Gå til innhold

Hvor mye leker dere med barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 3 år som etter barnehagen vil leke med meg og vil jeg skal være med inn på lekerommet. Jeg er sliten etter jobb og middagslaging og vil slappe av. Vil ikke ned på gulvet og leke med dukker.. 😬

Hvor mye leker dere?

Anonymkode: f8f57...025

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leker kanskje 15-20 minutter på gulvet. Tror det viktigste er at de får være sammen med mamma/pappa etter å ha vært borte hele dagen. 2åringen hjelper til med middag (putter pasta i kjelen, salt i vannet, rører i kjelen sammen med meg osv.). Her hjelper han også til med å dekke på bordet, rydde av bordet og sette inn i oppvaskmaskinen.

Vi gjør det til en lek, oppmuntring og ros også gjør vi det sammen. Da er han ofte mer villig til å gi oss en liten pause før vi leker litt sammen på gulvet. Da kan jeg si "nå er mamma sliten, så da må du leke litt alene, også kan jeg leke med deg om en liten stund". 

Anonymkode: cb29e...d8e

• Liker 5
Skrevet

Mye da barnet var i bhgalder

Anonymkode: 9bd64...5c5

• Liker 2
Skrevet

OK, jeg skjønner ikke helt: 

• dere har et "lekerom", et rom dedikert bare til leketøy= jeg antar at dere har mer enn 5-6 rom på minst 200 m2, dere er ganske rik. 
  • samtidig, du jobber altfor mye, og du må lage mat...kan dere ikke bare leie et hushjelp? som hjelper med husarbeid, lager mat eller tar rollen som au-pair og leker med barnet? 
  • Liker 1
Skrevet
Ukjentkjendis skrev (2 minutter siden):

• dere har et "lekerom", et rom dedikert bare til leketøy= jeg antar at dere har mer enn 5-6 rom på minst 200 m2, dere er ganske rik. 
  • samtidig, du jobber altfor mye, og du må lage mat...kan dere ikke bare leie et hushjelp? som hjelper med husarbeid, lager mat eller tar rollen som au-pair og leker med barnet? 

Vi er IKKE rike. Med lekerommet mente jeg hennes rom..🤪

Anonymkode: f8f57...025

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke sittet spesielt mye på gulvet og lekt med barna mine. (Jeg har barn som alle tre har lekt veldig fint selv og med hverandre, da.) Og særlig ikke med en gang vi kommer inn døra og skal i gang med middagslaging. Da mener jeg det handler om at barnet må forstå at familien må gå rundt, folk må ha mat og det er det viktigste da. Jeg har alltid tatt med barna på middagslaging, om de ikke har villet leke. Det er jo flere måter å være sammen med barna på enn å sitte og leke med leker. Heldigvis.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hater å

leke rollelek, gjør det KUN fordi barna elsker det. Setter på timeren på 15 minutter, og det er maks av det jeg greier. Så gjør vi andre ting som jeg liker, lese, spille, pusle etc. akkurat den rolleleken er virkelig drepen syntes jeg. 

Anonymkode: 75365...65b

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Har ikke lekt spesielt mye med mine barn. Barna er tett i alder og har hatt hverandre å leke med. Har lest mye for dem, men det kan vel ikke akkurat kalles lek.

Synes ikke man skal ha dårlig samvittighet for ikke å leke mye med barna - å være forelder er ikke å være lekekamerat.

Skrevet

Leker en god del med datteren min på hverdagene også. Selv om det kan være fristende å slappe av med kaffen og be henne finne på noe selv sånn av og til, så tenker jeg at småbarnstiden går veldig fort, og det er alltid gøy når vi kommer i gang med leken. Hun er flink til å leke på egenhånd også, og kan sitte lenge og pusle med perling eller annet. Hun er enebarn, og jeg jobber deltid, så vi slipper hverdagsstresset. Jeg har full forståelse for de som ber barna leke sammen med søsken mens man selv lager middag. 🙂 

Anonymkode: 13dc4...c85

Skrevet

Lekte MYE med mine da de var små. Vi tegnet, spilte spill, leste bøker, la puslespill, perlet etc. Ofte begynte vi med noe ved kjøkkenbordet, så når de var i gang, kunne jeg begynne med matlaging.  Men da var vi sammen mens jeg lagde maten.  Syntes ofte at tiden etter barnehagen var så kort,  så ville utnytte tiden til å være sammen. 

Skrevet

Jeg takler ikke rollelek. Jeg liker mye bedre å gjøre ting i lag med henne, bygge ting, male, tegne, perle, lage mat, danse, synge, kose, pusle spill, spille spill, bare gjøre ting sammen som oss selv og ikke en dukke med rar stemme. 

Det kan jeg gjøre hele dagen. Jeg elsker å prate med barnet mitt! Men hun gidder jo ikke alltid det, så da blir hun på rommet og leker rollespill mens jeg lager middag. 

Anonymkode: 5c038...70b

Skrevet
Ukjentkjendis skrev (8 timer siden):

Hæ?😂 Er lekerom synonymt med rik?

Vi bor i rekkehus på 160kvm, et barn - tre soverom + kjellerstue som fungerer som lekerom med alle leker, sofa og tv. Barnet her er større og er der mye med vennene sine.

Vi er ikke rike, jeg er uføretrygdet og mannen har gjennomsnittslønn.. 

Og til svar på selve spørsmålet. Vi pleide alltid leke litt etter barnehage, men prøvde å finne bordaktiviteter, spill, puslespill e.l. Jeg kunne ikke leke så mye på gulvet av helsemessige årsaker, så brukte tid på å finne alt mulig vi kunne gjøre ved bordet :) 

Anonymkode: 1dccb...340

Skrevet

Veldig lite. Klarer ikke å engasjere meg i lek. Mine gode egenskaper er på andre områder.

Anonymkode: 7338c...c67

Skrevet

Vet ikke hva du legger i å leke. Jeg bygger ikke lego eller leker rollelek med små figurer og sånn, men vi turner og tøyser sammen, tegner/maler sammen etc

Anonymkode: d3011...903

Skrevet

Vi leker ca hele kvelden frem til leggetid når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg jobber ganske sent, så det er alltid faren som må hente i barnehage. Synes det er viktig å få bruke den tiden jeg har med barnet.

• Liker 1
Skrevet

Pga at jeg har startet i ny jobb som starter midt på dagen til kl 16, så får jeg veldig lite tid med guttungen når jeg kommer hjem. Har også 30-45min reisevei, kommer an på rushen. 

Å i og med at han er 1.5 år, så blir han fort trøtt og sliten etter bhg. Prøver å leke så mye som mulig med han før han skal sove siden jeg får så lite tid. Han blir levert seint på morran da, så får inn litt lek da og, men blir fort mer "stress" fordi han må stelles, spise, vaske hender, pusse tenner, påkledning osv, og tia går veldig fort.

Blir mest overraska over dere som ikke leker med ungene omtrent. For barn så skal jo alt være en lek, det er givende for barna å leke uansett hvilken form. Sitter dere bare å ser tv og leser bøker da eller?

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Avogtil pusler vi eller bygger duplo, andre ganger leker vi tikken rundt stua og hyler og herjer og ler :) Men ofte leker han på egenhånd også, mens jeg ser på tv.. eller så ser alle på tv. Det er bare koselig det ^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...