøre det. I det tilfellet jeg kjenner til er det snakk om reell sykdom. Tror du må ha i mente at det dere skriver der kan falle tilbake på dere senere, dersom dere blir meldt til barnevernet. Det samme gjelder nok ved en eventuell fremtidig familieforøkelse. Anonymkode: 5a03a...0ca 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Bør absolutt ikke gå an. Vil bare bli misbrukt. Anonymkode: 931c3...d15 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 Da skal han være veldig syk for å slippe det. Er han frisk så nei. Da mister dere ukene. Sånn er det med en egoistisk far. Anonymkode: 3d7a7...463 13
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 Det skal veldig mye til for å få overført de ukene. Hvis han ikke tar ut sine uker så vil dere mest sannsynlig bare miste de. Anonymkode: 751c8...734 4
hjärterdam Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 Her var far på det tidspunktet så syk ("tidsbestemt" sykdom som han nå er frisk fra) at han ikke kunne ivareta en baby alene, det var mye frem og tilbake, måtte mye papirarbeid til for at jeg skulle få de ukene. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Skrevet 4. november 2021 Han kan jo drite i å ta kvoten ut om det er så lite viktig for han. Anonymkode: d08c2...9bb 8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Skrevet 4. november 2021 Han får ikke legeerklæring på at han «ikke ønsker» permisjon altså. Da må han faktisk være SYK, såpass syk at han ikke kan ta vare på et barn alene. Anonymkode: 7c078...342 13
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #10 Skrevet 4. november 2021 Dere kan gå fra hverandre. Da bør du kunne overta ukene hans fordi det er vanskelig med amming når mor og far ikke bor sammen. Anonymkode: e2135...d6f 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #11 Skrevet 4. november 2021 Hvis dere får barnet og dere flytter fra hverandre, da får du hele permen. Om dere flytter sammen igjen før permen er ferdig, så vil du likevel beholde hele. Han kan kun få tilbake ukene Om han søker om de. Men altså, det er en lang prosess som krever forskjellige adresser, meklingsattest og noen mnd ventetid for søknader. Spørs hvor desperate man er. Anonymkode: bc13d...423 2
Gjest Jaconandersen Skrevet 4. november 2021 #12 Skrevet 4. november 2021 Jeg synes at kvinner burde blitt nektet å være i arbeid etter første graviditet.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #13 Skrevet 4. november 2021 Du har 3 alternativ: 1. Bli alenemor 2. Far må være så syk at han ikke er i stand til å ta seg av barnet alene. Må dokumenteres med en særdeles konkret og detaljert attest fra lege. 3. Far har ikke opptjent rett til foreldrepenger. Dvs at han ikke har tjent nok 6 av de siste 10 mnd før permisjon starter. Hvis han slutter i jobben nå og ikke søker dagpenger eller annen trygd, så kan det hende han ikke har rett på foreldrepenger når han skal søke om å ta ut sin kvote. Bortsett fra det så må han ta ut perm. Anonymkode: 9a62f...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #14 Skrevet 4. november 2021 TAndrea skrev (6 timer siden): Hvilke grunner godtar NAV? Hvilken grunn ga han deg for at han ikke ville ta permisjon? Har han tenkt å være lite deltakende i barnets liv senere også? Det står sikkert noe på nav sine sider. Du kan sikkert ringe nav og spørre også. Anonymkode: df17e...c5f 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #15 Skrevet 4. november 2021 Kan han ikke ta ut en dag i uka over en lengre periode? Tidskonto for dere begge. Anonymkode: 75574...0de 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #16 Skrevet 5. november 2021 Dere får spare slik at du er hjemme frem til bhgstart i stedet. Anonymkode: bc13d...423 2
Heln Skrevet 5. november 2021 #17 Skrevet 5. november 2021 Vi fikk overført fordi far har en jobb han ikke kan være borte i tre måneder fra. Da mister han jobben rett og slett (kontrakten firmaet har på han er avhengig av at han ikke er borte over lengre tid etc). Så her fikk vi overført deler av permisjonen av den grunn.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #18 Skrevet 5. november 2021 Vi gjorde det på en litt annen måte, så er ikke sikkert dere har den muligheten. Jeg (far), har jobb med endel friperioder, så tok min kvote i periodene jeg allerede hadde fri (ja, dette er lov). Da fikk jeg «dobbel» lønn, og mor tok ulønnet permisjon noen måneder ekstra. Anonymkode: c8733...432 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. november 2021 #19 Skrevet 5. november 2021 Hvorfor vil far ha barn når han ikke ønsker å ta seg av det og må finne på en "ljugegrunn" til NAV? Hvorfor er du så dum at du går med på det? Og ja, selvsagt finnes det svært gode grunner for alt her i verden - sykdom f.eks. - som er den eneste jeg hadde akseptert. Det at far er nødt til å ta sin del av permisjonen er det beste som har skjedd yrkesaktive kvinner siden svangerskapspermisjon ble innført. Det betyr nemlig at kvinner og menn i fødealder ikke blir forskjellsbehandlet. Kun steinaldergubber til sjefer og nedrige kvinnemennesker som ikke vil dele permisjonen er uenig. Så kan man godt diskutere hvor stor andel som skal være forbeholdt mor eller om mors restitusjon etter fødsel skulle vært holdt utenfor. Men at våre gode permisjonsordninger skal komme begge foreldre til gode (og ulempe) er en selvfølge. Fedre som nekter å ta sin del av permisjonen kan bare ha det så godt når de senere sliter med å få så mye samvær de ønsker med barnet sitt - de har da lagt opp til det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå