missluna Skrevet 6. oktober 2005 #1 Skrevet 6. oktober 2005 Jeg vurderer om jeg skal ta p-sprøyten siden jeg er så dårlig på å huske å ta pilla.. Jeg lurer derfor på hvordan andre tenker om den? Jeg husker at legen min sa noe om at hvis jeg ville ha flere barn innen fem år burde jeg ikke bruke det og det prevansjonsmiddelet (det var enten snakk om spiral eller p-sprøyten, noen som vet?) Jeg vil nemlig ha flere barn innen fem år, så det p-middelet det var snakk om da, er ikke aktuelt.. Ellers lurer jeg på om det er dyrt med sprøyta? Legger man veldig mye på seg av den? På forhånd takk
lil Skrevet 6. oktober 2005 #2 Skrevet 6. oktober 2005 Noen får problemer med å få barn kort tid etter p-sprøyta. Med spiral kan du bli gravid med en gang. Tror jeg ville valgt spiral! Brukte p-sprøyta da jeg var i tenårene, funket greit for meg. Og ble raskt gravid da jeg sluttet. Har forresten hørt at man øker risikoen for benskjørhet ved å bruke p-sprøyte.
Gjest Xavia Skrevet 6. oktober 2005 #3 Skrevet 6. oktober 2005 Huff, ikke velg p-sprøyte! Jeg har lest og hørt så mye kjipt om den. Det er mange som sliter lenge og vel med A) Få syklusene i rute igjen og B) Å bli gravid. Jeg ble ikke anbefalt p-sprøyte av min lege, da hun mente dette var et gammeldags prevasnjonsmiddel som ikke burde brukes. Og om det ble brukt, så burde det bare brukes på kvinner som var ferdig med barn, eller aldri skulle ha barn.
helenaa Skrevet 6. oktober 2005 #4 Skrevet 6. oktober 2005 Ett av problemene (og en av fordelene) med p-sprøyte er at den virker så lenge (3 mnd). Hvis du får bivirkninger må du leve med dem i 3 mnd (men du slipper jo også å huske pillen hver dag). Jeg er veldig fornøyd med p-sprøyta, særlig fordi jeg slipper å bekymre meg for om jeg har husket pillen. Dessuten har jeg ikke noe særlig bivirkninger, og mensen har jeg ikke sett noe til på flere år. (frihet i en liten sprøyte) Men jeg har også hørt mange fæle historier om sprøyta, og min nåværende lege ville aldri gitt meg den om ikke jeg hadde gått på den allerede og var fornøyd. Hun anbefalte meg å bytte til et annet prevensjonsmiddel ca ett år før jeg ville bli gravid, fordi det kan ta lang tid å bli gravid etter å ha sluttet på sprøyta. Men 5 år er det ikke snakk om! Da er det nok helle spiral, som når den først er satt inn kan sitte i flere år.
Gjest Xavia Skrevet 6. oktober 2005 #5 Skrevet 6. oktober 2005 Ja, jeg ville myyyye heller anbefalt spiral enn p-sprøyta. Eller hva med p-plaster? Da trenger du jo ikke huske piller hver dag! Her kan du lese om p-plaster Her kan du lese om spiral
missluna Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 6. oktober 2005 Ja, jeg ville myyyye heller anbefalt spiral enn p-sprøyta. Eller hva med p-plaster? Da trenger du jo ikke huske piller hver dag! Her kan du lese om p-plaster Her kan du lese om spiral ← Spiral vil jeg ikke ha, både min mor og min søster har blitt gravd mens de brukte det.. Men jeg tenkte faktisk på p-plaster ja. Noen som har erfaringer med det da?
Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #7 Skrevet 6. oktober 2005 Jeg har ikke brukt noen av delene selv, men ei jeg kjenner hadde blødning i mange mnd etter at hun fikk p- sprøyte,så den vil jeg ikke bruke hvertfall..
Gjest gjest1 Skrevet 6. oktober 2005 #8 Skrevet 6. oktober 2005 Noen får problemer med å få barn kort tid etter p-sprøyta. Med spiral kan du bli gravid med en gang. Tror jeg ville valgt spiral! Brukte p-sprøyta da jeg var i tenårene, funket greit for meg. Og ble raskt gravid da jeg sluttet. Har forresten hørt at man øker risikoen for benskjørhet ved å bruke p-sprøyte. ← Helt enig, spesielt med tanke på det med benskjørhet. En professor jeg har snakket med sier p-sprøyte og anoreksi kan ha en liknende effekt på benbygning (kombinasjonen må være skummel...)
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #9 Skrevet 6. oktober 2005 Jeg ble ikke anbefalt p-sprøyte. Legen min sa at det ikke var noe han ville ha gitt sin verste fiende engang. "Problemet" er jo for utenom det som er nevnt over her, at dersom du blir dårlig av hormoninnholdet så må du vente tre mnd før det går ut av kroppen. Om du ikke liker piller så hva med p-plaster, p-ring, p-stav eller spiral? De kan du jo fjerne nærmest umiddelbart dersom de ikke er noe for deg.
missluna Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter #10 Skrevet 6. oktober 2005 Jeg ble ikke anbefalt p-sprøyte. Legen min sa at det ikke var noe han ville ha gitt sin verste fiende engang. "Problemet" er jo for utenom det som er nevnt over her, at dersom du blir dårlig av hormoninnholdet så må du vente tre mnd før det går ut av kroppen. Om du ikke liker piller så hva med p-plaster, p-ring, p-stav eller spiral? De kan du jo fjerne nærmest umiddelbart dersom de ikke er noe for deg. ← Ja etter alle henvendelsene jeg har fått her ang at dere ikke vil anbefalle p-sprøyten så vurderer jeg heller p-plaser el. men lurer på om det er noen som har noen erfaringer med det?
lil Skrevet 7. oktober 2005 #11 Skrevet 7. oktober 2005 Hei!! Jeg prøvde p-ring en liten stund jeg, men det gikk i ball for meg Nå bruker jeg kombinasjonen ladycomp og kondomer. Absolutt det beste for meg Men jeg trur nok plaster/ring er ok, om du bare klarer å telle til 3 uker, tå ut/av og sette på ny. Det ble for mye for meg
lil Skrevet 7. oktober 2005 #12 Skrevet 7. oktober 2005 Glemte å skrive at begge de to regnes for å være sikre metoder
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå