Gå til innhold

Delvis uføretrygdet, har jobbet mer enn jeg skal og er sliten

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av sykdom ved arbeidsplassen min har jeg en god stund nå jobbet (det som for meg er) mye mer enn jeg skal hver eneste dag, og jeg er så sliten. Jeg skal i utgangspunktet jobbe 4 timer, men har den siste tiden jobbet alt mellom en og tre timer overtid hver eneste dag. 

Jeg har en fysisk sykdom som er grunnen til uføretrygden, og jeg er helt død når jeg kommer hjem. Det verker overalt og jeg orker ingenting annet enn å sove og gruer meg til å gjøre det samme neste dag. I dag begynte jeg å grine på jobb fordi jeg er så utslitt.

Jeg føler ikke at jeg har noe annet valg enn å hjelpe til heller. Jeg er alltid på tilbudssiden dersom jeg blir bedt om å jobbe ekstra, selv om jeg strengt tatt ikke må.

Jeg vet heller ikke når kollegaen min kommer tilbake, eller hvordan hen er når hen kommer på jobb igjen. Ikke får jeg overtidsbetalt heller, men må avspasere, og jeg har en god del dager men føler ikke det kommer til å bli prioritert, dvs. blir det nok en time her og en time der. 

Vet ikke hva hensikten med innlegget er, men hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: 6b259...21a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo ut som du må vurdere å bli 100% ufør. Snakk med NAV og legen.

Anonymkode: 18259...a18

• Liker 1
Skrevet

Det må du slutte med, du har gradert ufør av en grunn! Det må både du selv huske, og så må arbeidsgiver få vite at dette ikke går.

De vet hvor mye du skal jobbe, og det er IKKE dytt ansvar å jobbe mer. De må finne vikar.

Anonymkode: f3354...2c4

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres jo ut som du må vurdere å bli 100% ufør. Snakk med NAV og legen.

Anonymkode: 18259...a18

Hvorfor det? Jeg vil ikke det. Jeg har litt restarbeidsevne og skal bruke den så langt det går.

Skrevet

Du må rett og slett gå hjem etter fire timer. Trengs det flere folk må sjefen skaffe vikar. 

• Liker 7
Skrevet

Bare si nei..?

Det er sjefens ansvar å sørge for nok bemanning, det er ikke ditt ansvar.

Anonymkode: bc223...d6c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det må du slutte med, du har gradert ufør av en grunn! Det må både du selv huske, og så må arbeidsgiver få vite at dette ikke går.

De vet hvor mye du skal jobbe, og det er IKKE dytt ansvar å jobbe mer. De må finne vikar.

Anonymkode: f3354...2c4

BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Du må rett og slett gå hjem etter fire timer. Trengs det flere folk må sjefen skaffe vikar. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare si nei..?

Det er sjefens ansvar å sørge for nok bemanning, det er ikke ditt ansvar.

Hvis det hadde vært vikarer tilgjengelig hadde jeg selvfølgelig holdt meg til ordinær arbeidstid, men det har vi altså ikke.

Skrevet

Du må la ansvaret ligge hos den som har ansvaret, og det er lederen din. Du jobber dine timer også går du hjem. Bare å si at det må du pga helsen din. 

Anonymkode: b81e0...e28

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis det hadde vært vikarer tilgjengelig hadde jeg selvfølgelig holdt meg til ordinær arbeidstid, men det har vi altså ikke.

Det er jo ikke ditt problem.. du er delvis ufør og skal ikke jobbe fulltid, det er ledelsen som må fikse bemanning nok

• Liker 3
Skrevet

For å være helt ærlig så er det veldig ofte jeg ikke orker å gjøre annet enn å ligge på sofaen etter jobb, og jeg er i utgangspunktet frisk. Det jeg mener er at jeg tror det er veldig normalt i hektiske perioder på jobb å ha det sånn. Vi har selv en forferdelig hektisk periode på jobb og jeg løper hele dagene og jobber mye overtid. I skrivende stund er kroppen så øm at bare det å stryke over lårene er smertefullt, og jeg har jo inntrykk av at det ikke er uvanlig. 

Man får vel kanskje ikke overtidsbetalt hvis man jobber mindre enn 100%, så det er vel derfor du ikke får det. Og hvis du er ekstremt sliten er det ikke verre enn å si nei til å jobbe.

Anonymkode: 59c82...108

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så ledelsen har problemer med å skaffe nok ansatte. Hvorfor gjør du det til ditt problem?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke ditt problem.

Du må maile sjefen og si st du har forsøkt å være på tilbudssiden, men du er altså gradert ufør av en grunn - og nå klarer du ikke ta unna.

Så nå holder du antall timer. 

Anonymkode: 871c9...41d

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er flott om man trår til når det oppstår en akutt situasjon, men om det er noe som strekker seg over tid så må man være ærlig og si fra når det ikke går mer. Det er ledelsens ansvar å skaffe personer som kan ta over en evt sykmledt arbeidsoppgaver/tid. Det er ikke ditt problem og om du ikek sier fra er det dessverre en del ledere som utnytter situasjonen.

Du må gi beskjed til din leder at når har du strukket deg så langt du klarer og at du fremover ikke kan påta deg flere timer. Om din leder vil det så blir resultatet at du om ikke lenge blir sykmeldt og da blir bemanningsproblemet enda større.

Har selv en leder som ikke setter inn vikarer ved sykdom slik vi andre på gjøre flere oppgaver på samme tid uten ekstra kompensasjon. Vi er nå begynt å bare ta det vi rekker uten at vi stresser oss syke og så får leder finne ut hva som skjer med de oppgaver som ikke blir tatt.

Anonymkode: c1b0a...318

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men det er jo et lederansvar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...