Gå til innhold

Fortelle om graviditet på jobb i uke 10?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 6, og grugleder meg til julebordsesongen i desember på jobb, da vi skal ha 2 stk julebord, og en kick-off fest for prosjektet jeg jobber på. Jeg kommer til å være i uke 10 når den første festen begynner, og føler jeg bør fortelle til sjefene/nære kollegaer at jeg er gravid, da jeg alltid drikker på slike arrangementer ellers. Har noen andre gjort det samme? Synes det er tidlig å fortelle det da, men ser ikke noen annen utvei😳

Anonymkode: 337ca...f57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kinkig det der, for det vil jo fort bli synlig for alle at du ikke drikker, så blir litt at enten må du forvente at alle får vite det eller så må du finne på en annen unnskyldning. Du kan ikke kjøre? 

Anonymkode: d0890...568

Skrevet

Du kjører, du har en hvit desember, du har ikke lyst på... folk kommer til å lure, slik de dessverre alltid gjør når en kvinne ikke drikker, men de har ingen rett på å få vite at du er gravid før du er klar :)

Anonymkode: a92eb...316

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke bare drikke noe alkoholfritt? Det er vel ingen som ser at en øl er alkoholfri? Eller bli blodig fornærmet og spør om de synes du er tjukk, om noen skulle våge seg på å antyde noe. 

Skrevet

Jeg «pådro meg» en infeksjon noen dager før julebordet og sa jeg måtte på sterk antibiotika med strengt beskjed om å unngå alkohol. Det ble akseptert helt fint ettersom det kom flere dager før julebordet. I arbeidstiden tok jeg gravidvitaminene mine uten problem fra boks jeg hadde lagt de i og alle trodde jeg tok antibiotikaen 😂😂 

Anonymkode: 75ae9...218

• Liker 4
Skrevet

Takket bare ja til drikke, løftet glasset til munnen innimellom. Funket til og med gjennom en treretters middag. Fikk en eneste kommentar gjennom flere arrangement, da sa jeg bare at jeg var litt urolig i magen, men at det ikke akkurat var et tema jeg ville snakke videre om mens vi spiste. 

Folk følger forbausende lite med på hva andre gjør. Men en "nei takk" til alkohol blir hørt, og tolket. 

Anonymkode: 505d3...73c

• Liker 3
Skrevet

"Jobben" må jo uansett få vite at du er gravid utpå nyåret, og da vil kanskje noen reagere på at du løy på julebordet.

Jeg ville vært ærlig om jeg var såpass langt på vei som 10 uker.

Anonymkode: 757ef...984

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

"Jobben" må jo uansett få vite at du er gravid utpå nyåret, og da vil kanskje noen reagere på at du løy på julebordet.

Ingen som reagerer på at man «lyver» om noe sånn 😂 

Jeg fortalte når jeg var 17 uker på vei 🙂. Har vært gjennom mange fester på jobb som edru («kjører i kveld» «skal opp tidlig i morgen» «drakk en del forrige helg» etc). 

Bare finn på noe, og det gjør ikke noe om de spekulerer. De får jo vite det over nyåret uansett, gjør ikke noe om de sier «aaah, skjønte det da!» ;) 

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle har forståelse om.at man ikke ønsker å dele graviditet tidlig :) men enig i at det generelt er bedre å ha gode unnskyldninger enn å faktisk lyve og finne på tull. Det er ikke å lyve å si at man ikke kan drikke fordi man kjører, hvis man faktisk kjører :) At man er gravid i tillegg trenger man jo ikke nevne. 

Anonymkode: d0890...568

• Liker 1
Skrevet

Ta i mot eventuell drikke, og lat som du drikker. Jeg helte alkoholfri vin over på en flaske med alkoholholdig etikett en gang jeg var gravid. De aller fleste er mest opptatt av seg selv, så fulle folk vil ikke legge merke til at du ikke drikker. Ta med glasset på do, og tøm ut eventuell alkoholholdig drikke. 

Skrevet

Jeg fortalte om min graviditet til et par kollegaer i uke 7 fordi jeg ikke ville lyve om å ta koronavaksine. Du velger helt selv når det passer for deg å fortelle :) 

Anonymkode: e796c...ba2

Skrevet

Jeg fortalte det veldig tidlig til noen venner og bekjente, nettopp fordi jeg ikke ville lyve om hvorfor jeg ikke drakk (drikker vanligvis "alltid") i noen situasjoner der det hadde vært veldig tydlig om jeg ikke drakk det jeg fikk servert (ølsmaking feks...). Men du kan jo si at du har hvit måned da, at det fort blir så mye alkohol i desember så i år kjører du helt hvit linje :P Ellers støtter jeg den om å bare late som, de færreste vil legge merke til at du ikke faktisk drikker av alkoholen som står på bordet/du har i hånda.  

Anonymkode: fa441...90a

Skrevet

Enig i at det enkleste er å enten kjøre (antibiotikakur o.l. fører til spekulasjoner), eller å late som du drikker. (Si gjerne at du er litt trøtt/ hodepine eller noe, så tar det litt rolig.) Men takk ja til et glass vin, lat som du nipper til det, og hell diskret litt ut etterhvert. Eventuelt allier deg med én kollega og bytt glass underveis. Eller gå i baren og få de til å gi deg en alkoholfri øl i et vanlig glass. Folk er stort sett så opptatte med seg selv at de ikke legger merke til hvor mye andre drikker 😂

Anonymkode: 297ff...419

Skrevet

Jeg er bare i uke 6 og valgte å si det til sjefen i går, fordi jeg har tatt egenmelding noen dager nå og kanskje kommer til å trenge gradert sykemeldig. jeg er så kvalm hele dagen. I tillegg til ekstrem trøtthet og vondt i korsryggen. 

Men det kommer kanskje litt an på hva slags forhold du har til sjefen din? Jeg har et godt forhold til min, stoler på han, og han vet at det kan gå flere veier når det er så tidlig. Men om det går galt så syntes jeg at det er fint å ha noen på jobb som vet.

Jo tidligere jobben får vite det, jo bedre er det for dem med tanke på planlegging. Så hvis du har et god forhold til lederen din og er komfertabel med å fortelle, så ville jeg gjort det.

Anonymkode: d1343...7c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...