AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #1 Skrevet 4. november 2021 Jeg er en nyutdannet arkitekt og jeg er trist over situasjonen min. Jeg studerte ved NTNU og fikk gode karakterer, leverte en vellykket masteroppgave. På tross av dette har jeg ikke vært i nærheten av å lande min første jobb. Jeg har en samboer i byen og ønsker å bli værende, men går hjemme hele dagen. Min samboer tjener egentlig nok til å forsørge, selv hvis det skulle komme småfolk til, men det er veldig bittert å se alle andre kunne gå ut og bli verdsatt i arbeidslivet og få anerkjennelse for det de kan.... Jeg er nå ferdigutdannet og har ikke hatt noe å gå til i et halvt år. Det begynner å tære på helsa løs, og jeg merker at jeg er sur og frustrert hele dagen og det drar både meg og samboeren min ned. Jeg har heller ikke lyst til å ta ufaglært arbeid, delvis fordi jeg har hatt ryggproblemer før, og nå, hvor jeg har tatt en lang utdannelse, levd under minimums-eksistens i mange år, jobbet hardt mv. så vil jeg også ha en stilling der jeg kan bruke min utdannelse og få anerkjennelse for det jeg kan. J27 Anonymkode: e10b7...a41
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Du må jo bare søke andre jobber mens du fortsetter å søke på en relevant jobb. Det er mange som ikke får relevant jobb direkte etter studiene. Det må da være bedre å ha en jobb enn å bare gå hjemme. Anonymkode: 56aa7...c12 8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 For det første må du regne med å flytte på deg for å få relevant erfaring, det minste du kan gjøre er å ukespendle. For det andre må du faktisk kunne ta en hvilken som helst jobb i påvente av en som er relevant for utdannelsen, det viser initiativ, skaffer penger på kontoen og gir deg rettigheter ifht sykepenger, foreldrepenger o.l. For det tredje er det ikke alltid lett å få jobb som nyutdannet kvinne i fertil alder, fordi alle regner med at du snart blir gravid. Da bør du motbevise det med å ta en hvilken som helst jobb for å vise at du faktisk har interesse for å jobbe. Er det mange på markedet er det klart enklest å velge en nyutdannet mann, eller en kvinne som har fått de ungene hun skal ha.. Anonymkode: 49514...05e 9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Ikke uvanlig å måtte flytte. Jobber i de større byene er populære. Har selv pendlet i 3 år. Du har sikkert sett på alt av stillinger i 1-3 timers radius fra Trondheim, slik at du kan dag/ukependle? Kanskje du kan ha litt hjemmekontor også? Anonymkode: 3df83...74f 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 Hva med å jobbe i byggesakavd i en kommune? Som andre skriver, en må regne med å flytte på seg ifm jobb. Spesielt første jobben. Det er mer konkurranse om jobber i storbyene. Ellers, viktig å holde motet oppe. Ta ev etterutdanning mens du søker jobb. BIM kurs, dersom du ikke har det, er nyttig. Anonymkode: 0ab16...ff6 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 Du blir jo ikke mer attraktiv av å gå hjemme? Eller ikke ta en jobb som er litt i samme gaten? Mange store rådgivende ingeniører som har arkitekter i selskapene sine. Hvis du hadde gode karakterer så må du hoppe på, være aktiv og eventuelt flytte på deg. WSP har arkitekt avdeling, Rambøll har, HRP har, og listen bare fortsetter. Anonymkode: 5fbe8...be8 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 Du må søke jobber andre steder også. Helt vanlig å flytte eller pendle (dag-/uke) som nyutdannet. Anonymkode: 07ded...c60 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Skrevet 4. november 2021 For en utrolig kjedelig situasjon. Hvordan er det med resten av kullet ditt? Ville sett på byggesak i kommune om det ikke er noe tilgjengelig. Da får du i det minste kompetanse knyttet til SØK som er gull for private kontor. Anonymkode: 4de20...607
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #9 Skrevet 4. november 2021 Har du en portfolie som arbeidsgivere kan kikke på tilgjengelig? Bør inneholde bygninger du har designet. Anonymkode: 27f04...353
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #10 Skrevet 4. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: For en utrolig kjedelig situasjon. Hvordan er det med resten av kullet ditt? Ville sett på byggesak i kommune om det ikke er noe tilgjengelig. Da får du i det minste kompetanse knyttet til SØK som er gull for private kontor. Anonymkode: 4de20...607 Vi er nesten ingen som har fått en fast jobb. Det er for det meste snakk om vikariater og tidsbegrensede ansettelser. Ts Anonymkode: e10b7...a41
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #11 Skrevet 4. november 2021 Har du prøvd de store bemamningsbyråene sånn at du kan få noe inntekt mens du søker relevante jobber? Fint mulig å få noe der som ikke er manuelt arbeid. Anonymkode: 4cdb2...340
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #12 Skrevet 4. november 2021 Beklager, men jeg må nesten spørre....Hva tenker man på når man velger en sånn ehmmm....upopulær utdanning? Da må man nesten regne med at det blir utrolig vanskelig å finne noe relevant. Anonymkode: daabc...dd7 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #13 Skrevet 4. november 2021 Du kan jobbe med plan eller byggesak i kommune, dette er spesielt etterspurt i distriktet. Du kan heller ta en sånn jobb og flytte bort for ett år for å få erfaring? Jeg har gjort det selv, lettere å få jobb der du vil bo senere. Anonymkode: 0b78a...529
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #14 Skrevet 4. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Du kan jobbe med plan eller byggesak i kommune, dette er spesielt etterspurt i distriktet. Du kan heller ta en sånn jobb og flytte bort for ett år for å få erfaring? Jeg har gjort det selv, lettere å få jobb der du vil bo senere. Anonymkode: 0b78a...529 Vil jo ikke bo i distriktet eller flytte til en annen by. Det er jo dumt når man har samboer og nettverk i Trondheim. Det ville være dumt å miste nettverk bare pga litt arbeide i en liten kommune. Ts Anonymkode: e10b7...a41
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #15 Skrevet 4. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi er nesten ingen som har fått en fast jobb. Det er for det meste snakk om vikariater og tidsbegrensede ansettelser. Ts Anonymkode: e10b7...a41 Vikariater og tidsbegrensede ansettelser er jo jobb. Man kan dessverre ikke regne med fast ansettelse i starten i noen bransje. Anonymkode: 956a9...328 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #16 Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vil jo ikke bo i distriktet eller flytte til en annen by. Det er jo dumt når man har samboer og nettverk i Trondheim. Det ville være dumt å miste nettverk bare pga litt arbeide i en liten kommune. Ts Anonymkode: e10b7...a41 Merkelig holdning. Man mister ikke nettverket sitt av å ukependle, i dagens samfunn er går det fint an å holde kontakten digitalt i ukedagene og møtes fysisk i helgene. Ingen kan heller regne med å lande den jobben de vil ha der de vil ha den som nyutdannet. Du har nada erfaring og må ta det du kan få for å opparbeide deg erfaring og referanser fra bransjen. "litt arbeide i en liten kommune" kan være det som skal til for å få jobb nærmere de du helst vil bo. Men når du har lekt prinsesse vil ikke lenge nok innser du vel realitetene du og, og skaffer deg enten relevant jobb der den er å finne, eller urelevant jobb i egen by. Anonymkode: 49514...05e 14
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #17 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil jo ikke bo i distriktet eller flytte til en annen by. Det er jo dumt når man har samboer og nettverk i Trondheim. Det ville være dumt å miste nettverk bare pga litt arbeide i en liten kommune. Ts Anonymkode: e10b7...a41 Altså, du må jo ha en jobb. Det varr dumt for meg og å pendle over 5 m timer bort fra samboer og nettverk i 2 år, og 1 times pendling i noen år etter det, men nå har jeg jobben jeg vil ha her i byen. Man mister jo ikke nettverket sitt fordi man bor borte ei stund. Og klart det ikke var ideelt å bo et lite sted for meg som byjente, men gjør det beste utav det. Anonymkode: 3df83...74f 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #18 Skrevet 5. november 2021 Synes folk er litt ufølsomme her. Ja, jeg vet at man ikke kan velge og vrake i jobbet som nyutdannet, i alle fall ikke i en større by, men jeg har samtidig ingen problemer med å forstå hvor kjipt det er for TS. Hun har fullført en lang og krevende utdanning (som ikke er lett å komme inn på, heller) med gode karakterer. Klart det sitter langt inne å ta en ufaglært jobb eller flytte langt uti gokk da. Jeg ante heller ikke at arbeidsmarkedet var så vanskelig for arkitekter. TS, er det ingen mulighet for at samboeren din kan flytte sammen med deg? Anonymkode: 92dab...8f6 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #19 Skrevet 5. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil jo ikke bo i distriktet eller flytte til en annen by. Det er jo dumt når man har samboer og nettverk i Trondheim. Det ville være dumt å miste nettverk bare pga litt arbeide i en liten kommune. Ts Anonymkode: e10b7...a41 Her er kjernen i problemet ditt. Du er arrogant nok til å ha fått det for deg at du fortjener en jobb der du bor. Du er nyutdannet. Alle andre som søker på de samme jobbene som deg har også skrevet masteroppgave, trolig med bra resultat (arkitektstudenter bruker statistisk sett mye tid på studiet, jeg tror det gir uttelling). Men du har ikke skrevet at du har relevant arbeidserfaring og jeg går ut fra at du ikke har det. Det betyr at du kommer til kort i en søkerbunke hvis noen andre søkere har relevant arbeidserfaring. Du er ikke så attraktiv på arbeidsmarkedet som du tror. Det må du ta innover deg. Å ikke søke på jobber i små kommuner er helt idiotisk - du bør søke på alle jobber du er kvalifisert for og takke ja når du får er tilbud. Du må ha erfaring. Skaff deg det! Det ser ikke særlig bra ut med et stort hull i cv-en. Det lyser bortskjemt lang vei. Jobb som vikar i mellomtiden. Du må bevise at du kan og vil jobbe. Å bli forsørget av partner til du finner drømmejobben er en dead end. Om et halvt års tid er et nytt kull arkitekter ferdige og da må du konkurrere med dem også. De har da, i motsetning til deg, ikke et års lediggang etter studiene. Arbeidsgivere som er åpne for nyutdannede ansetter trolig dem før de ansetter deg. Velkommen til voksenlivet. Jeg er lei for at skolesystemet er lagt opp på en måte som ikke forbereder oss på virkeligheten. Anonymkode: 8956b...ac7 14
AnonymBruker Skrevet 5. november 2021 #20 Skrevet 5. november 2021 Trondheim er presset. Populært sted med mange studenter og mange om beinet når det gjelder jobber. Kjenner folk som har jobbet på øyer langs kysten i årevis og ukependlet før de kunne konkurrere seg til en jobb i Trondheim. Personlig har jeg pendlet mellom Nord-Norge i 3år før jeg fikk drømmejobben i nærheten av der jeg bosatt. Seriøst. Du er åpenbart full av varmluft, føler du fortjener og andre bør legge til rette siden du har blitt arkitekt. Er det noe godt norsk ord for "self entitlement." Stikk fingeren i jorda og gjør det som er nødvendig. Om det betyr pendling/hybel/flytting så gjør det. Newflash, ingen skylder deg noenting. Anonymkode: 2c952...043 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå